Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaaa! Jag håller med om den @niphredil
Den är fin och bra! Och ska du sluta vara så fast i nutiden, så är det här en bra bok att börja med. :up:
Men jag är SÅ skeptisk till historiska böcker! Särskilt såna ur nåt jädra krig.

Förlåt, är väl medveten om hur omöjlig jag är när det gäller böcker :banghead:

Hm, jag fortsätter fundera här @niphredil
Antar att du läst Sarah Waters böcker? Det faller ju lite på det där med England, men det är samtidigt väldigt intressanta relationer (iaf i några av hennes böcker).

Sen tänkte jag även på Undantaget - den var klart intressant och utspelar sig i Danmark :D

Antar att du läst Sarah Waters böcker? Det faller ju lite på det där med England, men det är samtidigt väldigt intressanta relationer (iaf i några av hennes böcker).
Har inte läst men kikade på Adlibris:
"Vi befinner oss i 1880-talets England [...]."

NEJ, Sarah Waters, det gör vi inte alls!

;).

Ska kika på danmark-boken! Även om det inte riktigt var vad jag hade i åtanke ;).

Nu när @Killaloe ändå flippar ut och tipsar om europeiska böcker säger jag Stål!
Jag flippar aldrig ut :D

@niphredil
Det kanske bara är du som inte befinner dig i 1880-talets England? Har du tänkt på det?! :p

Angående den danska boken så tycker jag att relationerna och samspelet mellan dem (samt avsnitten om Balkan) är behållningen med boken. "Thriller"-delen är liksom inte det stora egentligen.

Jag flippar aldrig ut :D

@niphredil
Det kanske bara är du som inte befinner dig i 1880-talets England? Har du tänkt på det?!
Angående den danska boken så tycker jag att relationerna och samspelet mellan dem (samt avsnitten om Balkan) är behållningen med boken. "Thriller"-delen är liksom inte det stora egentligen.
Har försökte jag vara rolig, men somnade mitt i en mening. När jag vaknade insåg jag att jag inte alls var kul. Godnatt!

Åh, ja, den är fantastisk!

Har Anna Gavalda kommit upp förresten?
För mycket socker! I alla fall för mig, och jag tror detsamma för @niphredil. (Har bara läst Tillsammans är man mindre ensam :down:)

Stål däremot. :love: Någon här tyckte att tjejerna beskrevs sexistiskt, men jag tyckte att den beskrev tjejers utsatthet i ett sexifierat Italien.

Jag behöver boktips! Har bett om det tidigare men lyckas aldrig hitta det jag vill :(.

Det jag söker:

* Roman som handlar om relationer. Kärlek, vänskap, spelar ingen roll. Men relationer.
* Ingen bok om specifikt jämmer och elände. Vill inte läsa nån hemsk historia om en tjej som blir könsstympad eller om annat våld mot kvinnor.
* Ska utspela sig nån annanstans än i Sverige, USA eller England. Hjärtans gärna i Mellanöstern, Asien eller Afrika.

Har läst och älskar: En halv gul sol. Flickorna i Riyadh.
Har läst och tycker om: allt av Mohsin Hamid.
Har läst och är inte alls på jakt efter: böcker i stil med Alexander McCall Smiths böcker.
Jag skulle vilja tipsa om Det blå mellan himmel och hav, men det finns lite våld i den även om det inte är fokuset i boken, men det finns där i bakgrunden... Annars var det en helt fantastiskt bok om relationer, vissa kapitel utspelar sig visserligen i USA men tyngdpunkten ligger i Mellanöstern.

Jag skulle vilja tipsa om Det blå mellan himmel och hav, men det finns lite våld i den även om det inte är fokuset i boken, men det finns där i bakgrunden... Annars var det en helt fantastiskt bok om relationer, vissa kapitel utspelar sig visserligen i USA men tyngdpunkten ligger i Mellanöstern.
Tack för tipset! Läste om den på Adlibris och blev inte helt övertygad faktiskt.

Tack för tipset! Läste om den på Adlibris och blev inte helt övertygad faktiskt.
Som jag har skrivit tidigare så måste man ha lite överseende med övernaturliga grejer... :angel: Men jag tyckte inte att det störde så mycket men gillade verkligen relationerna mellan människorna. En lite annan bild än förtryckta kvinnor i Mellanöstern....

Jag var tvungen att läsa vad som stod på adlibris, jag hittade boken på bokbussen nämligen... ;) Och när jag läser adlibris så undrar jag om den som skrev den texten har läst samma bok som jag... :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 480
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar