Vad heter era hundar och hur har ni valt namnen?

Mirre

Trådstartare
Ja hur har ni tänkt när ni har valt namnen på era hundar?

Kör ni på kennelnamnen eller har ni egna namn?

Omplaceringen heter en förkortning av namnet hon hade hos förra ägaren, vilket också är stamtavlenamnet. De andra två har "valda" namn med rätt startbokstav utifrån stamtavlenamnet. Äldre tikens stamtavlenamn är väldigt likt mitt tilltalsnamn, så därför gick det bort, och vi valde bara något som lät bra men hade samma startbokstav (underlättar när man pratar om sin hund med andra som har valpar från samma uppfödare). "Valpen" är egenuppfödd och jag har alltså valt stamtavlenamnet själv, men för att få med sambon på tåget att överhuvudtaget ta valpar fick jag lova att han skulle få välja tilltalsnamn, så på den vägen är det :)

Mina hundars stamtavlenamn passar inte alls som tilltalsnamn.
Gammelhunden heter Jonathan och det var uppfödarens barnbarn som kallade honom för det och jag gillade det och fortsatte kalla honom det helt enkelt.
Lillfisen heter egentligen Robbie Williams och har kallats Robbie men jag gillade inte det så han fick bli Robin.

Egna namn :)

Billy var ett namn vi kom på i affären, så han är döpt efter Billys pizza :o
Han heter egentligen *uppfödarnamn* A Bite of Antares.

Ivan heter Ivan för han har ryska föräldrar och för att han är förskräcklig.
Han heter egentligen *uppfödarnamn* White Russian.

Jag har döpt min efter ett "fel" hon har enligt rasstandarden. Hon föddes med en vit tass och döptes därför kort och gott till Tassa. Namnet har alltså inget med kennelnamnet att göra och börjar inte heller på samma bokstav.

Vi har fått välja egna namn på våra senaste, så de har haft samma tilltalsnamn som det i stamtavlan :) ja, förutom kennelnamnet då. Det ropar man ju inte ut i skogen.

Tror det är vanligare bland jakthundsuppfödare att göra så, namnen behöver inte vara lika tjusiga där ;)

Jag har inte ens vetat vad hundarna hetat i stamtavlan när jag döpt dem :)

Signe funderade vi ett tag på, hade bara idéer på tiknamn. Kändes perfekt på en skäggig lite gubbig hund. Har dock insett sen hur vanligt det är.
Stoja bestämde jag några år innan, typ. Döpt efter vilket temperament jag ville ha, stämmer alldeles för bra.

Vår hunds tilltalsnamn hänger inte alls ihop med kennelnamnet, utan vi (eller främst min man ;) ) valde det själva. Han heter -kennelnamn- midsummer nite mist, men kallas Russel eller Ru.

Jag har i första hand valt vad jag vill kalla hunden och så har jag och uppfödaren gemensamt försökt få in det i stamtavlenamnet.

Äldsta heter Kissmeth's Donna Deleia och kallas Leia.
Sen Schnauzi-Hero's Bettina Bossanova som kallas Nova.
Och så har jag nu en egenuppfödd valp från Nova som kommer att heta La Leia's Fabulous Fixa och kommer att kallas Fixa.

Uppfödaren ville att vi skulle döpa våra valpar, det skulle vara kort och börja på "M".
Efter omröstning mellan Matisse och Midas, heter han Midas både på pappret och hemma.

Min hund heter i stamtavlan Blackneck's B'Jaga och kallas för Jaga.
Uppfödarna lät mig välja mellan B'Java, B'Jaga och B'Jessie.
Hade jag inte fått välja och hon inte fått B'Jaga så hade jag hittat på ett smeknamn.

Min gamla hund hette Chernevs Candy at Brd.
Ingen kunde säga det (Brd är en förkortning men folk trodde det skulle stå Bird..) och hon hade smeknamnet Josie, men jag började kalla henne för Trosan :o. Och det gjorde alla tillslut, förutom farmor som sa Josi :meh:

Sarek heter Vickulas Sarek i stamtavlan. Jag fick komma med förslag på namn på S men det var uppfödaren som valde och vilken valp jag skulle ha bestämdes efter att de registrerats. Sarek var mitt förslag så det var ju skoj att det blev den valpen som hette det. Rio heter Vickulas Rio i stamtavlan och jag vet inte riktigt om det var förslag från tidigare ägare eller om det är uppfödarens egna val. Inga andra valpar har vad jag vet geografiska namn så det är slumpen som gjort att de hamnat hos mig :)

Staffen heter Emmerdales Ynk och jag tyckte YNk var ett superbra namn så han fick heta så. Ilo hade jag bestämt månader innan jag ens skaffat hunden, Ilo betyder glädje på finska och satt rätt i munnen tycker jag. Ilo hette Lucky hos uppfödaren.

Vi har fått välja egna namn på våra senaste, så de har haft samma tilltalsnamn som det i stamtavlan :) ja, förutom kennelnamnet då. Det ropar man ju inte ut i skogen.

Tror det är vanligare bland jakthundsuppfödare att göra så, namnen behöver inte vara lika tjusiga där ;)
När jag tänker efter har vi bara haft en hund av våra sju senaste som vi inte fått döpa själv. Han hette Kolbäcksgårdens Hero, men när han kom till oss fick han heta Dacke i stället.
Det var en valp efter vår hane, som vi tog efter att de som skulle ha honom inte hörde av sig till uppfödaren längre, men redan hade valt namn.

Senast ändrad:
Nu har jag ingen hund sedan i våras (första gången i mitt liv) men den senaste hunden gick ha kvar sitt uppfödarnamn. Hon hette Beyla i stamtavlan, vilket är väldigt fint enligt mig. Kallades för Beyla eller Beylis.

Hunden innan hette Ted i stamtavlan, men vi valde att kalla honom Tuff eller Tuffe. Så där körde vi på samma bokstav, men det var nog mest en slump.

Hunden innan det hette Ellie i stamnavlan, och vill behålla det :)

Plexus heter kort och gott Frodo i stamtavlan, men eftersom förra ägaren (och jag håller med) inte tycker att en dobermann kan heta det började hon kalla honom Plexus istället.

Min äldsta hund ville jag kalla Vilda men av olika anledningar blev det inte så och jag fick hastigt o lustigt komma på ett annat tilltalsnamn och det som då låg närmast till hands var Hilda. Tog ett tag innan jag kände mig bekväm med det namnet men efter ett tag kändes det självklart att det var en "Vilda-Hilda" jag hade ;)
Andra hunden kallade uppfödaren Lucky (del av stamtavlenamnet) så det fick han behålla när han flyttade till mig eftersom han redan lystrade till det.
Tredje hunden valde jag både stamtavlenamn och tilltalsnamn till, han heter *kennelprefix* Keep A Secret och jag kallar honom Killian, vilket jag hade googlat fram betyder "liten och busig" vilket passar honom perfekt.
Fjärde hunden var inte alls planerad och jag hade inga tilltalsnamn på lager men när hon flyttade hit kändes hon som en Mindy, men då jag redan vet en hund av samma ras som heter det ville jag inte ta det namnet så då blev det Minja istället. Dock kallas hon 9 av 10 ggr för Minnie...
Femte hunden köpte jag som 4-åring så hon hade redan ett tilltalsnamn som förra ägaren gett henne, hon kallas Gnistra.

Min tik heter Hillstars All Inclusive och kallas för Siv (IncluSIVe) och min hane heter Mirox Boneheur le Beau och kallas för Seke (vad vi ibland kallade min gamle JRT för när han var vild så heelerns namn blev en hyllning till JRTn Hugo) och har inget från uppfödarnamnet som tilltalsnamn. :)

Jag hade redan bestämt vad min pinne skulle heta innan jag köpte henne,nu hade inte hennes Ungerska uppfödare döpt henne och kullen skulle börja på A så hon heter Any guess i stamtavlan (+ ett krångligt outtalbart kennel namn) Men kallas Gissa,jag har valt namnet för att det är kul, Vad heter hunden? Gissa......och det gör dom.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 964
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Vi ska skaffa oss ett kennel namn Och man ska lämna flera alternativ till skk Men vad ska vi heta ? Än så länge ha vi bara kommit på...
2
Svar
23
· Visningar
1 846
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Japp. Det är praktiskt med en enfärgad kull, då kan alla valpköpare få välja namn och trots det spara urvalet till veterinärbesiktningen :)
5 6 7
Svar
126
· Visningar
2 325
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar