Enligt min erfarenhet så är schäfern den som är mest allround och lämplig till nya hundförare. Har sett VÄLDIGT få rottweilers som håller måttet som väktarhund enligt den prövning som finns i dag. I tjänst kan de säkert fungera men när det inte är allvar, t ex i en testsituation så fallerar många. Kräver också enligt min mening större rutin och uppfinningsrikedom från förarens sida för att få träningen att fungera.
Malinois är i mina ögon helt olämplig som första tjänstehund p g a att den ofta är högt tempererad och mkt snabb i vändningarna. Rasen är poppis f n men jag är inte särskilt imponerad av dem ärligt talat.
Om du börjar som väktare och blir godkänd som hundföraraspirant så är mitt råd at ta hjälp av antingen företagets hundansvarige/instruktör och/eller andra erfarna hundförare om du funderar på att köpa en färdigutbildad hund. Har sett MÅNGA felköp genom åren, dåliga importer, hundar med dolda fel, feltränade hundar etc etc. Nu brukar det ju ta några år i tjänst innan du kan bli hundförare så att ta en valp från en välrenommerad bruks/tjänstehundskennel är väl inte helt fel i o f sig.
Hunden bör kunna fungera i familjen men att låta kreti o pleti hålla på med hunden det tycker jag personligen motverkar träningen. Jag vill ha en tjänstehund med viss vaksamhet på folk som inte tillhör familjen, utan att den för den skull ska springa omkring och bita folk förstås. Sen får du nog tänka om lite, du nämner pälsvård som lite jobbigt, att ni kommer att ha en annan hund och att hunden ska följa med dig ut i stallet m m - att utbilda en väktarhund, underhålla utbildningsgraden samt att arbeta nattskiftet det kräver många timmars träning med hunden varje vecka. Kort sagt det kommer att ta över ditt liv i stort sett, om du tänker arbeta seriöst dvs.