Vad krävs för sterilisering?

Ja det är ju bra om andra har råd att söka privat hjälp. Det har inte vi.
Går det inte att söka hjälp hos annan läkare? Det verkar konstigt att ha en provtid på 2 år om de vet att det sedan är två till tre års kö och om de har en stoppålder som då snabbt nås.

Sedan är jag osäker men vissa besök hos privatläkare verkar betalas hos landstinget, min mans tex och även när jag gått till privat gynekolog. Är det någon annan som vet hur det är med det. Ring en privat och fråga?

(Hade en vän iofs som var 42 och fick hjälp, men det kanske var privat eller annat landsting, hjälpen fungerade inte så bra men de fick barn av sig själva mellan två gånger då de skulle få hjälp.)

Jo men enligt "vårdlagen" så ska det bara vara dom mellan 18-25år som ska behöva skriva på papper,dom över ska det räcka med ett besök hos bm/kurator.

Var med på en sterilisering av en kvinna strax under 40 förra veckan och hon behövde skriva på papper från Socialstyrelsen som intygade att hon var införstådd med innebörden av ingreppet. Det behövs alltid, annars får inte läkaren utföra ingreppet som jag har förstått det.

För övrigt trodde jag inte heller att sterilisering överhuvudtaget tilläts på individer under 25 års ålder? :confused: @dobbis

Jag tror att undantag kan göras, men det är extremt sällsynt. Om det inte ändrats sen sist jag läste om bestämmelserna alltså, det är ett tag sedan.

Var med på en sterilisering av en kvinna strax under 40 förra veckan och hon behövde skriva på papper från Socialstyrelsen som intygade att hon var införstådd med innebörden av ingreppet. Det behövs alltid, annars får inte läkaren utföra ingreppet som jag har förstått det.
Jag var 34,skrev inte på ett enda papper,men det var ju en evighet sen (läs typ 20 år sen)

Jag tror att undantag kan göras, men det är extremt sällsynt. Om det inte ändrats sen sist jag läste om bestämmelserna alltså, det är ett tag sedan.

Kopierat från kk sida
För kvinna < 25 år gäller att om hon önskar sterilisering måste en ansökan till Socialstyrelsen göras.

Det stämmer, my bad! Läste på och för 18-25 så var det möjligt att ansöka hos Socialstyrelsen om man har ärftlighet för en mkt svår sjukdom, genomgår könsbekräftande kirurgi eller om en graviditet skulle innebära medicinsk livsfara för kvinnan. Dvs inte riktigt för gemene man.

Vi får ingen utredning. Det är tvärstopp. Jag har gått ner dom kilon som barnlöshets ville att jag skulle gå ner för att utredas. Men då ska vi nu tydligen prova på egen hand i två år innan utredning påbörjas. Jag har vägt bra mycket mindre än såhär under vårt förhållande så jag begriper inte. Om två år är jag 37år och kötid till utredning, utredning och eventuella försök efter det så hinner jag falla för åldersgränsen.
Det är kört helt enkelt
Har ni provat att vända er till den privata vården?
Danmark finns ju också som alternativ

Vi får ingen utredning. Det är tvärstopp. Jag har gått ner dom kilon som barnlöshets ville att jag skulle gå ner för att utredas. Men då ska vi nu tydligen prova på egen hand i två år innan utredning påbörjas. Jag har vägt bra mycket mindre än såhär under vårt förhållande så jag begriper inte. Om två år är jag 37år och kötid till utredning, utredning och eventuella försök efter det så hinner jag falla för åldersgränsen.
Det är kört helt enkelt
Kolla med annat landsting? Att behöva försöka två år till när man är 35 låter galet.

Vi har gått privat, 4000 kostade utredning.

Vet folk som lånat pengar för att ha råd, familj, släkt, vänner, bank.
Jag vet hur jobbigt det är med mensen månad efter månad, men är det verkligen värt att ge upp?
Har ni kollat adoption? Familjehem? Utomlands?

Det låter lite som att du mår så dåligt av barnlösheten att du drar det lite långt åt andra hållet.
Att du försöker hantera den men kanske på fel sätt.

Banklån mm är vanligt om man försöker privat. En anhörig sålde bilen för att kunna bekosta det privat.
Har man 7 mil till kliniken är dock bilen bra ha kvar :p.
Vet dock inte om ts har det, men för oss hade just bilen varit dåligt val att sälja.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 992
Senast: gul_zebra
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 192
Senast: Enya
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 142
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama