Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag lyssnat klart på "För att kunna leva" av Yeonmi Park. Det är en självbiografi där författaren berättar om sitt liv i Nordkorea och flykten därifrån. Intressant berättelse, men tyckte inte språket hade nått särskilt bra flöde. Inläsningen gjorde säkert sitt till också.

Nu blir det Lucy Dillons nyaste :)

Hoppar in i tråden jag med! :) Älskar att läsa men hinner inte riktigt med lika mycket som förr. Men ett par böcker i månaden brukar jag hinna igenom åtminstone! Alltid roligt att få tips på böcker att läsa, jag är något av en allätare i bokväg. Fantasy, verklighetsbaserat, romantiska böcker, deckare, mina gamla Polluxböcker.. Ja det mesta går bra!

Just nu håller jag på att läsa Sophie Kinsellas Dubbelbokat, har inte så mycket kvar så jag läser antagligen klart den ikväll eller imorgon. Brukar gilla hennes böcker (skönt som avkoppling och man behöver inte tänka så mycket), men den här gillar jag minst av de böcker jag läst som hon skrivit. Men den är helt okej, passar bra att läsa lite i sådär som nervarvning innan jag somnar.

Just färdig med Det blå mellan himmel och hav. Tyckte den var hemskt rörig i början, men det blev bättre under andra halvan av boken. Känner att jag har lite för dålig koll på hela Israel/Palestina situationen så därför var det en nyttig historia att ta del av. Men i övrigt var jag inte så förtjust i den.

Imorgon tänker jag lyssna på Ronja Rövardotter. Väntar på ett par böcker jag sparat i bokhyllan, men som inte kommer förrän i övermorgon.

Läste klart min bok igår kväll, så nu är det Djävulen bär Prada (Lauren Weisberger) som är näst i tur. Har sett filmen för nåt år sen så jag tänkte att boken kan vara intressant. :)

Jag försökte läsa en av mina bokcirkelböcker, Magins färg av Terry Pratchett, igår. Alltså... HUR ska man göra?

Så läste jag ju ut något igår kväll också. Jo, Mot fyren av Linda Skugge och Sigrid Tollgård. Så otroligt ojämn! Vissa bitar var hur bra som helst och sedan var det en massa stream of consciousness och shamaner och Zelda Fitzgerald och Suzanne Brögger från första boken och... alltså, jag vet inte. Hade de hållit sig till historien om systrarna, eventuellt uppblandad med mailkonversationerna mellan två flickor och möjligtvis mordmysteriet så okej, men det är så fullknökat med folk att de gamla ryssarna och Jane Austen ter sig enkla att få ordning på.

Har avslutat "Öppnas i händelse av min död" av Lians Moriarty, "Det är bara lite cancer" av Klas Ingesson och "Sjuka själar" av Kristina Ohlsson.

Den första var bra, tycker jag! Underhållande och spännande rakt igenom. Klas Ingessons bok var gripande förstås, och intressant. Den sistnämnda var ganska underhållande fram till slutet då den bara blev för mycket. Klyschorna skockades boken igenom (tillhör väl genren kanske) och språket var ingen höjdare. Men ibland är det lite mysigt med svenska deckare ändå.

Fick hem mitt paket från bokrean idag och började med att sträckläsa Var lugn, allt är i sin ordning (Marvelin) som var en helt okej bok. Kanske inget jag kommer komma ihåg framöver, men okej.

Sen är det här inte ett specifikt "problem" för just Marvelin, men jag upplever att nästan alla som ger ut sina böcker själv på ett eller annat sätt egentligen skulle må bra av att jobba mer med sina böcker. Böckerna känns ofta lite hafsiga med en språkbehandling som skulle behövt dras någon gång extra genom korrekturen. Dock var just den hör boken absolut inget extremt exemplar med ovan nämnda problem, men visst märks det ändå.

Har nu startat upp Hjärtats innersta röst (Jan-Philipp Sendker). Uppföljaren till Konsten att höra hjärtslag, som jag verkligen älskade.

Jag hittade en bok på bokbussen igår som kanske skulle intressera @niphredil, Du är som du är av Melania G. Mazzucco. Jag har bara kommit en bit och stör mig kanske lite på att jag har svårt att tro att huvudpersonen skulle vara 11-12 år, men det kanske finns brådmogna barn, vad vet jag... ;) Men så här långt tycker jag om den! :D

Sen är det här inte ett specifikt "problem" för just Marvelin, men jag upplever att nästan alla som ger ut sina böcker själv på ett eller annat sätt egentligen skulle må bra av att jobba mer med sina böcker. Böckerna känns ofta lite hafsiga med en språkbehandling som skulle behövt dras någon gång extra genom korrekturen. Dock var just den hör boken absolut inget extremt exemplar med ovan nämnda problem, men visst märks det ändå.
Jag håller verkligen med! Det är något jag alltid tänker på vid egenutgivna böcker, det märks ganska tydligt.

Själv lyssnade jag färdigt på To my Love för några dagar sedan, jag gillade den. Störde mig på några saker dock:
Tycker Love är ganska naiv, med tanke på att han aldrig tänker på att något faktiskt kan ha HÄNT Josefine. Och när Baz säger "hon ligger under stallet" innan han dör verkar Love varken tänka på Josefine eller Molly och åker hem till Spencer och har helt glömt bort det. Han verkar lite märklig i övrigt också, varför kan han inte berätta för Nora vad han gör liksom? Sedan tyckte jag slutet kom lite hastigt. Han är inne i tunnlarna och plötsligt vaknar han upp och är räddad.
Men i övrigt en bra bok :)

Nu lyssnar jag på Glöm inte att låsa av Elizabeth Haynes. Än har det inte hänt så mycket, lite långsam. Som riktig bok (dvs inte ljudbok) håller jag just nu på med Georgia Nicolson 3 (tror jag), Knocked out by my nunga-nungas.

Jag väntar på att "Älskade terrorist" av Anna Sundberg och Jesper Huor ska komma ut på Storytel. Nån som vet hur lång tid det brukar ta för nya böcker att landa där?

Jag läste Det händer nu av Sofia Nordin igår. Fin bok om två unga tjejers kärlek, med lite andra inslag också.

Nu läser jag - är nästan klar med - Blåögd av Mats Berggren. Tar upp extremt viktiga ämnen men det blir för tunt, tycker jag. Visst är det en ungdomsbok, men det är inte en lättläst version eller så.

Jag läser Jussi Adler Olssons tvåa, Fasanjägarna. Tycker den känns lite väl konstruerad, inte alls lika bra som hans första. Men jag tycker mig ha hört att han blir bättre igen efter tvåan?

Jag läser Jussi Adler Olssons tvåa, Fasanjägarna. Tycker den känns lite väl konstruerad, inte alls lika bra som hans första. Men jag tycker mig ha hört att han blir bättre igen efter tvåan?

Det tycker jag i alla fall. Flaskpost från p är bättre och (om inte slutet är katastrof) Journal 64 ännu mer så.

Det tycker jag i alla fall. Flaskpost från p är bättre och (om inte slutet är katastrof) Journal 64 ännu mer så.
Åh så bra att höra! Just flaskposten sa en kollega också var väldigt bra. Jag kommer definitivt att fortsätta serien.

Och så släpper Arne Dahl första delen i en ny serie i dagarna! :bump::heart

Jag har världens bästa bokbusschaufför! :love: Han kom med en av sina privata böcker för att biblioteket inte hade den och han trodde att den kunde intressera mig. Papalagi av Erich Scheurmann, en "söderhavshövdings" perspektiv på Europa från början av 1900-talet. Jag har bara precis börjat titta i den, men jag ville mest hylla bokbussen! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
121
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 474
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.