Vad har Du för hundras?

Vad har du för hundras?
Två wachtelhundar och en jaktlabrador.

varför valde du den?:bump:
Jag är uppvuxen med wachtelhund och därför blev det naturligt att första egna hunden också blev en wachtel. Jag har en tik samt en valp från kullen hon hade i somras. Jag köpte jaktlabben för att jag ville jaga mer fågel och ha en hund avlad för specifikt fågeljakt, men även för att lättare kunna testa fler hundsporter :)

Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig?
Wachtelhunden: En otroligt mångsidig jakthund och ofta en trevlig familjehund. Rasens största nackdel är allergiproblem och att det är en spretig ras rent prestationsmässigt eftersom det är en allroundhund.
Jaktlabradoren: En väldigt mångsidig hund som ofta har mycket will to please och stor arbetslust. Labradorens största nackdel är helt klart att den är så uppdelad, och att rasklubben därmed blir spretig. Även här finns så klart hälsoproblem - ed/hd, OCD, allergier.

Har den haft några sjukdomar under sitt liv?
Pepparpeppar har våra hundar varit friska, men däremot råkat ut för en del olyckor. Jakthundar är tyvärr utsatta med vildsvinsskador, tasskador, tandskador osv, men de är även påhittiga och äter råttgift, strumpor och annat..

Hur aktiverar du din hund?
Vi jagar och tränar jakt.

Blev ditt liv med hund som du tänkte dig?
Ja, det tycker jag :) Men jag hade nog inte räknat med att bli så supernördig!

Skulle du välja samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig?
Ja, jag skulle absolut välja wachtel eller labrador igen. Är även lite sugen på en tysk jaktterrier och antingen springer eller cocker spaniel av jakttyp.

Lever du ensam med hund eller har sambo/familj? Har du eventuellt en kennel?
Sambo. Födde upp min första kull i somras.

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?
Det blir valpens första nyår, men de andra är oberörda.

Vad har du för hundras och varför valde du den?
Nike som är äldst införskaffades strax innan vi tog bort föregående hund, då ville vi bara ha en lätt hund och visste inte riktigt vad mer än att vi ville köpa den innan Ozzy togs bort. Ozzy fick leva sina sista två veckor på smärtstillande och lekte glatt med valpen. Nike är malteser (50%), tib. spaniel (25%), tax (12,5%) och corgi (12,5%) enligt uppgift och blev precis det vi behövde och önskade oss i hundväg just då.
Nessie införskaffades när dottern gått på kurser på brukshundsklubben med Nike men ville ha en "riktig" hund att träna med. Dottern var inne på border collie men jag tänkte att det kanske blir för krävande så valde en welsh corgi cardigan som beskrivs som en "aktiv sällskapshund". Är osäker på om Nessie själv har läst rasbeskrivningen då jag många gånger funderat på om inte en bc hade varit lättare.. Hade iallafall varit beredd på att få hem en fullfjädrad arbetsnarkoman vilket Nessie är. Dottern tröttnade precis som jag förstod var risken och på grund av Nessie så tränar och tävlar både jag och maken i agility (han med Nike) och jag tränar och tävlar även i lydnad med Nessie och funderar på om vi ska testa köra lite rallylydnad också.
Nano införskaffades i våras till maken som hans första "egna" hund, tanken är att även hon ska tävlas i agility nästa år. Nano är en Miniatyre American Shepherd och valdes då vi ville ha en smidig, funktionell ras från vallhundsgruppen som ska ha fysiska förutsättningar för agility och med hopp om att hon hamnar i medium-klassen.

Nike som är blandis är lite som att ha ett gosedjur, ligger helst och sover hela dagarna och inte alls särskilt träningsmotiverad. Agility är egentligen det enda som hon faktiskt går igång på och vill träna, annars bahagar hon knappt att ens sitta på kommando.. Det inte det att hon inte vet vad hon ska göra, hon har bara inte lust med det. Fördelar: okomplicerad hund som i princip vem som helst kan ha hand om. Nackdelar: Hopplös päls som bara tovar sig och därför hålls hon nerklippt.
Nessie (welsh corgi cardigan) Fördelar: Vill du ha en schäfer i litet format så är det här hunden för dig, Nessie har otrolig will to please, tröttnar aldrig på träning oavsett vilken typ av träning det är, är inte den skarpaste kniven i lådan men när hon väl fattat så sitter det. Nackdelar: Hårar en hel del särskilt vid fällning, luftar gärna sina åsikter (pratig hund) och bryr sig inte ett dugg om att du ligger hemma däckad i influensa utan tycker att matte minsann kan masa sig ur soffan och sysselsätta sin stackar hund som inte fått träna sen i förrgår!
Nano (miniatyre american shepherd) nu är hon bara kring året så det lite tidigt att utvärdera hur hon "är" men försöker. Fördelar: sjukt smart hund, lär sig snabbt, will to please finns där men inte med samma hängivna dyrkan som hos vår corgi utan blir det tråkigt så hittar hon på egna saker, gillar att träna men har tydlig av och på knapp. Nackdelar: sjukt smart hund, lär sig snabbt (även egna saker som att öppna dörrar, ta sig ur trädgården, väcka matte för att jag vill minsann ha frukost nu!)

Nån magsjuka, nån feber men ingen av hundarna har hittills haft nåt allvarligare tack och lov! De är rätt unga också, Nike som är äldst blir 4 nästa år.

Promenader, lösspring med varann ute, cyklat på sommaren, agility, lydnad för Nessie och även lite för Nano sen lite balansboll, trickträning m.m.

Nä, jag hade aldrig kunnat fantisera ihop att jag skulle börja träna och tävla lydnad och agility :p, husse än mindre då hans tidigare hundaktivitet mestadels sträckt sig till att klappa hund i soffan..

Skulle du välja samma ras igen?
Ja, fast jag kan absolut tänka mig att prova nån ny också.

Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig?
De flesta som är friska och krya, det som går bort är jakthund då jag inte är intresserad av att jaga i nuläget.

Lever du ensam med hund eller har sambo/familj?
Familj

Vad jobbar du med?Vilka tider?
Natt på boende

Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
Hemma, nästan alltid nån hemma då jag jobbar nätter och maken dagtid

Har du eventuellt en kennel?
Nja, jag har ett kennelnamn jag tagit över och har tagit en kull på corgin men har inga direkta planer på nåt mer i dagsläget.

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton?
Vi bor ute på landet så det rätt lugnt här utom på själva nyårsafton då grannen bredvid smäller en del vid tolvslaget. Nessie och Nike har tagit det med ro och jag tror inte det blir nåt problem med Nano heller då hon stått ute i världens åskväder helt obrydd medans jag själv hoppat högt av åskknallarna men vi får väl se.

Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?
Tror inte det blir så mycket stress.

48394275_10216487516134653_7264576889262440448_n.jpg

vad har du för hundras och varför valde du den?
Vi har två pumitikar
Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig? En underbart rolig och arbetsam ras. Funkar till många olika aktiviteter. Nackdel - kanske kan vara lite skälliga. Vissa är lite reserverade, men det kan man ju välja att se som för- eller nackdel 😊
Har den haft några sjukdomar under sitt liv? Nej
Hur aktiverar du din hund? Maken tävlar agility, jag kör lite lydnad och rally när det finns tid.
Blev ditt liv med hund som du tänkte dig? Mycket bättre!!!
Skulle du välja samma ras igen? Planerar en till när vi hittar rätt kombo!
Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig? Kanske en pyrre eller en Perro. Men det är nog inte aktuellt, tycker vi har den optimala rasen för oss!
Lever du ensam med hund eller har sambo/familj? Make
Vad jobbar du med? Vilka tider?Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt? De är hemma på fm, maken är hemma på lunchen, jag har två jobb och kommer oftast hem 14-tiden.
Har du eventuellt en kennel? Nej
Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen? Den ena är lätt obekväm, men vi bor på landet och umgås med grannar som också har hundar, så de brukar inte vara speciellt påverkade. På nyårsafton blir vi 10 pers och 11 hundar 👍🏻

Just ja, angående kennel. Jag har ingen och har inga planer på att ha heller i nuläget. Däremot hade jag tiken på foder så hon har haft en kull hos uppfödaren och nu ska jag leasa ut henne för ytterligare en kull.

hundras
American Akita

varför valde du den?
Ville ha en stor hund med stående öron och funktionell päls som inte hade för stora krav på aktivering men ändå kunde användas till allt möjligt.

Fördelar: självständiga, intelligenta, lagom storlek och bra päls, hetsar inte upp sig i onödan, gott självförtroende
Nackdelar: skulle kunna vara lite mer föriga, rasen tenderar att bli större/tyngre och det är inget bra för de förlorar sin funktionalitet då

Mina är så otroligt enkla, har med dom överallt jämt, går på restaurang, bor på hotell, är med på lektioner/kurser mm, sover inne aktiva ute, fungerar med folk och fä. Jaktlusten är förstås stor, de är ju ursprungligen jakthundar, så det kan jag ju knappast klaga på ;) Den lilla är lite gapig, hon har inte läst att de är av tyst ras.

Ja, stora har haft öroninflammation och i år hälta pga trauma
Lilla blev förgiftad som 1åring

Vi promenerar, tränar och tävlar lydnad, personsök, personspår, nosework framförallt men även viltspår, rallylydnad, drar pulka/skrinda, utställning mm vi gillar att göra olika saker

Ja

Sambo, men det är mina hundar och han kan hänga med på nån promenad ibland typ

Vad jobbar du med? Vilka tider?

Jobbar med hund, oregelbundet

Antingen är de hemma eller med mig

Inte än

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?
Vi brukar i regel somnat vid tolvslaget, så roliga är vi ;) men är vi vakna så bryr sig hundarna inte om de smällar som hörs. Bor på landet så det är inte överdrivet mycket.

hundarna.webp

Jag har en Dvärgschnauzer på snart 6 år. Sen har maken två Schäfertikar på snart 11 resp 3 år.
När jag träffade maken hade jag "Skägget" och med maken fick jag 3 Schäfertikar och en kennel på köpet. Sen dess har hundar sålts och köpts. Kenneln har inriktning mot bruks och tjänst och han tävlar dem i IPO (spår, lydnad, skydd)

Skägget blev inte vad jag tänkt mig i hundväg. Han är jättego men saknar helt arbetslust. Men han är robust och käck och hänger på de stora i tempo och fart i skog och mark.
Jag har innan sparat en av våra uppfödningar men sålde henne då hon inte platsade helt i aveln. Saknar en hund för spår, Nosework och sök. Planerar att spara en ny tik ur en kull vi ska ta på en leasingtik nästa år. Till dess får jag nöja mig med min vrånga Dvärgschnauzer och gammeltiken "Mamma Mu".
Vi ska även para vår yngre tik i sommar men det är smartare i avelssynpunkt att spara en valp från leasingtiken.
Våra hundar har alla varit väldigt friska. Den gammla har bara behövt veterinärvård en enda gång och det var förra året när hon bet av en tand. Annars har det bara varit vanlig "service" som behövts på våra hundar :)
Schäfrarna är underbara. Föriga, arbetsvilliga, tåliga, glada, med på allt och det är därför jag gillar dem så mycket.
Maken jobbar ständig natt. Han är också engagerad i vår Schäferhundklubb, är skyddsfiggurant , spårläggare och provledare i IPO.
Jag sköter all markservice, pluggar SKKs uppfödarutbildning, sköter hemsida, kontakter, bokar provtider osv. Jag jobbar halvtid. Det skulle inte gå att driva runt det här om vi inte hadde de jobbtider som vi har.

Skägget
eZs4yZJ.jpg

Den gamla tiken "Mamma Mu"
2baINcS.jpg

Yngsta tiken Helga
yiZs1jM.jpg

Ursäkta OT men fy vad jag gillade både typen och utseendet på "mamma mu" :love:

Ras
En boxer (hane) på 4.5 år.

Varför
Är insnöad på boxer sen länge. En släkting hade några kullar så både jag och mina föräldrar kom tidigt i kontakt med rasen. Första hunden i familjen var en oavsiktlig boxer-gråhund blandning från denna släkting, sen har det blivit tre renrasiga boxrar som mina föräldrar har ägt (fast den sista var det jag som hade hand om mest) och så den nuvarande killen som är min. Har mycket svårt att tänka mig någon annan ras, fast nu när jag är med i lite olika blandade träningsgrupper har jag åtminstone fått se att andra raser kan vara lite mysiga i alla fall. ;)

Fördelar
Glada och sociala, med på det mesta. Riktigt roliga att arbeta med om de kommer från bra brukslinjer. Kan oftast slappa i några dagar utan att klättra på väggarna men tar i för fullt när nåt kul erbjuds.

Nackdelar
Sjukdomar och att det glada och sociala kan gå till överdrift. Träningsmässigt kan de vara väldigt hårda i skallen, de är ganska självständiga och det saknas ofta will to please i moment som inte är självbelönande. Jag har försökt ta mig ur appellen i två år nu.

Sjukdomar
Peppar, peppar, inget än så länge, förutom att han lätt sträcker sig (lite långbent och lång i länden, vilket passar mindre bra ihop med boxers avsaknad av självbevarelsedrift) och troligen har en del spondylos (han hade en 0 vid 16 månader och en 1 vid 24).

Aktivering
Vi tränar spår och lydnad, i vissa perioder ganska intensivt. Vi ställer även ut en hel del då han gått riktigt bra på boxerspecialerna, men mindre bra på SKK-utställningar.

Nyår
Breeze är helt oberörd av smällare och raketer, men vår förra boxer Ringo hade svårt för dem ute samt just under bombardemanget under nyår. Så när vi hade honom la vi om nyårsfirandet helt till lugna hemmakvällar och det har vi fortsatt med. Behöver dock inte längre dra för gardinerna och spela musik eftersom Breeze inte påverkas. Köper aldrig raketer längre och ångrar att jag gjorde det tidigare.

Övrigt
Det enda som inte blivit som jag hade hoppats är just träningen, Breeze har varit en stor utmaning för mig. Hade trott han skulle vara lite lättare än Ringo som vi hade innan, men han är också väldigt intensiv och lättstörd.

Jag och min man delar på vardagsbestyren men det är jag som tränar. Vi jobbar båda hemifrån, så vi har det ganska lyxigt så sätt. En boxer till blir det förhoppningsvis nästa år, går och väntar på besked om en kull. Är sugen på att själv ta någon kull i framtiden, men behöver lära mig mer först.

20181018_115531.webp

Senast ändrad:
Vad har du för hundras?
En labrador retriever, utställningslinjer

varför valde du den?
För att vi ville ha nåt mentalt stabilt, då vi när vi skaffade honom hade en ljudkänslig hund och ville inte riskera det igen

Fördelar är att han gärna hänger med på allt, men inte kräver nåt mer än de vanliga promenaderna.
Nackdelar är att rasen har vissa sjukdomar som HD, ED, EIC, PRA mm.

Är lite känslig med jästsvamp i öronen och analsäckar som behöver tömmas med jämna mellanrum. Annars inget större, tack och lov.

Mestadels är han bara familjehund som hänger med och får promenader. Vi har tränat och tävlat lite rallylydnad och tränar lite viltspår ibland.

Ja

Nästa blir nog en lite mindre ras, har haft lagotto tidigare och har det gärna igen om jag har tiden och orken för aktivering

Sambo och son

Han bryr sig inte nåt speciellt. Kan titta upp när det är som värst, men mer av nyfikenhet än rädsla. Brukar dock få ett tuggben vid 12-slaget för att inte behöva bry sig.

Bifogade filer

• IMG_20181126_125630.webp
    IMG_20181126_125630.webp
    92,9 KB · Visningar: 29
Ras
En boxer (hane) på 4.5 år.

Varför
Är insnöad på boxer sen länge. En släkting hade några kullar så både jag och mina föräldrar kom tidigt i kontakt med rasen. Första hunden i familjen var en oavsiktlig boxer-gråhund blandning från denna släkting, sen har det blivit tre renrasiga boxrar som mina föräldrar har ägt (fast den sista var det jag som hade hand om mest) och så den nuvarande killen som är min. Har mycket svårt att tänka mig någon annan ras, fast nu när jag är med i lite olika blandade träningsgrupper har jag åtminstone fått se att andra raser kan vara lite mysiga i alla fall. ;)

Fördelar
Glada och sociala, med på det mesta. Riktigt roliga att arbeta med om de kommer från bra brukslinjer. Kan oftast slappa i några dagar utan att klättra på väggarna men tar i för fullt när nåt kul erbjuds.

Nackdelar
Sjukdomar och att det glada och sociala kan gå till överdrift. Träningsmässigt kan de vara väldigt hårda i skallen, de är ganska självständiga och det saknas ofta will to please i moment som inte är självbelönande. Jag har försökt ta mig ur appellen i två år nu.

Sjukdomar
Peppar, peppar, inget än så länge, förutom att han lätt sträcker sig (lite långbent och lång i länden, vilket passar mindre bra ihop med boxers avsaknad av självbevarelsedrift) och troligen har en del spondylos (han hade en 0 vid 16 månader och en 1 vid 24).

Aktivering
Vi tränar spår och lydnad, i vissa perioder ganska intensivt. Vi ställer även ut en hel del då han gått riktigt bra på boxerspecialerna, men mindre bra på SKK-utställningar.

Nyår
Breeze är helt oberörd av smällare och raketer, men vår förra boxer Ringo hade svårt för dem ute samt just under bombardemanget under nyår. Så när vi hade honom la vi om nyårsfirandet helt till lugna hemmakvällar och det har vi fortsatt med. Behöver dock inte längre dra för gardinerna och spela musik eftersom Breeze inte påverkas. Köper aldrig raketer längre och ångrar att jag gjorde det tidigare.

Övrigt
Det enda som inte blivit som jag hade hoppats är just träningen, Breeze har varit en stor utmaning för mig. Hade trott han skulle vara lite lättare än Ringo som vi hade innan, men han är också väldigt intensiv och lättstörd.

Jag och min man delar på vardagsbestyren men det är jag som tränar. Vi jobbar båda hemifrån, så vi har det ganska lyxigt så sätt. En boxer till blir det förhoppningsvis nästa år, går och väntar på besked om en kull. Är sugen på att själv ta någon kull i framtiden, men behöver lära mig mer först.

Visa bifogad fil 23265

Måste bara få kommentera till rasen. Vi hade boxer när jag föddes som fanns med oss tills jag var 6-7 år gammal. Kommer aldrig glömma honom. En gulbrun boxer som hette Urax som mina föräldrar tog sig an när han var 6 månader gammal. Dessvärre med kupérad svans. Vi pratar 80-talet nu. Älskade allt och alla. Mötte oss barn när vi gick av skolbussen. Sprang lös överallt med oss när familjen var ute. Jag minns att jag brukade ligga i hans hundkorg med honom som liten och gosa med honom. Han var så snäll. När mamma och pappa inte visste lät vi barnen honom krypa upp i sängen med oss. Jag tror aldrig själv jag kommer vilja ha en boxer för att den känns så krävande. Han blev 13 år, men fick dessvärre en elakartad tumör på ryggen. Rasen kommer för alltid ligga varmt om hjärtat mitt. :heart

Lycka till med er boxer!:grin:

Måste bara få kommentera till rasen. Vi hade boxer när jag föddes som fanns med oss tills jag var 6-7 år gammal. Kommer aldrig glömma honom. En gulbrun boxer som hette Urax som mina föräldrar tog sig an när han var 6 månader gammal. Dessvärre med kupérad svans. Vi pratar 80-talet nu. Älskade allt och alla. Mötte oss barn när vi gick av skolbussen. Sprang lös överallt med oss när familjen var ute. Jag minns att jag brukade ligga i hans hundkorg med honom som liten och gosa med honom. Han var så snäll. När mamma och pappa inte visste lät vi barnen honom krypa upp i sängen med oss. Jag tror aldrig själv jag kommer vilja ha en boxer för att den känns så krävande. Han blev 13 år, men fick dessvärre en elakartad tumör på ryggen. Rasen kommer för alltid ligga varmt om hjärtat mitt. :heart

Lycka till med er boxer!:grin:

Tack!

Våra första två hade också kuperad svans, men jag älskar verkligen deras svansar nu. Och älskar sängar gör de fortfarande, Breeze började smyga upp i vår säng som valp (jag vaknade på morgonen med en valp tryckt intill min rygg) och sen har han blivit kvar där... ;)

13 år är en mycket hedervärd ålder för en boxer, men ja, tumörer är ett gissel. Det finns mer sällskapsavlade linjer som det inte är så mycket tryck i, men mycket fysisk motion behöver de alltid, och i grunden ska de ju vara en brukshund även om en hel del tycker bäst om fritt valt arbete. ;)

En shetland sheepdog. Det som fick mig att välja sheltie var storleken, allsidigheten och att många beskriver dem som "lätta" hundar. Ja, och följsamheten!

Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig? Tycker det är svårt att svara på annat än individnivå. Här utgår jag från min hund.

Fördelar: alert och träningsvillig, matglad, kelen, lekfull/busig, lättsam storlek, går bra ihop med andra hundar, kan koncentrera sig även med löptik i närheten, lättlärd (men matte är fumlig ;)), glad och livlig! Han skulle absolut larma rejält om det kom en inbrottstjuv :p.

Nackdelar: är inte "världens snällaste hund" utan kan visa en hel del humör vilket har överraskat mig en del. (Valde sheltie istället för kooiker just för att jag tänkte att sheltien skulle vara mildare. Det blir inte alltid som man tror ;).) Min kille är även lite osäker mot en del "konstiga saker" och ibland människor och vissa ljud. Det verkar dock vara lite situationsberoende och påverkar oss inte så mycket i vardagen. Vi kan till exempel gå överallt utan att han går runt och är rädd. Han är svår att dämpa i sitt skall.

Han har varit skadad troligtvis på grund av en rasbunden svaghet. Opererades p.g.a. senluxation i höger bakben vid 8 månaders ålder. Opererades sedan för samma åkomma i det vänstra bakbenet vid 13 månader, 14 månader och 1 år och 7 månader. Har alltså varit konvalescent större delen av det senaste året och är det även just nu.

Gömma godis, Nosework, gömma godis, gå på olika platser, gömma godis, spontanspåra där alla grannkatter gått, gömma godis, träna trick. Sa jag gömma godis?

Nej, det kan jag verkligen inte påstå, men jag har höga förhoppningar om att det kan bli det :).

Nej. Jag har tyvärr blivit totalt avskräckt på grund av de skadeproblem min hund haft/har.

vilken ras kan du annars tänka dig?
Jag tror att jag skulle ha mycket roligt med en norsk buhund :love:. Annars kanske någon robust sällskapsras, typ Bichon havanaise.

Ensam, men det bor två unga tjejer i samma lägenhet.

Vad jobbar du med?
På förskola, dagtid.

Hemma eller hos hundvakt.

Nej

Det blir hundens andra nyår, det första avlöpte utan några bekymmer direkt. Han skällde vid någon smäll, men jag är nästan säker på att han trodde någon knackade på! När vi varit ute i dagarna och hört raketsmällar på avstånd har han inte reagerat alls.

Jag kommer att ge något gott kring tolvslaget (om han är vaken) och stanna inne, men tror inte att han kommer ha några problem.

20181215_133237.webp

Vad har du för hundras?
Dobermann.

varför valde du den?
Jag ville ha en brukshund att arbeta med och tyckte att dobbisen passade mig bäst (och var vackrast).

Fördelar: Alltid peppad på att träna, väldigt allround, soffpotatis när man är hemma. Som bonus är man ju väldigt trygg när man är ute/hemma, både på grund av rasen och linjerna i honom.
Börjar på 100% och ökar i det mesta han gör.
Nackdelar: Hjärtsjukdomen DCM i rasen och jaktlusten. Ibland kan försvarslustan eller vad man ska kalla det triggas i fel situationer och han har skrämt en och annan. Jag ser det egentligen inte som ett problem alls dock.

Nej. Frisk som en nötkärna hittills.

Tränar lydnad, skydd och spårar. Går lösrundor var dag, kör lite bollkastning/uppletande på promenaderna o så.

Ja det tycker jag väl förutom att han har svårt att vara ensam.

Japp, har världens bästa ras.

Bor ihop med några vänner men hunden är min.

Han blir lite låg när det smäller som mest men är inte brydd på promenaderna och så.

dsc_0781red.jpg

Har två hundar av rasen bedlingtonterrier och är himla nöjd. Letade efter en lagom aktiv sällskapshund som inte fäller, och den fick gärna inte ha ett jobbigt skall.
Så hittade jag bedlington och var fast. En ras med spännande utseende utan att inverka på hundens funktion (för under den lustiga pälsen ser de helt normala ut :D) och härligt spring i benen. Generellt frisk ras i perfekt storlek. Lite lagom egensinniga och kanske inte jätteintresserade av att jobba vilket funkar bra för mig då jag inte satsar på att tävla i nåt, men som andra nog ser som en nackdel.
Enda nackdelen jag kan komma på som spelar roll för mig är väl hur otroligt viktigt det är med DNA-tester och att allt blir rätt dokumenterat då det fortfarande avlas på bärare av den rasbundna sjukdomen koppartoxicos, då avelsbasen annars blir för liten.

Livet med vovvarna är hittills ungefär som jag trodde. Har haft mer problem med min hälsa än "planerat" men egentligen visste jag nog innerst inne att det skulle bli så. Hundarna är mest glada sällskapshundar som hänger med i mitt och sambons lugna liv. Vi tränar Nose Work, går på roliga kurser hos en fantastisk instruktör och lallar runt i skogen. Typ så.
Det blir lillemans första nyår men jag tror inte han kommer bry sig minsta lilla. Tvååringen är hittills helt obrydd.

Och så hundarna då!
Watson, 8 månader, svart med nästan obefintliga tantecken. Det enda som verkligen var tan på riktigt på honom var en fläck i baken :D. Den är typ vit nu, ser mycket lustigt ut. Fortfarande fascinerad av hans färg, för vid den här åldern var Sherlock redan "vuxenvit". Tror faktiskt nästan ryggen/nacken blivit svartare igen. Han verkar brås på sin mycket pigmenterade mamma.
KaUaeIO.jpg

Sherlock, 2½ år, sandfärgad. :love:
rxpn8xp.jpg

UajAlV1.jpg

Och så här såg han ut som nedrakad för ett år sedan (...för jag klippte honom så ful att jag inte vågade visa upp honom med den klippningen :rofl:)
5ZLzU6g.jpg

Vad har du för hundras?
Finsk lapphund :heart

Varför valde du den?
Jag har alltid tyckt att dom varit så oerhört söta! Dessutom passar deras egenskaper väldigt bra för mig och mitt liv. Har inte haft möjlighet att skaffa hund tidigare pga häst osv. Men för tre år sedan blev jag hästlös, hittade en underbar uppfödare och på den vägen är det.

Fördelar: Sjukt vackra! :love: Lättlärda, älskar att träna, alltid på bra humör, bra av- och påknapp, hänger gärna med på allt!

Nackdelar: De kan skälla.. :angel:

Alpina hade en allvarlig muskelskada som valp men den är helt bra nu och Shiera har haft magsjuka en gång.

Rally, agility, viltspår, utställningar, skogspromenader och bus i hägnet eller på stranden.

Trodde aldrig jag skulle bli en sån crazy dog lady! :rofl:

Kommer aldrig byta ras!

Sambo.

Båda är helt skottfasta och kunde inte bry sig mindre.

h46x5tE.jpg

Alpina 3 år

ev2Pw3W.jpg

Shiera 1,5 år

Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den?
Jag har Papillon. Det var mina föräldrar som valde ras när jag var ca 9 år gammal. Men nu nästan 30 år senare har jag fortsatt med samma ras hela tiden. Det är helt enkelt min ras.

:bump:Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig?
Fördel att de är friska, intelligenta, signalkänsliga, föriga, små, luktar gott och är askul. Aldrig sura miner och är med på allt. Går att ta med sig lätt iom strl och temperament. De blir också gamla. Underbart att få ha dem så länge! Nackdel är väl strl iom att jag jobbar med häst och har dem med. De fryser ju snabbare än större och tål mindre våld vid ev olycka än typ en Cane Corso. Har den haft några sjukdomar under sitt liv?
2 av 5 har fått juvertumörer. En av dem också tumör på livmoder.
Promenader i skogen, vara med i stallet, cykla, leka med boll/leksaker, enkla spår, trick etc. Blev ditt liv med hund som du tänkte dig?
Ja!
Utan tvekan!
Jag har sambo.
Vad jobbar du med? Vilka tider?Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
Jag jobbar med häst, som tränare och säljer hästfoder/tillskott. Hunden är med för det mesta. Någon gång hos granne/pappa eller sambon.

Inga av mina hundar har varit rädda eller ens lite oroliga på nyår/av smällare/skott. Så vi gör inget speciellt. Nu bor vi i buschen och det är vår första nyår just här. Så vi får se hur mkt det låter här.

Jag har bordercollie, har lammproduktion så behövde arbetshund.
BCS är bara bäst:p Föriga, lättlärda, bästa vallhunden. På minus-sidan: de är enormt lättlärda, även på sånt de inte ska göra:meh:
Någon magsjuka och en och annan trauma- skada men annars friska!

Den äldre vallar och kör drag, den yngre(som inte vill valla) körs drag, nosework och lite lydnad och trickträning.
Har ”alltid” haft hund så ja.

Samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig?
Ja, så länge jag har jobb för en BC blir det det, annars vill jag nog ha greyhound igen eller Scandinavian Hound eller vorsthe eller något annat att köra drag med
Lever ensam.
Vad jobbar du med? Vilka tider?Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt? Har du eventuellt en kennel?
Jag har dels som sagt en gård med lammproduktion, sen jobbar jag 80% som leg. djursjukskötare hos distriktsveterinärerna. De är med mig på jobbet när jag jobbar borta, annars är de med ute på gården nästan hela tiden. Bara inne om jag ska köra mkt traktor då den äldre inte tycker om att åka...
Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton?
Den äldre är skottberörd så han ska jobba mkt på morgonen, sen blir det antagligen sileo och något gott att gnaga på... Den yngre har inga problem men det blir nog samma för honom, minus sileon.

Bifoga gärna bild om du vill på din hund/hundar du har idag :heart
8B857E2F-9CAF-47F8-9056-CA991831B5BE.webp

Den yngre till vänster!

Har två dansksvenska gårdshundar. Den perfekta hundrasen för mig. Har känt uppfödaren till mina hundar i cirka 10 år, och har träffat deras mormor nästan dagligen under flera år. En mycket trevlig tik, vilket kändes bra inför köp.
Jag ville ha en liten hund som inte fäller så mycket, som kunde hänga med i stallet med en tydlig av- och påknapp, och det viktigaste av allt: en sund ras. Mina hundar har aldrig varit sjuka eller skadade.
Fördel: vill inte gå ut när det regnar. Nackdel: vill inte gå ut när det regnar.
Mina hundar aktiveras främst genom promenader, men vi tränar ibland både hemma och hos vår hundinstruktör. Vintertid med regn och rusk är inget som är populärt hos våra hundar (rastypiskt), så just nu är de nöjda med promenader och soffläge. Att få spåra i trädgården är också populärt, vi har en del vilt som kommer på nätterna. Och jaga möss såklart :)

Livet med hund blev bättre än förväntat :) Tycker våra hundar är väldigt lättsamma och passar oss perfekt. Jag kan inte tänka mig en annan hundras faktiskt.

Bor med min man i ett hus, han pluggar på distans och jag jobbar. Det är alltså alltid någon hemma, men de kan lämnas ensamma utan problem (både tillsammans och var för sig). Vi har hundrastare vid behov :)

Nyår är inga problem. Vi sover igenom hela grejen. Givetvis sover hundarna under täcket, precis som vanligt :love:

Bifogade filer

• 5495A39E-EFF4-4783-A4B9-FB96EEB5030C.webp
    5495A39E-EFF4-4783-A4B9-FB96EEB5030C.webp
    204,3 KB · Visningar: 25

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 149
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 607
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg