Vakthund av vilken ras?

Sv: Vakthund av vilken ras?

det är inte storleken som dom jobbar med, utan viljan att försvara o en ACD är inte att leka med,,,,,biter hårt o har mycket kraft i sin kropp,,,,,är smidig ,,,trots sin mankhöjd på 50 cm,,,,,har ett tryck på 200 kg per kvadratcentimeter i sina käftar

Måste tyvärr rätta dig lite här...

En väktarhund får användas enbart för skydd av föraren... inget annat.
Alltså är en väktarhunds främsta egenskap att den ser respektingivande ut. Sen skall den, OM föraren angrips även kunna stå upp för denna... Men den främsta egenskapen är och förblir att den genom sin blotta närvaro förhindrar ett angrepp på föraren. Alltså är det storleken de jobbar med i allra högsta grad.

Tyvärr känner alldeles för få busar till ACD och därför kommer denna hundras aldrig upp i samma respektingivande nivå som schäfer, doberman, rottweiler och övriga storvuxna brukshundsraser...
Sen att rasen i sig har kapacitet nog är ointressant i sammanhanget.

Vad beträffande val av eventuellt framtida tjänstehund så lägger jag mig inte i diskussionen.

Om jag vore du skulle jag först prova på yrket som väktare innan jag skulle börja fundera på att bli hundförare. Många har en otroligt felaktig bild av oss. Jobbet är oerhört slitigt med långa pass (ända upp till 13h), gå mycket (och då menar jag mycket) i mer eller mindre trevliga miljöer. Att jobba ständigt natt är svårare än många tror, särskilt med dessa långa pass.

Sen tycker jag det verkar lite märkligt att ett bevakningsföretag tar in en helt grön rookie och planerar göra hundförare av denne...

/En som jobbat som väktare i sju år

utdrag ur Fap 579-2 14§

"Väktare får efter beslut av godkännandemyndigheten medföra och använda hund endast för att skydda sig själv eller egendom mot brottsliga angrepp"

Jag tolkar det inte riktigt som att föraren skyddar objektet-hunden föraren.. eftersom det ju faktiskt står ett eller mellan sig själv och egendom, men alldeles för trött för att gå igenom fler av lagtexterna/förtydligandena från rps.. det får jag återkomma med

Ja.. det skulle var intressant att veta... Hur? får du använda väktarhunden för att avvärja ett brottsligt angrepp på egendom?

Får du släppa hunden? .. alltså sända den att angripa en buse som står och bryter på någons egendom...

Utdrag ur ett förtydligande från RPS:

"Om en nödvärnssituation uppstår innebär det att den som (med eller utan hund) skyddar sig själv, griper in för att skydda annan person eller skyddar egendom mot brottsligt angrepp i efterhand kan bedömas gå ansvarsfri för det våld som utövas under förutsättning att våldet inte bedömts vara uppenbart oförsvarligt.

Om en väktare beslutat att släppa sin hund lös vid ett sådan nödvärnssituation måste m.a.o. detta kunna motiveras av en sammanvägning av svårighetsgraden på brottet, det angripnas värde samt övriga då kända omständigheter. Andra omständigheter kan vara tidsfaktorn, miljön samt vilka förutsättningar/kompetens den eller de som ingriper har för att lösa uppgiften. Några mer exakta regler än vad som nu sagts finns därför inte. Grundregeln är fortfarande att hunden skall vara kopplad"

I min värld är det då fortfarande väktaren som skyddar egendomen.
Hunden är sedan med för att avvärja en hotfull situation mot väktaren när denne ingriper för att skydda egendomen.

I praktiken blir de ju att hunden tillsammans med sin förare skyddar egendomen. Inte hunden själv..

I teorin kan ju en situation uppstå där det skulle vara försvarbart att sända hunden för att avvärja ett angrepp på egendom. Men i praktiken är de fallen ganska lätträknade.
Väktaren skall ju innan denne ger sig in i ett ingripande överväga om denne är kapabel till att reda ut situationen. Nödvärnsituationen uppstår ju endast om väktaren överraskar/överraskas.

Om den angripna egendomen är att betrakta som ytters värdefull, eller oerhört viktig för samhället så att ett omedelbart ingripande är påkallat.. Då kan nog en väktare hävda nödvärn.... Med i de flesta ingripande situationer en väktare ställs inför så finns normalt andra utvägar än nödvärn... Troligen kommer väktaren inte heller kunna hävda det.

*kl*

Tack för alla svar och intressanta kringdiskussioner.

Varför de tar in en rookie och planerar att göra hundförare av mig det vet jag inte. De frågade min kompis samma sak precis när hon jobbat där i 2 veckor.

Hoffe kommer jag inte köpa. Hade en blandras med det i och de sa att han var sååå lik en hoffe i sättet och en barnsligare hund fick man leta efter. Fast han var stor och respektingivande och hade inte gett sig om vi blivit angripna iofs.

Så nu har vi plockat ut lämpliga raser och faktiskt även funderat på de raser ni rekommenderade fast jag är tveksam. Så nu ska vi börja kolla upp lite olika uppfödare och sedan ska vi hälsa på och titta och sedan diskutera en vända till.

Trots allt är det ett stort beslut vi ska ta och sedan leva ,med.

Haha hur läser du egentligen, jag tolkade Myysans inlägg precis tvärtom

Så nu har vi plockat ut lämpliga raser och faktiskt även funderat på de raser ni rekommenderade fast jag är tveksam

Absolut inte, är du :D

Jag använder inte smileys om jag är irriterad eller som du uttrycker det på "bråkhumör"

Har bara tråkigt hemma ( det verkar du också ha ) och vi är nog dom enda som har liv i trådarna just nu ;)

Där av hamnar vi i samma trådar

Absolut inte, är du :D

Jag använder inte smileys om jag är irriterad eller som du uttrycker det på "bråkhumör"

Har bara tråkigt hemma ( det verkar du också ha ) och vi är nog dom enda som har liv i trådarna just nu ;)

Där av hamnar vi i samma trådar

Jag har inget emot att hamna i samma trådar som du, jag syftar på ett par av dina inlägg. Jag är inte minsta på bråkhumör.

Vi var oense ( eller missförstod varandra i vakttråden ) och i denna tråd skulle jag bara skämta lite för jag trodde att du läst galet.

My mistake ....

Även om det inte tillhör vanligheterna, i a f inte på de stora bolagen, så KAN det vara så att de anser att just de distrikt som körs kräver hund för att minimera riskerna för väktaren. En arbetsmiljöfråga alltså. Två väktare eller väktare med hund, då är det senare alternativet trots allt billigare för företaget.
Det KAN också vara så att företagets kunder vill ha väktare med hund och att dessa kunder är tillräckligt stora för att man ska tillgodose detta.

Tycker det låter väldigt vettigt att du överväger möjligheten att skaffa någon av de raser som rekommenderats här.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 278
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 659
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 729
Senast: Otherside
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 487
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka