Vad krävs för sterilisering?

Men gäller det verkligen TS? Eftersom @Hemligast inte står på väntelista för utredning, utan får vänta pga att landstinget kräver en viss försökstid innan utredning.
Det var mest ett tips, kanske en privat vårdgivare skulle kräva kortare försökstid eller räkna tidigare försökstid som tillräckligt.

Jag tror du blandat ihop olika saker.

Pappret jag skrev på var ingen ansökan om sterilisering utan att jag intygade att jag förstod att det var ett permanent ingrepp och att det skedde av fri vilja.
för 20 + år sen så behövdes inga papper,utan dom frågade x antal ggr om jag förstod o var säker hos bm/kuratorn,det var allt.

Det är sjukt det ska kosta så mycket om man inte uppfyller kraven, eller om man gör det men förbrukat sina försök.
När folk som lyckas kan skaffa barn hur som helst utan att nån ifrågasätter.

Fast det är ju dyrt. Och hur sorgligt och orättvist det än är/känns är det ingen mänsklig rättighet att få barn. Det är ju fantastiskt att landstinget finansierar öht tycker jag. Mitt jobb har det som en förmån man kan få bidrag till.

Fast det är ju dyrt. Och hur sorgligt och orättvist det än är/känns är det ingen mänsklig rättighet att få barn. Det är ju fantastiskt att landstinget finansierar öht tycker jag. Mitt jobb har det som en förmån man kan få bidrag till.
Håller inte med. Bara för att man inte uppfyller vissa krav ska vissa inte få hjälp. När som sagt inga krav ställs om man lyckas själv. Men det kan diskuteras i evigheter.

Håller inte med. Bara för att man inte uppfyller vissa krav ska vissa inte få hjälp. När som sagt inga krav ställs om man lyckas själv. Men det kan diskuteras i evigheter.

Det är väl för att vissa faktorer trots allt påverkar möjligheten att lyckas med ivf så pass mycket.

Å andra sidan är samhället beroende av att det föds fler barn...

Vi får ingen utredning. Det är tvärstopp. Jag har gått ner dom kilon som barnlöshets ville att jag skulle gå ner för att utredas. Men då ska vi nu tydligen prova på egen hand i två år innan utredning påbörjas. Jag har vägt bra mycket mindre än såhär under vårt förhållande så jag begriper inte. Om två år är jag 37år och kötid till utredning, utredning och eventuella försök efter det så hinner jag falla för åldersgränsen.
Det är kört helt enkelt
Det finns gott om tid fortfarande, du kan få barn fastän du är över 40 år gammal, du är bara 35 det är ingen ålder alls. Ta det lugnt sitt i båten. Steriliserar du dig så får du ju definitivt inga genetiska barn. Andas lite, var arg och repa sedan mod. @lil-sis är väll ett exempel på en person som kämpat länge för att få barn och gått igenom allt möjligt innan det blev av och nu finns han där, barnet!

Det finns gott om tid fortfarande, du kan få barn fastän du är över 40 år gammal, du är bara 35 det är ingen ålder alls. Ta det lugnt sitt i båten. Steriliserar du dig så får du ju definitivt inga genetiska barn. Andas lite, var arg och repa sedan mod. @lil-sis är väll ett exempel på en person som kämpat länge för att få barn och gått igenom allt möjligt innan det blev av och nu finns han där, barnet!
Jag fattar att du vill väl men jag önskar att folk kan sluta ge peppande inlägg.
Och- nä man har inte all tid i världen. Ofta ligger åldersgränser runt 38 för att få hjälp av det allmänna. Är man äldre än så får man oftast betala privat och TS har skrivit redan att det inte finns ekonomi att söka privat. Över 40 kan man ofta behöva göra äggdonation också.

TS- om barn är er högsta önskan så antar jag att ni redan har funderat på olika möjligheter så jag tänker inte hålla på och prata om banklån, sälja bil och sånt.
Det enda jag tänker på är kolla om ni någon annanstans kan få hjälp tidigare dvs du skrev att ni ska vänta två år? De jag känner som varit i samma ålder har ofta fått hjälp tidigare än så...så kolla om ni kan söka någon annanstans..

Jag fattar att du vill väl men jag önskar att folk kan sluta ge peppande inlägg.
Och- nä man har inte all tid i världen. Ofta ligger åldersgränser runt 38 för att få hjälp av det allmänna. Är man äldre än så får man oftast betala privat och TS har skrivit redan att det inte finns ekonomi att söka privat. Över 40 kan man ofta behöva göra äggdonation också.

TS- om barn är er högsta önskan så antar jag att ni redan har funderat på olika möjligheter så jag tänker inte hålla på och prata om banklån, sälja bil och sånt.
Det enda jag tänker på är kolla om ni någon annanstans kan få hjälp tidigare dvs du skrev att ni ska vänta två år? De jag känner som varit i samma ålder har ofta fått hjälp tidigare än så...så kolla om ni kan söka någon annanstans..
Ja och sen är det dumt att dra adoptionskortet också, adoption är svindyrt, mycket dyrare än IVF och det bidrag man kan få täcker inte kostnaderna i de flesta fallen. Sedan är det väldigt svårt att ens få adoptera idag, har du haft någon längre sjukskrivning så är det genast no-no.

Ja precis. Jag tycker att ålder och viktgränserna faktiskt är bra eftersom det trots allt är skattemedel vi talar om.

Jo. Jag är jätteglad att möjligheten finns, och missunnar ingen. Men jag tycker skattemedel inom vården ska gå till sjuka i första hand. Sen tycker jag vi ska kunna erbjuda försök via ivf mm men att det finns restriktioner ser jag som självklart. Tyvärr.
Jag har bekant som åkt till danska stork-kliniken två gånger, vilket finansierats med kombination av sparade pengar och lån. Stentufft men ändå rimligt.

Ja precis. Jag tycker att ålder och viktgränserna faktiskt är bra eftersom det trots allt är skattemedel vi talar om.
När jag pratar om orättvisa och uppfylla kriterier tänker jag på mig och sambon - som varit ett par i 7 år (6 år när vi sökte hjälp) men inte ens fick utredning då vi inte är skrivna ihop. Det är nämligen ett krav. Och såna krav påverkar ju inte möjligheten att bli gravid på samma sätt som tex grav övervikt gör.

Utredning tycker jag dock alla bör få.

Ja och sen är det dumt att dra adoptionskortet också, adoption är svindyrt, mycket dyrare än IVF och det bidrag man kan få täcker inte kostnaderna i de flesta fallen. Sedan är det väldigt svårt att ens få adoptera idag, har du haft någon längre sjukskrivning så är det genast no-no.
Ja precis. Folk verkar ofta ta för givet att det är självklart att alla kan få barn om de vill. De säger ofta att man kan ju alltid adoptera som någon garanti utan att veta hur svårt och dyrt det faktiskt är. Samma sak med IVF- här verkar folk inte förstå vilka köer och åldersgränser det är samt att det kan krävas många försök innan det tar sig vilket kan innebära att det är enorma kostnader då du får begränsat antal försök från sjukvården och därför måste gå privat. Jag har både en syster och en annan släkting som gjort IVF. De har båda varsitt barn men har fått göra äggdonation, IVF och utredningar under tio- femton års tid. De har båda lagt enorma summor. Den ena ett par hundra tusen och den andra upp mot en halv miljon.
Och självklart är det få förunnat att kunna betala det.

Senast ändrad:
@Hemligast ni kan ju göra delar av utredningen privat. T.ex. spermaprov samt lite vanliga labbprover.

Finns det något du kan få billigare via jobbet? Finns det någon arbetshälsovård som är villiga att checka t.ex. sköldkörtelvärden?

En insemination kostar ju verkligen inte så mycket. Har ni kollat upp hur mycket det skulle kosta att göra en sån?

Lite snabbt googlande visar att en utredning i t.ex. malmö kostar 3000 kr!
(inkluderar nybesök, återbesök, ultraljud, hormonprover och spermaprov).

Det är ju nästan gratis!
Fast sen kommer det ju till åtskilliga fler kostnader. Om jag tex kollar på Sophiahemmet så ligger kostnaderna på tex;

IVF 39 000 per försök
Insemination från make/ partner 7 500
Insemination från donator 20 000

Så det är inte konstigt att man säger att man inte har råd. Det behövs ju också ofta flera försök.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 992
Senast: gul_zebra
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 192
Senast: Enya
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 142
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama