Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag beställde tvåan, Fasanjägarna, igår! (Tillsammans med Maken och I am pilgrim, nåt slags terroristthriller som jag fick tips om igår).

Kul att höra att de andra också är bra. Jag gillade också huvudpersonerna i ettan.

Huvudpersonerna och deras inbördes förhållande utvecklas hela tiden, och nu, efter fyra böcker, är mysteriet Assad ännu inte löst. Gillart! :)

Huvudpersonerna och deras inbördes förhållande utvecklas hela tiden, och nu, efter fyra böcker, är mysteriet Assad ännu inte löst. Gillart! :)
Det låter bra! Jag kände redan i ettan att jag vill veta, men ändå inte. :)

Jag gillade även Mörck. Just när jag trodde att mängden cyniska otrevliga manliga snutar uppnått kritisk massa så kom det en som skildras med humor :up:

Jag läste en entusiastisk recension av den på någon kultursida häromdagen. Hon diskuterar Kulturmannen och där lär hon nog ha träffat många fler än sin exman. Den lät spännande.

Ja, fast detta gällde inte Kulturmannen (som visserligen verkar mycket intressant), utan en bok som ännu inte givits ut som ska heta Århundradets kärlekskrig och handla om just Horace och henne.

http://www.dn.se/dnbok/ebba-witt-brattstrom-ger-ut-bok-om-sitt-eget-karlekskrig/

Ja, fast detta gällde inte Kulturmannen (som visserligen verkar mycket intressant), utan en bok som ännu inte givits ut som ska heta Århundradets kärlekskrig och handla om just Horace och henne.

http://www.dn.se/dnbok/ebba-witt-brattstrom-ger-ut-bok-om-sitt-eget-karlekskrig/
Jaha, har hon två böcker som kommer ungefär samtidigt?

Edit: den här var det jag läste om. Låter jätteintressant, jag vet bara inte om kulturmannen intresserar mig tillräckligt mycket ;) http://www.gp.se/kulturnoje/recensi...witt-brattstrom-kulturmannen-och-andra-texter

Jaha, har hon två böcker som kommer ungefär samtidigt?

Edit: den här var det jag läste om. Låter jätteintressant, jag vet bara inte om kulturmannen intresserar mig tillräckligt mycket ;) http://www.gp.se/kulturnoje/recensi...witt-brattstrom-kulturmannen-och-andra-texter

Det verkar så! Jag trodde också att det var Kulturmannen det pratades om när jag hörde talas om Århundradets kärlekskrig (kommer inte ihåg var det var, men rimligtvis en podcast för det känns som om jag lyssnade snarare än läste) men googlade och det är ju två olika. Kärlekskriget kallas "skönlitterär"; men jag gissar att den är ungefär lika skönlitterär som Stjärnor utan svindel av Louise BaG ;)

Det verkar så! Jag trodde också att det var Kulturmannen det pratades om när jag hörde talas om Århundradets kärlekskrig (kommer inte ihåg var det var, men rimligtvis en podcast för det känns som om jag lyssnade snarare än läste) men googlade och det är ju två olika. Kärlekskriget kallas "skönlitterär"; men jag gissar att den är ungefär lika skönlitterär som Stjärnor utan svindel av Louise BaG ;)
Haha, bra jämförelse! :up:

(Stjärnor utan svindel var för övrigt en fantastisk relationsroman :love:)

Haha, bra jämförelse! :up:

(Stjärnor utan svindel var för övrigt en fantastisk relationsroman :love:)

Ja, det är en av mina favoritböcker alla kategorier. Helt underbar.

Diskuterade "disclaimern" i den i något sammanhang häromdagen, antagligen på Facebook - hon har ju skrivit typ "Allt i denna bok är naturligtvis helt uppdiktat. Alla personer är givetvis påhittade. osv. osv." och någon frågade om det verkligen var så - jag ba' öh nä, se alla "naturligtvis" och "givetvis" och "självklart" - det är ju precis tvärtom. :)

Ja, det är en av mina favoritböcker alla kategorier. Helt underbar.

Diskuterade "disclaimern" i den i något sammanhang häromdagen, antagligen på Facebook - hon har ju skrivit typ "Allt i denna bok är naturligtvis helt uppdiktat. Alla personer är givetvis påhittade. osv. osv." och någon frågade om det verkligen var så - jag ba' öh nä, se alla "naturligtvis" och "givetvis" och "självklart" - det är ju precis tvärtom. :)
Jag var tvungen att gå och kolla den :D

Det måste väl nästan ha varit ironi?

Jag var tvungen att gå och kolla den :D

Det måste väl nästan ha varit ironi?

Ja, det utgår jag ifrån! Nu har jag ju inte läst den på länge, men visst var den väldigt översvallande i sina givetvis och självklart, typ? Så att man inte kan misstolka den som innerlig?

Ja, det utgår jag ifrån! Nu har jag ju inte läst den på länge, men visst var den väldigt översvallande i sina givetvis och självklart, typ? Så att man inte kan misstolka den som innerlig?
Ja, helt klart översvallande. Jag minns inte om hon och Mian var ovänner efteråt? Isåfall skulle det kunna vara en taskspark mot henne. Men så gemen borde hon inte vara.

Ja, helt klart översvallande. Jag minns inte om hon och Mian var ovänner efteråt? Isåfall skulle det kunna vara en taskspark mot henne. Men så gemen borde hon inte vara.

Minns inte heller, men nä - jag tror att hon är för adligt väluppfostrad för sådana slag under bältet. ;)

Jag beställde tvåan, Fasanjägarna, igår! (Tillsammans med Maken och I am pilgrim, nåt slags terroristthriller som jag fick tips om igår).

Kul att höra att de andra också är bra. Jag gillade också huvudpersonerna i ettan.

Marcoeffekten tyckte jag bäst om av de jag läst hittills.

Jag läser fortsättning på Lasarettserien av Karin Wahlberg, Livet går vidare och det är visserligen välskrivet men en hel det personer har helt bytt personlighet från förra boken vilket känns rätt märkligt. Den här delen känns en aning plattare också än så länge, nu när man "känner" alla personerna så är det inte riktigt lika spännande, man kan liksom ana vad som kommer att hända.
Nu har jag läst ut den och känner mig mest jaha... Och inte speciellt intresserad av att läsa den tredje delen, jag har liksom inget mer intresse av att veta vad som händer personerna framöver...

Den måste jag nog faktiskt också läsa. Trots allt. :)

Ja, jag tror att det blir svårt att låta bli när den väl kommer ut - dels på grund av att jag är en nyfiken själ, dels på grund av att jag gillar Ebba WB och dels för att det kommer att bli SÅ mycket skriverier att jag inte kommer att kunna hindra mig ifrån att plocka upp den.

Jag är febrig och eländig men har därmed läst en bok idag - Min pappa Ann-Christine av Ester Roxberg. Och jag vet inte riktigt vad jag tycker. Kanske får återkomma om den. I blame the feber, men jag kan inte riktigt tänka klart. Alltså - ämnet är ju högst aktuellt och det är en intressant berättelse, men jag tyckte att det blev lite flummigt här och där och har problem med att förstå hur vissa delar hänger ihop, kanske. Men så är jag varken transperson själv eller har någon transperson i min direkta närhet, så jag ska ju inte förstå allt.

Och så har jag läst halva Lena Sundströms Känns det fint att finnas en dag till. Jag gillar henne så himla mycket. Finurlig, klok och med ett stort mått självdistans mitt i det viktiga. Man skrattar, förundras och blir förbannad om vartannat.

Jag läser inte skönlitteratur längre men shoppade nördlektyr på bokrean genom förhandsbokning och läääängtar tills mina böcker kommer! Fåglarna (ett praktverk, riktigt bra fågelbok att ha hemma), Rätt ur jorden (självhushållning), Uti naturens skafferi (recept och info om ätbara vilda växter) samt Vad finner jag i skogen (arter, ej rea). Fick nyligen hem en bestämningsnyckel för trollsländor också. Längtar efter våren. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 483
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar