Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag lyckades lyssna på två Kerstin Andersson på raken. Gillar henne, men blev lite trött på rösten efter två på en gång...
Det svåraste med att lyssna på böcker av samma inläsare tycker jag är att det blir svårt att hålla isär böckerna. Framförallt om det är två böcker som är helt olika av olika författare. Är det en serie är det ju rimligare att blanda ihop dem :)

Senast ändrad:
Det svåraste med att lyssna på böcker av samma inläsare tycker jag är att det blir svårt att hålla isär böckerna. Framförallt om det är två böcker som är helt olika av olika författare. Är serven serie är det ju rimligare att blanda ihop dem :)

Sant! Dessa två var båda i en sorts dagboksform och visst blev jag lite snurrig när jag lyssnade och var trött.

Det är Ewerlöf, va? Hon har ju läst in enormt många böcker så det är nog lätt att de kommer efter varann :)

Jag lyckades lyssna på två Kerstin Andersson på raken. Gillar henne, men blev lite trött på rösten efter två på en gång...
Ja det är det och ja, det blir det såklart.

Hausfrau är ju rätt dyster. Frågan är hur mycket jag kommer påverkas, i början i alla fall. Efter några timmar ger det sig nog. :up:

Ja, min läsning av Min fantastiska väninna av Elena Ferrante pågår, jag är bara långsam läsare. När jag väl läser kan det bli 50-100 sidor, men sen kan det ta en vecka till nästa gång jag läser. Men den är väldigt bra, känns mycket italiensk. Man liksom sugs in i berättelsen, det smattrar på hela tiden. Ingen aning om vad berättandet ska mynna ut i. Jag bara läser.

Jag har den senaste veckan läst Disclaimer av Renee Knight och Eldjägarna av Mons Kallentoft.

Disclaimer rekommenderar jag starkt till alla Gillian Flynn-fans där ute, och fans av psykologiska thrillers i största allmänhet. Mycket trevlig läsning!

Kallentoft var som Kallentoft är mest och även om jag börjar tröttna lite på hela kalaset så blir jag alltid fängslad av hans böcker på ett eller annat sätt. Gillar också att han använder viktiga sociala och politiska problem som bas i sina böcker, även om det såklart blir en rätt vinklad och ensidig syn - författarens - som presenteras. Men det ger dem liksom lite mer substans, helt klart.

Ja just det ja, och just nu läser jag The Expats av Chris Pavone. Den verkar spännande och ganska lättläst såhär långt!

Jag har läst väldigt få klassiska romaner, vilka rekommenderar ni att man "måste ha läst"? Jag tänker alltså i stil med Dostojevskij, Kipling, Dickens och Lagerlöf :)

Jag har läst väldigt få klassiska romaner, vilka rekommenderar ni att man "måste ha läst"? Jag tänker alltså i stil med Dostojevskij, Kipling, Dickens och Lagerlöf :)
Jag tror inte på att en "måste" läst några böcker - men jag tyckte verkligen om Candide och den tillhör väg ändå någon form av stilbildande böcker (om jag kommer ihåg min lärare rätt :D), så den kan en ju absolut läsa.

En person som har läst mycket klassiker som brukar hänga i tråden är ju @Inglorion som kanske kan tipsa om vilka av alla 100 (?) klassiker som var läsvärda utav dem hen läst :)

Lyssnar på Tillbaka till Black rabbit hall (chase) och den är helt okej i det stora hela, men vissa uttryck får mig att se ut ungefär så här :confused::arghh::eek::banghead::D

Eller vad sägs om "den underbara blonda bamsebjörnen till man" ang huvudpersonens snubbe (som dessutom omnämns som sexig i meningen efter. Jag har svårt att få ihop bamsebjörn och sexig) :up:

Klassiker jag rekommenderar:
Dickens, t ex David Copperfield, Oliver Twist, Lysande utsikter
Charlotte Brontë: Jane Eyre
Dostojevskij: Brott och straff
Camus: Främlingen
Jane Austen: Stolthet och fördom (inte alla som gillar Austen, dock)
Steinbeck: Möss och människor, Vredens druvor

En bok som gjorde jättestort intryck på mig,men kanske inte räknas som klassiker, var Väinö Linnas Okänd soldat.
Tänker lite till och återkommer...

Vill lägga Kafka till listan över klassiker som man "bör" läsa, både Förvandlingen och Processen, man kan med fördel börja med den förstnämnda som är lite mer lättslukad. Och Goethes Den unge Werthers lidanden. En av mina favoriter bland svenska klassiker är Drottningens juvelsmycke av C.J.L. Almqvist.

Om man kan tänka sig att läsa dramer (varför man nu inte skulle kunna det!) finns det massor av spännande: I väntan på Godot känner jag ingen som har läst och inte gillat, Ibsens Ett dockhem är ju stilbildande liksom flera av Strindbergs dramer, t.ex. Fröken Julie. Och om man går lite längre tillbaka i tiden: vad som helst av Shakespeare. De antika dramerna, i synnerhet Medea och Kung Oidipus, är väldigt läsvärda och ständigt refererade i alla möjliga sammanhang.

Jag har nu kommit 5 kapitel in i Shantaram. Gillar den mycket hittills.
Men kan inte den som rekommenderar sådana böcker ge en liten hint så jag slipper tappa hakan totalt när beställningen ska hämtas på biblioteket? Det hade varit bra om jag tagit ryggsäcken. :rofl:
Men grattis, you're in for populärkulturens sämsta sexskildringar! :laugh:

Men bortsett från dem är den en härlig äventyrsskildring. Fick mig att åka till Indien.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 368
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 760
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar