Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här Odins barn verkar populär, någon som läst den?

En fråga till, någon som följer några bokrelaterade instagramkonton? Jag orkar inte med några sociala medier nästan så har ingen koll. Hur skaffar ni koll på vad som gäller och händer i bokvärlden?

Jag följer några. Nu på sommaren är det lite skralt med bokbilder, men det kommer. ;) T ex sistatimmen, bokdetektiven, johannasdeckarhorna, fiktiviteter, bokfrossa, brabocker_books, hermiasays. En del av dessa (alla dessa?) är även bloggare, så jag kollar runt nån gång då och då, mest läser jag dock på bloggen bokhora.se om jag läser någon bokblogg.

Jag följer några. Nu på sommaren är det lite skralt med bokbilder, men det kommer. ;) T ex sistatimmen, bokdetektiven, johannasdeckarhorna, fiktiviteter, bokfrossa, brabocker_books, hermiasays. En del av dessa (alla dessa?) är även bloggare, så jag kollar runt nån gång då och då, mest läser jag dock på bloggen bokhora.se om jag läser någon bokblogg.
Tack! Bokhora kollar jag också ibland, verkar som att de finns på instagram också.

Jag lysanar på allt Katarina Ewerlöf läst in på Storytel.

Fast just nu Att inte vilka se av Jan G, Thomas Bolme som läser.

Börjat läsa A god in ruins av Kate Atkinson. Samma karaktärer som i Liv efter liv, men den handlar om en av huvudpersonens bröder. Inget måste att ha läst den innan dock om jag förstått det rätt :)

Sen lyssnar jag på Mississippi av Hillary Jordan på storytel. Bara lyssnat en timma än, men verkar bra :)

@Ceta oj den har jag missat. Måste kollas upp!

En snabbkoll visar att den är rykande färsk och handlar om brorsan Teddy, han som var så fin och snäll. Den här måste jag läsa. Drar iväg ett inköpsförslag till biblioteket om den inte redan finns! :)

Visst är den bra?! :up:

Ja, alltså - bra räcker ju inte till. Guvabra den var! Läste klart den över lunch idag och gick i en liten dimma halva eftermiddagen... wow.

Nu läser jag Systerskap av Katerina Janouch - andra delen om Cecilia Lund, jag tänkte ta mig igenom serien för jag gillar henne - och Mannen som slutade ljuga av Dan Josefsson. Ja, och så tänkte jag börja lyssna på Astrid Lindgrens Krigsdagböcker imorgon. Har köpt nytt träningskort idag och till en början lär det bli mycket cykel, rodd och powerwalking, så jag tänker att ljudbok kanske kan funka då. Vad tror ni som är bra på att lyssna? ;)

(Mina problem med ljudböcker har varit att jag antingen börjar göra något annat och tappar bort mig, eller att det går för långsamt - jag läser ju själv så fort. Men på en cykel / roddmaskin / löpband kan jag inte göra så mycket annat, tänker jag...)

Vad tror ni som är bra på att lyssna?
Jag tycker ljudbok fungerar alldeles ypperligt vid promenerande, men det känns lite tråkigare av någon anledning när jag ska försöka ta ut mig (då är det musik som gäller). Men testa liksom, det kan säkert bli bra :)

Och angående uppläsningen - hjälper det om du drar upp hastigheten på uppläsningen?

Har nyss börjat med "Den umbärliga" av Sigrid Combüchen (hon som fick Augustpriset för "Spill - en damroman" för några år sedan). Boken är en biografi över Ida Bäckmann som rörde sig i kretsarna kring Gustaf Fröding och Selma Lagerlöf och som i alla fall enligt ryktet hade vissa stalkertendenser.

Combüchens prosa är något svår att hänga med i så det gäller att vara koncentrerad men man får lön för mödan.

Jag tycker ljudbok fungerar alldeles ypperligt vid promenerande, men det känns lite tråkigare av någon anledning när jag ska försöka ta ut mig (då är det musik som gäller). Men testa liksom, det kan säkert bli bra :)

Och angående uppläsningen - hjälper det om du drar upp hastigheten på uppläsningen?

Tack för tips! Att man kan dra upp hastigheten hade jag ingen aning om, men det torde ju i alla fall hjälpa med det ena problemet ;)

Ja, jag tänker att i början kommer det inte att handla så mycket om att ta ut mig som att hålla någon sorts lagom-puls medelst promenader och cykel, så då kanske det kan gå rätt bra. Sedan tänker jag att sådant som dagböcker / krönikor / kåserier osv. kanske är lättare att starta med än tyngre romaner där man ska hålla koll på intriger och personer på ett annat sätt. Den enda ljudbok jag har tagit mig igenom är ju Filip och Fredriks Två nötcreme och en moviebox, och den är ju mer som ett radioprogram eller en podd än en bok.

Lyssnade klart på Zombies at Tiffany's och tja, det var väl inget litterärt mästerverk direkt men absolut underhållande på sitt sätt. En måste trots allt älska detaljer som en judisk zombie som kräver att hans offer är Kosher liksom...

Jag läser Istvillingar av S K Tremayne. Herregud. Så. Spännande.

Parallelläser även Systerskap av Janouch, och så Stolthet och fördom då. Det går inte fort med den sistnämnda - får se om jag orkar.
Istvillingar, vilken typ av bok är det? Är den läskig som i blodig och rå? Eller bara spännande? Eller vad? Har den i bokhyllan på storytel men vill inte börja lyssna om den blir otäck. Orkar som inte med sådant just nu.

Istvillingar, vilken typ av bok är det? Är den läskig som i blodig och rå? Eller bara spännande? Eller vad? Har den i bokhyllan på storytel men vill inte börja lyssna om den blir otäck. Orkar som inte med sådant just nu.
Jag skulle säga att den är i samma stil som Kvinnan på tåget - dvs rätt spännande och med en del vändningar men absolut inte blodig och rå. Jag tyckte mest att den var intressant, fascinerande och väldigt välskriven - snarare än otäck och obehaglig.

Jag hittade en annan bok i bokhyllan som jag började på idag, det är ett par år sedan jag läste den senast, Zarités frihet av Isabel Allende. Jag gillar hennes böcker för det mesta och så även den här! :D

Jag skulle säga att den är i samma stil som Kvinnan på tåget - dvs rätt spännande och med en del vändningar men absolut inte blodig och rå. Jag tyckte mest att den var intressant, fascinerande och väldigt välskriven - snarare än otäck och obehaglig.

Ja, jag håller med, inte det minsta rå eller blodig. Otäck - nja, vissa bitar gjorde ju att jag blev extra uppmärksam på vinande vindar och slående fönster, men den är absolut inte äckligt otäck.

Lyssnat på En studie i rött under dagen och förundras, som alltid, över vilken rövhatt Mr Holmes är :grin: men den är bra, såklart! :)

Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker. Fantastiskt behaglig lyssning. Anna-Maria Käll är suverän som uppläsare.

Historien var väldigt gripande och jag gillade den mycket.

Nu blir det Istvillingar.

Det funkade i princip att lyssna på ljudbok på gymmet tänkte jag meddela - men jag vet inte, igår när jag satte igång tyckte jag att det blev så tjatigt. Jag är alltså helt införstådd med att krigsdagböcker handlar om krig ;) men förstår ni hur jag menar, det blev lite väl mycket malande om mer eller mindre samma saker? Så jag ska nog lägga just dessa åt sidan under träning - kommer att fortsätta lyssna i andra sammanhang dock - och ta något lättsammare med i lurarna till gymmet. Dock gärna något i dagboks- eller kåseriform som sagt. Eller biografi av något slag? Kanske Priset på vatten i Finistère? Eller något jag har läst förut... Glada hälsningar från Missångerträsk kanske. Svårt, alltså.

I övriga nyheter - igår köpte jag tidningen Vi läser för första gången och hade en underbar timme med mig själv och den. Vilken ljuvlig publikation alltså!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 757
· Visningar
85 801
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 173
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar