Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Koltrast Jag trodde att jag hittat den ultimata chick liten från Iran! Blev helt exalterad av beskrivningen och tänkte "nu, nu jäklar har jag hittat Boken!". Köpte den till Kindeln och TADA - det är en tecknad serie :confused: O_o :rage: :cry:

Måste bara tipsa dock om Iran Awakening av Shirin Ebadi, för den som inte läst den. Helt fantastisk bok om en helt otrolig kvinna. Ska man läsa en bok om en fantastisk kvinna så är det bannemig den man ska läsa tycker jag. Inte så mycket jämmer och elände som jävlar anamma
Iphone-Emoji-Arm-Little.png

Okej, förlåt för spam i tråden :o men ville bara rapportera till @Killaloe att Tre koppar choklad nu äntligen är inhandlad! :D Hade tänkt läsa den på spanska men Dito hade den för bara 29 kronor så då var jag tvungen att slå till. Ska nog sätta mig på ett fik på fredag och bara läsa :love:.

Jättetack för tipset!

@niphredil Min fantastiska väninna av Elena Ferrante? OBS jag har inte läst den själv OBS jag har bara hört om den

Kommer till tråden för att klaga på Brooklyn av Colm Toibin för jag såg att filmversionen var Oscarsnominerad och påmindes om hur dålig boken var och hur dåligt jag tycker det är när män skriver böcker om tjejer och man märker att det är EN MAN som skrivit boken jag hade inte fattat det först men

så fort huvudpersonen torkade sig mellan benen med en skurmopp i en skrubb så fattade jag att det inte var en kvinna som skrivit detta

det finns fler exempel men jag vill inte tänka på det och delar har jag förträngt

Kan någon förbjuda män att skriva romaner om kvinnors liv?? Tack på förhand!!!

Åh, jättebra tips, verkligen! Jag har läst båda (och älskade Flickorna från Riyadh :love:) :).

Typiskt att du läst dem, men kul att jag var på rätt väg! Har letat fram några till (som jag dock inte läst själv så jag tar inget ansvar för om de är usla), det är roligt att leta böcker :)

The Consequences of love av Sulaiman Addonia, romance i Saudiarabien.
Almost single av Advaita Kala, chic lit i Indien.
Karachi, you're killing me! av Saba Imtiaz, chic lit/humor i Pakistan.

Min fantastiska väninna av Elena Ferrante? OBS jag har inte läst den själv OBS jag har bara hört om den
Får googla!

The Consequences of love av Sulaiman Addonia, romance i Saudiarabien.
Almost single av Advaita Kala, chic lit i Indien.
Karachi, you're killing me! av Saba Imtiaz, chic lit/humor i Pakistan.
Now we're talking :love:! chick lit från Indien och Pakistan kan vara SÅ jäkla helt rätt att det är löjligt. Jättetack för tipsen!!

Jag lyssnade färdigt på Murder at the vicarage av Agatha Christie igår så nu måste jag hitta en ny ljudbok men jag vet inte ALLS vad jag är sugen på. Något på svenska tror jag.

Just "Done with men as writers" har jag känt mig länge nu. När man väl börjat läsa med kritiska glasögon är det svårt att sluta.
Ja men så är det ju verkligen! Det är samma med "romantiska" böcker/filmen som egentligen bara uttrycker att kvinnor inte är kompletta utan en MAN i sitt liv, har en väl sett mönstret är det mycket svårare stt roas av sådana böcker (vilket är bra i det stora hela men så irriterande när så många slöläsningsböcker är just sådana :down: ) :D

Ja men så är det ju verkligen! Det är samma med "romantiska" böcker/filmen som egentligen bara uttrycker att kvinnor inte är kompletta utan en MAN i sitt liv, har en väl sett mönstret är det mycket svårare stt roas av sådana böcker (vilket är bra i det stora hela men så irriterande när så många slöläsningsböcker är just sådana :down: ) :D
Jag vet inte om jag någonsin kommer våga läsa om min tonårsfavorit Steinbeck. Kommer det gå som med Hundra år av ensamhet, som jag bara tyckte var gubbig när jag läste om den?

Jag vet inte om jag någonsin kommer våga läsa om min tonårsfavorit Steinbeck. Kommer det gå som med Hundra år av ensamhet, som jag bara tyckte var gubbig när jag läste om den?

Jag tror få böcker som var stora och viktiga för längre sedan i ens liv, vinner på en omläsning (För att inte tala om hur jobbigt det är när böckerna är skräp sådär 10 år senare :down: och även om böckerna inte är skräp så är de ju sällan lika bra ändå ). Så jag röstar för att låta bli och läsa nya böcker istället, det finns ju så mycket annat bra som är värt att läsa :D

Blev klar med andra Rosengädda igår och gillade den väl inte riktigt lika mycket som den första.

Störde ihjäl mig på det där praktarslet Rafael

Har huggit in på den tredje när jag ändå är igång.

@niphredil - visserligen något historisk men har du läst Wide Sargasso Sea av Jean Rhys? En förlaga till Jane Eyre, om den galna tanten på vinden. Vi läste den i Post-Colonial Fiction på universitetet och jag tyckte att den var så himla bra. Utspelar sig förvisso delvis i UK men fokus ligger på Karibien och det koloniala livet där.

visserligen något historisk men har du läst Wide Sargasso Sea av Jean Rhys?
Nope, den har jag inte läst. Såg att den utspelas 1830 och jag läser som sagt inte gärna historiska böcker.

Men tack för tipset!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
121
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 477
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar