Vakthund av vilken ras?

Sv: Vakthund av vilken ras?

Om ni lyckas hitta en "bra" Beauceron (bra för att vara den rasen) så ska du klara av att styra upp en sådan. Som sagt, de Beauceroner som är ok i skallen och jobbas i skyddet plockar fram allvarsbitar. Det är få människor som fixar det. Dessutom är hanarna alldeles för stora och skaderisken är hög.

Kan tillägga att jag varit med på 2 uppkörningar av bevakningshundar inom HV här. Och det är inte en endast likhet med svenskskyddet eller IPO.

Men PIRU, du har en hyffsat kass attityd just nu ( skrattar )

Du har ju fått fram vad du vill ha sagt: Du respekterar inte Mysaan och du tycker att hon ställer ogenomtänkta frågor...

Så låt bli att svara då ;)

Om dom nu är så dumma så kan ju du ge fan i å svara på dem!

Respekt hit å dit, TS kanske inte vill ha din respekt heller?

Har inte du med o göra om jag ska svara eller inte!!!
Tror du jag ens lagt tanken åt om hon vill ha min respekt tycker det är naivt o korkat o lägga upp en sån här ogenomtänkt tråd som inte kommer leda nånstans när man målat in sig i ett hörn redan innan inlägg två kommit.

Jo det har jag, eftersom jag läser dina inlägg, och de är direkt nedvärderande. Du framställer bara dig själv som en 12 åring!

Godnatt gott folk!

jag tror det är så med ganska många raser som används till skydd på kontinenten men inte i sverige. att det inte funkar att dressera dem till skyddshundar utan att bryta mot våra djurskyddslagar.

träffade en kille i våras som hade haft hoffar, och hans ena hane hade försökt ta livet av honom vid ett tillfälle. detta var en mycket fin champion (minns inte vad grenen hette dock) som användes mycket i aveln. inte riktigt vad vi är vana vid här i sverige.

Jag håller med dig till viss del, samtidigt så vet jag att de få importerade Beauceroner vi har (bruksavlade) är mycket bättre än de svenska. MEN man ska passa sig, för fransmännen skiter fullkomligt i reservationer.

KL

Bevakningshund vid Hemvärnet har INGENTING att göra med en skyddshund/väktarhund så den kopplingen eller jämförelsen kan vi lägga åt sidan.

Till TS säger jag; läs på mer i ämnet, åk ut och titta på tjänstehundsträningen, prata själv med någon av hundförarna för att få en uppfattning om hur de arbetar och vad det innebär att utbilda en tjänstehund själv.

Jag vill varken vara otrevlig eller nedlåtande men om jag vore som du hade jag varit ngt mera öppen och ödmjuk och tagit in den infon du faktiskt får. Jag har själv jobbat "i motvind" när jag som relativt ny på jobbet började undersöka möjligheten att bli hundförare så jag uppmuntrar till att försöka. Du behöver bara mer kött på benen och en lite annorlunda inställning. Själv jobbade jag som en j-la gnu för att få chansen; följde med på alla träningar, letade upp en privat träningsgrupp, ställde upp som figurant till hundförarna. Gick genrepet inför ett ev godkännande för att få komma med i hundgruppen med ett dagen före brutet nyckelben...Folk tyckte inte jag var klok. Jag hade en stor fördel i att ha en MKT bra hund, det ingav lite respekt hos de andra att jag hade valt rätt material. Ja ja, svammel o gamla minnen:o

Min poäng är som sagt; lär dig mer i ämnet, jobba hårt och se till att hitta ett MKT bra hundmaterial så kan det gå vägen.

ps. Det här med att vara aktiv ryttare och aktiv hundförare är en ekvation som inte går ihop p g a tidsbrist därav min kommentar om det.

Jeeves! Givetvis ska jag prata med många fler hundförare än dem jag redan har pratat med. Chefen tycker även att jag ska vara med och kolla lite träningar osv så jag kan lära lite i förväg. Och jag är helt övertygad om att jag kommer få slita som en gnu för att få dte att fungera.

Samtidigt känner jag att detta är något jag velat sedan långt tillbaks och vill gärna inte låta chansen försvinna utan att testa och undersöka ordentligt först om det skulle fungera.

Min ridning är aktiv till 1 timme varannan dag. Är dte verkligen omöjligt då? För i så fall så lägger jag ner hundförarideen på en gång. Hästen var här först och jag behöver min varannandags ridning för tat må bra i kroppen.

vaför inte? dom har en hel del i sig,,,funkar som lydn, bruks skydd, o vakt plus att man har en riktigt tajt polare

varför går inte det ,,,,jag har två cattledog i träning o sköter ett stall på 12 hästar,,rider varje dag,,,,,,jobbar 125 procent,,,så nog går det bara viljan o orken finns

Hej.Säger bara schäfer..bra vakthund,underbar familjehund lättlärda..
otroligt uppmärksamma på olika ljud..Otroliga hundar!
Min schäfer öppnar dörren och springer ut om hon hör något för att kolla vad det är men kommer det någon då vi ex ej är hemma så ställer hon dem mot väggen och där står de.:D hennes mamma var väktarhund.

varför går inte det ,,,,jag har två cattledog i träning o sköter ett stall på 12 hästar,,rider varje dag,,,,,,jobbar 125 procent,,,så nog går det bara viljan o orken finns

Ja, men tänk; två busar håller på att försöka bryta sig in på Elgiganten. Mysaan kommer gående med sin hotfulla och mycket skrämmande ACD på 32 cm. "Sluta annars skickar jag hunden!", hunden skäller sedan fruktansvärt farligt och busarna flyr sin kos. Väldigt trolig saga..

Det ska visst finnas nån som tävlar skydd, och vad jag hört om dem har de nog djävlar ammana nog. Men med tanke på vikten 12-18 kilo och max höjd för hanar på 51 cm så har jag mycket svårt att tro att det skulle fungera i praktiken.

Precis, det är skillnad på att tävla och ha i tjänst. Vet ett par som körde skydd med sina BC's. Men att ha med i jobbet? Det tror jag inte. Polisen i Göteborg har börjat tycka att Malinoistikarna är för små, och dom är ändå större än en söt ACD :angel:

Det finns ett par dobermannkennlar som även jobbar med sina hundar inom väktaryrket. Tänkte ifall din sambo kanske inte känner till alla..
Har själv haft en dobermann i ett väldigt stimmigt liv. Inget problem alls. Han låg och tog det lugnt mitt i röran.
Annars finns Vit Herdehund men det kanske är för mycket Schäfer för dig. Men är man intresserad av VH så gäller det verkligen att hitta rätt uppfödare.

Det finns ett par dobermannkennlar som även jobbar med sina hundar inom väktaryrket. Tänkte ifall din sambo kanske inte känner till alla..
Har själv haft en dobermann i ett väldigt stimmigt liv. Inget problem alls. Han låg och tog det lugnt mitt i röran.
Annars finns Vit Herdehund men det kanske är för mycket Schäfer för dig. Men är man intresserad av VH så gäller det verkligen att hitta rätt uppfödare.

Nä faktiskt slog mig den tanken i dag när jag var i stallet. Fast jag vet inte. Har du lust att pm:a mig hemsideadress till de dobbermanuppfödarna? om du har dem förstaåss

Senast ändrad:

Jag tycker om du verkligen inte kan tänka dig en schäfer eller malle, och står mellan Dobermann och Beauceron.. Ja då väljer du Dobermann. Du borde åka och träffa Beauceroner för att förstå vad jag menar. Önskar dig också lycka till med hunderiet.

Jag tycker om du verkligen inte kan tänka dig en schäfer eller malle, och står mellan Dobermann och Beauceron.. Ja då väljer du Dobermann. Du borde åka och träffa Beauceroner för att förstå vad jag menar. Önskar dig också lycka till med hunderiet.

Jag har träffat Beauceroner och gör med jämna mellanrum. Eftersom min hund jag har nu har en Beauceron som pappa som vi träffar åtmisntone 1 gång i halvåret. Iofs bara ett exemplar. Givetvis ska jag åka och träffa fler innan jag bestämmer mig helt. Trots allt så är det viktigt att man är helt säker innan man köper hund för att det ska fungera i hemmet osv också. Dessutom ska det fungera flera år förmodligen/förhoppningsvis drygt 10 år så det är ett viktigt beslut för att allt ska bli rätt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 278
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 663
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 731
Senast: Otherside
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 487
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023