Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är just nu halvvägs igenom "Longbourn" av Jo Baker. Hittade den på Myrorna när jag letade billiga böcker att läsa på jobbet. Charmig och lättsam skildring av Jane Austens "Stolthet Och Fördom" men här berättat utifrån tjänstefolkets perspektiv. Läser den på engelska.
Hittills inte den bästa boken jag läst, men definitivt inte den sämsta. Kommer troligtvis inte lämna något bestående intryck, men helt ok tidsfördriv :)

Dagen till äta lyssnar jag på Candide. Missade den när vi läste 1700-tals litteratur på gymnasiet (för jag valde Gullivers resor :grin: ) och har tänkt att jag ska läsa den sedan dess. Så nu blev det alltså av och jag har svårt att de hur någon annan bok passar bättre en långfredag :D Den är ju helt störd med all blandning av tortyr/död och tron på att allt ordnar sig, jag är imponerad :up:

Är just nu halvvägs igenom "Longbourn" av Jo Baker. Hittade den på Myrorna när jag letade billiga böcker att läsa på jobbet. Charmig och lättsam skildring av Jane Austens "Stolthet Och Fördom" men här berättat utifrån tjänstefolkets perspektiv. Läser den på engelska.
Hittills inte den bästa boken jag läst, men definitivt inte den sämsta. Kommer troligtvis inte lämna något bestående intryck, men helt ok tidsfördriv :)
Den läste jag för ett tag sen. Tyckte som du, helt ok som tidsfördriv men inget som lämnar djupare spår i minnet. :)

Har lyssnat på "Gryningsfeber" av Peter Gardos.
En bok som är baserad på en verklig händelse. Författarens föräldrar kom till Sverige efter andra världskriget från Ungern för att bli friska efter koncentrationslägren. De kände inte varandra innan, men började av olika själv brevväxla. Fin historia, men språket var sådär. Och jag kände att huvudpersonen (pappan) inte var en karaktär jag riktigt gillade...

Nu gör jag som fler andra här inne och lyssnar på "Hausfrau". Stort gilla än så länge!

Kvinnan i rummet otroligt spännande alltså! Har typ sträcklyssnat på sista halvan av boken och funderar på om jag borde påbörja nästa bok i serien genast eller pausa med någon annan bok för att inte få för mycket av Mørck :)

Klar med Zlatan och jag gillade den men jag önskar att jag hade läst den innan jag visste vem David Lagercrantz var (han drev mig till van-sin-ne i På Spåret i år) för då hade jag nog tyckt ännu mer om den ;)

Så läste jag Hausfrau. Så himla BRA. Läs läs läs, alla.

Rädslans fångar, nya boken om Maria Wern av Anna Jansson, har jag också läst. Trevlig som alltid.

Vi är alla helt utom oss av Karen Joy Fowler var också bra. Älskar riktigt rejäla twists och det lyckades hon bra med.

Så har jag lyssnat på Jag ska egentligen inte jobba här av Sara Beischer - intressant och smårolig. Och viktig.

Den sista dagen i december av Mariette Glodeck är en fristående uppföljare till Röda Vita Rosen. Mycket välskriven.

Vad mer. Stjärnlösa nätter, men den kanske jag redan har pratat om? Jag blir så förvirrad, det är Goodreads och bloggen och tråden och... :-)

Haha, @Anna, precis vad jag också upplevde när jag såg David L. Sämsta deltagaren någonsin i På Spåret, flackande blick och nervöst skratt - blev SÅ besviken, hade trott att det var en intressant person...

Läste Zlatan utan att veta vem David var men jag stenvägrar att läsa hans Milleniumbok. Never.

Kvinnan i rummet otroligt spännande alltså! Har typ sträcklyssnat på sista halvan av boken och funderar på om jag borde påbörja nästa bok i serien genast eller pausa med någon annan bok för att inte få för mycket av Mørck :)
Nästa är typ 10 ggr sämre, tyckte jag. Hoppas på recovery i tredje.

Har knappt hunnit läsa något de senaste månaderna, men nu har påsklovet kommit och i och med detta feberdimmor :(. Hela kognitiva förmågan är väl inte med mig och därför är det svårt att läsa Den sårade divan av Karin Johanisson, resonemangen byggs upp från så många olika håll att man måste ge den ett prydligt, koncentrerat jag. Skulle gärna skjutit upp läsningnen men den måste in till bibblan den 30:e.

Well well, även klar med Min kamp 4!! Fortsatt mkt ståtlig bokserie

Jag började med Melankoliska Rum under påskhelgen. Jag försökte tappert i säkert 40 sidor men till slut tänkte jag bara äsch och la den underst i bokhögen. Det var för många svåra ord för lilla mig. Det funkade liksom inte för mig att stanna upp flera gånger på varje sida och fundera igenom ett ords betydelse.

Håller för övrigt fortfarande på med Kalmars Jägarinnor som är bra men lite... abstrakt. Ingen direkt handling och svårt att hålla isär karaktärerna. Jag ska försöka läsa om den direkt efter, om jag har tålamod.

Men vilken besvikelse :down: Då får det definitivt bli en paus innan nästa bok.

Funderar på om Ole Dole är en bra deckare? Har noll koll på författaren där.
Så här skrev jag om tvåan:

Avslutade till slut Jussi Adler Olssons tvåa som jag inte gillade alls. Hoppas verkligen att de som säger att trean är mycket bättre har rätt. Alldeles för mycket våld, gärningspersonernas motiv löjligt otroliga och action utan trovärdighet. Blä.

Så här skrev jag om tvåan:

Avslutade till slut Jussi Adler Olssons tvåa som jag inte gillade alls. Hoppas verkligen att de som säger att trean är mycket bättre har rätt. Alldeles för mycket våld, gärningspersonernas motiv löjligt otroliga och action utan trovärdighet. Blä.
Det låter ju verkligen inget vidare :down: Jag tycker det räcker bra som det är med våld i ettan så förstår inte varför det måste vara mer våld.

Lyssnat klart på Den tredje hustrun (Lisa Jewell). Frågade ju när jag började om någon hade läst den. Ingen verkade ha gjort det och jag säger bara: Bespara er den mödan. Överlag tyckte jag att det var en rätt ok bok med lagom hoppande mellan då och nu. Men slutet! Rena rama smörjan!

Nu faller jag för grupptrycket och hugger in på Hausfrau.

Lyssnat klart på Den tredje hustrun (Lisa Jewell). Frågade ju när jag började om någon hade läst den. Ingen verkade ha gjort det och jag säger bara: Bespara er den mödan. Överlag tyckte jag att det var en rätt ok bok med lagom hoppande mellan då och nu. Men slutet! Rena rama smörjan!

Dessutom. Dessutom! Dessutom är den inläst av den där människan som inte kan uttala födelsedag. Jag tror fortfarande skickar alla böcker som innehåller det ordet mer än en gång till henne. Fölsedag. Fölsedag? Fölsedag????:rage::arghh::arghh::arghh:

Jag hade en gratismånad hos Nextory så jag började lyssna på Flickorna i Villette av Ingrid Hedström, men efter halva boken tog gratismånaden slut (nej det tog inte en hel månad för en halv bok, jag lyssnade på andra innan ;)) och jag har ingen lust att betala, så jag får låna den som e-bok från biblioteket istället... Lite typiskt. Men nu lyssnar jag på Fyrmästarens dotter av Ann Rosman istället!

Jag har den i min att läsa-hylla på storytel, och blev nästan mer nyfiken på den när du skriver så :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 387
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 760
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar