Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lager Tack för tipsen!

Inte riktigt vad jag är ute efter.

Redan läst, på originalspråk. Jag vill tycka om Allende men magisk realism är INTE min grej, alls.

Inte riktigt vad jag är på jakt efter tror jag.

Kände att jag inte alls förstod ens vad den handlar om? Kände mig inte lockad när jag läste om den.

Läst!

Inte alls vad jag är på jakt efter.

Octavia Butler har vunnit en massa priser, men det är ju scifi och fantasy. Inte allas kopp te. :)

Petina Gappah då? Sorgesång för Easterly.

Den boken var ingen jättehöjdare tyckte jag men filmen :love:. Åh så jag längtar till östafrika när jag ser den filmen, trots att jag är där rätt ofta ändå. Så tipsar om att se den om du inte gjort det än!

Håller verkligen med dig om Den hemliga historien, den är fantastisk verkligen!

KL

Jag behöver boktips! Har bett om det tidigare men lyckas aldrig hitta det jag vill :(.

Det jag söker:

* Roman som handlar om relationer. Kärlek, vänskap, spelar ingen roll. Men relationer.
* Ingen bok om specifikt jämmer och elände. Vill inte läsa nån hemsk historia om en tjej som blir könsstympad eller om annat våld mot kvinnor.
* Ska utspela sig nån annanstans än i Sverige, USA eller England. Hjärtans gärna i Mellanöstern, Asien eller Afrika.

Har läst och älskar: En halv gul sol. Flickorna i Riyadh.
Har läst och tycker om: allt av Mohsin Hamid.
Har läst och är inte alls på jakt efter: böcker i stil med Alexander McCall Smiths böcker.
Påven Johanna?

Edit, såg att du ville ha i nutid :crazy: skall leta och se vad jag kan hitta...

Senast ändrad:
@niphredil

Drömbokhandeln - Laurence Cossé
Gargoylen - Andrew Davidson
Shantaram - gregory David Roberts
Skära för sten - Abraham vergese

Oceanen vid vägens slut -Neil Gaiman (stämmer inte riktigt med vad du ber om kanske, men kolla gärna vad du tror :) )

Nu har jag lyssnat på två böcker om Rosengädda, gillar dem vekrligen :) Mysiga och lättsamma!

Även lyssnat på Kriget har inget kvinnligt ansikte. Mycket intressant! Ger verkligen en ny sida av andra världskriget än de jag sett tidigare iaf. Rekommenderas för alla som har intresset. Inte så tung som en kan tro, men bra att blanda med Rosengädda för en person som mig som lyssnar 2-3h om dagen ;)

Och känner du någon gång för en liiite historisk roman så hoppas jag du vill ge Påven Johanna en chans :angel:
Alltså jag är SÅ skeptisk till historiska romaner tyvärr. Är så himla kräsen med böcker har jag märkt :o. Men nästa gång jag är hos mina föräldrar ska jag se om de har den och finns den där så läser jag den absolut. De har världens bästa lässoffa bredvid en stor öppen spis så där brukar jag försöka med böcker som jag annars är skeptisk till :D.

Alltså jag är SÅ skeptisk till historiska romaner tyvärr. Är så himla kräsen med böcker har jag märkt :o. Men nästa gång jag är hos mina föräldrar ska jag se om de har den och finns den där så läser jag den absolut. De har världens bästa lässoffa bredvid en stor öppen spis så där brukar jag försöka med böcker som jag annars är skeptisk till :D.
Jag trodde att du redan läst den boken :eek: :D

Liksom, historisk roman med en kvinna i huvudrollen (som är bra och inte bara instoppad i handlingen för syns skull). En del känns väl kanske sisådär, men i det stora hela ett intressant perspektiv.

@Killaloe Alltså jag VILL kunna läsa såna böcker men bara beskrivningen hos Adlibris får mig att bara känna neeeeeej. Det låter så dammigt och tråkigt och blahaigt. Jag kan typ inte relatera.

Men lovar att ge den ett försök om mapa har den :D.

Visst är det fint när hela boktråden sluter upp och verkligen vill hitta böcker till dig @niphredil :up: :D

(Och drömbokhandeln är fin!)

Haha, jag har läst flera sidor nu och tänkt att nu vill väl @niphredil inte ha fler tips :laugh: men jag måste ändå skjuta in Det eviga folket är inte rädda, av Shani Boianjiu. Tre israeliska tjejer som blir inkallade att göra militärtjänstgöring efter gymnasiet.

Visst är det fint när hela boktråden sluter upp och verkligen vill hitta böcker till dig @niphredil :up: :D

(Och drömbokhandeln är fin!)
Det var så talande att vi har så svårt att hitta böcker som stämmer in på @niphredil s önskemål. När Sverige, USA och England uteslöts och det inte fick vara alltför tragiskt och dessutom skulle handla om kvinnor blev det jättejättesvårt.

Jag blev tvungen att åtminstone försöka!

Och jag tänker kasta in ett tips på författare som kanske kan vara värd att kolla upp. Lesley Beake heter hon och har skrivit mest ungdomsböcker vad det verkar (men jag är för lat för att orka googla ordentligt), men anledningen till att jag tipsar ändå är att hennes bok, Song of Be, är en av mina största läsupplevelser som barn (dvs som typ 8-åring eller nåt :D).

Ha, jag trodde jag och min syskon var ensamma om den förkortningen(eller nä, det trodde jag väl inte, men jag har inte hört det från andra förut):D
Haha! Jag älskar den förkortningen :D :love:

Och ja, visst är det fascinerande? När jag letar böcker om jag vill att de ska utspela sig nån annanstans än här i väst är det SÅ svårt att sortera bort "jämmer och elände"-böcker. Är det mellanöstern är det krig, är det Afrika är det HIV eller könsstympning eller fattigdom. Och det är inte det att jag inte KAN läsa såna böcker, bara att jag redan läst så många. Jag har läst om konflikter i Mellanöstern, om kolonialismen i Nigeria, om könsstympning i Somalia, tvångsäktenskap i Indien, svält i Nordkorea. Men världen är ju så mycket mer än så, även i länder där det är tufft.

Haha! Jag älskar den förkortningen :D :love:

Och ja, visst är det fascinerande? När jag letar böcker om jag vill att de ska utspela sig nån annanstans än här i väst är det SÅ svårt att sortera bort "jämmer och elände"-böcker. Är det mellanöstern är det krig, är det Afrika är det HIV eller könsstympning eller fattigdom. Och det är inte det att jag inte KAN läsa såna böcker, bara att jag redan läst så många. Jag har läst om konflikter i Mellanöstern, om kolonialismen i Nigeria, om könsstympning i Somalia, tvångsäktenskap i Indien, svält i Nordkorea. Men världen är ju så mycket mer än så, även i länder där det är tufft.

Det är en oerhört praktisk och tidsbesparande förkortning:D

Jag tyckte det var jätteintressant när jag insåg att allt jag kom på att föreslå dig skildrade elände. Nog för att den litteraturen också behövs, men det ger ju en ganska så endimensionell bild av världen och förenklar på nåt sätt allt. Nu vill jag också läsa chick lit från Nordkorea!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 478
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar