Vad i hela friden gör vi del ,gud vet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag trodde att om man inte har mens regelbundet så byggs livmoderslemhinnan på eftersom den inte rensas ut. Att regelbunden mens är något man ska eftersträva för att "förnya" livmodern. :confused:
Oj, isåfall skulle jag haft en livmoderslemhinna flera centimeter tjock :D Livmoderslemhinnan byggs väl upp vid ägglossning, och sådan har man inte om man går på p-piller.

Borde gå ut och kolla till russinet som rullade fast i ligghallen tidigare under kvällen. Som tur är kom hon loss själv medan jag letade efter grep för att skyffla halm. Lär vara stel imorgon... Åt sin hink ngn timme senare som vanligt iaf.

Kaos jag hade nog fått hålla fast högerhanden för att inte smälla till personen på käften :banghead::nailbiting:
Det trista är att karln är snäll, intelligent och en allmänt vettig kollega. Så allt sägs med ett tonfall av "jag vill hjälpa dig".

Glad att ajg inte fick samma känslostorm mitt i samtalet som efter. Då hade vi kunnat få allvarligt dålig stämning i fikarummet......

Det som förbryllat mig är att hans värld är så uppdelad i män och kvinnor. Han pratar om "alfahannar" vi båda känner. Han pratar om kvinnor och om "killar i min ålder". Känner ingen annan som pratar så. Vi är kollegor, personer.
Jag blir helt matt på tanken att behöva gå omkring och tänka på att jag är "kvinna" och inte likadan som männen på jobbet utan mer lik kvinnorna. Jag känner mig inte lik nån. Jag är mest lik mig själv.

Det trista är att karln är snäll, intelligent och en allmänt vettig kollega. Så allt sägs med ett tonfall av "jag vill hjälpa dig".

Glad att ajg inte fick samma känslostorm mitt i samtalet som efter. Då hade vi kunnat få allvarligt dålig stämning i fikarummet......

Det som förbryllat mig är att hans värld är så uppdelad i män och kvinnor. Han pratar om "alfahannar" vi båda känner. Han pratar om kvinnor och om "killar i min ålder". Känner ingen annan som pratar så. Vi är kollegor, personer.
Jag blir helt matt på tanken att behöva gå omkring och tänka på att jag är "kvinna" och inte likadan som männen på jobbet utan mer lik kvinnorna. Jag känner mig inte lik nån. Jag är mest lik mig själv.
Låter inte som vad jag skulle kalla just VETTIG kollega? Har aldrig någonsin behövt höra sån dynga, även om jag fått höra att jag är farlig, rivjärn och liknande.
1950-talet ringde och vill ha tillbaka sin syn på könsskillnader?

Jag trodde att om man inte har mens regelbundet så byggs livmoderslemhinnan på eftersom den inte rensas ut. Att regelbunden mens är något man ska eftersträva för att "förnya" livmodern. :confused:

Nej, en livmoderslemhinna kan inte bygga på sig i "oändlighet", till slut blöder den ut. Svårt att generalisera utan att blanda in hormoner, men ja.

Att inte regelbundet bygga upp-blöda ut-bygga upp-blöda ut minskar risken för cancer i slemhinnan då risken för förvärvade mutationer ökar med antalet celldelningar.

Fasiken
Ingen vill lägga på när vi pratar jag och karln men man måste ju sova med.
Nu se om det finns nåt att se på tv en stund innan sovdags

Nej, en livmoderslemhinna kan inte bygga på sig i "oändlighet", till slut blöder den ut. Svårt att generalisera utan att blanda in hormoner, men ja.

Att inte regelbundet bygga upp-blöda ut-bygga upp-blöda ut minskar risken för cancer i slemhinnan då risken för förvärvade mutationer ökar med antalet celldelningar.

Om du använder något hormonellt preventivmedel så funkar det annorlunda för då har du ingen ägglossning och inte heller någon direkt påbyggnad av slemhinnan.

Om du däremot inte använder hormoner så är det bra om du blöder regelbundet. Tex de som har PCOS och sällan har ägglossning och därmed mens har en förhöjd risk att få cancer.

Om du däremot inte använder hormoner så är det bra om du blöder regelbundet. Tex de som har PCOS och sällan har ägglossning och därmed mens har en förhöjd risk att få cancer.

Förhöjd risk för vilken cancer? Vet man vilken den bakomliggande mekanismen är?

Äsch, jag hittade det på en föreläsning, tack ändå!

Senast ändrad:
Jag antar att det är bla livmoderhalscancer. Jag är lat och orkar inte googla men det finns hur mycket som helst om det.

Ja att slemhinnan byggs upp och byggs upp men blir aldrig någon ägglossning. Till slut så lossar den för att den blir för gammal.

Jag har mest haft intresse av PCOS som en fertilitetsgrej och har då läst om andra negativa aspekter av PCOS.

Äsch, jag hittade det på en föreläsning, tack ändå!
Då vet du antagligen mer än mig nu ändå :D
Jag har som sagt bara snubblat över det när jag varit intresserad av PCOS och fertilitetsproblem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 571
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
13
· Visningar
581
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama