Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst Summer Secrets av Jane Green. Stör mig lite på att hon upprepar samma uttryck i varenda jäkla bok, men hon är ändå chicklitens drottning. Denna tog upp ett väldigt intressant ämne - alkoholmissbruk hos unga kvinnor - och verkade väldigt realistisk i sina beskrivningar av t.ex AA-möten och liknande. Så den var bra.

Lyssnade på Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand i veckan - också bra - och Mitt hjärta går på av Christoffer Holst.

Håller nu på med andra delen om Maj, Sörja för de sina av Kristina Sandberg. Läste första delen i somras, och har suttit och tjuvhållit lite grann på de andra. Lyssnar på Cigarett av Per Hagman på jobbet idag.

Imorgon åker jag till solen i en vecka och shit vad jag ska läsa!

@Anna Fy vad skönt med sol en vecka!

Jag har läst Kvinnan på tåget av Paula Hawkins. Köpte den igår kväll och läste ut den i natt (måste sluta läsa innan jag ska sova). Den var lite meh tyckte jag, spännande såklart men jag tror verkligen inte att den här typen av böcker är nåt för mig. Föredrar riktigt bra relationsromaner (synd att de är så svåra att hitta bara).

@Anna Fy vad skönt med sol en vecka!

Jag har läst Kvinnan på tåget av Paula Hawkins. Köpte den igår kväll och läste ut den i natt (måste sluta läsa innan jag ska sova). Den var lite meh tyckte jag, spännande såklart men jag tror verkligen inte att den här typen av böcker är nåt för mig. Föredrar riktigt bra relationsromaner (synd att de är så svåra att hitta bara).

Alltså ja. Har bara varit här i tre timmar eller så men njuter redan som bara farao. Så härligt!

Kvinnan på tåget älskade jag, för jag gillar greppet med oberäknelig och opålitlig berättare. Någon i en Facebookgrupp tyckte att det var banalt, jag tycker inte det. Jämför gärna med Den lille vännen, ni som läst :-)

Har du läst Vindsträdgården @niphredil ? Eller Istvillingarna? Tänker att det borde vara böcker typ i din stil? :)

Istvillingarna var ju fantastisk. Vindsträdgården, ja, Andrews är ju som hon är och jag får erkänna att jag tycker att incesten blir lite mycket efter att ha läst ett par tre böcker ur olika serier (dock är de sista i Vindsträdgården-serien annorlunda om jag inte rör ihop det alldeles).

@Anna Mitt problem med Kvinnan på tåget var att den var för förutsägbar. Jag blev liksom inte förvånad över någonting i den. Tycker Den lille vännen är otroligt mycket bättre.

Var är du nånstans? :)

@Anna Mitt problem med Kvinnan på tåget var att den var för förutsägbar. Jag blev liksom inte förvånad över någonting i den. Tycker Den lille vännen är otroligt mycket bättre.

Var är du nånstans? :)

Det köper jag! Alla går ju in i en bok med olika förväntningar och synsätt och det har hänt många gånger att en vän listat ut något tidigt i en bok som jag inte fattat eller kopplat förrän i slutet - och vice versa :-)

Jag är i (på? Näää va?) Puerto Rico - Kanarievarianten. Har hittills bara fått säga hola och pina colada på spanska dock :(

Klar med Om du får det här brevet och jag gillade den inte alls. Förstod liksom inte grejen med den :down: (fast slutordet var intressant och bra :D)

@Anna
Jag har nog inte läst särskilt mycket av Andrews tidigare så jag är inte helt insatt i hur hon skriver. Men jag tycker att Vindsträdgården är fascinerande och väldigt intressant, men samtidigt otroligt obehaglig och hemsk på så många plan. Kanske hade jag tänkt annorlunda om jag var van vid Andrews (?) men som det är nu så är jag helt fast.

Igår sträckläste jag All the Bright Places (Jennifer Niven) och den tyckte jag verkligen om, fast den var så fruktansvärt sorglig. Jag har haft den på min att läsa-lista länge, så när jag såg den i hyllan på bokrean som sista exemplar slog jag till direkt. Jag är inte besviken, trots att storyn verkligen inte utvecklade sig som jag trodde att den skulle göra. Jag gav den en stark fyra på goodreads, och tvekade en stund på om jag skulle ge den en femma. Det är bara tre böcker jag någonsin gett en femma till, så en stark fyra är väldigt bra i min värld.

Innan det läste jag Vassa föremål (Gillian Flynn) och den tyckte jag också om, även om den nu hamnar lite i skuggan i mitt huvud av boken jag läste efter. Jag ser nu att jag gav den en fyra på goodreads och jag kan konstatera att jag är helt lost på betygsättningen. Skulle verkligen behöva en större skala för att ens i närheten få till betygen som jag verkligen känner.

Angående Kvinnan på tåget så tyckte jag inte om den alls. Dels var den så förutsägbar och dels var det någonting jag verkligen störde mig på med karaktärerna. Minns inte riktigt längre, böcker jag inte tycker om brukar jag glömma relativt fort :p

Läste ut två böcker idag; Unexpected lessons in love av Bernardine Bishop och Kärlek i Europa av Birgitta Stenberg.

Gillade inte nån av dem och känner att jag blir tokig på att inte tycka om en enda bok jag läser nuförtiden :(. Den förstnämnda avskydde jag - alla karaktärerna var snorjobbiga och jag blev som inte engagerad alls, trots att typ alla karaktärerna råkade ut för alla möjliga hemska saker. Kärlek i Europa var jag SÅ övertygad om att jag skulle älska och så blev jag jättebesviken bara, kände mest ett jaha.

Ska läsa Us nu av David Nicholls och hoppas på att slippa sitta med det här ansiktet hela tiden: :meh:

Just ja, och så vill jag köpa den här:

podemos_omsl_2.jpg

Finns inget som fascinerar mig så mycket just nu som spanska politik :up:.

Testade Jussi Adler Olsens debutroman Alfabetshuset. Den hör inte till de andra i serien om Avdelning Q utan är en thriller som delvis utspelar sig under andra världskriget. Två engelska flygare skjuts ner över Tyskland och lyckas komma ombord på ett lasarettståg. Där gör de sig av med två tyska soldater, tar deras platser och hamnar på ett sinnessjukhus tillsammans med SS-officerare. Deras enda chans är att simulera....

Spännande historia och lite ovanlig. Rekommenderas till den som gillar spänning. Efteråt hittar jag som vanligt detaljer att reta mig på, men det tar vi inte här. :)

Läste Martina Haags Det är något som inte stämmer igår kväll. Den har blivit så himla hyllad men jag tyckte att den kändes för ytlig? Vissa detaljer skar lite, men hennes sätt att skriva upplevde jag ändå som liksom lite... avstängt.

När jag semestrade förra veckan hade jag Donna Tartts Den hemliga historien som reselektyr, efter att den diskuterats flitigt här i tråden. Jag hade läst och tyckt om hennes Steglitsan sedan tidigare, men Hemliga historien var nog banne mig ännu bättre! En nära nog perfekt läsupplevelse; det är något med hennes språk som gör det så njutbart att läsa. Plus att den var spännande.

Eftersom jag blev inspirerad av Östafrika köpte jag Karen Blixens Out of Africa som nästa läsning.

Eftersom jag blev inspirerad av Östafrika köpte jag Karen Blixens Out of Africa som nästa läsning.
Den boken var ingen jättehöjdare tyckte jag men filmen :love:. Åh så jag längtar till östafrika när jag ser den filmen, trots att jag är där rätt ofta ändå. Så tipsar om att se den om du inte gjort det än!

Håller verkligen med dig om Den hemliga historien, den är fantastisk verkligen!

KL

Jag behöver boktips! Har bett om det tidigare men lyckas aldrig hitta det jag vill :(.

Det jag söker:

* Roman som handlar om relationer. Kärlek, vänskap, spelar ingen roll. Men relationer.
* Ingen bok om specifikt jämmer och elände. Vill inte läsa nån hemsk historia om en tjej som blir könsstympad eller om annat våld mot kvinnor.
* Ska utspela sig nån annanstans än i Sverige, USA eller England. Hjärtans gärna i Mellanöstern, Asien eller Afrika.

Har läst och älskar: En halv gul sol. Flickorna i Riyadh.
Har läst och tycker om: allt av Mohsin Hamid.
Har läst och är inte alls på jakt efter: böcker i stil med Alexander McCall Smiths böcker.

Den boken var ingen jättehöjdare tyckte jag men filmen :love:. Åh så jag längtar till östafrika när jag ser den filmen, trots att jag är där rätt ofta ändå. Så tipsar om att se den om du inte gjort det än!

KL

Jag behöver boktips! Har bett om det tidigare men lyckas aldrig hitta det jag vill :(.

Det jag söker:

* Roman som handlar om relationer. Kärlek, vänskap, spelar ingen roll. Men relationer.
* Ingen bok om specifikt jämmer och elände. Vill inte läsa nån hemsk historia om en tjej som blir könsstympad eller om annat våld mot kvinnor.
* Ska utspela sig nån annanstans än i Sverige, USA eller England. Hjärtans gärna i Mellanöstern, Asien eller Afrika.

Har läst och är inte alls på jakt efter: böcker i stil med Alexander McCall Smiths böcker.
Konsten att höra hjärtslag? :)

KL

Det jag söker:

Du har förstås läst Americanah?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 480
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar