Jag är hemma hos mina päron och ramlade över
Mord i Central Park av Patricia Cornwell som jag började läsa på. Kort in i boken kommer jag på att jag ju redan läst den, och hatat den!, men eftersom jag inte minns vem mördaren är måste jag ju nu läsa klart helvetet - igen
. Jag AVSKYR den där jäkla Kay Scarpetta och stör ihjäl mig på att författaren vill ha en massa moderna grejer med men uppenbarligen är 97 år gammal själv och inte har så mycket koll. Till exempel har Scarpetta fått en Blackberry av sin dotter Lucy och när den beskrivs låter det som nåt som min mormor skulle säga:
"Den nya handburna apparaten hade pekskärm, kamera, videobandspelare, GPS, mediaspelare, trådlös e-post, snabbmeddelanden - med andra ord fler multimediamöjligheter än Scarpetta hade tid eller intresse att grunna ut."
"Handburna apparaten"? Kom igen, bokfan är skriven 2009. Att telefoner var handburna vid den tidpunkten var väl inte så jävla chockerande. "Trådlös epost?" Hur kollar författaren själv sin mail - genom att koppla in nån stor fet sladd i sin telefon?
Patricia Cornwell själv när hon pratar i telefon:
Dottern Lucy är också nån form av hacker som är jättebra på datorer och när Scarpettas personlighetsbefriade partner Benton upptäcker att hans ärkefiende skrivit lögner om sig själv på sin wikipedia-sida så tänker Benton att "det där kan nog Lucy se till att få bort". Ja, för det krävs ju en datahacker för att anmäla en jävla wikipediasida.
Urk. Hatar boken och alla i den. Bara 350 sidor kvar tills jag slipper dem
.