Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu läser jag kaffe med rån och game of thrones. Jag har fått ett presentkort på bokus så jag skickade precis in en order på böckerna avdelning 73, Dandy, Gatukatten Bob (jag började snyfta bara av beskrivningen på hemsidan), Livet efter dig och Rosornas krig - stormfågel.

Jag gillar historiska romaner och Conn iggulden är en av mina favoriter i den genren så jag har stora förhoppningar på den här bokserien :)

Det där tycker jag är högst subjektivt - absolut att de vinner på att läsas på engelska men suger är väl rätt så överdrivet. :p Jag tycker snarare att översättarna verkligen har gjort ett bra jobb i många fall - det är ju inga enkla böcker att översätta - om en typ jämför med många andra böckers översättningar :up:

@sthu du kan visst läsa dem på svenska, så det så ;)

Tyvärr men jag står för vad jag skrev även om jag förstår om det inte funkar på engelska av någon anledning :) Nyanserna försvinner även om han inte blivit fullt så misshandlad som vissa andra fantasyförfattare. Det verkar tyvärr som att de sämsta översätter fantasy generellt :(

Har lyssnat på en bok som heter "Livet enligt Fikry", minns inte om den nämnts i tråden innan.

Det var iaf en lättsam, enkel fin bok som nog inte sätter några större spår, men som var en trevlig upplevelse att lyssna på :)

Det där tycker jag är högst subjektivt - absolut att de vinner på att läsas på engelska men suger är väl rätt så överdrivet. :p Jag tycker snarare att översättarna verkligen har gjort ett bra jobb i många fall - det är ju inga enkla böcker att översätta - om en typ jämför med många andra böckers översättningar :up:

@sthu du kan visst läsa dem på svenska, så det så ;)
Absolut gör översättarna ett bra jobb men det blir oundvikligen sämre. Eftersom Pratchett har mycket ordvitsar och -lekar så är det en författare som gör sig riktigt illa i översättning. Har man grundläggande engelskaförståelse ska man definitivt läsa dem på engelska. Jag är helt enig med @athena_arabians här.

Absolut gör översättarna ett bra jobb men det blir oundvikligen sämre. Eftersom Pratchett har mycket ordvitsar och -lekar så är det en författare som gör sig riktigt illa i översättning. Har man grundläggande engelskaförståelse ska man definitivt läsa dem på engelska. Jag är helt enig med @athena_arabians här.

Ja, det är ju inte ett svårt språk i hans böcker så har man någorlunda engelska går det jättebra (speciellt böckerna med Tiffany). Det är ju inte som Sagan om Ringen som jag verkligen inte skulle rekommendera till någon som är ovan att läsa på engelska! De är bra men första gången jag läste dem på engelska var det trögt.

Ja, det är ju inte ett svårt språk i hans böcker så har man någorlunda engelska går det jättebra (speciellt böckerna med Tiffany). Det är ju inte som Sagan om Ringen som jag verkligen inte skulle rekommendera till någon som är ovan att läsa på engelska! De är bra men första gången jag läste dem på engelska var det trögt.
Och även om man tycker det är lite knepigt så tränar man ju upp språkförståelsen snabbt. Läsa romaner är ju bästa sättet att öva läsförståelse!

Vilka är de roligaste böckerna ni läst? Skulle vilja läsa något som får mig att skratta tills jag gråter, tar gärna emot tips :D

Val McDermid Mörkrets Gärning. Hon brukar ju skriva spännande, ibland lite väl blodiga böcker. Den här var väldigt seg och väldigt irriterande. Den handlar om en lesbisk kvinna, som utreder om huruvida en annan lesbisk kvinna är mördare. Ett himla tjatande om att de är just lesbiska, lite som om författaren ska locka till sig lesbiska läsare eller så. Boken är inte bra för övrigt heller, utan seg och trist.

Jägarinnorna utläst. Kommer ej orka läsa om den en gång till pga otålig. Ska istället läsa Nesbøs Huvudjägarna parallellt med Jonathan Strange & Mr Norrell. Behöver något att varva med pga att det är 700 sidor.

Sist jag var på biblioteket fick jag för övrigt äntligen tag i böckerna om Lockwood & Co! Så länge som jag väntat på dem (för köpa böcker gör jag ju typ aldrig och även om jag älskar mitt bibliotek så är utbudet lite klent ibland) och första boken var helt klart värt att vänts på. SÅ BRA! Fenomenalt bra faktiskt! (

Så nu ska jag fortsätta med andra boken och hoppas på att den är lika bra (är den det @yodadog ? Och förresten, jag såg en annan ungdomsbok som verkade bra "vem som helst utom Ivy Pocket. Har du läst den eller någon annan som handlar om Ivy?).

Och förresten @Klara visst var det väl du som efterfrågade boktips till din(a) barn som gillar Hicke? Tror du fick tipset om Strouds böcker om Lockwood, men om du inte fick det så kan jag verkligen rekommendera den första! Så himla bra!

Så nu ska jag fortsätta med andra boken och hoppas på att den är lika bra (är den det @yodadog ? Och förresten, jag såg en annan ungdomsbok som verkade bra "vem som helst utom Ivy Pocket. Har du läst den eller någon annan som handlar om Ivy?).
Jag tycker nog att första boken är absolut bäst, men även andra var stor läsglädje för mig:D Den tredje har jag inte läst än. Ivy Pocket har jag inte läst, men den kan nog vara trevlig!

Just nu läser jag Playground av Lars Kepler. Har gillat deras andra böcker, men jag vet inte. Den här boken blir ju bara underligare och underligare...

Jag håller på med Room av Emma Donoghue - den som blivit Oscarsbelönad film nyligen. Har tidigare kommit ut i Sverige som Inlåsta. Hur som helst, jag är helt fast och drömde till och med om den inatt. Och varje gång jag vaknade inatt och var kissnödig (hej, tre koppar kaffe före läggdags) var jag tvungen att läsa några sidor... ja, ni fattar. Fantastisk hittills, alltså!

I helgen läste jag även Århundradets kärlekskrig av Ebba W-B, och jag vet verkligen inte vad jag tycker. Vissa bitar var hur bra som helst, vissa kändes jättejobbiga att läsa för det kändes lite väl mycket som om jag var i deras sovrum och där behöver jag inte vara. Men nog frustskrattade jag lite åt "ge mig kuken, Monsieur", som jag redan visste skulle komma... så absurt.

Så läste jag även Another Day och Six Days Earlier av David Levithan - "kompanjoner" till Jag, en. Han är för jäkla bra, Levithan!

Vad mer. Jo, Om du vågar av Megan Abbott. Och jo, den var bra. Intressant att hamna i en värld som jag vet absolut ingenting om, nämligen cheerleading. Och det där med manipulation och psykologisk thriller är väldigt intressant.

Jag läste ut Så värt av Martin Jern också. Ambivalent till den men den var ganska underhållande.

Och så, som ett lite lättsammare moment, tredje boken om Georgia Nicolson av Louise Rennison, Knocked out by my nunga-nungas. 87 sidors fniss och absurditeter i ett tonårsliv. Rätt kul med andra ord.

Sist av alla har jag börjat läsa The fault in our stars. Verkar hyfsad än så länge, men kan den där grabben sluta vara så bajsnödig?! Du är typ 17 bast, chilla lite. Och sluta säga tjejens hela namn varenda jäkla gång :mad:

Men den har ganska många kapitel på sig att bli bättre så hoppet lever än :D

Lyssnade slut på Hausfrau på väg till jobbet imorse. Så långt ifrån vad jag brukar gilla, men den fastnade. Oväntat förtjust i den.

I början tyckte jag den lite sävliga inläsningen var lite jobbig, men dem passade berättelsen perfekt.

Nu lyssnar jag på Jane Eyre. Vet inte hur jag lyckas, men det är ofta jag lyckas hitta böcker av samma uppläsare direkt efter varandra. Får se hur det går.

Jag har nu kommit 5 kapitel in i Shantaram. Gillar den mycket hittills.
Men kan inte den som rekommenderar sådana böcker ge en liten hint så jag slipper tappa hakan totalt när beställningen ska hämtas på biblioteket? Det hade varit bra om jag tagit ryggsäcken. :rofl:

Lyssnade slut på Hausfrau på väg till jobbet imorse. Så långt ifrån vad jag brukar gilla, men den fastnade. Oväntat förtjust i den.

I början tyckte jag den lite sävliga inläsningen var lite jobbig, men dem passade berättelsen perfekt.

Nu lyssnar jag på Jane Eyre. Vet inte hur jag lyckas, men det är ofta jag lyckas hitta böcker av samma uppläsare direkt efter varandra. Får se hur det går.

Det är Ewerlöf, va? Hon har ju läst in enormt många böcker så det är nog lätt att de kommer efter varann :)

Jag lyckades lyssna på två Kerstin Andersson på raken. Gillar henne, men blev lite trött på rösten efter två på en gång...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 381
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 760
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar