Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Annars läser jag To kill a mockningbird (Lee) vilket är en helt okej bok hittills. Men rätt trögläst (för lite bilder kanske :angel: )

cat-reading-to-kill-a-mocking-bird.jpg

Åh, vilka tycker du liknar honom? Och på vilket sätt är han pretto? Jag har bara kommit en liten bit, så jag vet inte riktigt vad jag tycker än.
När jag raidade bokhyllan efter Maken igår (hittade den inte) så kom jag på vem jag det är jag sätter i exakt samma fack som Franzen: Philip Roth!

Det är visserligen evigheter sedan jag läste Amerikansk pastoral men ... Åh, bara namnet :banghead:

Lyssnar på Livet efter dig just nu. Har ungefär en tredjedel kvar. Har förstått att den är rätt omtyckt här? Eller minns jag helt fel?

I vilket fall. Jag kan inte tro sluta störa mig på huvudpersonen. Så sjukt barnslig. Jag blir mest bara irriterad.

Och så stör jag på uppläsarens sätt att uttala ordet födelsedag. :o

Alltså jag bara måste fråga - hur uttalar hen födelsedag? ;)

När jag raidade bokhyllan efter Maken igår (hittade den inte) så kom jag på vem jag det är jag sätter i exakt samma fack som Franzen: Philip Roth!

Det är visserligen evigheter sedan jag läste Amerikansk pastoral men ... Åh, bara namnet :banghead:
Kanske skulle ta och se om den gnällande gubben faller mig i smaken då. :D Har hunnit snart halva Purity och vet inte riktigt om det är en hiss eller diss än. Jag gillar huvudkaraktären, men så är det ett gäng andra karaktärer som mest känns som sidospår. Får se om det hela går ihop mot slutet...

Lyssnat klart på Livet efter dig. Vacker historia, men inget jag blev totalfrälst på. Fortsätter ändå med uppföljaren.

Har börjat på Big Brother av Lionel Shriver, en författare jag verkligen gillar. Men jag undrar om språket kommer att vara för svårt för mig. Här är meningar som I doubt this mitigates my discomfiture much, but I have some small excuse for having overemphasized the mechanical matter of sustenance. Wtf liksom ... Med tre svåra ord i samma mening tappar jag sammanhanget. Och jag läser inte bara för handlingen, jag vill förstå metaforer, nyanser, kunna bedöma språket osv.

Så vi får se hur det här går. :meh:

(Nej, ni behöver inte översätta, det var bara ett exempel på de meningar jag brottas med :D)

Har börjat på Big Brother av Lionel Shriver, en författare jag verkligen gillar. Men jag undrar om språket kommer att vara för svårt för mig. Här är meningar som I doubt this mitigates my discomfiture much, but I have some small excuse for having overemphasized the mechanical matter of sustenance. Wtf liksom ... Med tre svåra ord i samma mening tappar jag sammanhanget. Och jag läser inte bara för handlingen, jag vill förstå metaforer, nyanser, kunna bedöma språket osv.

Den typen av språk tycker jag kan bli jobbigt även om det är på svenska. Mitt fokus hamnar lätt på att förstå hur orden hänger ihop och då kan sammanhanget försvinna. Känns inte bra att hoppa över heller för då kan man ju missa något viktigt. I exemplet Freedom tidigare i tråden hoppade jag nog över en del (inte det om fåglarna för att vara tvärt emot), minns nästan inget mer av den annat än att den inte var så bra som jag trodde.

Själv läser jag just nu mest bedömningsanvisningar för nationella prov och elevlösningar :cool:

Den typen av språk tycker jag kan bli jobbigt även om det är på svenska. Mitt fokus hamnar lätt på att förstå hur orden hänger ihop och då kan sammanhanget försvinna. Känns inte bra att hoppa över heller för då kan man ju missa något viktigt. I exemplet Freedom tidigare i tråden hoppade jag nog över en del (inte det om fåglarna för att vara tvärt emot), minns nästan inget mer av den annat än att den inte var så bra som jag trodde.

Själv läser jag just nu mest bedömningsanvisningar för nationella prov och elevlösningar :cool:
Jag märker också att jag ofta minns mindre av de böcker jag läst på engelska, även om själva läsningen flutit på. Hjärnan får nog jobba betydligt mer när jag inte läser på svenska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
1 493
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar