Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyssnat klart på "Fyren mellan haven", gillade den skarpt!
Boken handlar om ett par som jobbar som fyrvaktare utanför Australiens kust efter andra världskriget. En dag spolas en båt i land med en död man och ett spädbarn. Detta sätter igång stora händelser och problem för huvudpersonerna. Mycket verkliga karaktärer, realistiska reaktioner (även om jag blir arg på den ena av dem upprepade gånger i boken) och engagerande skriven.
Känner att jag inte beskriver den så bra, men kan vekrligen rekommendera den! Bra inläst dessutom för er som har storytel.

Har snart lyssnat klart på Four. Allt för att göra mig helt klar med Divergent-serien. Så vad ska jag ge mig på efter den? Några bra tips? Bara en veckas semester kvar, sedan börjar jag ju pendla till jobbet igen och får mer lyssningstid.

Har snart lyssnat klart på Four. Allt för att göra mig helt klar med Divergent-serien. Så vad ska jag ge mig på efter den? Några bra tips? Bara en veckas semester kvar, sedan börjar jag ju pendla till jobbet igen och får mer lyssningstid.

Om du känner för att fortsätta på temat ungdomsböcker så tyckte jag väldigt bra om Kristin Cashores böcker om De utvalda. De är dessutom bra inlästa så funkar fint som ljudböcker :up:

Utgivningen av Harper Lees "Ställ ut en väktare" kändes så lockande, att jag blev tvungen att bryta min alldeles för långa period av dvala från icke-skönlitteratur-läsning. Det var bra! :) Av bara farten laddade jag även hem Gustavs grabb (Leif GW), Vassa föremål (Gillian Flynn) och Illusionernas bok (Paul Auster). Så nu finns det något roligare att läsa än Metro på jobbresorna. Dessutom ligger det en halvläst "Kanada" (Richard Ford) och skräpar på min läsplatta men den har jag nästan hunnit glömma, så länge sedan är det jag började på den.

Angående Ställ ut en väktare så är Dödssynden en bok som jag verkligen tyckte om, och har förvarnats att Atticus skulle framstå på ett annat sätt i denna. Men det gör inte uppföljaren mindre intressant, tycker jag. Lite mindre av svartvitt i personporträtten och mer analyserande från och kring en Scout som kommit hem i vuxen ålder och möter sin hemstad med andra perspektiv. Klart läsvärd, om än inte med samma klassikerkänsla som Dödssynden.

Precis läst ut "Skynda, kom och se" av Lotta Lundberg.

Kunde inte lägga ned den, utan körde en helnatt. Inte något myspys, en berättelse om 1930-talets USA, Tyskland, och Sverige där Glauer och Ka är huvudpersoner. De är kortväxta och arbetar inledningsvis på Coney Island på showen som visar barn i kuvöser, och ett Lilliputland där folk kan komma och titta på dvärgar. De reser till Europa för att försöka starta en egen kabaré och slippa sin freakshow, men hamnar i nazisternas Berlin och Wien 1935, tills de lyckas ta sig vidare till Stockholm och arbete på "Liliputia" på Gröna Lund. Inte alls trevlig läsning, men vacker och författaren lyfter verkligen den sociala utsattheten och hur huvudpersonerna mer eller mindre boken igenom behandlas som undermänniskor eller monster.

Jag hade ingen aning om att kortväxta visades upp på Gröna Lund 1935, eller att afrikanska byar byggdes upp och somalier eller kongoleser "anställdes" för att bo i sin "by" och åses som djur på zoo. Vad är normalt, vad är en normal kropp. Känns som frågor obehagligt nära även idag.

Klar med Undantaget och jag gillade den riktigt mycket! Intressant, smart och en sådan där bok som jag fastnar i. Så ja, jag är riktigt imponerad av den :up:

Är även klar med Hjärtat i vår vänskap och det kändes som en typisk Gavalda-bok, fin, lite sorglig och väldigt välskriven. Så tack för tipset @Ceta :bow: Jag gillade den verkligen! :love:

Jag håller på och läser Innan floden tar oss av Helena Thorfinn, spännande och väcker många funderingar på vad som faktiskt är vettigt biståndsarbete, och familjeliv i en annan miljö. Halvvägs i boken kan jag åtminstone rekommendera den! :D

The fault in our stars - Jonathan Green (= Förr eller senare exploderar jag)

Jag laddade hem den till kindlen och började för länge sen. Av någon anledning lästa jag bara början. Nu sträckläste jag den häromdagen. Satt på en uteservering i Frankrike och läste slutet - inte så smart, för jag kände hur tårarna hela tiden hotade att börja rinna. Om den inte är läst - gör det! Den är oerhört tragisk men skriven på ett fantastiskt roligt sätt.

Efter att ha haft den liggande ett tag så har jag nu läst ut Miss Peregrines home for peculiar children. Tyckte att den var riktigt trevlig att läsa! Det märks att författaren har pluggat film för den är väldigt visuellt skriven och historien drivs hela tiden framåt. Nu har jag påbörjat uppföljaren Hollow City och tycker än så länge lika bra om den.

Efter att ha haft den liggande ett tag så har jag nu läst ut Miss Peregrines home for peculiar children. Tyckte att den var riktigt trevlig att läsa! Det märks att författaren har pluggat film för den är väldigt visuellt skriven och historien drivs hela tiden framåt. Nu har jag påbörjat uppföljaren Hollow City och tycker än så länge lika bra om den.

Det ska bli väldigt spännande att se hur Tim Burton förvaltar Miss Peregrine i filmatiseringen av boken tycker jag :) undrar hur mycket författaren är med själv och påverkar?

Jag har läst massor senaste veckan - får be att få återkomma med lista :)

Men just nu läser jag faktiskt Stolthet och fördom, fast på engelska. Har tänkt läsa den sedan högstadiet, typ, men då kom jag ingen vart och sedan har jag mest undvikit den. Men nu läser jag och gillar den!

Igår läste jag ut Roseanna av Sjöwall-Wahlöö - insåg att jag bara läst en av deras tidigare, nämligen Brandbilen som försvann, och det känns ju faktiskt lite som en del av allmänbildningen om man nu råkar vara bokfreak som gillar svenska deckare, n'est-ce pas? ;)

Och igår morse läste jag ut Kollektivt självmord av Paasilinna - ännu en författare som jag gillar, men tidigare bara läst en bok av (Världens bästa by). Hoppas att de sista tio dagarna av semestern fortsätter att gå i läsandets tecken för det är ju faktiskt vad jag älskar mest!

Analfabeten sm kunde räkna. skrattade mig nästan fördärvad på tuben av saxar i låret. Japp jag är extremt lättroad XD

Okej - nu kommer jag faktiskt inte ihåg vad jag redan skrivit ner och inte, så jag presenterar härmed listan jag har i telefonen på böcker jag ännu inte har bloggat om. Ni får ursäkta eventuella upprepningar!

• Konsten att ha sjukt låga förväntningar av Åsa Asptjärn
  • Än klappar hjärtan av Helena von Zweigbergk
  • Att föda ett barn av Kristina Sandberg
  • Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors
  • Välkommen hem av Johanna Lindbäck
  • Inte riktigt enligt plan av Denise Rudberg och Hugo Rehnberg
  • Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson
  • Alla kan se dig av Ana Jansson
  • Det är så logiskt alla fattar utom du av Lisa Bjärbo
  • Bedragen av Katerina Janouch
  • Knutbypastons fall av Thomas Sjöberg
  • Pojke försvunnen av Anan Jansson
  • Ögonblick som förändrar livet av Annika Östberg
  • Min dotter Amy av Mitch Winehouse
  • Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo
Parallellt med Jane Austen håller jag nu på med Tre män i en båt av Jerome K Jerome!

Orkar inte skriva något om varje bok på listan just i detta nu, men det är fritt fram att fråga om någon är nyfiken på något :)

Lyssnat klart på "sista brevet från din älskade" av Jojo Moyes, och den var över förväntan :) Trvlig bok som hoppas lite fram och tillbaka mellan "nutid" och 50/60-talet. Handlat mest om relationer och förväxlingar osv. Knyts samman bra på slutet tycker jag.

Och började lyssna på "Marina" av Carlos Ruiz Zafón idag. Länge sedan jag läste något av honom, och blev inte jätte förtjust sist om jag minns rätt. Men skall bli spännande att se vad jag tycker om denna. Skall tydligen vara lite med "ungdoms-genre"...

Det ska bli väldigt spännande att se hur Tim Burton förvaltar Miss Peregrine i filmatiseringen av boken tycker jag :) undrar hur mycket författaren är med själv och påverkar?

Innan jag hade läst boken kändes Tim Burton som ett ganska självklart val, men jag vet inte riktigt vad jag tycker längre. Han sätter ju en ganska stark prägel på sina filmer, och inte direkt i den riktning som jag själv tänker mig när jag läst boken. Filmen kan säkert bli bra, men jag ska försöka att inte jämföra den med boken.

Vet inte om han har så mycket att säga till om. Hon som skriver har gjort en del screen adaptations förut, bland annat Stardust. En film jag gillar men som skiljer sig mycket från boken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 758
· Visningar
85 886
Senast: Rosett
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 173
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar