Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag har skrivit tidigare så måste man ha lite överseende med övernaturliga grejer... :angel:
Och det har jag verkligen inte. Eller ja, boken måste vara grym i övrigt för att jag ska ha det.

Sen är jag inte riktigt ute efter böcker som ska utspelas just under nåt krig eller nåt anfall eller nåt. Tyvärr är ju merparten av böckerna från Mellanöstern så. Jag vill läsa mer vardagsgrejer egentligen, som Moth smoke av Mohsin Hamid som är så himla bra.

Och det har jag verkligen inte. Eller ja, boken måste vara grym i övrigt för att jag ska ha det.

Sen är jag inte riktigt ute efter böcker som ska utspelas just under nåt krig eller nåt anfall eller nåt. Tyvärr är ju merparten av böckerna från Mellanöstern så. Jag vill läsa mer vardagsgrejer egentligen, som Moth smoke av Mohsin Hamid som är så himla bra.
Det är han med Den ovillige fundamentalisten? Den var grymt bra.

Men det är väldigt mycket vardagsliv men i en krigszon. Men som sagt jag gillade den! ;)

Läser Journal 64 av Jussi Adler Olsen. Tack @mandalaki för tips om författaren! Min vana trogen har jag inte fått tag på den första i serien, men har läst de andra i ordning. Väldigt bra och spännande och en extra knorr är de originella huvudpersonerna (de är ett mysterium i sig:D). Boken är nr 4 i ordningen och ämnet känns skrämmande aktuellt: ett politiskt parti som delar in folk i över- och undermänniskor och som begår fruktansvärda övergrepp på kvinnor. :yuck::rage:

Den har jag på tur nu på Storytel. Jag som aldrig brukar få till att lyssna på böcker med någon behållning har nu avverkat Kvinnan i rummet, Fasanjägarna och Flaskpost från P.
Jag muttrar och surar över orimligheter och är ändå helt fast i personligheterna. Älskar Sauks läsande.

Jag skulle vilja tipsa om Det blå mellan himmel och hav, men det finns lite våld i den även om det inte är fokuset i boken, men det finns där i bakgrunden... Annars var det en helt fantastiskt bok om relationer, vissa kapitel utspelar sig visserligen i USA men tyngdpunkten ligger i Mellanöstern.
Den har jag på lut på Storytel. Ska bara bli klar med Rosengädda först. 45 minuter kvar av andra boken, sedan kör jag tredje. Så nästa vecka blir det nog.

Jag har nyss läst ut Barnet från ingenstans av Kari Rosvall. Hon som mogen ålder fick reda på att hon fötts inom Lebensborn. Intressant och tankeväckande. Jag kan inte ens börja att föreställa mig hur något sådant skulle kännas.
Historien är väl värd att berätta även om jag ändå känner att det kunde skrivits lite bättre.

Innan dess läste jag Raskrigaren av Mattias Gardell.
Om Peter Mangs och bakgrunden till hans mord och mordförsök på de han inte tyckte hade i Sverige att göra.
Väldigt upprörande.

Kate Atkinson Känslomässigt udda, fick mig först att undra över författarinnans mentala hälsa, men sedan gick det inte att komma undan. Nu har jag börjat på De vilseförda.

Slaktmånad av Lars Pettersson. Den fick jag med mig när bibliotekarien, av oklar anledning, stoppade på mig den.
Jag hade verkligen noll förväntningar, men gillade den faktiskt. Det är ovanligt med den samiska miljön så trovärdigt beskriven.

Gnetar också på med Not in the flesh av Ruth Rendell. Men attan vad det var trögt att läsa på engelska just nu.

@niphredil Jag hade ett vagt minne av en bok som till hälften utspelar sig i Västindien och till hälften i Frankrike och som jag uppskattade när jag läste den och nu hittade jag den i bokhyllan. Desirada av Maryse Condé, har du läst?

Den boken var ingen jättehöjdare tyckte jag men filmen :love:. Åh så jag längtar till östafrika när jag ser den filmen, trots att jag är där rätt ofta ändå. Så tipsar om att se den om du inte gjort det än!

Håller verkligen med dig om Den hemliga historien, den är fantastisk verkligen!

KL

Jag behöver boktips! Har bett om det tidigare men lyckas aldrig hitta det jag vill :(.

Det jag söker:

* Roman som handlar om relationer. Kärlek, vänskap, spelar ingen roll. Men relationer.
* Ingen bok om specifikt jämmer och elände. Vill inte läsa nån hemsk historia om en tjej som blir könsstympad eller om annat våld mot kvinnor.
* Ska utspela sig nån annanstans än i Sverige, USA eller England. Hjärtans gärna i Mellanöstern, Asien eller Afrika.

Har läst och älskar: En halv gul sol. Flickorna i Riyadh.
Har läst och tycker om: allt av Mohsin Hamid.
Har läst och är inte alls på jakt efter: böcker i stil med Alexander McCall Smiths böcker.
Nu kom jag på en till åt dig, den jag hittade på semestern :D Honungsbiets hemliga liv. Om södern i USA mitt under svartas frigörelse, men med en vit fjortonårig tjej i huvudrollen.

Är det någon som läst någon av Maria Dueñas böcker? Kikade lite på dem när jag var på biblioteket (men har lite låneförbud just nu :o) och de lät intressanta (samt kanske något för dig @niphredil ?)

Desirada av Maryse Condé, har du läst?
Nej. Lät dock väldigt intressant, tack för tipset! :)

Honungsbiets hemliga liv. Om södern i USA mitt under svartas frigörelse, men med en vit fjortonårig tjej i huvudrollen.
Hmm nja, USA lockar inte alls faktiskt.

Är det någon som läst någon av Maria Dueñas böcker? Kikade lite på dem när jag var på biblioteket (men har lite låneförbud just nu :o) och de lät intressanta (samt kanske något för dig @niphredil ?)
Yes, jag har läst en av Maria Dueñas, Minnets arkiv hette den. Jag tyckte inte att den var fantastisk, mest tror jag för att den utspelades i USA men även för att hon, genom sin huvudperson, verkade ha en rätt märklig syn på religion och vad som är okej att göra i religionens och välviljans namn. Men - hennes Tider där emellan verkade otroligt intressant! Den utspelas ju dessutom i Madrid :love:. Så tack för påminnelsen! :) :bow:

Nej. Lät dock väldigt intressant, tack för tipset! :)

Hmm nja, USA lockar inte alls faktiskt.

Yes, jag har läst en av Maria Dueñas, Minnets arkiv hette den. Jag tyckte inte att den var fantastisk, mest tror jag för att den utspelades i USA men även för att hon, genom sin huvudperson, verkade ha en rätt märklig syn på religion och vad som är okej att göra i religionens och välviljans namn. Men - hennes Tider där emellan verkade otroligt intressant! Den utspelas ju dessutom i Madrid :love:. Så tack för påminnelsen! :) :bow:
Du skrev faktiskt USA i frågeinlägget ;) ska se om jag kommer på något annat så småningom :)

Du skrev faktiskt USA i frågeinlägget ;) ska se om jag kommer på något annat så småningom :)
Nä såhär skrev jag:

"* Ska utspela sig nån annanstans än i Sverige, USA eller England. Hjärtans gärna i Mellanöstern, Asien eller Afrika."

Jag tycker typ alla böcker utspelar sig i just USA, England eller Norden då. Så det är det jag vill komma ifrån. Chick-lit från Iran, en djupare relationsroman som utspelas i Pakistan, det är lite sånt jag är ute efter :).

Nä såhär skrev jag:

"* Ska utspela sig nån annanstans än i Sverige, USA eller England. Hjärtans gärna i Mellanöstern, Asien eller Afrika."

Jag tycker typ alla böcker utspelar sig i just USA, England eller Norden då. Så det är det jag vill komma ifrån. Chick-lit från Iran, en djupare relationsroman som utspelas i Pakistan, det är lite sånt jag är ute efter :).
Ah, det är jag som läser som en kråka :D

@niphredil
Jag chansar lite med två tips! :) Fjäril i koppel av Zinat Pirzadeh, roman som utspelar sig i Iran, och Flickorna från Riyadh av Rajaa Alsanea, romance/chic lit som utspelar sig i Saudiarabien.
Åh, jättebra tips, verkligen! Jag har läst båda (och älskade Flickorna från Riyadh :love:) :).

Blandat från olika kontinenter.

Hosseini - Tusen strålande solar
Allende - Andarnas hus
Marcherera - The house of hunger
O Butler - Bloodchild and other stories (iofs ursprung USA)
Mengiste - Beneath the lions gaze
Malek - Under krigets himmel

@Lager Tack för tipsen!

Hosseini - Tusen strålande solar
Inte riktigt vad jag är ute efter.

Allende - Andarnas hus
Redan läst, på originalspråk. Jag vill tycka om Allende men magisk realism är INTE min grej, alls.

Marcherera - The house of hunger
Inte riktigt vad jag är på jakt efter tror jag.

O Butler - Bloodchild and other stories (iofs ursprung USA)
Kände att jag inte alls förstod ens vad den handlar om? Kände mig inte lockad när jag läste om den.

Mengiste - Beneath the lions gaze
Läst!

Malek - Under krigets himmel
Inte alls vad jag är på jakt efter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 478
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar