Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försökte mig på Kaffe med rån som ett lite lättsamt mellanspel medans jag funderar över vad jag vill lyssna på, men gav upp efter ett kapitel. Sprang på en annan ljudbokslyssnare när jag just höll på att bläddra efter något annat som rekommenderade Sophies historia (Jojo Moyes). Så jag testar den istället.

Vad var det du inte gillade med boken @Klara ?
Det är ju så himla många som lovordar den, men jag gillade den inte alls. Så det är intressant när någon annan inte är så imponerad.

@Killaloe och @Klara Jag klarade inte heller av Kaffe med rån, nu börjar det bli rätt länge sen jag försökte men jag vet att jag mest kändes mig upprörd över att det kändes som det aldrig skulle kunna hända i verkligheten. Hundraåringen som också ligger åt det hållet blir så hysterisk att det blir roligt för det men Kaffe med rån, nej den fångade inte mig alls. Men uppenbarligen är det flera andra som gillar den eftersom det nu finns en tredje del utgiven...:cautious:

Jag vet egentligen inte vad det var jag inte gillade. Kanske bara att den påminde mig om hundraåringen som jag verkligen avskydde. Jag gav den ju egentligen ingen chans så jag har svårt att säga vad det var.

Jag läser nu Hausfrau av Jill Essbaum om en ensam och deprimerad amerikansk hemmafru i Schweiz som dövar sig med sex. Gillar jättemycket!

Den pratade de om på Babel för ett tag sen! Den verkade intressant men var osäker på om den var för mig. Kul att du gillar den, då kanske jag med vågar framöver :p

Under helgen har jag (typ ofrivilligt) blivit utsatt för Det som inte dödar oss som ljudbok (det kan inte ha undgått någon, men alltså den 4:e Millenium-boken, av David Lagerkrantz)
Och herregud vilken smörja :wtf: (resan var inte tillräckligt lång för hela, kanske blev det ännu värre mot slutet)
Så styltigt, förutsägbart och övertydligt, så underliga språkliga val. Var tvungen att kolla lite recensioner och det verkar som om kritikerna var överens om att karln skriver bra... WTF??!! :confused: O_o :rage:
Dessutom var den helt värdelöst uppläst :meh: eller kanske snarare, uppläst så som texten förtjänade...

Fast ändå känns det lite uppfriskande att uppleva något riktigt upprörande uselt en gång ibland :p

Jag har fortsatt på biografitemat och läst När livet stannar av Malin Säfstam, en överlevande från tsunamin som förlorade delar av sin familj. Gripande och närgången (nästan så att hon "hänger ut" familjen lite väl mycket kanske?)
Efter den försökte jag mig på April i Anhörigsverige av Susanna Alakoski, men det gick bara inte. Jag tog mig igenom Oktober i Fattigsverige med viss möda, och den här var mer av samma vara, fast ännu mer fragmentarisk i stilen. Nej, jag orkade inte, så den lade jag ner efter kanske en fjärdedel.
Därefter lyssnade jag på Elva år i fångenskap av Michelle Buford, vilket förstås var en hemsk historia, inte minst om fattigdom och utsatthet.
Sedan var det Anna Mannheimers Gift, vilken faktiskt var helt intetsägande. Den bestod av "tokroliga" anekdoter från hennes och Peter Apelgrens äktenskap. Inte min kopp te.
Nu håller jag på att avsluta Morgan Allings Kriget är över. Mycket bra.

Avslutade till slut Jussi Adler Olssons tvåa som jag inte gillade alls. Hoppas verkligen att de som säger att trean är mycket bättre har rätt. Alldeles för mycket våld, gärningspersonernas motiv löjligt otroliga och action utan trovärdighet. Blä.

Började på Maken av Gun-Britt Sundström, omläsning fast jag minns inte ett dyft, det var nog på 80-talet jag först läste den. Efter typ 30 sidor älskar jag den.

Jag håller fortfarande på med Hausfrau av Jill Essbaum, jag tycker väldigt mycket om den, vill inte att den ska ta slut.

Sen har jag lånat hem Kalmars Jägarinnor av Tove Folkesson som jag verkligen inte alls är sugen på, men den ska tydligen vara bra så jag tänker stålsätta mig.

Avslutade till slut Jussi Adler Olssons tvåa som jag inte gillade alls. Hoppas verkligen att de som säger att trean är mycket bättre har rätt. Alldeles för mycket våld, gärningspersonernas motiv löjligt otroliga och action utan trovärdighet. Blä.

Började på Maken av Gun-Britt Sundström, omläsning fast jag minns inte ett dyft, det var nog på 80-talet jag först läste den. Efter typ 30 sidor älskar jag den.

Var tvungen att googla både författare och titel och inser att jag verkar ha missat något stort.

@mandalaki har du läst Arne Dahls nya förresten? Sydsvenskans recensent applåderar så han får blåsor i händerna. Inte utan att man blir nyfiken.

Var tvungen att googla både författare och titel och inser att jag verkar ha missat något stort.

Ja, den är liksom THE relationsroman i generationen före Lena Andersson ;)

@mandalaki har du läst Arne Dahls nya förresten? Sydsvenskans recensent applåderar så han får blåsor i händerna. Inte utan att man blir nyfiken.

Jag har läst både den recensionen och andra som varit svalare.

Och jag älskar ju Arne Dahl men vill inte köpa förrän den kommer i storpocket eller pocket. Inbundna böcker är så jobbiga att hantera att de behöver vara något större än en kriminalroman. Men jag kan inte lova att jag kommer att kunna låta bli den i längden ... :love:

Ja, den är liksom THE relationsroman i generationen före Lena Andersson ;)

Jag har läst både den recensionen och andra som varit svalare.

Och jag älskar ju Arne Dahl men vill inte köpa förrän den kommer i storpocket eller pocket. Inbundna böcker är så jobbiga att hantera att de behöver vara något större än en kriminalroman. Men jag kan inte lova att jag kommer att kunna låta bli den i längden ... :love:

Ja, jag såg också att DN inte var fullt lika överväldigade. Alltför tillrättalagt tyckte de. Jag ställde mig precis i kö på biblioteket, fick plats 11.

Ja, jag såg också att DN inte var fullt lika överväldigade. Alltför tillrättalagt tyckte de. Jag ställde mig precis i kö på biblioteket, fick plats 11.
Då får du rapportera när du läst den!

Såg att du nämnde Hausfrau, den har fladdrat kring i min periferi. Förstår på dig att den är läsvärd.

Jag har lyssnat på Barfotaflickan av Katerina Janoush. De tidigare böckerna har jag läst. Störde mig på uppläsaren först, men vande mig och slutbetyget är bra!

Försökte lyssna på Stockholm delete men störde mig orimligt mycket på uppläsaren :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 446
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar