Vakthund av vilken ras?

Sv: Vakthund av vilken ras?

Alla schäfrar jag mött har varit fruktasnvärt opålitliga och haft en mycket aggresiv attityd även när den aldrig tränats till väktarhund elelr liknande. Jag har själv utan anledning blivit attackerad av en schäfer både som barn och sedan som vuxen och sambon säger ingen schäfer i mitt hus.

Har en kompis som jobbar som väktare och hon sa häromdagen faktiskt att både väktare och polis går över mer och mer på mallisar. Åtmistone här i våra områden kan jag säga innan någon skriker att det inte stämmer.

Har mött få Schäfer som varit lömska o då har man sett ett antal men en hel del Mallar som har reservationer mot folk..

Har aldrig hört att väktare har vakthundar. Men det finns vaktföretag som har vakthundar för uthyrning.

Vad ska man med en väktarhund till om den inte ska stå upp för dig? du är ute o cyklar väldigt mycket nu bara så du vet. Du har valt bort nästan alla raser som är nåt o ha förrutom Malle som är nog det sämsta valet i ditt fall.

Nej jag är inte ute och cyklar. Jag vet att Dobberman, rottweiller och schäfrar är de absolut bästa men det betyder inte att man måste ha en sådan elelr hur.

Givetvis ska hunden stå upp för mig men den ska även kunna fungera i ett hem.

Och ursäkta då för att jag skrev vakthund istället för väktarhund.

Har mött få Schäfer som varit lömska o då har man sett ett antal men massor med Mallar som har reservationer mot folk..

Fast då har vi olika erfarenheter där. Jag har iofs inte mött så himla många mallar i mitt liv men även om de inte springer framoch hälsar på allt och alla så är de inte otrevliga.

Nej jag är inte ute och cyklar. Jag vet att Dobberman, rottweiller och schäfrar är de absolut bästa men det betyder inte att man måste ha en sådan elelr hur.

Givetvis ska hunden stå upp för mig men den ska även kunna fungera i ett hem.

Och ursäkta då för att jag skrev vakthund istället för väktarhund.

då väljer jag hellre Risen och malle före Dobermann det kan jag säga.

Det är väl ganska stor skillnad mellan dom två men vad vet ja :idea:

Ja, även jag tycker det är en lustig tråd. Men samtidigt så ska en bra hund kunna sortera. Dvs sära på riktiga hot och omkringspringande barn. Man ska inte behöva hantera ett monster 24/7 för att man är väktare.

Jag är självklart för Malinois, men det är svårt att hitta en bra!

Det blir nog svårt för dig att köpa en cockerspaniel och nattpatrullera med ;)

Nu är jag inget fans av cockerspaniel i alla fall och dessutom tycker jga att de är lite små.

Men du har ju fattat hur jag menar att jag vill ha en hund som är på hugget på jobbet men lite cool hemma.

När man läser det du skriver så lyser okunskap som en fackla om jag ska vara ärlig sen kan ju ha fel.

Rottweiler är en av dom bättre skarpa raser då de sällan är så tempererade o väldigt familjekära.

Schäfer sluttande rygg låt då bli o köp såna kräk det finns ju raka. Undra vad du mött för skit hundar som bitit till höger o vänster ta o möt en bra Schäfer så ångrar du dig inte att du köpte en sån.

Dobbermann kan jag förstå att ni valt bort.

Jo jag vet att rottisar är en bra ras ochi ärlighetens namn har jag aldrig träffat en otrevlig rottis men jag skulle tycka dte är trevligt ändå om det fanns andra raser att välja på.

Bra att du fattar varför jag valt bort dobberman i alla fall.

Tyvärr så är jag skeptisk till schäfer även om den är snäll i ärlighetens namn har jag blivit lite smårädd för schäfrar och skulle inte kunna koppla av om jag hade en schäfer i närheten av mina barn oavsett hur snäll den en skulle vara.

Tilloch med jag som är dobermanfantast hade för väktarjobb satsat på en malle.
Om jag inte köpt en vuxen doberman. Annars är risken på tok för stor att man sen står där med en oduglig hund.
Riesen har jag inte sett som väktar hund på många år, men det kanske finns ett par?

Alla schäfrar jag mött har varit fruktasnvärt opålitliga och haft en mycket aggresiv attityd även när den aldrig tränats till väktarhund elelr liknande. Jag har själv utan anledning blivit attackerad av en schäfer både som barn och sedan som vuxen och sambon säger ingen schäfer i mitt hus.

Har en kompis som jobbar som väktare och hon sa häromdagen faktiskt att både väktare och polis går över mer och mer på mallisar. Åtmistone här i våra områden kan jag säga innan någon skriker att det inte stämmer.

Ja, många poliser och väktare har gått över till malle. Men det beror inte på att schäfrar är för aggressiva eller lömska....

Mellan risen och malle är det stor skillnad ja. Båda raserna är intressanta och trevliga också åtminstone de jag träffat.

Hundens personlighet avspeglar främst ägarens och dennes förhållande till vovven som till mycket stor del är en produkt av uppfostran/dressyr. Jag skulle antaga att de schäfrar du träffat, i många fall, tillhört undermåliga hundägare. Detta inte ovanligt då de flesta scäfrar jag själv träffat tillhört alkisar och då förvånar det ingen att hunden är knäpp. Jag vet att scäfern är en utmärkt hund idag. Men under min uppväxt har jag alltid trott att det var en alkishund då jag nästan bara såg knäppa alkisar med dessa hundar och då ofta okopplade. Jag lade aldrig märke till de utmärkta stadiga polisschäfrarna osv då sådana hundar aldrig skällde eller jagade mig. För min del har bilden av hunden alltså alltid styrts och förmedlats av dess ägare. Kan detta vara fallet även för dig?
Och slutligen- det blir nog rottweiler för dig Då det är den enda dugliga som du tycker om någorlunda. Fler dugliga alternativ uppträder inte bara för att man vill tyvärr.

Ja vi ska ha den från valp. Tyvärr är schäfer inte att tänka på varken jag elelr sambon gillar rasen av dålig erfarenhet. Malle är jag själv mest inne på faktiskt. Fast jag har alltid gillat rottisar också men det var länge sedan jag träffade någon så jag vet inte hur de har avlats på dem på länge.

Skulle den inte passa så får man väl hitta på något annat med den. Det är inte så att jag säljer den eller gör mig av med den på annat sätt för att den inte "duger".

Jag had erekomenderat Malle. Jag gillaräven schäfer men har bättre erfarenheter av malle och i dagens läge verkar de vara bättre psykiskt än schäfrar. Inte lika sönderavlade.

har du funderat på en cattledog,,,,,du får en tajt kopis på köpet

Har en kompis som jobbar som väktare och hon sa häromdagen faktiskt att både väktare och polis går över mer och mer på mallisar.

Men det är väl inte för att schäfer som ras inte passar, utan snarare för att urvalet av BRA schäfrar är smått (både vad det gäller mentalitet och hälsa)? En bra bruksschäfer är fortfarande mest optimalt.

Hade också fördomar mot schäfrar tills jag mötte en av landets finaste tikar och fick se hur en RIKTIG schäfer ska vara.

Enligt min erfarenhet så är schäfern den som är mest allround och lämplig till nya hundförare. Har sett VÄLDIGT få rottweilers som håller måttet som väktarhund enligt den prövning som finns i dag. I tjänst kan de säkert fungera men när det inte är allvar, t ex i en testsituation så fallerar många. Kräver också enligt min mening större rutin och uppfinningsrikedom från förarens sida för att få träningen att fungera.

Malinois är i mina ögon helt olämplig som första tjänstehund p g a att den ofta är högt tempererad och mkt snabb i vändningarna. Rasen är poppis f n men jag är inte särskilt imponerad av dem ärligt talat.

Om du börjar som väktare och blir godkänd som hundföraraspirant så är mitt råd at ta hjälp av antingen företagets hundansvarige/instruktör och/eller andra erfarna hundförare om du funderar på att köpa en färdigutbildad hund. Har sett MÅNGA felköp genom åren, dåliga importer, hundar med dolda fel, feltränade hundar etc etc. Nu brukar det ju ta några år i tjänst innan du kan bli hundförare så att ta en valp från en välrenommerad bruks/tjänstehundskennel är väl inte helt fel i o f sig.

Hunden bör kunna fungera i familjen men att låta kreti o pleti hålla på med hunden det tycker jag personligen motverkar träningen. Jag vill ha en tjänstehund med viss vaksamhet på folk som inte tillhör familjen, utan att den för den skull ska springa omkring och bita folk förstås. Sen får du nog tänka om lite, du nämner pälsvård som lite jobbigt, att ni kommer att ha en annan hund och att hunden ska följa med dig ut i stallet m m - att utbilda en väktarhund, underhålla utbildningsgraden samt att arbeta nattskiftet det kräver många timmars träning med hunden varje vecka. Kort sagt det kommer att ta över ditt liv i stort sett, om du tänker arbeta seriöst dvs.

Jag hade nog valt en riesen om rottis o schäfer inte är aktuellt (och även annars, riesen är ju såååå mkt snyggare.;))

KL

Skulle vilja understryka allvaret i att arbeta med hund i tjänst och klargöra för en del att det är 10 gånger bättre och säkrare för väktaren att jobba UTAN hund än MED en hund som inte är tjänstemässig och inte kan agera i en skarp situation.

Det finns kanske en del nya i gamet som tror att det räcker med att gå omkring med en stor hund i snöret, att buset blir väldigt rädda för att man har hund ö h t med sig - så är inte fallet kan jag säga.
Hunden MÅSTE fungera och agera annars blir det farligt för hundföraren. Utan hund kan väktaren åtminstone välja att lägga benen på ryggen helt enkelt eller är kanske mindre våghalsig, väntar på kollega i besvärliga situationer etc etc.

Tycker att det blir lite fel att påskina att det skulle funka med vilken hundras som helst typ, tar kanske tråden på för stort allvar men det KAN ju finnas en och annan som läser och som är genuint intresserad av att arbeta med hund i tjänst och då blir det VÄLDIGT fel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 278
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 659
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 729
Senast: Otherside
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 487
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka