Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så kul att ha kommit igång med läsandet lite igen, och så skönt att ha tid att slå sig ner i soffan och läsa i lugn och ro! Ska börja läsa Vintersaga (Mark Helprin) nu och hoppas den är så bra som jag tror!

Alltså fy fan. Läste precis Blå koral av Louise Boije af Gennäs. Fy fan vilken jävla skitbok. Hur jävla tjattrigt får det bli? Hur jävla många oväsentliga, irrelevanta jävla dialoger och förklaringar ska man vara tvungen att ta sig igenom? Hur kan nån sympatisera med dessa egocentriska barnrumpor?

Nu har jag läst färdigt Lola uppochner (Monika Fagerholm). Definitivt ingen lätt bok; det är hur många personer som helst att hålla reda på (som tur är finns en personförteckning i början på boken i fall man tappar bort sig. Och det gör man.) Det är en mordhistoria, eller en thriller eller en roman om en liten håla där alla känner alla - eller något annat. Språket är - egensinnigt, kanske är bästa ordet? Och finlandssvenskt. Historien drivs fram med hjälp av ett fragmentariskt berättande; som ett pussel får man långsamt en bild av vad som hände och när boken är slut har man fortfarande en hel del frågor kvar. Jag läste Den amerikanska flickan och fattade ingenting (får ta och läsa om den, kanske), men den här boken läste jag med behållning. Hade faktiskt lite svårt att lägga ner den, för den var fascinerande samtidigt som den var jobbig att läsa.

@Karfitsa jag fattade heller inget första gången jag läste Den amerikanska flickan beroende på att jag läser så snabbt och missade små detaljer som man behövde ha för att förstå sammanhanget.

Läste precis klart Nattens cirkus och tyckte den var smått fantastisk faktiskt. Det var några saker som jag kanske inte greppade och det störde mig lite, men annars får jag nog erkänna att det är en av de bättre böckerna jag läst på länge. Kanske framförallt för att det inte är en "dussinroman" med ett helt givet händelseförlopp som en kan räkna ut i sömnen, alternativt en bok där det är uppenbart varifrån inspirationen kommer.

Alltså fy fan. Läste precis Blå koral av Louise Boije af Gennäs. Fy fan vilken jävla skitbok. Hur jävla tjattrigt får det bli? Hur jävla många oväsentliga, irrelevanta jävla dialoger och förklaringar ska man vara tvungen att ta sig igenom? Hur kan nån sympatisera med dessa egocentriska barnrumpor?

Ja, den var tjatig. Och alldeles för lång!

Jag läste sista delen i trilogin på planet till Gran Can häromveckan och jag gillar ändå serien som helhet - men den är alldeles för mycket. Och sympatiserar, nä, det gör jag inte alls. Möjligtvis för Jalle ibland.

Jag lyssnar på Det mest förbjudna just nu, inläst av Thorvall herself. Intressant men lite... hetsigt. Och så läser jag Lola and the boy next door av Stephanie Perkins :)

@Anna jag såg att vi är vän med samma kalmarbaserade bloggare/krönikör/författare på facebook! Kände igen dig i en kommentar du skrivit till henne.

Färdig med Agatha Christie (Dolken från Tunis). Den fyllde väl sitt syfte som lättsam underhållning i smidigt format. Värd sitt pris (betalade 1,50 för den på loppis). :laugh:

Ska nu fundera över vad jag ska fortsätta med. Har några alternativ ligger i en hög brevid sängen.

Har fastnat lite för John Ajvide Lindqvist på senare, och håller nu på med både "Människohamn", "Himmelstrand" och även "Mannen som föll i glömska" som är skriven av hans fru Mia Ajvide. Väldigt speciella böcker alla tre :)

OK det här är lite pinsamt men jag började läsa Lapidus Snabba Cash (som väl var hans debut?) i helgen. Såg filmen och förstod inte mycket (men gillade att folk snackade spanska respektive serbiska) så jag kände ett svagt men icke negligerbart behov av att läsa boken. Stör mig som fan på språket samt att JW verkar vara en idiot!? Hur blev den här superpoppis?

@snow Snabba cash är en av de sämsta böcker jag någonsin läst. Språket må vara med flit men det är ändå bedrövligt.

Nu har jag lyssnat klart på "kanske imorgon" av Felicia Welander.
Boken handlar om två kvinnor som är grannar och lär känna varandra på tåget. Båda har det tufft på sina egna vis, men de börjar stötta varandra lite utan att ens veta hur. Svår bok för mig att göra rättvisa i en sån här beskrivning, men jag tyckte den var riktigt bra! :up: Trevligt inläst med, dock ännu en inläsare som säger "fösledag" :mad:

Nu har jag börjat på "The house we grew up in" av Lisa Jewel. Lite annorlunda familjeskildring, men typisk relationsroman skulle jag säga än så länge. Verkar lovande dock!

Lyssnat klart på Hjärtats innersta röst av Jan-Philipp Sendker. Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Den första boken älskade jag. Den här är väldigt lik i stilen, naturligtvis, men den grep mig inte alls på samma sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
121
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 465
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar