Våga avsky midsommar!

Aldrig sett midsommar som någon romantisk helg. Oftast snarare familje helg eller med kompisar kombinerad med traditionsenlig mat och alkohol.

Personligen brukar jag ta det lugnt med alkoholen alt som oftast. Tur man har vänner med samma tänk.

Ungdomliga varianten? Tycker det gäller alla generationer oftast häromkring. Min egna familj börjar med ölandet nästan direkt efter frukost.
Det hade jag inte stått ut med.
Det går som mest åt några drinkar och lite snaps hos oss
Däremot äter vi mat mer eller mindre mellan 12-24 och det brukar ändå bli mat över.

Själv kör jag. Som alla andra år sen jag tog körkort.

Ungdomliga varianten? Tycker det gäller alla generationer oftast häromkring. Min egna familj börjar med ölandet nästan direkt efter frukost.

Vad trist!
Om vi bjuder in folk är det sillunch oftast med typ folköl och nubbe om nån vill, sen på kvällen äter vi mat med passande dryck åt alla men ingen blir nånsin mer än salongsberusad.
I år har vi valp och vill vara själva eftersom jag är helt slut. Vi tar ingen nubbe till lunch eftersom vi ska titta på midsommarstångsresande en bit bort och tar bilen, där blir det kaffe och kaka.
På kvällen vill jag ha en Campari med grapefruktjuice och vin till maten.

Vad trist!
Om vi bjuder in folk är det sillunch oftast med typ folköl och nubbe om nån vill, sen på kvällen äter vi mat med passande dryck åt alla men ingen blir nånsin mer än salongsberusad.
I år har vi valp och vill vara själva eftersom jag är helt slut. Vi tar ingen nubbe till lunch eftersom vi ska titta på midsommarstångsresande en bit bort och tar bilen, där blir det kaffe och kaka.
På kvällen vill jag ha en Campari med grapefruktjuice och vin till maten.

Japp, men men tar det för vad det är. Är uppvuxen med detta. Kanske därför jag och syskon är lugna med alkoholen.

Det hade jag inte stått ut med.
Det går som mest åt några drinkar och lite snaps hos oss
Däremot äter vi mat mer eller mindre mellan 12-24 och det brukar ändå bli mat över.

Själv kör jag. Som alla andra år sen jag tog körkort.

Jag brukar dricka med när jag är med dom på midsommar, men tar det lugnt och brukar som standard inte bli berusad. I år blir det med vänner och kanske nån alkohol haltig dryck om jag känner för det.

Avundsjuk? Jag är inte avundsjuk! Jag är missnöjd!

...och det är precis som du säger - det handlar om tillhörighet. Här på min nya (som sagt, sedan många år) har jag inte samma tillhörighet alls som i min hemstad /fastän jag varit borta därifrån i många år). Där hade/har vi ett "gäng", men här har jag bara olika vänner från olika kretsar - kretsar som firar storhelger ihop.
Du tror inte det beror på dig själv?

Det är väl ändå mer normalt att glädjas att en högtid för att de flesta andra har kul än att avsky den ur sitt eget perspektiv? Jag tror och hoppas de flesta som jobbar eller är ensamma tänker så. Och nej jag vet inget om dina vänner men det känns helt främmande för mig att ta så dåligt hand om varandra och sen kalla sig vänner. Men det är tydligt att andra ser på vänskap på ett annat sätt.
Fy fan för det här inlägget! Du har uppenbarligen aldrig känt dig ensam! Skriver du det här för att få mig att känna mig ännu sämre, eller vilken är din avsikt @FannyN ??

Senast ändrad:
Vet ni vad @FannyN och @dobbis Jag har haft en bra dag och jag har tyckt att det ska bli skönt med lite ledigt. Jag har varit på bra humör, men nu sitter jag här och gråter över era inlägg. Tack för det!! Sparka på ni - om ni tror det är det som hjälper min situation. Jag ska inte behöva försvara mig om jag är ledsen! Jag tänker inte försvara mig för att jag känner mig överlopps och ledsen.

Jag tror ni har mycket att lära er...tyvärr.

Verkligen inte! Men jag lyckas helt uppenbart inte få fram vad jag menar. Det jag skrev om vänner var tex riktat mot alla dem som har svårt med storhelger. Jag slutar nu och hoppas att du får en bra helg trots allt.

Vet ni vad @FannyN och @dobbis Jag har haft en bra dag och jag har tyckt att det ska bli skönt med lite ledigt. Jag har varit på bra humör, men nu sitter jag här och gråter över era inlägg. Tack för det!! Sparka på ni - om ni tror det är det som hjälper min situation. Jag ska inte behöva försvara mig om jag är ledsen! Jag tänker inte försvara mig för att jag känner mig överlopps och ledsen.

Jag tror ni har mycket att lära er...tyvärr.

Oavsett dina åsikter om andra användare: tycker du att det är rimligt att ta åt sig så mycket av främmande människors inlägg att du börjar gråta? Tycker du att personerna har fel känns det sundare att tänka "Den tycker si och jag tycker så." och sen gå vidare med dagen.

Så olika det kan vara ändå! :D

Jag gillar inte midsommar och tanken på att jag känner press att klä upp mig, fixa till mig, le och vara glad under hela morgondagen får mig att vilja krypa in under täcket och aldrig mer komma ut. Det är inte familjens fel - de är underbara, gör allt i sin makt för att skapa en bra midsommar med sommarställe, god mat och allt som kan tänkas höra till - jag är bara verkligen inte social överhuvudtaget. Det hade kunnat vara jag som skrev @kryddelydd s inlägg - hade gärna sluppit social samvaro och bara tagit det lugnt. Jag hade kunnat sitta i soffan med en bok och plugga eller sett en film men det är ju 'självklart så synd om mig' i min självvalda, njutbara ensamhet. ;)

Hoppas ändå att du skall känna att midsommaren skall föra något gott med sig, @tott - även om den kanske inte blir som du hoppades! :heart

Jag som hade tänkt mig vara hemma med katten har tackat ja till inbjudan. Känns lite jobbigt men inte övermäktigt.

Jag blir hemma med katten jag :D, dock ej ensam som vanlig, en bukefalist hörde av sig och ville titta förbi
och det blir säkert trevligt. (mindre trevligt för katten som bara är med mig och vägrar andra människor då är han ute/ försvunnen)

[QUOTE="Monimaker, post: 17600776, member: 77917"

Hoppas ändå att du skall känna att midsommaren skall föra något gott med sig, @tott - även om den kanske inte blir som du hoppades! :heart[/QUOTE]

Tack!

Inte helt irrelevant i sammanhanget är att jag ifjol hade en partner och firade precis som jag drömt om och som jag gjorde i ungdomen - i skärgården, sillunch, lekar, strandbastu, grillmiddag och samma sak följande dag. Härliga människor, härlig stämning. Alla var glada...förutom partnern då som surade för ditten och datten.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 615
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hej! Jag har sedan cirka 5 år tillbaka varit deprimerad mer eller mindre och jag känner inte igen mig själv från när jag inte var det...
Svar
19
· Visningar
1 794
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama