Våga avsky midsommar!

Fast du menade ju tidigare att alternativet till att inte gilla midsommarfirande är att lägga ner allting.
Det vore väl jämlikt och bra? :) Det är ju väldigt många i vårt land som inte firar midsommar?
Ska de behöva vara lediga osv..
Jag firar gärna själv. Själv eller med massor av folk. :)

Jag tycker det verkar viktigt i vårt land i dag att man enas och att det är rättvist för alla.

Va? Jag är ju inte ens enig med mig själv om hur midsommar ska firas och hur rättvist är det? Jag förstår inte vad du menar. Ska alla fira på samma sätt så att det blir rättvist?

Vi gör tårta och slappar. Bygdegården vi bor granne med har fest. På dagen för barnfamiljerna och på kvällen blir det supa-fest. Då vill jag gärna vars hemma. Vår infart är spärrad med staket under dagen men tja...
Är det ff Verstuberget som gäller?
Vilka minnen :/

Va? Jag är ju inte ens enig med mig själv om hur midsommar ska firas och hur rättvist är det? Jag förstår inte vad du menar. Ska alla fira på samma sätt så att det blir rättvist?
Varför ska man fira midsommar om det inte tillhör ens kultur eller tradition?
Har det inget värde för en så är det en vanlig dag.

Kanske det är dags att se över och inventera alla röda dagar vi har? Att man får ta ut de dagarna som man vill, när man villl.
2016 har vi 10 kristna, röda dagar och 3 icke kristna, röda dagar. Kanske ska vi bara göra generella röda dagar av allihop?
De som har en tradition med midsommar ska givetvis fira den. Liksom jul och påsk.
Inte så kul för muslimer, buddister, ateister osv. De kanske vill ha röda dagar andra tider på året?

Om man läser och lyssnar runt så pratas mycket nu om att allt skall vara rättvist och icke kränkande och inte inkräktande. Allas rättigheter och lika värde osv. Det gäller ju inte våra röda dagar...
Det måste man ju säga vara orättvist?

+
Din åsikt!!

Alla får väl välja själv vad de gör med en extra ledig dag - DET är väl jämlikt och bra!
Japp. Ännu mer jämlikt i dagens PK-Sverige hade varit att få välja vilken dag man ville vara ledig för att göra vad man vill. :D
Jag är kristen så jag fortsätter i invanda spår. :)

Kanske det är dags att se över och inventera alla röda dagar vi har? Att man får ta ut de dagarna som man vill, när man villl.
2016 har vi 10 kristna, röda dagar och 3 icke kristna, röda dagar. Kanske ska vi bara göra generella röda dagar av allihop?
De som har en tradition med midsommar ska givetvis fira den. Liksom jul och påsk.
Inte så kul för muslimer, buddister, ateister osv. De kanske vill ha röda dagar andra tider på året?

Om man läser och lyssnar runt så pratas mycket nu om att allt skall vara rättvist och icke kränkande och inte inkräktande. Allas rättigheter och lika värde osv. Det gäller ju inte våra röda dagar...

Nix, jag fattar fortfarande inte. På vilket sätt menar du att vi då enas kring midsommar? Nåja, det här är ju rätt OT så jag tycker att vi släpper det.

+
Japp. Ännu mer jämlikt i dagens PK-Sverige hade varit att få välja vilken dag man ville vara ledig för att göra vad man vill. :D
Jag är kristen så jag fortsätter i invanda spår. :)
PK-Sverige?

I denna debatt om lediga dagar pga religion etc verkar många ha missat att det också är en fördel på många företag. Jag jobbade på ett företag då det var jättebra att alla ville vara lediga olika dagar. Dvs då hade man ju personal som ville jobba jul, nyår, påsk, midsommar etc.

PK-Sverige?

I denna debatt om lediga dagar pga religion etc verkar många ha missat att det också är en fördel på många företag. Jag jobbade på ett företag då det var jättebra att alla ville vara lediga olika dagar. Dvs då hade man ju personal som ville jobba jul, nyår, påsk, midsommar etc.

PK-Sverige?

I denna debatt om lediga dagar pga religion etc verkar många ha missat att det också är en fördel på många företag. Jag jobbade på ett företag då det var jättebra att alla ville vara lediga olika dagar. Dvs då hade man ju personal som ville jobba jul, nyår, påsk, midsommar etc.[/
Vi gör väl alla till mans vårt bästa att vara politiskt korrekta? :)
Och visst är det bra ur ett arbetsperpektiv som du säger!
Ännu bättre om man inte hade röda dagar alls, då slipper man storhelgstillägg osv.

Jag upplever midsommar som den högtiden med minst måsten så att säga och därför uppskattar jag den högst av alla högtider. Kommer åka hem till min mamma och äta gott, dricka alkoholfritt och spela lite kubb. Min partner vet inte vad han vill göra ännu.

Julafton däremot kräks jag på. Jag blir aldrig så stressad som runt jul.
I år är jag dock gravid och har bf läskigt nära julafton så jag kommer tacka nej till allt åkande, strunta i julklappar och sitta hemma.

Så fungerar det på mitt jobb, vi har 14 fv dagar som vi får lägga ut när vi vill om det finns folk vill säga.
Jag tycker det är asbra.

Midsommarafton påverkas ju dessutom rätt rejält av - vädret! Om man inte har partytält, vill säga. Annars blir det väl som vilken fest som helst, ifall regnet öser ner och man måste sitta inomhus. Eller också kan man känna en befrielse, ingen förväntar sig att man ska ut och dansa i det gröna ändå!

Det jag tycker bäst om med midsommar är att min man går på semester. det är en glädjens dag på så sätt. I övrigt gör vi vad vi gör resten av sommaren :) inget direkt firande alltså!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hej! Jag har sedan cirka 5 år tillbaka varit deprimerad mer eller mindre och jag känner inte igen mig själv från när jag inte var det...
Svar
19
· Visningar
1 794
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama