Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller på med The Chessmen - heter Lewisfigurerna eller något sånt på svenska. Del tre av en deckarserie som utspelas på Lewis. Gillar! Det är liksom inte deckare utan mysterier, i storslagen natur dessutom. Författaren heter PeterMay.

Färdig med Döden i förklädnad (Caroline Graham). Lite rörligare än de två andra jag lyssnat på (tror jag). Eller så var det bara för att jag visste vem som var mördaren och det aldrig blev spännande.

Nu har jag ägnat förmiddagen åt Rosengädda nästa! (Emma Hammarberg). Än så länge positivt överraskad. Hade inga stora förväntningar då jag flera gånger bläddrat förbi den i listan och inte tyckt den tilltalat mig.

Den Gränslöse av Jussi Adler Olsen. Nummer 6 av böckerna om avdelning Q. Och nej, @mandalaki, mysteriet Assad är ännu inte löst. :D
Bra! :up: Men tala inte om mer.

Jag har tvåan liggande på vänt och ser fram emot den men jag tragglar fortfarande med den alldeles för svåra engelskan i Big brother. Dock är den så bra att jag inte vill sluta.

Jonathan Franzen är avslutat ("Purity" var det). Jag gillade den även om han kanske kunnat kapa bort vissa delar. Nu håller jag på med uppföljaren till Svensk Maffia.

Klar med Av skuggor märkt och tja, den var väl helt okej men rätt ehm banal (?) till och från. Så ja, funkar som tidsfördriv tänker jag mig men inte mycket mer.

och slutet?!? :banghead: här försöker vi dra ut avslöjandet löjligt länge med mörderskan :grin:

Nästa bok blir Vindsträdgården (Andrews). Fick tips om den för typ förra år sedan av någon här på buke, men hen som tipsade om den kunde bara beskriva handlingen men visste inte titeln (typ). Så först nu när jag hittade boken och läste beskrivningen insåg jag att det var den, flera år senare ska jag äntligen läsa den :D

Senast ändrad:
Klar med Av skuggor märkt och tja, den var väl helt okej men rätt ehm banal (?) till och från. Så ja, funkar som tidsfördriv tänker jag mig men inte mycket mer.

och slutet?!? :banghead: här försöker vi dra ut avslöjandet löjligt länge med mörderskan :grin:

Nästa bok blir Vindsträdgården (Andrews). Fick tips om den för typ förra år sedan av någon här på buke, men hen som tipsade om den kunde bara beskriva handlingen men visste inte titeln (typ). Så först nu när jag hittade boken och läste beskrivningen insåg jag att det var den, flera år senare ska jag äntligen läsa den :D
Vindsträdgården läste jag när jag bara i tonåren. Den finns fortfarande kvar i bakhuvudet och jag tänker på den ibland.

Jag har börjar på Mio min Mio. Det var så länge sen att jag knappt minns den, och dottern är inne i en Astrid Lindgren-period så jag måste se hur läskig den egentligen är också.

Skoletös-skolfröken av Greta Frostin.

Biografi av en gammal lärare som jobbade på 1920-talet. Väldigt vänligt och trivsam.

Har tagit farväl av Vi kom över havet av Julie Otsuka, vilken jag tyckte var gripande och mycket bra.

Påbörjade igår The Beautiful Things That Heaven Bears av Dinaw Mengestu som jag varit nyfiken på länge. Den är rätt lättläst och trivsam sådär, men än så länge saknar jag en riktig bakgrundshistoria. Hade hoppats på att få en inblick i den Etiopiska kulturen, revolutionen och allt vad det innebar. Hoppas det kommer snart!

Danse macabre av laurell K Hamilton, vampyrjägare,en nymphoman, hamnskiftare, diverse annat övernaturligt löst pack, övernaturlig politik, bestialiska mord och jävligt mycket sex. Alltid lika roligt när någon läser över axeln på en när man sitter på tunnelbanan, många rodnande medresenärer har det blivit genom bokserien :banana:

Utläst! Spännande bok helt klart, verkligen i min smak. Lättläst men medryckande.
Men vad spännande att du tyckte så! Jag läste ut den för ett par veckor sedan och hade verkligen förväntat mig att tycka så om den, men istället kom jag ut på andra sidan och kände mig lite besviken. Den kändes liksom onödigt platt; som något som hade kunnat ha så mycket mer djup och gripit mig så mycket mer, men aldrig riktigt nådde hela vägen fram.

Jag trodde att det berodde på översättningen, men det verkar ju som att du också läst den på svenska och ändå ryckts med så helt värdelös kan den inte vara. Hmm. Jag kanske var på fel humör, eller så är den där smaken verkligen sådär delad som de säger.

(det jag tänkt på mest sedan jag läste ut den är de där förbannade korsbullarna. Måste. Smaka. Sådana.)

Den kändes liksom onödigt platt; som något som hade kunnat ha så mycket mer djup och gripit mig så mycket mer, men aldrig riktigt nådde hela vägen fram.
Ja, alltså, det var ju ingen bok jag gick och tänkte på särskilt länge måste jag ju säga :D. Men för mig var det en sån där perfekt "läsa över en dag"-bok, jag vill veta hur det går så jag läser ut den i ett svep men blir inte jätteinvolverad. Typ så.

Det som störde mig mest var

SÅKLART ska ju hon vahonnuhette vars snubbe var kär i hennes kusin/brylling/vad vet jag bli sams igen med sin jävla snubbe men det blev ingen som helst reconciliation med hon Felicity. Nej nej hata tjejen, men återförena dig ABSOLUT med din man som vill ligga med typ din syster och tror att ni ska kunna bo ALLA JÄVLA TRE i samma hus som nån sorts utspårad storfamilj. VARFÖR kan aldrig tjejen i boken bara säga "fuck you din apa, jag ska fokusera på mig själv nu!" och bara STRUNTA i honom istället för att ALLTID förlåta och fortsätta för BARNENS skull. ORKAR inte.

Obs tyckte också att de första 60% var intressantast
innan hon läste brevet. efter brevläsningen var den lite meh tyckte jag
.

Jag har läst ut Det som inte dödar oss och tyckte den var spännande och lättläst. Härnäst blir det Middagsmörker av Charlotte Cederlund som jag tog med hem från biblioteket trots att jag har massa oläst hemma. Men den verkar så spännande!

Såhär står det om boken på Opals hemsida:
"Idijärvi sameby ligger undangömd i de norrländska skogarna, långt bort från all civilisation. När sextonåriga Áilis pappa dör i cancer tvingas hon flytta dit för att bo tillsammans med sin morfar som hon aldrig tidigare träffat. Välkomnandet blir svalt och Áili känner sig som en främling bland snö och renar. Men så börjar mystiska saker hända i byn, saker som borde vara omöjliga och som bara kan förklaras med den magi som är direkt knuten till Áilis samiska arv.

Snart är hon indragen i en flera hundra år gammal konflikt, en konflikt som riskerar att skada de hon bryr sig om. De få som finns kvar."

(det jag tänkt på mest sedan jag läste ut den är de där förbannade korsbullarna. Måste. Smaka. Sådana.)

Vad äääär korsbullar?! Hade du hört talas om det innan boken? Jag var på vippen att sluta lyssna på den då, när korsbullar nämndes för typ sjätte gången på två minuter... :wtf: :laugh: (Jag var inte förtjust i boken alls.)

Vad äääär korsbullar

Verkar vara kryddiga bullar med typ russin i som har ett kors ovanpå (tänker att det påminner lite om typ scones med russin och kryddor?)

"Det här bullarna äts traditionellt i de anglosaxiska länderna på långfredagen. Korset symboliserar Jesu kors. Bullarna åts ursprungligen till frukost med en smörklick på"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 480
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit