Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dessutom. Dessutom! Dessutom är den inläst av den där människan som inte kan uttala födelsedag. Jag tror fortfarande skickar alla böcker som innehåller det ordet mer än en gång till henne. Fölsedag. Fölsedag? Fölsedag????:rage::arghh::arghh::arghh:

Fast fölsedag kan jag ändå acceptera. Det är ju lite talspråk, förekommer i Astrid Lindgren osv. Men någon lyssnade ju på någon som sa fössledag och det är ju inte okej.

Jag har lyssnat på en uppläsare nyligen som jag egentligen gillar men hon uttalar Hälsö som Häääälsö och Elna som Eeeelna, grrr!

Fast fölsedag kan jag ändå acceptera. Det är ju lite talspråk, förekommer i Astrid Lindgren osv. Men någon lyssnade ju på någon som sa fössledag och det är ju inte okej.

Jag har lyssnat på en uppläsare nyligen som jag egentligen gillar men hon uttalar Hälsö som Häääälsö och Elna som Eeeelna, grrr!
Det var jag det också. :laugh: Jag tror det var samma uppläsare faktiskt. Det varierar lite. Ibland hör jag fölseda och kan lbland fösleda. Det kryper lika mycket i mig varje gång.

Jag läser Min europeiska familj av Karin Bojs, hittills har jag läst ca en tredjedel. Den är intressant (men jag var iofs redan innan intresserad av människans historia, så det är inte så svårt att få mig intresserad), jag har stört mig lite på vissa saker men inget avgörande.

Ole dole - riktigt dålig faktiskt. Alltså, jag förstår inte hur så många stereotyper får plats i samma bok? Det här måste vara Englands svar på typ Läckberg eller något :grin: Själva mord-storyn kunde/borde varit intressant men persongalleriet och skrivsättet förstör typ allt. Urk

Har läst klart del två i Millenium-trilogin. Och alltså, jag gillade ändå första boken (det konstiga slutet undantaget) men denna var ju inget vidare i mina ögon. Karaktärerna höll inte, storyn var väl lite väl osannolik, och sen dyker Paolo Roberto upp?? Någon här som kan förklara varför den fått så bra betyg?

Jag läste ut Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen igår kväll. Det var längesen jag faktiskt var så "spänd" under läsningen av en spänningsroman. Jag tycker att hon är väldigt, väldigt bra. Synd att jag har lyckats läsa böckerna i fel ordning bara... som med de flesta deckarserier.

Jag har läst Ett andra liv av SJ Watson, sträckläste = högt betyg i sig då jag sällan lyckas med det. :D Så här står det på förlagets hemsida:
"Hur väl kan du egentligen någonsin lära känna en annan människa? Och hur långt skulle du gå för att få reda på sanningen om någon du älskar?

När Julias syster blir brutalt mördad blir hon fast besluten att ta reda på varför. Men hennes sökande utvecklas snabbt till en upptäcktsresa genom sina mörkaste inre lustar. När hon blir involverad i en relation på nätet med en farlig främling tappar hon bort sig själv… förlorar kontrollen… kanske kommer hon förlora allt. Hennes sökande efter svar kommer att äventyra hennes äktenskap, hennes familj… och hennes eget liv."

Jag har läst ca 150 sidor i Jonathan Strange & Mr Norrell. Såg boken på biblioteket och kände igen titeln men visste inget om den. Jag gillar den hittills!

Alltså, jag kan inte riktigt släppa den skitdåliga boken jag nyss läste. Förutom allt som jag redan skrivit om den så tror jag att författaren jobbar extra med att rubriksätta "klickraketer" samt skriva in cliffhangers i serier. Varenda kapitel avslutas i stil med "hon vet att hon gjorde fel, men hon hade inget annat val..." "Hon öppnade långsamt dörren men kunde inte föreställa sig vad som fanns där bakom" :grin: (och eftersom ingen här i tråden bör läsa boken tänker jag inte skriva det här i en spoiler!)

Däremot är jag otroligt road av Candide. Den är förvisso en sådan bok som jag bara klarar av en liten stund i taget, så den blir rätt hackig, men jag gillar den skarpt (ffa om en hat i åtanke när den skrevs). Genialt helt enkelt (och jag älskar verkligen Martin i boken, vilken underbar pessimist :D)

Alltså, jag kan inte riktigt släppa den skitdåliga boken jag nyss läste. Förutom allt som jag redan skrivit om den så tror jag att författaren jobbar extra med att rubriksätta "klickraketer" samt skriva in cliffhangers i serier. Varenda kapitel avslutas i stil med "hon vet att hon gjorde fel, men hon hade inget annat val..." "Hon öppnade långsamt dörren men kunde inte föreställa sig vad som fanns där bakom" :grin: (och eftersom ingen här i tråden bör läsa boken tänker jag inte skriva det här i en spoiler!)

Däremot är jag otroligt road av Candide. Den är förvisso en sådan bok som jag bara klarar av en liten stund i taget, så den blir rätt hackig, men jag gillar den skarpt (ffa om en hat i åtanke när den skrevs). Genialt helt enkelt (och jag älskar verkligen Martin i boken, vilken underbar pessimist :D)
Funderar på om det var Candide vi läste på högstadiet. Det enda jag minns är att dom hade ätit upp den ena skinkan på någon (några?) Kan det stämma? Eller har jag läst en annan bok?

Funderar på om det var Candide vi läste på högstadiet. Det enda jag minns är att dom hade ätit upp den ena skinkan på någon (några?) Kan det stämma? Eller har jag läst en annan bok?
Det är samma bok :D tror många läser den i skolan (men inte jag) om en går igenom olika århundradens olika stilar etc.

Men fint att du kommer ihåg skinkätningen efter så många år :D

Har läst klart del två i Millenium-trilogin. Och alltså, jag gillade ändå första boken (det konstiga slutet undantaget) men denna var ju inget vidare i mina ögon. Karaktärerna höll inte, storyn var väl lite väl osannolik, och sen dyker Paolo Roberto upp?? Någon här som kan förklara varför den fått så bra betyg?
Helheten är det som ligger bakom det höga betyget. Alltså hela Millennium (;)). Det är bara första boken som håller för ett separat betyg, tycker jag. Men jag älskar helheten.

Jag tycker man möjligen kan läsa den första boken som en enhet, och som en prolog.... Tvåan och trean däremot tycker jag hänger ihop som en enda bok. Jag är väldigt förtjust i helheten och älskar den sista boken med rättegången. :love:

Det är samma bok :D tror många läser den i skolan (men inte jag) om en går igenom olika århundradens olika stilar etc.

Men fint att du kommer ihåg skinkätningen efter så många år :D
Men visst är det. :D Jag googlade boken för att se om det var den jag hade läst och mindes inte ett dugg när jag läste en kort sammanfattning av den. Vet inte vad det betyder. Att det är 100 år sedan jag gick på högstadiet eller om det helt enkelt bara är dags att läsa om boken. :laugh:

Men visst är det. :D Jag googlade boken för att se om det var den jag hade läst och mindes inte ett dugg när jag läste en kort sammanfattning av den. Vet inte vad det betyder. Att det är 100 år sedan jag gick på högstadiet eller om det helt enkelt bara är dags att läsa om boken. :laugh:
Läs om boken! Eller lyssna på den, den funkar rätt bra som ljudbok tycker jag :)

Helheten är det som ligger bakom det höga betyget. Alltså hela Millennium (;)). Det är bara första boken som håller för ett separat betyg, tycker jag. Men jag älskar helheten.

Jag tycker man möjligen kan läsa den första boken som en enhet, och som en prolog.... Tvåan och trean däremot tycker jag hänger ihop som en enda bok. Jag är väldigt förtjust i helheten och älskar den sista boken med rättegången. :love:

Fast för mig var det inte den "oavslutade känslan" som störde, utan senare karaktärerna och det så vansinnigt osannolika storyn... Tänkte jag hade gett serien sin chans, men får väl se om jag läser trean för att försöka "rädda" den ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 383
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 760
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar