Man opererar väl bara bort äggstockarna då, eller tar de även livmodern?
Rubbet vid kastrering.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man opererar väl bara bort äggstockarna då, eller tar de även livmodern?
Går det inte att söka hjälp hos annan läkare? Det verkar konstigt att ha en provtid på 2 år om de vet att det sedan är två till tre års kö och om de har en stoppålder som då snabbt nås.Ja det är ju bra om andra har råd att söka privat hjälp. Det har inte vi.
Ja det är ju bra om andra har råd att söka privat hjälp. Det har inte vi.
Jo men enligt "vårdlagen" så ska det bara vara dom mellan 18-25år som ska behöva skriva på papper,dom över ska det räcka med ett besök hos bm/kurator.
För övrigt trodde jag inte heller att sterilisering överhuvudtaget tilläts på individer under 25 års ålder? @dobbis
Kopierat från kk sidaFör övrigt trodde jag inte heller att sterilisering överhuvudtaget tilläts på individer under 25 års ålder? @dobbis
Jag var 34,skrev inte på ett enda papper,men det var ju en evighet sen (läs typ 20 år sen)Var med på en sterilisering av en kvinna strax under 40 förra veckan och hon behövde skriva på papper från Socialstyrelsen som intygade att hon var införstådd med innebörden av ingreppet. Det behövs alltid, annars får inte läkaren utföra ingreppet som jag har förstått det.
Jag tror att undantag kan göras, men det är extremt sällsynt. Om det inte ändrats sen sist jag läste om bestämmelserna alltså, det är ett tag sedan.
Kopierat från kk sida
För kvinna < 25 år gäller att om hon önskar sterilisering måste en ansökan till Socialstyrelsen göras.
Jag var 34,skrev inte på ett enda papper,men det var ju en evighet sen (läs typ 20 år sen)
Det finns privata vårdgivare som har landstingsavtal eller arbetar enligt nationella taxan. Då betalar man enligt landstingets prislista.
Exempel:
https://www.google.se/search?q=privatvard&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari
Fast jag tycker att det låter lite konstigt, ditt resonemang.
"jag kan inte bli gravid så därför straffar jag mig med att vilja ta bort både äggstockar och äggledare och livmoder."
Har ni provat att vända er till den privata vården?Vi får ingen utredning. Det är tvärstopp. Jag har gått ner dom kilon som barnlöshets ville att jag skulle gå ner för att utredas. Men då ska vi nu tydligen prova på egen hand i två år innan utredning påbörjas. Jag har vägt bra mycket mindre än såhär under vårt förhållande så jag begriper inte. Om två år är jag 37år och kötid till utredning, utredning och eventuella försök efter det så hinner jag falla för åldersgränsen.
Det är kört helt enkelt
Kolla med annat landsting? Att behöva försöka två år till när man är 35 låter galet.Vi får ingen utredning. Det är tvärstopp. Jag har gått ner dom kilon som barnlöshets ville att jag skulle gå ner för att utredas. Men då ska vi nu tydligen prova på egen hand i två år innan utredning påbörjas. Jag har vägt bra mycket mindre än såhär under vårt förhållande så jag begriper inte. Om två år är jag 37år och kötid till utredning, utredning och eventuella försök efter det så hinner jag falla för åldersgränsen.
Det är kört helt enkelt
Har man 7 mil till kliniken är dock bilen bra ha kvar .Det låter lite som att du mår så dåligt av barnlösheten att du drar det lite långt åt andra hållet.
Att du försöker hantera den men kanske på fel sätt.
Banklån mm är vanligt om man försöker privat. En anhörig sålde bilen för att kunna bekosta det privat.
Har man 7 mil till kliniken är dock bilen bra ha kvar .
Vet dock inte om ts har det, men för oss hade just bilen varit dåligt val att sälja.