tott
Trådstartare
Just det - inte ens om man är social. Att känna sig ensam bland en massa människor är bland det värsta som finns.Fast alla är nog inte bekväma i att gå dit själva. Folk är olika.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Just det - inte ens om man är social. Att känna sig ensam bland en massa människor är bland det värsta som finns.Fast alla är nog inte bekväma i att gå dit själva. Folk är olika.
Skönt att höra att det inte var en raggarbil eller dylikt som åsyftades.
Jag är medveten om att traditioner ändrar sig och har inget emot det.Hur tänker du då? Majstången kom till Sverige på 1600-talet från Tyskland, Majstång heter det där och ett svenskt ord för att löva är just att maja. Att fira in ljuset på våren är vanligt, men i Sverige är det förskjutet från maj som är vanligt i Tyskland och istället in i juni eftersom vårat klimat är bättre anpassat för det. De traditioner vi har idag är från slutet av 1800-talet- början av 1900-talet. Små Grodor dök upp först år 1922. I forntiden så firades antagligen sommarsolståndet, något som man tror firades på väldigt många ställen i världen så det är inte något unikt med just Sverige.
Jag gillar som sagt midsommar men man bör vara medveten om att traditioner förändras kraftigt på väldigt kort tid sett i en större tidsrymd.
Måste man enas om allting? Vad hände med "tycka olika" och "tänka olika"?J
Kanske blir samma sak här. Inte så viktigt liksom? Man slutar för att man inte kan enas?
Jag tycker det är trist eftersom jag tycker om traditioner och högtider. Men respekterar att andra inte gör det.
Vad menar du med att man inte kan enas? Vad ska man enas kring?Man slutar för att man inte kan enas?
Jag tycker det är trist eftersom jag tycker om traditioner och högtider. Men respekterar att andra inte gör det.
Jag tycker att det är ok att sjunga "den blomstertid" på skolavslutningen. Andra vill inte att den skall sjungas. I skolorna i min kommun, sjunger man inte den av respekt för de som inte tycker den är passande.Måste man enas om allting? Vad hände med "tycka olika" och "tänka olika"?
Man firade inte midsommar utan sommarsolståndet med blot längre fram började man kalla det midsommar och skapade andra traditioner. När det gäller Norge så får man tänka på att de inte har varit ett eget land speciellt länge och därmed inte kunnat skapa sig "lediga dagar" på samma sätt som Sverige. Men ja de blev mer kristnade eftersom de hörde till Danmark som var starkt kristet tidigt. Att vara ledig är något som har tillkommit på senare tid, speciellt lagstadgad ledighet.Jag är medveten om att traditioner ändrar sig och har inget emot det.
Jag tänkte på midsommarblot osv. Men det är helt ovesäntligt. I Norge t.ex, firar man inte midsommar som vi gör, de blev väl mer kristnade än vi blev eller något? Man firar St Hans på Hans-dagen, åker gärna till ett vatten och tänder en eld. Men man är inte ledig.
Kanske blir samma sak här. Inte så viktigt liksom? Man slutar för att man inte kan enas?
Helt enig! Kul och otroligt att någon spillra lever kvar. Och att kristnandet inte gick helt på räls (du tog upp Finland och jag var inne på Norge ).Hedningen i mig gillar att en av våra stora högtider inte är kristen plus att kyrkan i Sverige har inte lyckats annektera den som den gjort i Finland (Juhannus) trots tappra försök Bonnjänta som jag är gillar jag också kopplingen till skörden
Gränsen går dock vid knätofs
Enas runt vad då? Uppenbarligen ser traditionerna väldigt olika ut för olika människor och olika delar av Sverige, i den by jag ska fira midsommar i det här året och gjorde under min uppväxt så är midsommarafton egentligen bara uppladdningen inför midsommardagen som är den stora dagen då det är karneval och folkfest och har så varit i minst 100 år, men det är ju det som är så fantastiskt att alla kan ha olika upplevelser.Jag tycker det verkar viktigt i vårt land i dag att man enas och att det är rättvist för alla.
Nu vet jag inte när du menar att Norge blev ett land när du säger att det är ungt. När jag bodde i Norge så var i alla fall Norge ett gammalt och anrikt land, att Sverige och Danmark har kivats om det är helt säkert. Men det har nog varit land längre än det har varit ockuperat?Man firade inte midsommar utan sommarsolståndet med blot längre fram började man kalla det midsommar och skapade andra traditioner. När det gäller Norge så får man tänka på att de inte har varit ett eget land speciellt länge och därmed inte kunnat skapa sig "lediga dagar" på samma sätt som Sverige. Men ja de blev mer kristnade eftersom de hörde till Danmark som var starkt kristet tidigt. Att vara ledig är något som har tillkommit på senare tid, speciellt lagstadgad ledighet.
Högtiden Mickelsmäss var väldigt stor i Sverige ända in på 1900-talet eftersom det då var en vecka när tjänstefolket var lediga och hade rätt att byta tjänst. Den har helt försvunnit i Sverige idag och man kan anta att liknande högtider har funnits i andra länder och försvunnit ur historien.
Det är bara sen 2005 som Sveriges nationaldag blev en röd dag, så att man inte är ledig betyder inte att det inte är en högtid. Det handlar inte om att enas utan det handlar om att samhället bara kan ha ett visst antal röda dagar för att det ska fungera.
Norge har till viss del haft ett självstyre men det har inte styrt sig självt helt och hållet. Kalmarunionen uppstod 1397 och upplöstes 1523, därefter var Danmark och Norge en union fram till 1814, då de försökte utropa sig som självständiga men där Sverige gick in. Sen var Sverige och Norge en union fram till 1905. Så ja Norge med självstyre är ungt, speciellt när det gäller sånt som offentliga helgdagar, där de i mycket har fått rätta sig efter de länder de har varit i union med.Nu vet jag inte när du menar att Norge blev ett land när du säger att det är ungt. När jag bodde i Norge så var i alla fall Norge ett gammalt och anrikt land, att Sverige och Danmark har kivats om det är helt säkert. Men det har nog varit land längre än det har varit ockuperat?
De kristnades väl av Olav den helige ca 1020-50. De hade samma traditioner som vi men blev hårdare kristnat än vad vi blev och det levde kvar länge. Det är inte så himla många år sedan man inte fick servera sprit på krogen på söndagar och andra röda dagar.... Vet inte om man får det nu.
Helt enig i att man bara kan ha ett visst antal röda dagar, de är en ynnest!
Det kanske blir så att man avsätter ett antal lediga dagar om året, så att alla kan fira sina högtider på de dagar tradition och kultur påbjuder?
Istället för att vara lediga på de röda dagar vi har i Sverige nu, kan man ta ledigt på de dagar man firar det man vill fira?
Inget jag vill, men man måste ju alla få fira sina högtider på lika villkor?
J
Jag tycker det verkar viktigt i vårt land i dag att man enas och att det är rättvist för alla.
Jag delade hus med en norsk historielärare och han är icke enig i att det är ett ungt land.Norge har till viss del haft ett självstyre men det har inte styrt sig självt helt och hållet. Kalmarunionen uppstod 1397 och upplöstes 1523, därefter var Danmark och Norge en union fram till 1814, då de försökte utropa sig som självständiga men där Sverige gick in. Sen var Sverige och Norge en union fram till 1905. Så ja Norge med självstyre är ungt, speciellt när det gäller sånt som offentliga helgdagar, där de i mycket har fått rätta sig efter de länder de har varit i union med.
Snarare tvärtom? Alla får fira det de tycker är viktigt för sin kultur.Enas kring vad? Jag tycker du verkar tänka väldigt väldigt snävt. Ska alla fira jul på samma sätt? Midsommar på samma sätt? Påsk på samma sätt? Nyår på samma sätt? Om inte alla enas om ett homogent sätt att fira, så då ska allting slopas???? Ingen ska fira någonting alls!
Fast du menade ju tidigare att alternativet till att inte gilla midsommarfirande är att lägga ner allting.Snarare tvärtom? Alla får fira det de tycker är viktigt för sin kultur.
Jag råkade vid något tillfälle säga att jag tyckte det var ok för alla barn oavsett var de är ifrån att fira skolavslutning i kyrkan (speciellt på landet där det inte alltid finns gympasalar osv på orten). Blev rätt påhoppad och blev anklagad för allt möjligt konstigt. -Skulle man tvinga andra till ditten och datten?
Har tänkt rätt mycket på det. Så nu har jag tänkt om.
Som jag skrev ovan:
"Det kanske blir så att man avsätter ett antal lediga dagar om året, så att alla kan fira sina högtider på de dagar tradition och kultur påbjuder?
Istället för att vara lediga på de röda dagar vi har i Sverige nu, kan man ta ledigt på de dagar man firar det man vill fira?"
Alla kan då fira den sorts jul de själva vill, på det sättet och på de dagar de vill. Påsk och nyår bl.a. firas på olika dagar i vår familj. Då kan ju de som firar och så önskar, fira sina påskar på "rätt" dagar. Osv.
Då tar man ju hänsyn till alla kulturer?
fast den här personen har äntligen lyckats bryta den jäkla jultraditionen å är fri å ledig å göra vad jag vill när jag villJag kan tycka att det är trist när jag vill bjuda hem folk på midsommar (eller jul eller nyår) så har de redan en så djupt rotad tradition att de måste kolla först om den blir av. Så har jag kompisar som sitter och häckar på landet med sina föräldrar fast de egentligen vill göra ngt annat, men de kan liksom inte med att bryta traditionen. Båååååring