Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst några av Leif G.W. Perssons böcker på sista tiden. Deckare är nog inte riktigt min grej, men jag tog mig igenom dem hyfsat lätt. Däremot står jag knappt ut med böckerna om Bäckström, vilket svin! Blir så irriterad att jag vill slänga boken i väggen och stampa på den, upprepade gånger :arghh:

Alltså, jag kan inte riktigt släppa den skitdåliga boken jag nyss läste. Förutom allt som jag redan skrivit om den så tror jag att författaren jobbar extra med att rubriksätta "klickraketer" samt skriva in cliffhangers i serier. Varenda kapitel avslutas i stil med "hon vet att hon gjorde fel, men hon hade inget annat val..." "Hon öppnade långsamt dörren men kunde inte föreställa sig vad som fanns där bakom" :grin: (och eftersom ingen här i tråden bör läsa boken tänker jag inte skriva det här i en spoiler!)

Däremot är jag otroligt road av Candide. Den är förvisso en sådan bok som jag bara klarar av en liten stund i taget, så den blir rätt hackig, men jag gillar den skarpt (ffa om en hat i åtanke när den skrevs). Genialt helt enkelt (och jag älskar verkligen Martin i boken, vilken underbar pessimist :D)

Men kom igen nu ;)
Arlidge?

Jag läste Om du vågar av Megan Abbott igår kväll och idag. Är lite ambivalent men jo, jag gillade den även om vissa saker gick lite över huvudet på mig då jag är lite rostig på cheerleadingtermer.

Nej, nej, inte alls! Bara att man måste säga B om man har sagt A, du vet. Jag har aldrig läst honom och antar att jag inte bör göra det heller ;)
Haha du tänker så :p Men nä, låt bli att läsa hand böcker. Tror du har bättre saker att göra med din tid ;)

Anropar min privata guru @athena_arabians !
ska köpa lite nya böcker till min kindle, självklart måste det vara med lite Pratchett!
Så vad ska jag som nyfrälst börja med? Discworld har jag allihop som ljudbok (älskar älskar!!) så vad ska jag satsa på i läsväg tycker du?

Är det värt att ta svenska versioner eller försvinner det mycket i översättningen?
Lässugen men lite för degig i hjärnan för att orka engelska just nu..

ska köpa lite nya böcker till min kindle, självklart måste det vara med lite Pratchett!
Så vad ska jag som nyfrälst börja med? Discworld har jag allihop som ljudbok (älskar älskar!!) så vad ska jag satsa på i läsväg tycker du?

Är det värt att ta svenska versioner eller försvinner det mycket i översättningen?
Annars kan du ropa på @Monstermom

En del försvinner, MEN om en inte orkar med engelska så tycker jag inte att det är ett dåligt alternativ att ta den svenska versionen. Översättningarna är bra gjorda :)

En del försvinner, MEN om en inte orkar med engelska så tycker jag inte att det är ett dåligt alternativ att ta den svenska versionen. Översättningarna är bra gjorda :)

Då mjukstartar jag med en på svenska!
Utbudet blev genast mycket mindre, men bättre det än att inte orka läsa klart på grund av språket.

Då mjukstartar jag med en på svenska!
Utbudet blev genast mycket mindre, men bättre det än att inte orka läsa klart på grund av språket.
Ja men precis, ibland får en prioritera helt enkelt även om en kanske inte vill.

Jag älskar förvisso Discworld-böckerna men framförallt älskar jag Goda Omen. Så har du inte läst den kan jag verkligen rekommendera den! (Och Gaiman som har varit med och skrivit har gjort en hel del bra böcker han med om du vill hitta nya författare. Inte lika mycket satir och humor, men fint språk, annorlunda historier och mer än läsvärda)

ALDRIG på svenska! De suger tyvärr. Jag förstår om man läser dem på svenska om man inte klarar/orkar med engelskan men i övrigt... nej.

Håller med @Killaloe om Good Omens, på engelska och det är bra om man kan sin Bibel ;) det blir roligare då :D

Jag föredrar att ta dem i ordning men alla med Rincewind går att läsa separat och de är de jag gillar minst. Häxorna är bäst :D och givetvis City Watch (jag känner mig som Sam Vimes ofta... :cautious:).

ALDRIG på svenska! De suger tyvärr. Jag förstår om man läser dem på svenska om man inte klarar/orkar med engelskan men i övrigt... nej.
Det där tycker jag är högst subjektivt - absolut att de vinner på att läsas på engelska men suger är väl rätt så överdrivet. :p Jag tycker snarare att översättarna verkligen har gjort ett bra jobb i många fall - det är ju inga enkla böcker att översätta - om en typ jämför med många andra böckers översättningar :up:

@sthu du kan visst läsa dem på svenska, så det så ;)

Jag lyssnar på min obesjungna hjälte @athena_arabians den här gången och har redan köpt The long earth på inrådan av min nya vän från jobbet. Kollade på en svensk översättning av några delar ur Discworld men språket funkade inte alls. Kändes inte rätt helt enkelt. De fanns dessutom inte till Kindle..

Good omens ligger I önskelistan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 381
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 760
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar