Vad krävs för sterilisering?

Om man steriliserar sig kan man göra en novasure-behandling. Man bränner helt enkelt bort slemhinnan i livmodern. Då blir man blödningsfri, men slipper de biverkningar som kan bli av att operera bort livmodern.
Man blir inte blödningsfri. Man kan bli blödningsfri om man har en väldig tur men det är inte för alltid och det är inte säkert att det fungerar överhuvudtaget.

35årig kvinna,garanterat inga chanser till att få barn, vill ha bort "rubbet" äggstockar livmoder allt. Finner ingen mening med att hälften av varje månad bli påmind om att det aldrig blir några barn.
Vad krävs? Hur går jag till väga? Vem kontaktar jag?
Kramis, ta det lite lugnt. Operationer är alltid en risk. Alltid. De ska fasen skära i ditt kött och skära ut inälvorna under tiden du är tungt drogad. Usch, så jag kan formulera mig.

Lite #metoo att män får psykologkrav men kvinnor enbart behöver träffa barnmorska oavsett ung ålder. Men iochförsig är det väl ett problematiserande av mannen, så kanske en kan se det. "Inte göra problem där det inte finns",dvs gäller även Ts inte riskera seriösa operationsproblem utan anledning.

Kramis, ta det lite lugnt. Operationer är alltid en risk. Alltid. De ska fasen skära i ditt kött och skära ut inälvorna under tiden du är tungt drogad. Usch, så jag kan formulera mig.

Lite #metoo att män får psykologkrav men kvinnor enbart behöver träffa barnmorska oavsett ung ålder. Men iochförsig är det väl ett problematiserande av mannen, så kanske en kan se det. "Inte göra problem där det inte finns",dvs gäller även Ts inte riskera seriösa operationsproblem utan anledning.

Det kan nog bero på om man har barn sedan innan eller inte och vad läkaren får för intryck.

35årig kvinna,garanterat inga chanser till att få barn, vill ha bort "rubbet" äggstockar livmoder allt. Finner ingen mening med att hälften av varje månad bli påmind om att det aldrig blir några barn.
Vad krävs? Hur går jag till väga? Vem kontaktar jag?

Det är inte sterilisering du pratar om, utan kastrering. Detta är förenat med för tidigt klimakterium med vallningar, svettningar, benskörhet och ökad risk för hjärt-kärlsjukdom. Det är även stor risk för framfall och urininkontinens när man tagit bort livmodern.

Detta är inget man gör förutom när nyttan överväger riskerna, t ex vid cancersjukdom.

Det är inte sterilisering du pratar om, utan kastrering. Detta är förenat med för tidigt klimakterium med vallningar, svettningar, benskörhet och ökad risk för hjärt-kärlsjukdom. Det är även stor risk för framfall och urininkontinens när man tagit bort livmodern.

Detta är inget man gör förutom när nyttan överväger riskerna, t ex vid cancersjukdom.
Fast egentligen är det ju rätt vanligt på katter med kastrering på honkatter. Får de problem som vi inte tänker på ? Det var länge sedan vi hade en kastrerad honkatt.

Har ni alltså fått svårt på vitt att han har noll spermier? Eller vill han inte försöka? Har ni provat att plocka ut spermier rakt ur testikeln? Har ni provat spermiedonation? Det vad du tidigare skrivit om här handlar om din mans handikapp. Eller har det kommit ny info sen november? Eller vill han inte ha barn längre? Vill du vara kvar med honom? Är det värt det?
Vi får ingen utredning. Det är tvärstopp. Jag har gått ner dom kilon som barnlöshets ville att jag skulle gå ner för att utredas. Men då ska vi nu tydligen prova på egen hand i två år innan utredning påbörjas. Jag har vägt bra mycket mindre än såhär under vårt förhållande så jag begriper inte. Om två år är jag 37år och kötid till utredning, utredning och eventuella försök efter det så hinner jag falla för åldersgränsen.
Det är kört helt enkelt

Vi får ingen utredning. Det är tvärstopp. Jag har gått ner dom kilon som barnlöshets ville att jag skulle gå ner för att utredas. Men då ska vi nu tydligen prova på egen hand i två år innan utredning påbörjas. Jag har vägt bra mycket mindre än såhär under vårt förhållande så jag begriper inte. Om två år är jag 37år och kötid till utredning, utredning och eventuella försök efter det så hinner jag falla för åldersgränsen.
Det är kört helt enkelt

:confused:

Du vet bäst vad du själv vill. Men i mina öron låter det för det första långt ifrån helt kört, och dessutom väldigt drastiskt när utredning inte ens skett. Utredning går väl att få privat också, utan varken kötid eller krav på att försöka innan om jag inte fått det om bakfoten. Om än dyrare.

Klimakteriet och inkontinens låter som överkomligt mot att slippa påminnas
Om du hade träffat min mamma hade du inte resonerat så. Hon tog bort livmodern för många år sedan pga myom. Nu har hon ett framfall av urinblåsan som bokstavligen ramlar ut. Hon kan inte resa sig från en stol utan att det rinner. Inte droppar, utan rinner. Visserligen är hon gammal men det är ändå otroligt vad den livmoderoperationen ställde till det.

Det är kört helt enkelt

Nu är jag absolut inte så insatt i ämnet, men prova i 2 år själva?! Det kanske skiljer sig från landsting till landsting, men de jag hört om som fått utredningar har fått prova max 1 år själva, sedan direkt utredning.

Jag får inte använda några hormonpreparat pga risk för blodproppar.
Jag kan absolut träffa en psykolog för att få beslutet, men varken tid eller psykologer kan göra något åt barnlösheten.

Har det pratats om att bränna livmoderslemhinnan?

Jag har gjort det. Som alt till att ta bort hela skiten. Samt en sterilisering. Bränningen gjorde att det gick från 7 dagars mens men fruktansvärda plågor till 3 dagar minimal mens utan smärta. Nu fem år senare 4 dagar lite mer normal mens med smärta första dagen som Ipren hanterar fint.

Det är ett betydligt enklare ingrepp än ta bort livmodern. Inte alltid det hjälper och kan bara göras en gång. Men värt prova innan op kanske. Jag blev lovad få ta bort hela skiten om det inte fungerade men är otroligt glad jag slapp det. (Hade bränna inte hjälpt hade jag tveklöst opererat dock. Inget liv att ha det som innan).

:confused:

Du vet bäst vad du själv vill. Men i mina öron låter det för det första långt ifrån helt kört, och dessutom väldigt drastiskt när utredning inte ens skett. Utredning går väl att få privat också, utan varken kötid eller krav på att försöka innan om jag inte fått det om bakfoten. Om än dyrare.

Ja det är ju bra om andra har råd att söka privat hjälp. Det har inte vi.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 992
Senast: gul_zebra
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 192
Senast: Enya
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 142
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama