Våga avsky midsommar!

T.ex. alla jag umgicks med när jag var gift.

efter skilsmässan slutade inbjudningarna att komma. Jag bjöd in men ingen kom. Fyllde 50 och det kom 5 personer. Inflyttnings-öppet i nya huset - det kom två personer .
Det har varit sådär när jag bjudit in. Så jag har slutat för många år sedan. Inte någon idé att laga mat eller förbereda om ingen kommer eller har tid att titta förbi.

Midsommar känner jag inte av på annat sätt än att det är en ledig dag för att vara hemma. Midsommardagen ska jag på bröllop i exets släkt. Sedan är den helgen över.

Oj :( så rätt du har. Det känns väldigt väl igen, tyvärr.

För en gångs skull är jag faktiskt deppig över midsommar. 'Alla' i mina kretsar har sina planer klara och jag vill inte bjuda in mig själv. Men jag vill verkligen inte sitta ensam heller. Det här är förvånansvärt tufft att hantera just nu.
Hade jag kunnat hade du kunnat komma hit ju :)
Men denna midsommar är lite som den är, kommer sakna ödeborgsvallen och alla glada skratt
men nu är jag så jäkla förkyld så kommer väl ligga däckad i helgen

Om du vill umgås med en extremt social 78-åring så bor min sambos styvmamma i Bollnäs. Hon älskar alla människor. Min sambo tyckte att det var väldigt pinsamt när han var barn när hon bjöd hem sig till folk eller bjöd hem folk som hon bara träffat några minuter. Men sådan är hon! :D Hon är tyvärr lite sjuklig, men du är förmodligen mer än hjärtligt välkommen!

Eventuellt kanske hon firar med en syrisk familj som hon raskt bjöd hem sig till när några flyktingfamiljer fick boende i Bollnäs. Hon har nog firat alla högtider tillsammans med dem sedan dess (och akutförlöst ett av deras barn).
Måste säga att hon låter som en härlig person.
Nu bor jag inte åt det hållet. .. Men någon annan gör ju det

Nope, är inte heller särskilt förtjust i midsommar.
Varför ska man fira att ljuset sedan vänder och blir mörkare??O_o
Kommer göra så lite som möjligt iaf.

Exakt såhär har jag också tänkt någon gång. Alla borde få känna på det, så kanske det skulle ändra lite på "vem man ska" bjuda och umgås med på högtider.

Men vad tråkigt det låter att bli exkluderad för att man är singel.
Jag är inte singel, men min sambo och jag brukar hålla i midsommarfirandet hemma hos oss. Det kommer alltid både par, nyblivna singlar, eviga singlar osv. Vi bjuder våra vänner oavsett om dom är själva eller inte - alla som vill är välkomna. I år har vi inget kalas, så jag har helt enkelt bjudit in både min och min brors singelkompisar till mina föräldrar istället. :up:

Tja.
Jag ska, som vanligt, hem till goda vänner för god mat och prat.
Jag ser gärna midsommar som en vanlig extra ledig dag och tycker att det är jättebra.
Om eller hur andra firar, bryr jag mig inte om.

Men det är intressant att det uppfattas som en helg som ska vara romantisk, så har det aldrig varit i min värld. Jag har snarast sett det som en lekfest för barn - förutom då att många vuxna tycker att det ska supas en massa.
När jag var tonåring var det mycket drömmar om en romantisk midsommar, men när ett par pojkvänner svinat ner sig och varit medvetslösa redan tidigt på kvällen och sen avslutat med att faktiskt kissa på sig i sömnen i sängen så... har jag släppt det där med romantisk midsommar. Det är ju dessutom oftast för kallt för att flänga runt i fin sommarklänning å hålla på.
Numera är midsommar en extra ledig dag där jag gärna vill mysa och äta god mat, ensam eller med släkt och/eller vänner.

Men vad tråkigt det låter att bli exkluderad för att man är singel.
Jag är inte singel, men min sambo och jag brukar hålla i midsommarfirandet hemma hos oss. Det kommer alltid både par, nyblivna singlar, eviga singlar osv. Vi bjuder våra vänner oavsett om dom är själva eller inte - alla som vill är välkomna. I år har vi inget kalas, så jag har helt enkelt bjudit in både min och min brors singelkompisar till mina föräldrar istället. :up:
Så funkar det i mitt "gäng" i min hemstad, men som sagt - jag inflyttad till min nuvarande hemort och här "finns" jag inte då det är midsommar och nyår :(

Om du vill umgås med en extremt social 78-åring så bor min sambos styvmamma i Bollnäs. Hon älskar alla människor. Min sambo tyckte att det var väldigt pinsamt när han var barn när hon bjöd hem sig till folk eller bjöd hem folk som hon bara träffat några minuter. Men sådan är hon! :D Hon är tyvärr lite sjuklig, men du är förmodligen mer än hjärtligt välkommen!

Eventuellt kanske hon firar med en syrisk familj som hon raskt bjöd hem sig till när några flyktingfamiljer fick boende i Bollnäs. Hon har nog firat alla högtider tillsammans med dem sedan dess (och akutförlöst ett av deras barn).

Henne känner jag att jag gärna hade umgåtts med en kväll! :love: låter som en helt underbar människa!

Ja jag verkligen avskyr midsommar just nu! Singel och inflyttad (visserligen för många år sedan) och inga "fina traditioner" med gamla goda vänner. Har bjudit folk till mig, men det verkar bara vara en, som jag knappt känner, som nappar på det. Bättre än ingenting...men hur kul är det??
Avskyr!!!
Jag brukar gå till hembygdsparker för att fira midsommar, dessutom väldigt billigt och bra!
Det är ju ändå en av våra äldsta högtider med midsommarfirande, med anor från vikingatiden. Kanske tidigare?
Jag tycker det är en fin tanke att man tillsammans önskar sig gynnsam skörd och att alla som önskar ska kunna fortplanta sig, folk som kreatur. Det blir ju som att fira livet lite. :)

I hembygdparkerna på de ställen jag har bott på, är det full fest i ca två timmar och man kan gå dit själv.
Dansa, fika nästan gratis, leka lekar, skratta och sedan kan man gå hem och göra vad man vill.
Alternativet är att vi skrotar midsommar för att inte riskera att ha högtid som någon inte kan fira, och helt enkelt jobbar som vanligt. Det kanske är bättre?

Alternativet är att vi skrotar midsommar för att inte riskera att ha högtid som någon inte kan fira, och helt enkelt jobbar som vanligt. Det kanske är bättre?

Hmm...varför skrev du sådär @hoppsann ? Känns onödigt! Allt är inte svart eller vitt - "antingen ska alla gilla att fira midsommar (antingen i ensamhet eller i sällskap) eller så ska hela Sverige sluta fira"...

Hmm...varför skrev du sådär @hoppsann ? Känns onödigt! Allt är inte svart eller vitt - "antingen ska alla gilla att fira midsommar (antingen i ensamhet eller i sällskap) eller så ska hela Sverige sluta fira"...
Många tycker det är hemskt med högtider pga olika orsaker.
Som att alla inte har någon att fira med, inte vill fira själva, eller inte tillhör religionen osv, så det känns som att nästa steg blir att införa en extra semestervecka om året i stället.
Skrota nuvarande högtider, så slipper alla fundera och ingen blir trampad på tårna?
De som vill fira midsommar kan göra det, de som vill fira julafton, eid, pesach, osv. kan göra det.

Som att alla inte har någon att fira med, inte vill fira själva, eller inte tillhör religionen osv, så det känns som att nästa steg blir att införa en extra semestervecka om året i stället.
Skrota nuvarande högtider, så slipper alla fundera och ingen blir trampad på tårna?
De som vill fira midsommar kan göra det, de som vill fira julafton, eid, pesach, osv. kan göra det.
Nu tycker jag du överdriver
Det är väl inte konstigt att vissa inte vill sitta själv hemma om de är sociala personer? Det handlar ju inye om att de tar illa upp av högtider men det är tråkigt att vara själv

Eller så blir vi alla bättre på att bjuda in till olika firande och blir öppnare och mer accepterande och på det sättet få alla att må bra och trivas.

Nu tycker jag du överdriver
Det är väl inte konstigt att vissa inte vill sitta själv hemma om de är sociala personer? Det handlar ju inye om att de tar illa upp av högtider men det är tråkigt att vara själv
Är man en social person så är det bara att gå ut och ta del i firandet? :)
Jag har aldrig varit i en stad eller samhälle man behöver vara själv?

Eller så blir vi alla bättre på att bjuda in till olika firande och blir öppnare och mer accepterande och på det sättet få alla att må bra och trivas.
Fast vi är väl samhället så jag kan tycka att "vi" gör det. :
Så här der det ut i centrala Göteborg. Alla som vill fira kan vara med.
Slottsskogen
Programmet startar klockan 16.00 vid stora gräsmattan i slottsskogen 16.00. Dans, sång och lekar kring midsommarstången med folkdanslaget Näverluren. Västanvinds folkdanslag har uppvisning.
Trädgårdsföreningen
Klockan 11.00 är det kransbindning i Lagerhuset, blommor och instruktioner finns på plats. Klockan 12.00 kläs midsommarstången Klockan 13.00 dansar Folkdanslag, därefter mellan klockan 13.30 – 14.30 får alla dansa och leka.

Det är ju ändå en av våra äldsta högtider med midsommarfirande, med anor från vikingatiden. Kanske tidigare?
Hur tänker du då? Majstången kom till Sverige på 1600-talet från Tyskland, Majstång heter det där och ett svenskt ord för att löva är just att maja. Att fira in ljuset på våren är vanligt, men i Sverige är det förskjutet från maj som är vanligt i Tyskland och istället in i juni eftersom vårat klimat är bättre anpassat för det. De traditioner vi har idag är från slutet av 1800-talet- början av 1900-talet. Små Grodor dök upp först år 1922. I forntiden så firades antagligen sommarsolståndet, något som man tror firades på väldigt många ställen i världen så det är inte något unikt med just Sverige.

Jag gillar som sagt midsommar men man bör vara medveten om att traditioner förändras kraftigt på väldigt kort tid sett i en större tidsrymd.

Slottsskogen
Programmet startar klockan 16.00 vid stora gräsmattan i slottsskogen 16.00. Dans, sång och lekar kring midsommarstången med folkdanslaget Näverluren. Västanvinds folkdanslag har uppvisning.
Trädgårdsföreningen
Klockan 11.00 är det kransbindning i Lagerhuset, blommor och instruktioner finns på plats. Klockan 12.00 kläs midsommarstången Klockan 13.00 dansar Folkdanslag, därefter mellan klockan 13.30 – 14.30 får alla dansa och leka.
Vi är även vi på individnivå, att vara och en kanske tänker till och bjuder in någon som kanske sitter ensam. Jag är helt på det klara att det finns många offentliga firanden som anordnas, men vi som individer måste även öppna upp oss för andra.

Slottsskogen
Trädgårdsföreningen
Fast alla är nog inte bekväma i att gå dit själva. Folk är olika.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hej! Jag har sedan cirka 5 år tillbaka varit deprimerad mer eller mindre och jag känner inte igen mig själv från när jag inte var det...
Svar
19
· Visningar
1 794
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama