R
Raderad medlem 6459
Har läst den och tyckte inte om den. Det var liksom inget sug alls i språket.Hur har du det med Morgon i Jenin? Har inte läst den, men ...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har läst den och tyckte inte om den. Det var liksom inget sug alls i språket.Hur har du det med Morgon i Jenin? Har inte läst den, men ...
Och det har jag verkligen inte. Eller ja, boken måste vara grym i övrigt för att jag ska ha det.Som jag har skrivit tidigare så måste man ha lite överseende med övernaturliga grejer...
Det är han med Den ovillige fundamentalisten? Den var grymt bra.Och det har jag verkligen inte. Eller ja, boken måste vara grym i övrigt för att jag ska ha det.
Sen är jag inte riktigt ute efter böcker som ska utspelas just under nåt krig eller nåt anfall eller nåt. Tyvärr är ju merparten av böckerna från Mellanöstern så. Jag vill läsa mer vardagsgrejer egentligen, som Moth smoke av Mohsin Hamid som är så himla bra.
Ja precis. Moth smoke är lite snubbig sådär men otroligt bra. Likaså How to get filthy rich in rising Asia. Jag har läst alla tre många gånger .Det är han med Den ovillige fundamentalisten? Den var grymt bra.
Men det är väldigt mycket vardagsliv men i en krigszon. Men som sagt jag gillade den!Och det har jag verkligen inte. Eller ja, boken måste vara grym i övrigt för att jag ska ha det.
Sen är jag inte riktigt ute efter böcker som ska utspelas just under nåt krig eller nåt anfall eller nåt. Tyvärr är ju merparten av böckerna från Mellanöstern så. Jag vill läsa mer vardagsgrejer egentligen, som Moth smoke av Mohsin Hamid som är så himla bra.
Läser Journal 64 av Jussi Adler Olsen. Tack @mandalaki för tips om författaren! Min vana trogen har jag inte fått tag på den första i serien, men har läst de andra i ordning. Väldigt bra och spännande och en extra knorr är de originella huvudpersonerna (de är ett mysterium i sig). Boken är nr 4 i ordningen och ämnet känns skrämmande aktuellt: ett politiskt parti som delar in folk i över- och undermänniskor och som begår fruktansvärda övergrepp på kvinnor.
Den har jag på lut på Storytel. Ska bara bli klar med Rosengädda först. 45 minuter kvar av andra boken, sedan kör jag tredje. Så nästa vecka blir det nog.Jag skulle vilja tipsa om Det blå mellan himmel och hav, men det finns lite våld i den även om det inte är fokuset i boken, men det finns där i bakgrunden... Annars var det en helt fantastiskt bok om relationer, vissa kapitel utspelar sig visserligen i USA men tyngdpunkten ligger i Mellanöstern.
Nu kom jag på en till åt dig, den jag hittade på semestern Honungsbiets hemliga liv. Om södern i USA mitt under svartas frigörelse, men med en vit fjortonårig tjej i huvudrollen.Den boken var ingen jättehöjdare tyckte jag men filmen . Åh så jag längtar till östafrika när jag ser den filmen, trots att jag är där rätt ofta ändå. Så tipsar om att se den om du inte gjort det än!
Håller verkligen med dig om Den hemliga historien, den är fantastisk verkligen!
KL
Jag behöver boktips! Har bett om det tidigare men lyckas aldrig hitta det jag vill .
Det jag söker:
* Roman som handlar om relationer. Kärlek, vänskap, spelar ingen roll. Men relationer.
* Ingen bok om specifikt jämmer och elände. Vill inte läsa nån hemsk historia om en tjej som blir könsstympad eller om annat våld mot kvinnor.
* Ska utspela sig nån annanstans än i Sverige, USA eller England. Hjärtans gärna i Mellanöstern, Asien eller Afrika.
Har läst och älskar: En halv gul sol. Flickorna i Riyadh.
Har läst och tycker om: allt av Mohsin Hamid.
Har läst och är inte alls på jakt efter: böcker i stil med Alexander McCall Smiths böcker.
Nej. Lät dock väldigt intressant, tack för tipset!Desirada av Maryse Condé, har du läst?
Hmm nja, USA lockar inte alls faktiskt.Honungsbiets hemliga liv. Om södern i USA mitt under svartas frigörelse, men med en vit fjortonårig tjej i huvudrollen.
Yes, jag har läst en av Maria Dueñas, Minnets arkiv hette den. Jag tyckte inte att den var fantastisk, mest tror jag för att den utspelades i USA men även för att hon, genom sin huvudperson, verkade ha en rätt märklig syn på religion och vad som är okej att göra i religionens och välviljans namn. Men - hennes Tider där emellan verkade otroligt intressant! Den utspelas ju dessutom i Madrid . Så tack för påminnelsen!Är det någon som läst någon av Maria Dueñas böcker? Kikade lite på dem när jag var på biblioteket (men har lite låneförbud just nu ) och de lät intressanta (samt kanske något för dig @niphredil ?)
Du skrev faktiskt USA i frågeinlägget ska se om jag kommer på något annat så småningomNej. Lät dock väldigt intressant, tack för tipset!
Hmm nja, USA lockar inte alls faktiskt.
Yes, jag har läst en av Maria Dueñas, Minnets arkiv hette den. Jag tyckte inte att den var fantastisk, mest tror jag för att den utspelades i USA men även för att hon, genom sin huvudperson, verkade ha en rätt märklig syn på religion och vad som är okej att göra i religionens och välviljans namn. Men - hennes Tider där emellan verkade otroligt intressant! Den utspelas ju dessutom i Madrid . Så tack för påminnelsen!
Nä såhär skrev jag:Du skrev faktiskt USA i frågeinlägget ska se om jag kommer på något annat så småningom
Ah, det är jag som läser som en kråkaNä såhär skrev jag:
"* Ska utspela sig nån annanstans än i Sverige, USA eller England. Hjärtans gärna i Mellanöstern, Asien eller Afrika."
Jag tycker typ alla böcker utspelar sig i just USA, England eller Norden då. Så det är det jag vill komma ifrån. Chick-lit från Iran, en djupare relationsroman som utspelas i Pakistan, det är lite sånt jag är ute efter .
Åh, jättebra tips, verkligen! Jag har läst båda (och älskade Flickorna från Riyadh ) .@niphredil
Jag chansar lite med två tips! Fjäril i koppel av Zinat Pirzadeh, roman som utspelar sig i Iran, och Flickorna från Riyadh av Rajaa Alsanea, romance/chic lit som utspelar sig i Saudiarabien.
Inte riktigt vad jag är ute efter.Hosseini - Tusen strålande solar
Redan läst, på originalspråk. Jag vill tycka om Allende men magisk realism är INTE min grej, alls.Allende - Andarnas hus
Inte riktigt vad jag är på jakt efter tror jag.Marcherera - The house of hunger
Kände att jag inte alls förstod ens vad den handlar om? Kände mig inte lockad när jag läste om den.O Butler - Bloodchild and other stories (iofs ursprung USA)
Läst!Mengiste - Beneath the lions gaze
Inte alls vad jag är på jakt efter.Malek - Under krigets himmel