Välja ras på nästa hund (funderar främst på: Vit herdehund, lapphundsraserna)

Grålly

Trådstartare
Jag har ju en labradorhane på 6 månader just nu. Planen är att framöver skaffa en andra hund, och jag (som är ett planeringsfreak) funderar kring ras. Nästa hundköp ligger nog ett år eller så i framtiden, men jag gillar att vara ute i god tid ;-).

Jag gillar labradorerna, och det är ju därför jag skaffat en. Känner mig dock sugen på något annat som andra hund. Det jag gillar med labradoren är:

- vänlig
- okomplicerad
- lättlärd
- tålig
- är aktiv/sprallig/"med" utomhus och vid aktivitet, avslappnad och lugn inomhus (självklart en träningssak också)
- storleken

Det jag kanske klarar mig utan hos nästa ras, som jag har nu hos min labrador, är kärleken till alla andra människor. Dvs. jag tar gärna en hund som inte är så brydd i andra människor - utan att vara reserverad. Letar alltså efter en hund att göra lite av varje med, lite spår, lite lydnad, långa promenader, skidåkning på vintern osv. Men ändå en hund som inte MÅSTE få det där varje dag för att kunna slappna av.

Jag har ingen erfarenhet av varken vit herdehund eller finsk/lapsk vallhund, men bara älskar dem utseendemässigt och har väl därför funderingar kring just dem. Bor i lägenhet och kommer nog göra så några år framöver, ifall det skulle spela roll. Gillar väl egentligen inte pälsen hos finska lapphunden (har hört att det inte krävs så mycket pälsvård trots allt men jag gillar inte långa pälsar i allmänhet, oavsett hur lite vård de kräver), men jag letar en härlig kamrat och då får pälsen kvitta.

Erfarenheter? Tips? Funderingar? Ös på :-).

Sv: Välja ras på nästa hund (funderar främst på: Vit herdehund, lapphundsraserna)

Kul att du fått upp ögonen för de vita!
Har två stycken själv och är väldigt nöjd med mitt val av ras.
En VH kan mycket väl passa dig. Se till att vara väldigt noggrann vid val av uppfödare bara och satsa på någon som är noga med mentaliteten!
Fråga gärna vad du funderar på kring rasen, just nu är det lite sent för min trötta hjärna att skriva något mer ;)

Sv: Välja ras på nästa hund (funderar främst på: Vit herdehund, lapphundsraserna)

Hur mycket kräver dem? Klarar de av en dag utan desto mer aktivitet (bortsett från promenader förstås)? Lättstressade eller stabila (även bland mycket folk och liv och rörelse, andra djur osv)?

Vilka egenskaper gillar du mest hos rasen?
Finns det några egenskaper du inte gillar?
Beskriv vem de skulle passa!

Och du får gärna PM:a om bra uppfödare om du ids och har några på lur ;)

Är det reserverade och korthåriga något som du skulle kunna tänka dig att göra avkall på? För i sådant fall skulle jag rekommendera dig att kolla på svensk lapphund, det är perfekt för dig i övrigt! En liten nyfiken fråga, varför har du kollat på finsk lapphund och lapsk vallhund, men inte svensk lapphund? :)
Det är bara att fråga om du undrar något om rasen (jag är 100% svensk lapphundsnörd) :cool:
img_2919-2.jpg

Angående pälsvården så brukar lapphundshanarna fälla 1/2 gånger om året, tikarna i samband med löp. Men då fäller dom å andra sidan allt, så det kan bli lite borstande under fällningen.
palslos.jpg

Saxen är en vanlig kökssax, så att du får lite grepp om storleken på pälshögen...

Är det något annat som du inte gillar med att hundarna är långhåriga? Jag har aldrig träffat en tovig lapphund. Dessutom skyddar pälsen lika mycket mot kyla som mot värme (om det inte är direkt solsken, då drar ju färgen åt sig).

Hur mycket kräver dem? Klarar de av en dag utan desto mer aktivitet (bortsett från promenader förstås)? Lättstressade eller stabila (även bland mycket folk och liv och rörelse, andra djur osv)?
I nästan ett halvår har jag gått hemma och varit sjukskriven och de har fått på tok för lite motion och aktivering, men de blir inte tokiga för det, visst blir de mer rastlösa och stökigare när de väl kommer ut,en detta var ju extremfall ;) så visst klarar de att få mindre aktivering ibland.

Vilka egenskaper gillar du mest hos rasen? Allsidigheten!
Finns det några egenskaper du inte gillar? Inte direkt.
Beskriv vem de skulle passa!

Viktigt att tänka på är att rasen fortfarande är ny och att det förekommer FÖR mycket reservation, stress och i vissa fall aggressivitet. Så var mycket noga med att välja uppfödare som är noga med mentaliteten! Föräldradjuren SKA ha genomfört MH, se så att föräldradjur och släkt är röntgade, HD/ED finns i rasen.
Det är en aktiv hund som är med på det mesta. En hund som bör få arbeta. Ser du till att miljöträna den ordentligt från första början så får du en trygg hund!
Mina är lugna i de flesta situationer. Den yngsta kan jag ha med överallt, hon kan lägga sig och sova mitt i en folkmassa om det skulle vara så.

Påminn mig lite senare så kan jag pma om bra uppfödare!

Jag har helt enkelt väldigt svårt för helsvarta hundar. Tycker inte om det överhuvudtaget, och just därför tilltalar svenska lapphunden inte mig utseendemässigt (eller finns de i andra färger, har bara sett helsvarta?).

Vad gäller långhåriga hundar, det är bara så att jag tycker att det inte är så fint. Eller, hos vissa hundar gillar jag det (collie ex.), men mycket (typ helt) svart + långhårigt gillar jag inte. Lapska vallhunden tilltalar mig betydligt mer utseendemässigt än den finska, exempelvis.

Simba: Ok, då vet jag. Jag är livrädd för att få en aggressiv hund, eller en mentalt instabil hund överhuvudtaget, så jag tror jag får fundera en gång extra...

Dom finns som bruna också och med mer eller mindre vitt. Tiken som blev NORD JV-11 var riktigt brun när hon var mindre, hennes pappa har vitt på bröstet. Fast gillar du inte svarta så tror jag inte att det hjälper, alla svenskar är nämligen genetiskt svarta. Sen kan det vara mer eller mindre blekt. Så då kan jag inte säga annat än synd och fortsätt titta på lapsk vallhund, jag tror att dom skulle passa dig. :)

Jag tror(simba_112 är experten ;) ) att det är med vit herdehund som med min ras, korthårig collie, att det kan skilja väldigt mycket mellan olika linjer. Jag rekommenderar gärna min ras men just med förbehållet att man ska lägga ner lite tid på att sätta sig in i mentaliteten bakom de kullar man är intresserad av. Gör man det så kan man minimera risken för rädslor och i och med att man mentalbeskriver alla djur som går i avel(och även många som inte avlas på) så går det att kolla upp väldigt noga - där har man en stor fördel om man jämför med raser där inte mentaliteten kollas upp på samma sätt. I såna raser kan rädslor också vara ett problem även om det inte syns officiellt på samma vis. Mentalt kan det alltså vara en milsvid skillnad mellan olika kullar trots att de tillhör samma ras i korthårig collie och förmodligen också i vit herdehund.

Jag gillar också lapska, de var med på min topp-5-lista när jag skulle skaffa hund. :laugh:

:bow::bow::bow:

Precis vad jag menade.
Tror jag förklarade något bättre i PMet jag skickade till ts också.

Kul tråd, jag är också inne och kikar lite på den vita herdehunden inför mitt kommande hundköp, som ligger något år framåt i tiden!
Fick upp ögonen för vita herdehunden på Sthlms hundmässa i december, där pratade jag med lite folk i rasklubben som talade sig varma om sina hundar.

Simba: Har du lust att pm:a mig också om bra uppfödare att kolla närmare på?

Hej!
Vi skaffade vår första hund i höstas, en vit herdehundstik :) Vi skulle egentligen skaffat en till sommaren/hösten men uppfödaren vi var hos hade en mysig tik på 6,5 månad kvar sen förra kullen så hon flyttade hem till oss efter lite inskolning!
Fick upp ögonen för vit herdehund för ca 6 år sedan och jag är helnöjd med vår tjej!
Hon är snäll och glad, fungerar bra med dottern på 2,5 år. Hon var inte van vid katt när vi köpte henne men efter lite tålamod har även dessa två kommit överens.
Hon vakta och berätta när det kommer nån, skäller sällan annars,glad när släkt och vänner kommer, lätt för att slappna av inne. Julafton och nyår med springande skrikande ungar då låg hon på golvet och sov mitt i smeten :D Älskar att vara ute i alla väder och att få springa lös, lättlärd och vill ha koll på "flocken".

Vi har gått valp/unghundskurs med henne och även rallylydnad, hon är med på det mesta! Jag kommer börja agility med henne till sommaren/hösten och ev att sambon kommer börja spåra med henne.
Just nu tar vi det rätt lugnt då jag är höggravid men hon verka inte lida och river inte huset för det.
Efter att ha växt upp med en egensinning cocker spaniel så är hon rena fröjden att både handskas med och att träna.

Det är en finsk lapphund du ska ha!

Vår tik som vi hade var på intet sätt reserverad, utan hälsade gärna på nya människor men flög inte upp i famnen på dem som våra labradorer på gården gör. Det var inga som helst problem att lämna bort henne hos andra, eller att låta nya människor träffa henne. Hon var glad i alla, men hade absolut mest fokus på familjen och gav oss mest uppmärksamhet.

Hon var också mycket lättlärd och alert, men de finska lapphundar jag träffat har alla varit väldigt coola inomhus. Det är en del av rasbeskrivningen- de ska gilla att jobba ute men vara lugna inne- tydlig on/off-knapp.

Vi hade med vår tös överallt- i båten, i stallet, i skogen etc, och hon var väldigt social och trygg i alla situationer.

Enda nackdelen med rasen är att de har mycket päls (vilket visserligen är mysigt också, framförallt när de är valpar), och det finns en del dåliga höfter- kolla det noga!

Enda nackdelen med rasen är att de har mycket päls (vilket visserligen är mysigt också, framförallt när de är valpar), och det finns en del dåliga höfter- kolla det noga!
Å andra sidan har Lars Audell sagt att han aldrig hört om en lapphund som har problem med sina höfter... (men med det har jag inte sagt att det inte är viktigt att försöka avla på bra höfter för att få friskare hundar, utan bara att det finns andra saker som kanske är viktigare att kolla.)

Ibland är det riktigt bra att läsa igenom gamla Lapphunden. Här är en del av en intervju med Lars Audell gjord i nummer 4/2010.
"Jag anser att det nya systemet som mer grundar sig på ett idealutseende utan hänsyn till ras eller funktion är grundorsaken till den höga andelen C-hundar i er ras. Att ökningen började först efter år 2000 (då nya systemet började användas, Ajdidodiis anmärkning) och enbart gällande grad C talar för att rasen missgynnades av den nya tolkningen av vad som skulle klassas som dysplasi."
På frågan "Hur vanligt är det att en lapphund får problem av sina C-höfter?" svarar han "Mycket ovanligt, jag känner inte till något fall i er ras, men försäkringsbolagen kanske kan ge bättre besked."

Då kanske jag skulle ringa honom och berätta om vår hund som fick avlivas vid fem månaders ålder pga. höftledsdysplasi. Och tittar man noga finns det D- och E-höfter i rasen, närmare bestämt 5,4procent D, 0,8 procent E. Jag tror inte på att alla dessa lever utan påverkan av sina höfter.

Jag säger inte att detta är det största problemet, men att låtsas som att det inte finns tycker jag att alldeles för många verkar göra, om man ser till uppfödare.

Tyvärr förekommer höftledsdysplasi bland många raser, även de mindre. Därför ska man alltid vara noga med att kolla hurdana höfter mor och farföräldrar haft osv. Och visst finns det friskare raser, där lapphundsraserna ingår, men att dom skulle vara helt friska från HD är ju tyvärr inte sant.

Jag tycker inte den finska lapphunden har en svårskött päls -tvärtom! Dom fäller 2 ggr/året och då är det bara att ta och karda igenom underullen ordentligt. Resten av året fäller dom inget alls :) Vi är mycket ute i skogen, stallet osv och hon är dessutom VIT och blir riktigt sketen men det torkar och ramlar av pälsen så hon behöver i princip aldrig duschas :D Däremot kan det bli lite grusigt inomhus men så är det ju med alla vovvar.

Då kanske jag skulle ringa honom och berätta om vår hund som fick avlivas vid fem månaders ålder pga. höftledsdysplasi.

Jag beklagar verkligen! :cry:
Men för övrigt menar jag inte att Lapphunden inte har några problem alls med sina D- eller E-höfter. Det var mer den förklaring jag fått till det höga antalet C-höfter som även ploppar upp ur helt fria linjer. Jag vet att problemet finns i rasen, jag uttryckte mig nog inte tillräckligt tydligt.
Min poäng var mer att det kan avlas på en hund som har C-höfter på pappret men som i verkligheten inte har några problem med sina höfter, inte att man bör avla på dåliga höfter.
Bäst är nog att höra med uppfödaren om varför den avlat på C-höfter, istället för att rätt av döma ut kullen på grund av det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 359
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 203
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 620
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka