Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst Tillrättalägganden och Frihet. För mig är han en sådan där typisk manlig amerikansk prettoförfattare som jag bara inte klarar av (så han får säkert Nobelpriset vilket år som helst).

Det verkar vara många som har liknande åsikter om Frihet – att den är pretentiös, har platta personporträtt och att Franzens pretentioner på att skriva The Great American Novel lyser igenom.

Jag förstår inte riktigt det där; jag tyckte att det var en helt vanlig bra roman. Även om jag bläddrade förbi rätt många sidor som handlade om fåglar.

Jag tycker nog mer att Auster är pretentiös i så fall – det är mystiskt, melankoliskt och suggestivt och uppdragna rockar och bistra miner på författarporträtten bak på böckerna.

Någon annan som kollat in bokrean än? :) Jag försöker ta det lugnt med bokshoppandet eftersom jag har så mycket oläst och då jag jobbar på bibliotek är det väldigt enkelt att plocka med böcker hem därifrån istället. Annars internetshoppar jag av ren lathet så det landar direkt i brevlådan ;) Jag hittade sex böcker jag ville ha men flera av dem fanns som e-böcker från biblioteket och jag läser mycket på surfplattan så jag struntade helt enkelt i dem.

Det jag till slut köpte från rean var 501 saker du borde ha lärt dig om historia av Alison Rattle och Alex Woolf, Det susar i säven av Kenneth Grahame (pga den var så fiiiin!) och Ett folk utan land av Melina Marchetta

Och så köpte jag Francesca och The Piper's Son av Melina Marchetta trots att de inte var på rea för att ja, jag gillar henne!

Åh har bokrean redan börjat?! @yodadog
Jag känner mig hopplöst efter :o Men det låter som bra shopping och Det susar i säven som fin bok (illustrerad antar jag) verkar vara ett fynd :love:

Dock tycker jag alltid att det tar emot lite att köpa nya böcker, om det inte är något väldigt speciellt eller typ delar av en serie, jag läser ju oftast bara boken en gång och det är få jag vill spara. Så då känns loppis rimligare (fast där brukar de iofs inte ha bokrea :D)

Åh har bokrean redan börjat?! @yodadog
Jag känner mig hopplöst efter :o Men det låter som bra shopping och Det susar i säven som fin bok (illustrerad antar jag) verkar vara ett fynd :love:

Dock tycker jag alltid att det tar emot lite att köpa nya böcker, om det inte är något väldigt speciellt eller typ delar av en serie, jag läser ju oftast bara boken en gång och det är få jag vill spara. Så då känns loppis rimligare (fast där brukar de iofs inte ha bokrea :D)

Mja, man kan förboka på internetshopparna i alla fall ;) Jag har börjat bli lite mer försiktig med bokköp just för att jag ju faktiskt oftast bara läser böcker en gång... (förutom Jellicoe Road och Harry Potter som jag läser varje år!) Jag har bestämt att i år får jag bara köpa böcker i serier jag läser, och nåt kul från bokrean då :D

Den här illustrerade utgåvan köpte jag :love:
29688740_O_1.jpg

Jag hittade några böcker att boka på rean, trots att jag tokshoppat senaste månaderna :angel:. Svetlana Aleksijevitjs böcker ser jag fram emot att läsa... :)

Jag har lyssnat klart på Av skuggor märkt av Marianne Cederwall och nu har jag tagit itu med Livet efter dig av Jojo Moyes.

Av skuggor var väl inte direkt fantastisk, men helt ok, lite småtrevlig att lyssna på. Anna-Maria Käll är ju suverän som uppläsare (jag upprepar mig, min telefon kan alla ord redan :laugh: ).

Och så köpte jag Francesca och The Piper's Son av Melina Marchetta trots att de inte var på rea för att ja, jag gillar henne!

Francesca. :love: Inte alls komplex som Jellicoe Road men med ett härligt persongalleri. Köpte även The Piper's Son efter den men har inte läst den än.

@Anna! Jag kom över To my love i ett gratissammanhang igår. Jag kom dit en dag efter alla andra och då brukar det bara finnas obskyra böcker av folk som gett ut via nätförlag kvar. Men de som plundrade hade missat To my love! :)

En fråga dock: jag hade för mig att det var en ungdomsroman men på baksidestexten låter det som att det är en kriminalroman?

Efter tips om att den är såååå rolig och fantastisk har jag börjat på Millie Birds bok om döda saker, av Brooke Davis, men hittills (efter en fjärdedel) är jag inte imponerad. Tänker ta mig igenom den, men det är mest för att jag inte har något annat som lockar för tillfället. Finns det någon i tråden som har en åsikt om boken?

Efter tips om att den är såååå rolig och fantastisk har jag börjat på Millie Birds bok om döda saker, av Brooke Davis, men hittills (efter en fjärdedel) är jag inte imponerad. Tänker ta mig igenom den, men det är mest för att jag inte har något annat som lockar för tillfället. Finns det någon i tråden som har en åsikt om boken?
Jag har läst den och minns den som helt ok, men inte mycket mer ;)

Francesca. :love: Inte alls komplex som Jellicoe Road men med ett härligt persongalleri. Köpte även The Piper's Son efter den men har inte läst den än.

@Anna! Jag kom över To my love i ett gratissammanhang igår. Jag kom dit en dag efter alla andra och då brukar det bara finnas obskyra böcker av folk som gett ut via nätförlag kvar. Men de som plundrade hade missat To my love! :)

En fråga dock: jag hade för mig att det var en ungdomsroman men på baksidestexten låter det som att det är en kriminalroman?

Jadu. Alltså, det är på sätt och vis en kriminalroman, men det blir inte en kriminalroman förrän i slutet... kan man säga. Love, huvudpersonen, åker till London för att försöka hitta ungdomskärleken Josefin som försvann i slutet på nittiotalet. Så det är ju ett visst mått av spänning eller vad man ska säga, men det är liksom ingen deckare, även om man följer Love och Josefins spår i letandet och flashbacks. Så kan man kanske säga :)

Hursomhelst vill jag nog inte klassa det som en ungdomsroman, inte riktigt. Inte av YA-typen i alla fall, huvudpersonerna är ju hela tiden vuxna människor även om de är unga i flashbacksen.

Jadu. Alltså, det är på sätt och vis en kriminalroman, men det blir inte en kriminalroman förrän i slutet... kan man säga. Love, huvudpersonen, åker till London för att försöka hitta ungdomskärleken Josefin som försvann i slutet på nittiotalet. Så det är ju ett visst mått av spänning eller vad man ska säga, men det är liksom ingen deckare, även om man följer Love och Josefins spår i letandet och flashbacks. Så kan man kanske säga :)

Hursomhelst vill jag nog inte klassa det som en ungdomsroman, inte riktigt. Inte av YA-typen i alla fall, huvudpersonerna är ju hela tiden vuxna människor även om de är unga i flashbacksen.
Ok, tack, då klarnar det! :up:

Jag tyckte den var rätt tråkig faktist :down: hade förväntat mig något helt annat av boken så jag blev rätt besviken och kunde (kan) inte förstå varför så många rekommenderar den :down:

Idag kom jag över Legenden om Sally Jones (Wegelius) på biblioteket och javisst, det är en tecknad barnbok men ändå. Fantastisk, helt enkelt fantastisk :love:

Annars läser jag To kill a mockningbird (Lee) vilket är en helt okej bok hittills. Men rätt trögläst (för lite bilder kanske :angel: )

Lyssnar även på En världsomsegling under havet (Verne) och jag kan inte fatta att jag inte läst/lyssnat på den tidigare i mitt liv. Intressant och bra tycker jag. :up:

Mja, man kan förboka på internetshopparna i alla fall ;) Jag har börjat bli lite mer försiktig med bokköp just för att jag ju faktiskt oftast bara läser böcker en gång... (förutom Jellicoe Road och Harry Potter som jag läser varje år!) Jag har bestämt att i år får jag bara köpa böcker i serier jag läser, och nåt kul från bokrean då :D

Den här illustrerade utgåvan köpte jag :love:
29688740_O_1.jpg

Mina svärföräldrar hade en annan, också ganska ny, utgåva av Det susar i säven. Men jag blev så ledsen när jag läste förordet. Grahame skrev tydligen boken för och åt sin son, som kallades Mouse. Han föddes för tidigt och hade stora koncentrationsproblem och fick ofta vredesutbrott. Han tog livet av sig som ung vuxen genom att kasta sig framför ett tåg. Det tog lite extra på mig eftersom jag har en son med adhd och jag vet hur viktigt det är med stöd och bemötande för dessa barn. Att inte lyckas leva upp till omgivningens krav och ständigt bli bemött som bråkig och jobbig kan ta hårt på självförtroendet.

Lyssnar på Livet efter dig just nu. Har ungefär en tredjedel kvar. Har förstått att den är rätt omtyckt här? Eller minns jag helt fel?

I vilket fall. Jag kan inte tro sluta störa mig på huvudpersonen. Så sjukt barnslig. Jag blir mest bara irriterad.

Och så stör jag på uppläsarens sätt att uttala ordet födelsedag. :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
1 497
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar