Vakthund av vilken ras?

Sv: Vakthund av vilken ras?

Men det är väl inte för att schäfer som ras inte passar, utan snarare för att urvalet av BRA schäfrar är smått (både vad det gäller mentalitet och hälsa)? En bra bruksschäfer är fortfarande mest optimalt.

Hade också fördomar mot schäfrar tills jag mötte en av landets finaste tikar och fick se hur en RIKTIG schäfer ska vara.

Fast jag har inte hävdat att det beror på att schäfrar inte är bra så dte är därför polisen slutar med dem.

Jag blir mest osäker på att någon som ska bli hundförare inte ens vet vad "vakt" kallas? Eller vilka raser som man har som väktare?

Tror du på fullaste allvar att du själv kommer o kunna dressera en hund till o bli väktarhund.När du inte ens vet att det heter skydd delen du ska få till...

Vet du hur mycket jobb det ligger bakom o vilken stor kunskap som krävs av både dressör o figurant. Det är inget man bestämmer sig för så där på en fikarast det är ett engagemang utan dess like.

Enligt min erfarenhet så är schäfern den som är mest allround och lämplig till nya hundförare. Har sett VÄLDIGT få rottweilers som håller måttet som väktarhund enligt den prövning som finns i dag. I tjänst kan de säkert fungera men när det inte är allvar, t ex i en testsituation så fallerar många. Kräver också enligt min mening större rutin och uppfinningsrikedom från förarens sida för att få träningen att fungera.

Malinois är i mina ögon helt olämplig som första tjänstehund p g a att den ofta är högt tempererad och mkt snabb i vändningarna. Rasen är poppis f n men jag är inte särskilt imponerad av dem ärligt talat.

Om du börjar som väktare och blir godkänd som hundföraraspirant så är mitt råd at ta hjälp av antingen företagets hundansvarige/instruktör och/eller andra erfarna hundförare om du funderar på att köpa en färdigutbildad hund. Har sett MÅNGA felköp genom åren, dåliga importer, hundar med dolda fel, feltränade hundar etc etc. Nu brukar det ju ta några år i tjänst innan du kan bli hundförare så att ta en valp från en välrenommerad bruks/tjänstehundskennel är väl inte helt fel i o f sig.

Hunden bör kunna fungera i familjen men att låta kreti o pleti hålla på med hunden det tycker jag personligen motverkar träningen. Jag vill ha en tjänstehund med viss vaksamhet på folk som inte tillhör familjen, utan att den för den skull ska springa omkring och bita folk förstås. Sen får du nog tänka om lite, du nämner pälsvård som lite jobbigt, att ni kommer att ha en annan hund och att hunden ska följa med dig ut i stallet m m - att utbilda en väktarhund, underhålla utbildningsgraden samt att arbeta nattskiftet det kräver många timmars träning med hunden varje vecka. Kort sagt det kommer att ta över ditt liv i stort sett, om du tänker arbeta seriöst dvs.

Givetvis har jag inte tänkt att kreti och pleti ska fixa med hunden det får de inte göra på min hund i dag helelr. Jag kommer hur som helst inte köpa en vuxen hund utan vill ha hunden från valp.

Men vaddå jag tycker pälsvård är trist men för den saken skull skiter jag inte i det. Den andra hunden är en jakthund som helt kommer stå under sambons ansvar.

Men vaddå menar du då att jag inte kan ha jopbb som väktare med hund och ha häst elelr hur menar du?

KL

Skulle vilja understryka allvaret i att arbeta med hund i tjänst och klargöra för en del att det är 10 gånger bättre och säkrare för väktaren att jobba UTAN hund än MED en hund som inte är tjänstemässig och inte kan agera i en skarp situation.

Det finns kanske en del nya i gamet som tror att det räcker med att gå omkring med en stor hund i snöret, att buset blir väldigt rädda för att man har hund ö h t med sig - så är inte fallet kan jag säga.
Hunden MÅSTE fungera och agera annars blir det farligt för hundföraren. Utan hund kan väktaren åtminstone välja att lägga benen på ryggen helt enkelt eller är kanske mindre våghalsig, väntar på kollega i besvärliga situationer etc etc.

Tycker att det blir lite fel att påskina att det skulle funka med vilken hundras som helst typ, tar kanske tråden på för stort allvar men det KAN ju finnas en och annan som läser och som är genuint intresserad av att arbeta med hund i tjänst och då blir det VÄLDIGT fel.

Det förstår jga också dte är just därför jag redan nu kollar runt om det finns en ras som även kan fungera hemma. Finns det inte en ras som kan fungera ordentligt på jobbet och sedan vara lung hemma ja då får jag lägga hundförarbiten på hyllan helt enkelt.

Nu har jag iofs hittat en ras som även min blivande chef tror skulle fungera bra och den har i så fall allt jag önskar mig. Han ska kolla upp det lite närmare i morgon så får vi se.

Jag blir mest osäker på att någon som ska bli hundförare inte ens vet vad "vakt" kallas? Eller vilka raser som man har som väktare?

Jag vet vilka raser som är vanliga här runt. Schäfer Mallar och blandraser.

Tror du på fullaste allvar att du själv kommer o kunna dressera en hund till o bli väktarhund.När du inte ens vet att det heter skydd delen du ska få till...

Vet du hur mycket jobb det ligger bakom o vilken stor kunskap som krävs av både dressör o figurant. Det är inget man bestämmer sig för så där på en fikarast det är ett engagemang utan dess like.

Ja jag tror att jag kan det eftersom jag redan har utbildat en HV hund som är bra så tvivlar jag inte på att jag inte skulle klara denna uppgiften

Nähäpp, vad är din teori då?

Ärligt talat så har jag ingen teori och jag bryr mig egentligen inte om varför poliserna och väktarna har börjat gå över till Mallar istället. Förmodligen för att de själva anser att mallar är bättre. Tror ju inte att det bara är en ide de fick i fikarummet direkt.

Ja jag tror att jag kan det eftersom jag redan har utbildat en HV hund som är bra så tvivlar jag inte på att jag inte skulle klara denna uppgiften

hahahaha HV hund kan ju en mer eller mindre vem som helst utbilda det är helt andra saker o dressera en skyddshund. Där fick man svaret att du fattar inte hur svårt det är o styra o lära en skyddshund sina moment när viljorna drar åt olika håll.

Nej håll dig till sexrådgivning det är du säkert bättre på än o dressera skyddshundar...

Ärligt talat så har jag ingen teori och jag bryr mig egentligen inte om varför poliserna och väktarna har börjat gå över till Mallar istället. Förmodligen för att de själva anser att mallar är bättre. Tror ju inte att det bara är en ide de fick i fikarummet direkt.

Det där är ju en sanning med modifikation Mallar är också lite mode grej. Det har faktiskt ökat med Schäfer igen som TJH.

hahahaha HV hund kan ju en mer eller mindre vem som helst utbilda det är helt andra saker o dressera en skyddshund. Där fick man svaret att du fattar inte hur svårt det är o styra o lära en skyddshund sina moment när viljorna drar åt olika håll.

Nej håll dig till sexrådgivning det är du säkert bättre på än o dressera skyddshundar...

Vet du jag tycker det är bra att åtmisntone du är så jakla proffsig med hundar så någon på buke är det.

Här där jga bor går man regelbundet på kurser med sin hund som arbetsgivaren håller i just för att man ska kunna få råd och stöd.

Jag vet att viljor kan dra åt olika håll men faktum är att HV har lite större krav på sina hundar än att de ska lystra till sina namn.

Ja varför inte? det är en vall-vakthund

Jag har en Beauceron själv, och känner mer än väl till rasen. För det första finns det en anledning till att typ ingen använder dom i skyddet eller i tjänst.

1. Dom saknar dådkraft
2. Dålig socialkamp
3. Kassa nerver
4. Halvkass nyfikenhet

Dessutom, de få "bra" skyddsbeauceroner (nu ser jag dock utanför sveriges gränser) går på allvar. Dvs. dom plockar fram den sidan. Och att styra upp en allvarlig Beauceronhane är inget jag vill göra. Men som sagt, jag vet ingen bra skyddsbeauceron i Sverige.

Vet du jag tycker det är bra att åtmisntone du är så jakla proffsig med hundar så någon på buke är det.

Här där jga bor går man regelbundet på kurser med sin hund som arbetsgivaren håller i just för att man ska kunna få råd och stöd.

Jag vet att viljor kan dra åt olika håll men faktum är att HV har lite större krav på sina hundar än att de ska lystra till sina namn.

Jo men jag har iaf fått upp några skyddshundar så jag vet hur mycket blod svett o tårar man får lägga ner innan man får ett fungerande skydd.

Går inte ens o jämnföra en skyddshund med en HV-hund

Som natt o dag det är inte ens i närheten dressyrmässigt...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 278
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 659
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 729
Senast: Otherside
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 487
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka