Vakthund av vilken ras?

Sv: Vakthund av vilken ras?

När man jobbar med hund i tjänst som väktare så får den arbeta en hel del med både kropp och hjärna. "Näsan" är HELA tiden det viktigaste enligt min mening, hunden markerar innan det är för sent och husse/matte trampar rakt in i någon mindre trevlig person.

Min erfarenhet är att hundarna upplever det som mycket stimulerande att arbeta, en förutsättning är förstås att det är ett vettigt hunddistrikt med mycket rondering så att det inte bara blir åka bil... Hundförarna som enbart arbetar med larmryck får ju se till att aktivera hunden en hel del på eget initiativ med spår/uppletande/sökträning på arbetstid:angel:om hunden ska må bra.

Beauceron har jag däremot ingen uppfattning om eftersom jag inte varken haft någon eller sett någon i tjänst. Schäfern är ju en vallhund och den lämpar sig utmärkt som väktarhund. Den bästa hunden i tjänst borde annars vara Rottweilern men jag upplever den som alltför svår att motivera för att det ska vara lockande att utbilda. Försvarsmässigt vore den annars idealisk med sin ofta mkt starka flockkänsla och med tyngd i kroppen att stå emot angrepp.

Avslutningsvis; något mer stimulerande för hunden än att arbeta med husse/matte i tjänst + all den träningstid som krävs, det har jag svårt att hitta. Tävling och brukshundsklubben i all ära men...

Nej det vet du inte med tanke på att du föreslagit labrador eller boxer, så jag tror dig faktiskt inte.

Labrador sa jag bara för att det var stora och barnvänliga..
Och Boxer är en utmärkt hund inom detta område, antagligen vet du inget om det..
För du föreslog ju Jack russel....

Okej, då förstår jag lite bättre, kanske. Jag trodde mer att Väktaren åkte runt och patrullerade, tittade etc eller hur man nu ska uttrycka det.
Schäfern är visserligen en (fd) Vallhund men jag tycker ändå att det finns mycket mer Vall i Beauceronen. Skulle jag jobba enbart med Lydnad skulle jag t.ex. inte köpt en Beauceron men absolut gärna en Schäfer. Jag har kanske fel, men jag känner alltmer att Beauceronen i själ och hjärta är en Vallare och borde få valla, men det är ju inte nåt vem som helst kan erbjuda den...! Spårarbete är också meningsfullt för den. Jag tog upp detta pga att TS funderade på en Beauceron.
Beauceronen, i varje fall om det är en hanne, är däremot tyngre och kraftfullare än en Schäfer och har en hel del "tacklande" i sig, kan jag intyga...!

Det är många som inte vet vad yrket väktare med hund innebär så det är jag van vid att behöva förklara och har ingenting emot det heller. Visserligen, ett företag med dåliga hunddistrikt eller rättare sagt där man utnyttjar resursen väktare med hund på ett dåligt sätt, då kan det bli som du säger "åka runt och titta" men det hör inte till vanligheterna.

På mitt bästa distrikt gick vovve och jag till fots åtminstone 4-5 timmar per pass. Spännande miljöer utomhus, ner i källare, obebodda hus, kulvertar, kontorsbyggnader nattetid, parkeringsgarage m m - man kan träna sin hund hur mycket som helst mellan objekten! Man jobbar med skräckblandad förtjusning kan jag säga:)

Hörs det förresten att jag saknar mitt förra jobb?:smirk:

Används inte Beauceronen inom Polisen ute i Europa förresten?

Lät spännande!!!:eek: Tufft av dig!
Jag kan tänka mig att det används Beauceroner i alla tänkbara olika jobb nere i Frankrike t.ex. men vet inte säkert.

Och Boxer är en utmärkt hund inom detta område, antagligen vet du inget om det..

Ja men då vet du ju inte vad som krävs av en väktarhund. Om du tror att det räcker med att de är stora och barnvänliga.

Ja men då vet du ju inte vad som krävs av en väktarhund. Om du tror att det räcker med att de är stora och barnvänliga.

Jo det vet jag..
Snälla sluta misstolka.. Jag menade bara att me med tanke på att hon hade barn och av det typiskt klassiska väktarhundar hade hon inte hittat ngt och gillade till hundra..

Lena Furberg tycker jag har bra tips och förslag!!

men en väktarhund måste ju ha någon liten vilja att försvara sig, buset ska ju helst inte mötas av Stora Välkomstkommitén...

jag tror säkert att man kan lära en labbe att bita i en ärm, många har kampen, modet och är tillräckligt stora. men de vill inte på allvar skada någon människa. och de saknar lite "du och jag matte, mot resten av världen". det är "du och jag matte, OCH resten av världen :love:"

Om du inte förstod det så var Jack russel ett skämt, vet du vad ironi är? :rofl:

Nej, jag vet inget om att boxer är en utmärkt hund inom detta område eftersom att det är så väldigt sällan eller aldrig de förekommer som väktarhundar.

TS vill fortfarande inte ha en gullig och snäll barnvänlig hund i huvudsak.
Hon vill ha en väktarhund. Då kan man inte rekommendera vilken ras somhelst.

Okej, då förstår jag lite bättre, kanske. Jag trodde mer att Väktaren åkte runt och patrullerade, tittade etc eller hur man nu ska uttrycka det.
Schäfern är visserligen en (fd) Vallhund men jag tycker ändå att det finns mycket mer Vall i Beauceronen. Skulle jag jobba enbart med Lydnad skulle jag t.ex. inte köpt en Beauceron men absolut gärna en Schäfer. Jag har kanske fel, men jag känner alltmer att Beauceronen i själ och hjärta är en Vallare och borde få valla, men det är ju inte nåt vem som helst kan erbjuda den...! Spårarbete är också meningsfullt för den. Jag tog upp detta pga att TS funderade på en Beauceron.
Beauceronen, i varje fall om det är en hanne, är däremot tyngre och kraftfullare än en Schäfer och har en hel del "tacklande" i sig, kan jag intyga...!

Ja, men beauceroner kan ibland vara lite väl stora! Det är väl snarare en nackdel än fördel skulle jag tro. En beauceronhane ligger väl på lite över 70 cm i mankhöjd?

Usch ja, "mallar"...Har svårt att förstå denna vurm för rasen inom tjänstesektorn:(

Tycker bara det är ena jädra stresspaket, inte är de snygga att titta på heller...

Men men, det är väl en smaksak och en fråga om vilken personlighet man själv har antar jag. Inom hästeriet föredrar jag en bastant och trogen valack av någon rejäl ras - andra gillar nerviga ston, gärna fullblod.

Jag slår ett slag för allroundrasen schäfer och för de RIKTIGT bra rottisarna som den perfekta väktarhunden:)

Jag med, vet inte alltför mycket om Malle som tjänstehund. Men de är oftast ruskigt fula och det räcker för mig när det finns schäfer:angel:

*kl*

MrsScabtree skrev:
Nej, jag vet inget om att boxer är en utmärkt hund inom detta område eftersom att det är så väldigt sällan eller aldrig de förekommer som väktarhundar.

Boxern är inte vanlig, men den finns.. inte i några stora antal i Sverige, men som sagt den finns.. dom har bettet till sin nackdel eftersom dom pja, inte har så mycket mun

Jeeves skrev:
Tycker bara det är ena jädra stresspaket, inte är de snygga att titta på heller...

Snygga, nej (förrän man ägt en själv kanske:angel:) men jag tror att det finns en anledning till varför rasen växer.. inte bara att det är en modefluga

Hos oss är det huvuddelen som har malle och det är inte en enda utav dom som är ett såkallat "stresspaket" och ska man jämföra de individer vi har, av schäfer/malle är ju helt klart mallen mer lättarbetad, gör ett mer precist arbete.. helt enkelt mer kvicktänkt (hukar mig)

och angående jämförelsen med hästar,... jag föredrar också en lugn valack av bastant modell:D

hur det är i resten av europa med mallen vet jag inte, men där används ju bra många fler raser.. ex briard (som fö inte dykt upp i denna tråden än)

Senast ändrad:

Har träffat flera tjänstemallar och inte upplevt något stresspaket?

Och jag kan inte förstå hur man kan välja schäfer när det finns malle. Schäfern är generellt jävligt ful, dessutom det äckliga pipet. Sen är dom segare i sina reaktioner och inte lika roliga att jobba med. MEN tillägg; jag föredrar en hettempererad hingst framför en trogen valack :angel:

Ja du ser; det beror på ens egen personlighet, tycke och smak...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 275
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 648
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 724
Senast: Otherside
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 487
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut