Vakthund av vilken ras?

Sv: Vakthund av vilken ras?

Absolut. Och det är klart schäferfolket tycker schäfer är bäst och Malinois skit. Och givetvis tvärtom. Så vilka hundar som är bäst i tjänst Malinois vs. Schäfer tror jag aldrig man får svar på.

Förmodligen som det ser ut nu så kommer jag att börja jobba som väktare och sedan även hundförare. Så nu klurar vi på vilken ras vi ska välja.

Vi/jag vill ha en hund som fungerar i familjen men ändå fungerar på jobbet. Alltså få den inte vara för skarp. Bästa vore om den kunde följa emd till stallet och vara med mig när jag rider. I övrigt är det trevligt om den är skapligt lättlärd. Helst ska den vara korthårig då förståss men annars får jag stå ut med massa pälsvård. Det ska vara en rejäl hund i storlek så allt som är mindre än medelstor/stor hund går också bort.

Följande raser går helt bort av olika anledningar:
Dobermann (vill ha men de skulle inte fungera i vår lite stimmiga familj)

Rottweiller (osäker på om de fungerar i stimmig familj annars tycker jag om dem)

Schäfer (har aldrig litat på dem oavsett vad)

Hunden bör även kunna fungera ihop med andra hundar eftersom det ser ut som vi blir med gråhund om några veckor.

Varför inte en dobbis?????? HAr en själv som är 2 år har barn och ett "aktivt" hem där det händer grejer.
Har inte sett en tendes på osäkerhet eller något negativt.
Dessutom är de en fantastisk familjehund! Mkt lojala och kelna osv. Till och med i rasbeskrivningarna om rasen står det att den lämpar sig väl som familje hund, med barn.

Jag tog över min hane förra hösten och han var då ca 1.4 år. Tänk över detta igen.
Sedan blir de alldrig trötta s a s. Är med på allt och tycker det är kul.
Jag menar fastän du har med hunden till jobbet så kan han va hemma också utan att va sliten.
Vi har hästar också, han springer ikapp med vår ena hingst på 19 åro livet leker för båda :rofl: :rofl:, och dobbisarna är väldigt lätta att sköta pga att deras päls är kort och de har en fin glans och glattighet i pälsen som gör att skiten inte sätter sig.

Du ville även ha en lättlärd hund, det har du i dobbisarna!
Vad finns det kvar att fundera på.

Kör hårt livet är kort.:idea:

Jag har riesen själv,har haft det i 20 år,otroligt bra familjehund,och även bra hästhund!
Vet att det finns folk som tränar skydd och liknande med riesen,men vet ej om någon är ute "på fältet"
Jag har för mig att jag hört att min riesens kullbror el "halvbror" är tjänstehund!

Har inte läst hela tråden men om du lägger ner mycket tid på hunden och har jobbat med den och vänjt den vid olika situationer sen den var valp ser jag ingen anledning till varför de hundraser du valt bort inte skulle funka.

Förstår att du inte vill ha en schäfer, de flesta jag känner som är hundrädda är pga schäfer. Men trots det tycker jag det är underbara hundar.
Malle är ju kanske ett bra val. Men man ska nog vara rätt noga med uppfödare (iaf. härifrån). Har sett många på t.ex MH-test som inte tänkt utan bara attackerat(intränat) för minsta lilla överraskning, vilket kanske inte är det bästa med en hund som också ska vara familjehund.
Rottisar skulle jag själv aldrig välja (mest pga att jag nog sett "fel" rottisar och har numera en dålig bild av dem, vilket gjort mig en aning rottis-rädd) men de är säkert jättetrevliga hundar.
Beauceron är ju också en hundras jag är lite smått kär i och tror kan vara en bra väktarhund.

Nu är jag inget fans av cockerspaniel i alla fall och dessutom tycker jga att de är lite små.

Men du har ju fattat hur jag menar att jag vill ha en hund som är på hugget på jobbet men lite cool hemma.

Men de är väl något man lär dem ?
Sen får man väl lära barnene att inte dra i hunden...

Förstår att du kan ogilla en ras efter att ha dåliga erfarenheter men jag måste inflika mina erfarenheter. Jag har idag två rottishannar. Har även en rottistik inom närmsta familjen. Rottisen är en rolig hund att jobba med. Den är stabil och cool i de flesta situationer och har allvar att att till vid behov. Om du väljer rottis är det såklart viktigt varifrån du väljer den. En rottis blir vad du gör den till men en del är mycket lättare att forma rätt än andra. Välj en bra kennel mer arbetande rottor och meriterade hundar.

Under min uppväxt hade vi schäfer. En fantastiskt stabil failjehund som var frisk och kry långt upp i åldern. Hon hängde med på picknickar, promenerade med oss ungar och hade en ängels tålamod. Hon var kort sagt den perfekta femiljehunden.

Vid sidan om familjelivet tränades hon i spår. Förutom att vara en perfekt familjehund var hon även en bra "vakthund" Hon signalerade mycket klart och tydligt om det kom folk och kunde även ställa och stoppa folk som hotade. Hon gjorde detta vid ett par tillfällen utan att vi tränat eller uppmuntrat det och utan kvarstående intresse då hotet försvann.

Malle är ju kanske ett bra val. Men man ska nog vara rätt noga med uppfödare (iaf. härifrån). Har sett många på t.ex MH-test som inte tänkt utan bara attackerat(intränat) för minsta lilla överraskning, vilket kanske inte är det bästa med en hund som också ska vara familjehund.
.

Jag förstår inte vad en hunds intränade beteende har med saken att göra? Om hunden är tränad till en sak, varför skriver du att den "inte tänkt"?

och angående jämförelsen med hästar,... jag föredrar också en lugn valack av bastant modell:D

hur det är i resten av europa med mallen vet jag inte, men där används ju bra många fler raser.. ex briard (som fö inte dykt upp i denna tråden än)

Beror väl på att svenska Briarder har rätt kass dådkraft?

Angående malle så är jag väldigt tveksam till att et skulle passa ts.

Min är iof en utställnings-malle men han är inte idealisk i barnfamilj.. Stressig, kan nafsa ifrån, superbra med MINA barn men gillar inte andras ungar, kvicktänkt men impulsiv.. ett jädra jobb helt enkelt och har inte lugnat sig förräns nu (5 i höst) och än idag måste man tänka både en och t vå gånger innan man släpper in främlingar..

Att polisen går över på Mallisar har med att göra att det inte finns tillräckligt med bra Schäferhundar som är lämpliga som tjänstehundar. I stora drag handlar det om att dom inte håller. Detta har det varit skriverier om från Polisen i div tidningar.

Att polisen går över på Mallisar har med att göra att det inte finns tillräckligt med bra Schäferhundar som är lämpliga som tjänstehundar. I stora drag handlar det om att dom inte håller. Detta har det varit skriverier om från Polisen i div tidningar.

Sanning med modifikation.

Beror en hel del vart i landet man är ex i göteborgstrakten är det malle som gäller. Dels för det är uppföddare som är polishundförare själv.

Sen uppåt i landet är det vanligt med Schäfer.

Sen är det inga problem över huvudtaget o hitta lämpliga hundar svårare o hitta lämpliga hundförare till dom.

Nu var det faktiskt polisen i västra götaland som klagade på att shäferhundarna inte höll. Malle ansåg dom INTE vara den bästa polishunden, men dög så länge. Polisen skulle själv överväga att själva bedriva shäferhundsavel.

Nu var det faktiskt polisen i västra götaland som klagade på att shäferhundarna inte höll. Malle ansåg dom INTE vara den bästa polishunden, men dög så länge. Polisen skulle själv överväga att själva bedriva shäferhundsavel.

Ja jag säger ju att dom hellre valde malle istället för schäfer dels för att en del av dom är uppföddare på malle o kan lätt ge ut hundar till andra hundförare dels väljer dom hellre från sig själva än andra.

Sen ska dom väl inte kasta sten i glashus för många hundförare är ju inte kapabla o ha mer hund i snöret än dom har för då klarar dom inte uppkörningen med dom.

Jag förstår inte vad en hunds intränade beteende har med saken att göra? Om hunden är tränad till en sak, varför skriver du att den "inte tänkt"?

:oSorry skulle vart ett frågetecken efter intränat. Menade om de kanske var intränade till det eller om de bara var rent aggressiva, vet faktiskt inte.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 272
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 646
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: Otherside
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 487
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka