Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Anna
Kan det funka att lyssna på böcker som är "tramsiga" och inte så långa, alternativt ungdomsböcker? De brukar ju inte vara så petiga med att en hänger med i varenda liten händelse :)

Annars är Brev till samhället kanske i den stilen som du söker?

@Anna
Kan det funka att lyssna på böcker som är "tramsiga" och inte så långa, alternativt ungdomsböcker? De brukar ju inte vara så petiga med att en hänger med i varenda liten händelse :)

Annars är Brev till samhället kanske i den stilen som du söker?

Ja - jag tror att båda dina tips skulle bli bra! Idag körde jag på Martina Haags Vilse i hundpalatset, som jag har läst tidigare - på vägen till gymmet och första halvtimmen väl där, så en timme sammanlagt. Då tröttnade jag så smått och lyssnade på ett avsnitt av På minuten istället. Perfekt - exakt en halvtimme långt och med en "paus" i mitten så man vet ;)

Brev till samhället låter ju alldeles ypperligt lämplig för mig! Tack!

Jag läser Kast med liten kniv av Sara Kadefors just nu, parallellt med Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen. Har även läst Som om ingenting av Katarina von Bredow, och Mannen som gick upp i rök av Sjöwall-Wahlöö, de senaste dagarna.

Jag läser Vi är alla helt utom oss av Karen Joy Fowler och Konsten att skapa en tjej av Caitlin Moran. Båda är jättebra, fast på olika sätt. Vi är alla helt utom oss kandiderar till Bästa av mig utlästa bok 2015. (Jag läser i många böcker men läser ut få, men denna lovar jag att läsa ut, och snart.)

Jag lyssnar just nu på Pappersstäder och den är definitivt bra! Kanske inte riktigt så som Förr eller senare exploderar jag men det är kanske inte heller ett helt rimligt krav att ha :)

Läser även Nattåg till Lissabon och jag tror att jag läst den tidigare, men är inte helt säker. Dock är den så otroligt seg att jag nog inte kommer ta mig igenom den det här århundradet så jag funderar starkt på att pausa den och läsa någon av alla biblioteksböcker som fick följa med mig hem sist :D

Har lyssnat klart på mississippi av Hillary Jordan. Intressant roman som utspelar sig strax efter andra världskriget i den amerikanska södern. En får följa en vit bomullsfarmares familj samt en av hans arrendatorsfamiljer. Mycket bra skildring (upplevde jag iaf) av livet under de förutsättningarna och rasismen som styrde så mycket då. Givetvis en kärlekshistoria med också.

Nu har jag börjat på hyresgästerna av Sarah Waters. Har sett på Goodreads att den inte fått lika bra betyg som Nattvakten, men än så länge känns den ok (om än ganska lika i stilen).

Apropå Sarah Waters, hur är Främlingen i huset? Jag köpte fel e-bok :o och får liksom dras med den (nackdelen med e-böcker). Jag gillar inte spök, så det är kanske inte så troligt att jag kommer läsa den. Men tänk om det är mer en bra roman än en spökbok?

Apropå Sarah Waters, hur är Främlingen i huset? Jag köpte fel e-bok :o och får liksom dras med den (nackdelen med e-böcker). Jag gillar inte spök, så det är kanske inte så troligt att jag kommer läsa den. Men tänk om det är mer en bra roman än en spökbok?

Jag tyckte att den var oerhört vackert skriven, och en riktigt bra bok - men jag var lite irriterad på slutet. Den är dock mycket läsvärd, för Waters har konstruerat en väldigt intressant och bra berättarröst. Jag tyckte inte att den var särskilt läskig, men det vet jag att många tycker. Det beror nog lite på vad man har för tankar om spöken och andar och sånt ;) Jag minns att morgonen efter jag läste ut den började en massa dörrar öppna sig av sig själv och då blev jag lite pirrig i magen, men det var pappa som sprang i källaren och skapade korsdrag till höger och vänster ;)

==

Själv har jag läst ut Kast med liten kniv och tyckte att den var ett litet mästerverk faktiskt. Jag gillar verkligen Sara Kadefors. Pepparkakshuset är på upphällningen, riktigt bra också. Jag tycker att Carin Gerhardsen är görbra.

På söndag har jag första träffen med min nya bokcirkel (eller, jag är ny i den, de andra har träffats två gånger förut), och månadens bok är Konsten att dö av Inger Edelfeldt, så den ska jag läsa ikväll - eller i alla fall börja på, men den är inte så lång. En av tjejerna som är med har uttryckt en önskan att även prata om Sund av Tove Folkesson - uppföljaren till Kalmars jägarinnor - så jag tänkte hinna med att i alla fall kika på den under de närmaste dagarna.

Någon som läst någon av de senare? :)

Tack @Anna , jag kanske testar Främlingen i huset direkt efter pågående bok, medan det ännu är bra med dagsljus. ;) Jag har ju faktiskt hört nästan bara bra saker om Sarah Waters böcker.

@Lavine Jag håller helt med @Anna angående främligen i huset. En väldigt bra bok och inte alls särskilt spökig, det är ju liksom ingen sci-fi/fantasybok utan mer öh "lagom" :)

Läste precis ut del två av Miss Peregrines Besynnerliga barn; Spökstaden verkligen jättebra, spännande men ack så frustrerande. Så ni väntar jag på att nästa bok ska komma ut så jag får veta fortsättningen :nailbiting:

Jag är även klar med Pappersstäder och nja, jag tyckte nog att den började bättre än den slutade och i det stora hela var den kanske inte riktigt så bra som jag trodde :( Så med största sannolikhet är det en sådan där bok som jag kommer se om några år och fundera på om jag läst den eller ej - eftersom den inte gjortde sååå starkt intryck på mig att jag kommer komma ihåg den :D

Lyssnat klart på Istvillingar. Lyckades pricka in det så bra att det var 15 sekunder kvar på boken när jag parkerade bilen utanför huset när jag kom hem från jobbet igår. På det stora hela rätt ok. Hade en lätt krypande känsla i kroppen bitvis.

Nu lyssnar jag på Badhytten - det som göms i sand kommer fram ibland av Christina Olseni och Micke Hansen.

Lyssnat klart på Istvillingar. Lyckades pricka in det så bra att det var 15 sekunder kvar på boken när jag parkerade bilen utanför huset när jag kom hem från jobbet igår. På det stora hela rätt ok. Hade en lätt krypande känsla i kroppen bitvis.

Nu lyssnar jag på Badhytten - det som göms i sand kommer fram ibland av Christina Olseni och Micke Hansen.
Gillar du Badhytten? Jag läste den för ett tag sedan och tyckte inte att den var något att ha.

Jag har nyligen läst Bara vanligt vatten av Kajsa Ingemarsson. Den var en lättläst småtrevlig semesterbok.
Håller nu på med Skynda, kom och se efter tips här i tråden. Gillar den så här långt.
Kämpar utemellan med Processen av Grisham men får inget riktigt flyt i den.
Väntar på att senaste Nesser ska komma in på biblioteket. Varför är det alltid segproppar som måste utnyttja precis hela lånetiden före en hela tiden. :p

Har nu läst klart A god in ruins av Kate Atkinson. Att säga att det var en fortsättning på Liv efter liv var inte helt rätt, författaren beskriver den som "a companion".

Tycker boken var bra, inte riktigt till föregångarens nivå, men en trevlig berättelse med bra flöde och spännande karaktärer. Hoppas någon mer i tråden läser den så vi kan diskutera vissa bitar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 757
· Visningar
85 741
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 172
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar