Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste klart You had me att hello (McFarlane) och tja, den hade sina sidor men inget jag direkt kommer lägga på minnet. Så en stunds tidsfördriv, absolut

Annars tycker jag mest att det känns som ett jäkla hopkok av andra böcker, typ som om författaren tagit lite/mycket från tex Ahern och Moyes och bara skrivit om lite. Rätt trist

Just nu läser jag Ingens mamma som är superintressant verkligen. Den ger väldigt mycket att tänka på och reflektera över. Och jag är faktiskt tacksam för att jag sprang på den och att den har skrivits :up:

Är även klar med En världsomsegling under havet (Verne) och jag får nog erkänna att den var rätt så långdragen. Fascinerande var den ju förvisso men alla dessa karaktärer?! Såna surpuppor och knäppskallar alltså. Det bästa (okej jag kanske borde göra en spoiler men jag orkar inte för det är en så pyttig del av boken att det inte räknas) och typ det enda jag kommer minnas länge är hämden på den elektriska rockan. Det var genialt och underhållande :D

Jag har läst ut Us av David Nicholls. Borde ha älskat den, den är himla vettig faktiskt!, men gjorde det inte pga är en dålig människa börjar jag misstänka.

Jag ser fram emot fredag när jag ska äta bullar och läsa Tre koppar choklad hela dagen :).

Har läst ut hela Rosengädda-serien nu.. :( För det kommer väl inte en till bok kan tänkas? Tyckte de var mysiga, lagom förutsägbara men ändå välskrivna. Störde mig dock på

Allt "man ångrar aldrig sina barn"-hets och "allt ordnar sig bara man vill" som blev ett tag. Tycker det blev lite väl likt en buketråd emellanåt :angel:

Samt

Idioten Gustav blev tillslut. Tyckte ändå han var helt ok i de två första, men gnisslade nästan tänder ett tag på slutet där!!

Har läst ut hela Rosengädda-serien nu.. :( För det kommer väl inte en till bok kan tänkas? Tyckte de var mysiga, lagom förutsägbara men ändå välskrivna. Störde mig dock på

Allt "man ångrar aldrig sina barn"-hets och "allt ordnar sig bara man vill" som blev ett tag. Tycker det blev lite väl likt en buketråd emellanåt :angel:

Samt

Idioten Gustav blev tillslut. Tyckte ändå han var helt ok i de två första, men gnisslade nästan tänder ett tag på slutet där!!
Jag håller med dig i allt! :D Sen har jag för mig att @Anna sagt att författaren säger att hon inte tänkte skriva fler, men att hon ändå inte är klar med Rosengädda. Så det blir nog en till :)

@Killaloe Alltså jag VILL kunna läsa såna böcker men bara beskrivningen hos Adlibris får mig att bara känna neeeeeej. Det låter så dammigt och tråkigt och blahaigt. Jag kan typ inte relatera.

Men lovar att ge den ett försök om mapa har den :D.
Även om vi inte har samma smak så TROR jag att du skulle tycka som jag om Påven Johanna: en historia som bygger på en spännande bakgrund men som tyvärr blir banal. Jag tycker det är jobbigt när man förser historiska personer med känslor och reaktioner som är alldeles för moderna för att vara trovärdiga.

Däremot: Gargoylen gillade jag! Något helt annat än vad jag brukar läsa, men jag tyckte att den funkade väldigt bra som saga. Och man lär sig mycket om brännskador :D

Jag läste den under samma period som jag läste Skära för sten och bedömde dem ganska lika: inte världens djupsinnigaste men originella och underhållande.

Sedan tror jag, om du klarar att gå tillbaka till WW2, att Sarah Waters Nattvakten kunde vara något. Handlar verkligen om relationer.

Och det gör också Carol Rifka Brunts Låt vargarna komma. Men jag utgår från att du redan läst den.

Edit: öööh, förlåt, glömde att det inte ska vara anglosaxiskt :o

Sedan vet jag inte @niphredil men: Läsa Lolita i Teheran. Du kan ju alltid kolla upp den.

Det är längesedan jag läste den men jag minns att det jag tyckte var lite synd var att jag bara hade läst en av böckerna de diskuterar (Austen) men jag läste en till (Nabokov) efteråt. Det var dock en klart annorlunda skildring av kvinnors situation i Iran.

Även om vi inte har samma smak så TROR jag att du skulle tycka som jag om Påven Johanna: en historia som bygger på en spännande bakgrund men som tyvärr blir banal. Jag tycker det är jobbigt när man förser historiska personer med känslor och reaktioner som är alldeles för moderna för att vara trovärdiga.

Däremot: Gargoylen gillade jag! Något helt annat än vad jag brukar läsa, men jag tyckte att den funkade väldigt bra som saga. Och man lär sig mycket om brännskador :D

Jag läste den under samma period som jag läste Skära för sten och bedömde dem ganska lika: inte världens djupsinnigaste men originella och underhållande.

Sedan tror jag, om du klarar att gå tillbaka till WW2, att Sarah Waters Nattvakten kunde vara något. Handlar verkligen om relationer.

Och det gör också Carol Rifka Brunts Låt vargarna komma. Men jag utgår från att du redan läst den.

Edit: öööh, förlåt, glömde att det inte ska vara anglosaxiskt :o
Jag minns att jag älskade Påven Johanna, men det var säkert tio år sen jag läste den. Vågar dock inte läsa om den då jag kanske inte gillar den längre :angel:

Nu har jag börjat lyssna på "För att kunna leva- en nordkoreansk flickas resa till frihet" av Yeonmi Park. Vad den handlar om är nog ganska klart på titeln. Inte fastnat än, vet inte om det är uppläsaren eller skruvspåren men den känns lite "styltig". Hoppas det blir bättre...

Samt

Också färdig nu. Och jag håller med dig till fullo.

Nu har jag börjat lyssna på "För att kunna leva- en nordkoreansk flickas resa till frihet" av Yeonmi Park. Vad den handlar om är nog ganska klart på titeln. Inte fastnat än, vet inte om det är uppläsaren eller skruvspåren men den känns lite "styltig". Hoppas det blir bättre...
Den har jag nyligen läst. Jag fick reda på en del saker jag alltid undrat över vad gäller Nordkorea.Men ett obegripligt styre är det.

Den har jag nyligen läst. Jag fick reda på en del saker jag alltid undrat över vad gäller Nordkorea.Men ett obegripligt styre är det.
Jag försöker ta mig igenom den! Många intressanta saker jag inte hade koll på sen innan, men språket är så tråkigt! Och tycker hela hennes släkthistoria kanske inte är så nödvändig, även om det så klart ger en bättre bild av hur de faktiskt levde...

Igår läste jag ut Middagsmörker. Den var okej, men motsvarade inte mina förväntningar. Nu har jag börjat på Fripassageraren av Christina Wahldén. Hittills gillar jag den väldigt mycket, men den är alldeles för snabbläst! Har dock hört att den faller i slutet, så vi får se.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
121
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 478
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar