Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår läste jag ut "Hon som älskade honom" av Sara Kadefors. Faktiskt en bok jag gillade! Och igår råkade jag få igång en bok som filmatiserats och som jag blev totalt fast i. Diane Setterfields "Den trettonde historien" som också var en bok jag tyckte om.

Började på Maken av Gun-Britt Sundström, omläsning fast jag minns inte ett dyft, det var nog på 80-talet jag först läste den. Efter typ 30 sidor älskar jag den.
Jag läste ut den igår och sörjer lite att den är slut. Riktigt njutbar läsupplevelse! Älskar språket. En sån där bok som man kan läsa upp roliga stycken ur för omgivningen. Tycker den är en väldigt intressant skildring av särkönad tvåsamhet som inte låter sig analyseras på en kafferast, till skillnad mot många andra romanskildringar av tvåsamhet som är mer "grundkurs i feministisk litteraturanalys" (läste nyligen hela två sådana förhållanderomaner). Kände bitvis mycket igen mig i Martina, bitvis inte alls. Gillar att Gustav hålls rätt platt som karaktär.

Nu har jag börjat med Dostojevskijs Brott och straff. Han är en ganska ny kärlek för mig och det är alltid kul att beta av klassiker.

Jag läste ut den igår och sörjer lite att den är slut. Riktigt njutbar läsupplevelse! Älskar språket. En sån där bok som man kan läsa upp roliga stycken ur för omgivningen. Tycker den är en väldigt intressant skildring av särkönad tvåsamhet som inte låter sig analyseras på en kafferast, till skillnad mot många andra romanskildringar av tvåsamhet som är mer "grundkurs i feministisk litteraturanalys" (läste nyligen hela två sådana förhållanderomaner). Kände bitvis mycket igen mig i Martina, bitvis inte alls. Gillar att Gustav hålls rätt platt som karaktär.

Nu har jag börjat med Dostojevskijs Brott och straff. Han är en ganska ny kärlek för mig och det är alltid kul att beta av klassiker.
Kul med Maken!

Brott och straff är episkt tråkig. Minns bara en snubbe med feber som irrade runt på gator sida upp och sida ner.

Kul med Maken!

Brott och straff är episkt tråkig. Minns bara en snubbe med feber som irrade runt på gator sida upp och sida ner.
:rofl: Nä, jag har läst knappt 100 sidor och är fast! Älskar de andra av hans böcker som jag har läst och sambon (som jag litar på i det här fallet) påstår med eftertryck att Brott och straff är hans bästa.

Nu har ni pratat så mycket om den där Maken, både här och i matlagningstråden att han fick slinka med i månadens bokbeställning. Blev ytterligare en extra bok, förutom de vanliga två böckerna om Hicke, nyaste Sigge-boken till min lillunge.

Jag är hemma hos mina päron och ramlade över Mord i Central Park av Patricia Cornwell som jag började läsa på. Kort in i boken kommer jag på att jag ju redan läst den, och hatat den!, men eftersom jag inte minns vem mördaren är måste jag ju nu läsa klart helvetet - igen :banghead:. Jag AVSKYR den där jäkla Kay Scarpetta och stör ihjäl mig på att författaren vill ha en massa moderna grejer med men uppenbarligen är 97 år gammal själv och inte har så mycket koll. Till exempel har Scarpetta fått en Blackberry av sin dotter Lucy och när den beskrivs låter det som nåt som min mormor skulle säga:

"Den nya handburna apparaten hade pekskärm, kamera, videobandspelare, GPS, mediaspelare, trådlös e-post, snabbmeddelanden - med andra ord fler multimediamöjligheter än Scarpetta hade tid eller intresse att grunna ut."

"Handburna apparaten"? Kom igen, bokfan är skriven 2009. Att telefoner var handburna vid den tidpunkten var väl inte så jävla chockerande. "Trådlös epost?" Hur kollar författaren själv sin mail - genom att koppla in nån stor fet sladd i sin telefon?

Patricia Cornwell själv när hon pratar i telefon:

4af938779530ec5ba4b34851e392577f_h.jpg

:up:

Dottern Lucy är också nån form av hacker som är jättebra på datorer och när Scarpettas personlighetsbefriade partner Benton upptäcker att hans ärkefiende skrivit lögner om sig själv på sin wikipedia-sida så tänker Benton att "det där kan nog Lucy se till att få bort". Ja, för det krävs ju en datahacker för att anmäla en jävla wikipediasida.

Urk. Hatar boken och alla i den. Bara 350 sidor kvar tills jag slipper dem :up: :meh:.

hans ärkefiende skrivit lögner om sig själv på sin wikipedia-sida så tänker Benton att "det där kan nog Lucy se till att få bort"
Jag dör! :rofl: Är karaktärerna i pensionärsålder? Det låter som om boken handlar om myspysiga pensionärer, typ á la Karin Brunk Holmqvist.

Jag dör! :rofl: Är karaktärerna i pensionärsålder? Det låter som om boken handlar om myspysiga pensionärer, typ á la Karin Brunk Holmqvist.
Scarpetta ska vara runt 50 tydligen och jag gissar att tråkbenton är i samma ålder. Och jag håller med - de låter verkligen som myspysiga pensionärer!

Sitter och dricker rosé och blir lite tipsy samtidigt som jag läser Kalmars Jägarinnor. Det är ett års åldersskillnad mellan författaren och mig och OMG igenkänningen! Kompisgänget, fyllor, cigg, killar, egenpåhittade ord, evighetsfikor, hata välartade handbollstjejer, juicy tubes, föräldrar som bara var något att dribbla bort.

Sen: växa upp, skaffa sig en utbildning, bli välartad. Ah, livet ändå.

@mandalaki känns mkt bra att jag har någon att förenas med i min oförmåga art inse storheten hos Dostojevskij, Den femte sanningen och vad är det mer... Mästaren och Margarita?

@mandalaki känns mkt bra att jag har någon att förenas med i min oförmåga art inse storheten hos Dostojevskij, Den femte sanningen och vad är det mer... Mästaren och Margarita?
Den femte sanningen förstod jag inte :(

Mästaren och Margarita, ja. Eller rättare sagt, jaha. Vad var grejen med den? Fast där kan det ha spelat in att jag har så satans svårt för böcker som utspelar sig i Ryssland för jag kan inte hålla isär namnen. Alla heter typ -itj. Orka.

Du och jag kan starta en bokcirkel med Totteböckerna?

Brott och straff! Åh, vilka delade känslor den väcker. Vansinnigt trist i omgångar men så bra att man inte kan lägga den ifrån sig.

Läste den på en litteraturkurs på gymnasiet, när bibliotekets uppsättning av Stolthet och fördom inte räckte till alla och jag var sist på klasslistan. För Stolthet och fördom och Brott och straff är ju nästan samma sak :grin:
Har fortfarande inte läst Stolthet och fördom..

Just nu lyssnar jag på Terry Pratchetts samlade verk om Discworld. Kommit till Witches abroad och går runt och flinar som en idiot i princip hela tiden. Varför har ingen introducerat mig för denna geniala samling tidigare? Jag måste tacka @athena_arabians för tips :bow: (no pressure, men nu är du både diet- och litteraturguru)

Den femte sanningen förstod jag inte :(

Mästaren och Margarita, ja. Eller rättare sagt, jaha. Vad var grejen med den? Fast där kan det ha spelat in att jag har så satans svårt för böcker som utspelar sig i Ryssland för jag kan inte hålla isär namnen. Alla heter typ -itj. Orka.

Du och jag kan starta en bokcirkel med Totteböckerna?
Gärna! :love:

@sthu: Jag gör mitt bästa ;) det är bara att hojta om du behöver geologhjälp också :D

Jag kan säga att jag kände detsamma som du inför Pratchett, jag blev frälst rätt sent. Har du läst/hört böckerna om Tiffany Aching ännu? De är typ hur man ska uppfostra små flickor :up:

Har knappt hunnit läsa något de senaste månaderna, men nu har påsklovet kommit och i och med detta feberdimmor :(. Hela kognitiva förmågan är väl inte med mig och därför är det svårt att läsa Den sårade divan av Karin Johanisson, resonemangen byggs upp från så många olika håll att man måste ge den ett prydligt, koncentrerat jag. Skulle gärna skjutit upp läsningnen men den måste in till bibblan den 30:e.

Well well, även klar med Min kamp 4!! Fortsatt mkt ståtlig bokserie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 417
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 760
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar