Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även om vi inte har samma smak så TROR jag att du skulle tycka som jag om Påven Johanna: en historia som bygger på en spännande bakgrund men som tyvärr blir banal. Jag tycker det är jobbigt när man förser historiska personer med känslor och reaktioner som är alldeles för moderna för att vara trovärdiga.

Däremot: Gargoylen gillade jag! Något helt annat än vad jag brukar läsa, men jag tyckte att den funkade väldigt bra som saga. Och man lär sig mycket om brännskador :D

Jag läste den under samma period som jag läste Skära för sten och bedömde dem ganska lika: inte världens djupsinnigaste men originella och underhållande.

Sedan tror jag, om du klarar att gå tillbaka till WW2, att Sarah Waters Nattvakten kunde vara något. Handlar verkligen om relationer.

Och det gör också Carol Rifka Brunts Låt vargarna komma. Men jag utgår från att du redan läst den.

Edit: öööh, förlåt, glömde att det inte ska vara anglosaxiskt :o

Visst är det svårt att komma på något som uppfyller alla kriterierna! Nästan alla jag har tänkt på faller på "inte anglosaxiskt".

Håller med dig om Påven Johanna.

@Killaloe Hata mig inte men jag tyckte in om Tre koppar choklad :( :o.

Den delen jag tyckte var intressantast var den första men där tyckte jag att alla tre var så fantastiskt osympatiska att jag tyckte jätteilla om dem alla tre.

Andra delen tyckte jag om för att det var mycket mer Barcelona i den - man kände att det var den staden liksom. Men - jag kunde inte alls sympatisera med huvudpersonen. Herregud vad Santos ansträngt sig för att måla upp en bild av en kvinna SÅ oskyldig och SÅ genomgod.

Tredje delen skimmade jag igenom. Aaaalldeles för långt bak i tiden för att engagera mig.

Sedan tyckte jag att språket kändes off. Jag vet inte om det är Santos själv eller översättaren men vem kallar nån "dumbom" i sängen? Och "ända"? Som i "han hade en väldigt fin ända"? Vet inte om det bara är jag men i mina öronen låter det styltigt.

Tror jag ska ge upp det här med läsning? Verkar vara petigast i världen :(.

Det är helt okej att inte gilla den :) @niphredil Jag kanske hypade upp boken eller nåt, men det var ju värt ett försök :p

Jag känner ungefär samma som dig fast för Nattåg till Lissabon så det kanske är den du ska läsa istället :D

Sträckläste När hundarna kommer (schiefauer) nyss och jag är helt tagen. Så intressant och bra! Jag önskar att den hade funnits redan när jag gick på typ gymnasiet och varit obligatorisk läsning. Jag är helt imponerad av boken med några enstaka detaljer i den undantagna.

Har även lyssnat klart på Vindsträdgården (Andrews), som jag nog tyckte blev lite långdragen. Den var absolut bra, intressant, skrämmande och läsvärd men det blev lite mycket. Ska väl fortsätta med andra boken men det får nog vänta ett tag så jag inte tröttnat totalt.

Läste även klart Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt (Bivald) och den var klart trivsam. Vissa partier var helt hysteriskt roliga, andra rött menlösa och några var tämligen irriterande. Men ändå, jag tyckte om den i det stora hela.

Läser Den fantastiska historien om fakiren som fastnade i ett Ikeaskåp. Oerhört lättläst och bjuder in till en del tankar samtidigt som den är underhållande.

Läser Den fantastiska historien om fakiren som fastnade i ett Ikeaskåp. Oerhört lättläst och bjuder in till en del tankar samtidigt som den är underhållande.
Den tog jag mig inte ens igenom! Gillade hans andra bok "flickan som svalde ett moln stort som Eiffeltornet", men fakirer tyckte jag inte alls om :p

Lyssnat på Tage Daniellssons "Sagor för barn över 18" och tycker den var helt ok. Gillade sagorna, men samtidigt kände jag mig lite dum som inte riktigt förstår bottnen i många av sagorna. Känns som sammhällskritik, men har för dålig koll för att fatta, och gillar inte riktigt när böcker får mig att känna mig korkad O_o

Läser "11 gram sanning" av Daniel Akenine
Har inte kommit jättelångt - kanske halva boken - men tycker den är lite obegriplig ... det kanske löser sig snart.

Jag tyckte INTE om Att läsa Lolita i Teheran och det gjorde ingen i min bokcirkel heller. Den var så himla självgod. Tyckte vi allihop. Hade gjort sig bättre som klassisk roman, så att säga, om historien inte berättades av och med författarinnan på det viset.

Vad har jag läst då. Jo, Sörja för de sina av Kristina Sandberg. Jag sparar liksom på Maj för snart är det slut. Så har jag läst Jessica Schiefauers debutroman, Om jag var du. Och Än finns det hopp av Karin Wahlberg, som jag egentligen gillade men var så förskräckligt lång.

Har läst ungefär halva Sommarsystrar av Judy Blume som jag fick med mig på ett hotell för ett tag sedan, och halva Janne Olssons självbiografi, Stockholmssyndromet, som är oerhört fascinerande på samma sätt som jag fascineras av typ Kardashians och Real Housewives - världen är sååååå lång ifrån min egen.

Den tog jag mig inte ens igenom! Gillade hans andra bok "flickan som svalde ett moln stort som Eiffeltornet", men fakirer tyckte jag inte alls om :p
Det här är roligt. Om någon skrivit så där om vilken bok som helst i en fb-grupp där jag är med så hade 12 personer skrivit DET ÄR SÅ ROLIGT ATT VI HAR OLIKA SMAK och en hade startat en tråd om SNOBBISMEN I GRUPPEN som fick 150 svar och 25 medlemmar som lämnade gruppen.

Heja Buke :love:

Det här är roligt. Om någon skrivit så där om vilken bok som helst i en fb-grupp där jag är med så hade 12 personer skrivit DET ÄR SÅ ROLIGT ATT VI HAR OLIKA SMAK och en hade startat en tråd om SNOBBISMEN I GRUPPEN som fick 150 svar och 25 medlemmar som lämnade gruppen.

Heja Buke :love:
Haha, jag var på väg att skriva "smaken är som baken", bra val att låta bli det känner jag :D Hoppas ingen tog det som snobberi heller!

Haha, jag var på väg att skriva "smaken är som baken", bra val att låta bli det känner jag :D Hoppas ingen tog det som snobberi heller!
Du behöver verkligen inte skriva sånt! :D

Om alla tyckte lika skulle man ju knappt ha något att prata om. Och jag kan ju gilla en bok om så hela världen tycker att den är usel. :D

Jag läser om Donna Tartts Den lilla vännen och NJUTER av hur fantastiskt bra hon skriver :love:.

Jag är klar med Stockholmssyndromet av Janne Olsson, och alltså - den är bra på riktigt. Helt vansinnig men välskriven och på sina ställen väldigt rolig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
121
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 474
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit