Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läser en bok, vilket är ovanligt nu för tiden för mig dessvärre. "Last chance to see" av Douglas Adams (Hitchhikers guide to the galaxy) och Mark Carwardine (zoolog). Handlar om djur som håller på att dö ut och Douglas följer med zoologen Mark ut i världen för att försöka hitta dessa djur och se dem innan de försvinner. Boken är baserad på deras radioprogram med samma namn på BBC från 1989. Douglas skriver fyndigt och samhällskritiskt som alltid och boken handlar snarare mer om det märkliga fenomenet människan än om utrotningshotade djur, även om mötena med dessa djur är grundplåten i hela boken.

Den boken gillade jag! Rekommenderar även tv-serien på samma tema och med samma namn, som Stephen Fry tog över (?) när Adams dött.

@Ceta, @Diskurs: Jag tror vi hade en sådan där bokcirkel som ingen riktigt är medveten om att den äger rum, för vi läste nog ut Kvinnan på tåget ungefär samtidigt alla tre! Jag håller med om att man kunde lista ut vem som var skyldig ganska tidigt, men jag tyckte det var väääldigt spännande i alla fall. Annars tyckte jag att den var väldigt lättläst men ändå bra skriven med starka personporträtt.

Nu är jag lite obeslutsam när det kommer till läsningen - håller fortfarande på med The Last Days of Rabbit Hayes och väntar på att bli fångad, men det blir liksom aldrig något. Efter att ha läst goda recensioner om den blir jag dock motiverad att ge den ännu en rejäl chans, samtidigt som en annan del av mig vill hitta en ny bok som riktigt suger tag i mig från början. Fast jag avskyr ju att ge upp böcker. Ack ack, dessa svåra beslut... Stackars mig!

Nu är jag klar med Att föda ett barn. Tungt, alltså. Lite bokbakis efter den. Men - jag kommer att fullfölja trilogin, bara inte nu på en gång.

Skjuter in med Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors nu, och så tänkte jag att jag skulle läsa alla böckerna i Sjöwall-Wahlöös Roman om ett brott-serie så då kommer Roseanna först - och så har jag plockat hem Johanna Lindbäcks Välkommen hem också. Har rätt mycket lästid de närmaste dagarna :)

Förresten, jag har frågat i mattråden men tänkte fråga här med - jag är i Stockholm onsdag-lördag denna veckan, så om någon vill fika eller luncha eller så med mig så hör av sig för jag är mer eller mindre ett oskrivet blad :)

@Ceta, @Diskurs: Jag tror vi hade en sådan där bokcirkel som ingen riktigt är medveten om att den äger rum, för vi läste nog ut Kvinnan på tåget ungefär samtidigt alla tre! Jag håller med om att man kunde lista ut vem som var skyldig ganska tidigt, men jag tyckte det var väääldigt spännande i alla fall. Annars tyckte jag att den var väldigt lättläst men ändå bra skriven med starka personporträtt.
Haha, det har du bog rätt i!

Håller med om det du skriver :) att jag listade ut (eller misstänkte starkt) vem som var boven (även om jag hade en medhjälpare i mitt scenario :angel: ) gjorde nästan att jag gillade den mer.. Gillar att känna mig smart ;) Läser sällan böcker av den här typen, och brukar inte komma på hur det hänger ihop :p Och absolut att den var spännande ändå, speciellt i slutet!
Väldigt intressanta karaktärer med, de kändes liksom verkliga!

Var är Alaska, eller Efter Alaska som den heter numera, var det första jag läste av John Green och jag tycker den är jättebra.

Har börjat läsa Konsten att skapa en tjej av Caitlin Moran, och den känns väldigt bra, och vad jag behöver just nu (lättläst och roligt skrivet, men inte feelgood).

Klar med En enda hemlighet och tja, den var helt okej men inte riktigt så bra som andra böcker av Ahrnstedt. Lite väl tillrättalagt i slutet och en hel del guiltande och onödiga komplikationer ställer till det för mig, men det är ju inte en dålig bok trots det. Bara inte lika bra :)

Fortsätter med att ta mig igenom de sista timmarna av Djup och ser mycket fram emot slutet där jag hoppas att huvudpersonen går en kvalfylld död till mötes. Det hade varit ett rimligt och bra slut på boken :grin:

Nu är jag även klar med Främlingen i huset och jag är helt säker på att jag läst den tidigare. Tyvärr gör det mig inte det minsta klok på boken och jag ser ut såhär :confused: men ja, jag gillar den helt klart ändå. :up:

@Anna det hade varit jättekul att ses men tyvärr är jag inte hemma

Typiskt, alla flyr stan när jag kommer! ;)

Klar med Kadefors - bra och tänkvärd. Vissa paralleller till How to be good av Nick Hornby.

Även klar med Lindbäck. Också bra - som allt hon skriver.

Nu på tåget med Alla kan se dig av Anna Jansson, en kopp gott starkt kaffe, en liten bit Valrhonachoklad och en vrålande onge. OBS - sistnämnda tillhör inte mig.

Gudar och odjur av Denise Mina.Uppföljaren till Getingsommar. Mina levererar, som alltid. Denna är dock liiiite rörig - men det gör inget! :)

Mmm, igår unnade jag mig att göra något som är bland det bästa jag vet! Det har varit ett litet guilty pleasure ända sedan jag gjorde det för första gången när jag var ca 17 år gammal och traskade runt i Stockholm i väntan på tåget... Jag gick omrking på stan, tillät mig själv att gå in i bokaffären, valde en bok som jag ville läsa just där och då, köpte boken och bänkade mig på ett café och började läsa. Och jag läste. Och läste. Och läste. Så otroligt mysigt!

Boken jag valde heter The Memory of Love och är skriven av Aminatta Forna. Den handlar om livet före, under och efter inbördeskriget i Sierra Leone och det är precis en sådan där sorts bok som jag brukar tycka om. Lite historia och allmänbildning, lite mystik, lite kärlek och så lite lagom mycket parallella berättelser sådär som gör den intressant. Jag gillar!

Klar med Djup och det är jag mycket tacksam för. Slutet var fint :D men annars var boken rätt tråkig :down:

Nästa ljudbok blir Hjärtat i vår vänskap efter tips från @Ceta :)

Senast ändrad:
Sträckläste Lars Keplers Stalker igår. Jäkla böcker att inte räcka längre än en kväll :cautious:

Nästa två böcker på kö är
Gone Girl -Gillian Flynn
och
Cirkeln -Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg

@Killaloe , vad är Djup för bok, författare? Det ringer ingen klocka.

Det är en bok av Mankell som handlar om en inom marinen som är ute i skärgården och lodar. Boken följer honom, hans tankar och åsikter om vad som händer runtomkring hobom och om människor han möter. Själva boken är kanske inte så dålig i sig men huvudpersonen är en tvättäkta rövhatt så den blir lite jobbig att läsa.

Det är en bok av Mankell som handlar om en inom marinen som är ute i skärgården och lodar. Boken följer honom, hans tankar och åsikter om vad som händer runtomkring hobom och om människor han möter. Själva boken är kanske inte så dålig i sig men huvudpersonen är en tvättäkta rövhatt så den blir lite jobbig att läsa.

Jahaa! Svagt minne. Tack!

Påbörjade Undantaget häromdagen och hittills är den bra. Jag ser fram emot att se hur den ska sluta och boken känns som en sådan där bok som skulle gå att sträckläsa utan problem (så jag vågade inte läsa innan jag skulle sova igår eftersom jag inte behövde en vaken läsnatt :D)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 758
· Visningar
85 915
Senast: Rosett
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 173
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25