Vad har Du för hundras?

Hundras
Whippet

Varför valde du den?
Främst ville vi ha en vinthund för LC, men annars sökte vi en ras som var allmänt "lätt", trevligt temperament, frisk och som var i en behaglig storlek. Lite brain men som inte krävde lika mycket mentalt som fysiskt. En hund som kan haka på lite av varje utan större krav med andra ord.

Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig?
Fördelen är nog att rasen är allmänt väldigt lätt, dom gillar att hänga med familjen, säger inte så mycket och anpassar sig lätt utan större problem.
Nackdelen är väl typ att man inte får behålla täcket i sängen och envisheten och påhittigheten är stor.

Har den haft några sjukdomar under sitt liv?
Japp, har medfött fel på hjärtat och har en autoimmun sjukdom.

Hur aktiverar du din hund?
Promenader främst. Men vi tränar även Nosework, Agility och rallylydnad.

Blev ditt liv med hund som du tänkte dig?
Japp, vi hade en hund innan så denna gled in på ett bananskal utan problem.

Skulle du välja samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig?
Älskar Whippets men blir aldrig igen, om jag vill ha en till vinthund blir det en Magyar Agar.

Lever du ensam med hund eller har sambo/familj?
Ensam.

Vad jobbar du med? Vilka tider?
På resturang, främst kvällar.

Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
Antingen hos mig eller hos min mamma.

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?
Kommer stanna hemma hos mina päron då denna hund kan gå banans på vissa ljud.

Vad har du för hundras och varför valde du den?
Jag har en bearded collie och valde rasen därför att det är en mjuk, clownig och följsam förstahund som en kan prova lite av varje med. Den fäller heller inte vilket var viktigt då vi har allergi i familjen.

Fördelar: Humorn, lyhördheten och följsamheten. En bra beardis är en kul aktiv sällskapshund, den är relativt lätt att ha lös och är socialf självsäker och vänligt inställd mot de flesta levande varelser. Min egen är förutom redan nämnda egenskaper väldigt lätthanterlig. Han protesterar sällan mot hantering, borstning och kloklippning. Kan rycka till eller vilja resa sig och gå men har aldrig varit osäker eller reagerat med morr/bett när jag råkat borsta lite fel. Det är otroligt en personlig och rolig hund att leva med med alla de egenheter och små vanor han har. :heart:heart:heart

Nackdelar: Bearded collien som ras har en del problem med mentaliteten samt ljudrädslor vilket även min har. Han är svår att ha med i stökiga miljöer och reagerar på skåpsluckor som smäller och skakar när en tvättställning ramlat omkull. :cry: Han är även inte så gosig, blir gärna kliad bakom örat men ligger helst på sin kant och sover. Desto mysigare blir det dock när han väl lägger huvudet i ett knä. :heart Sedan hade jag gärna haft en hund med bättre föremålsintresse, kamplust, fokus och driv men det har ju mest med personliga preferenser att göra.

En magsjuka och någon svampinfektion, annars är han frisk och kry! HD A och ED 0 vilket jag är djupt tacksam för.

Det varierar. Men lydnad har vi tränat regelbundet under hela hans liv och kommer fortsätta nöta så länge han har träningviljan kvar. Tur då att det bara växt med hans mognad. Sedan tränar vi IPO-spår (inte nu under vintern dock) och motionerar genom promenader, löpning och skidåkning. Sedan blir det såklart ett och annat ”godisträd” och en del följa med på aktiviteter.

Nej. Jag hade höga förväntningar och behandlade under det första året Chester som om han vore världens lydigaste brukshund och tränade typ bara färdiga moment i lydnaden samt hade honom lös lite väl mycket. Jag var besviken på honom för jag hade tänkt att jag skulle tävla massor med min hund. Men nu har vi hittat en bra balans och jag har hittat Chesters knappar i träningen och vi har en kul vardag ihop! Kanske blir det någon tävling eller ett prov men tills dess tränar vi på i vår takt.

Skulle du välja samma ras igen?

Nej. Jag vill egentligen ställa ut men klarar inte pälsvården för det plus att det finns andra aktiva sällskapsraser där det är lättare att hitta en stabil hund.

Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig?

Nu vill jag ha en brukshund och kan tänka mig en hund ur en bra kombination av en mängd olika raser. Men t.ex kelpie, beauceron, dobermann eller möjligen en ACD.

Lever du ensam med hund eller har sambo/familj? Vad jobbar du med?
Bor med min familj och studerar. Chester är på dagis om dagarna och stormtrivs! Men dyrt är det tyvärr.

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?

Chester är tyvärr skotträdd och inte blev det bättre av att vi för ett par år sedan tog med honom till ett Valborgsfirande där fyverkerier förekom. Han har dock under året blivit bättre på att avreagera efter en smäll. Vi spenderar nyårsafton på landet där det bara smälls lite på tolvslaget och ibland någon enstaka smäll tidigare. Under själva smällartimmen kommer vi vara i ett rum med neddragen rullgardin och musik samt gott tugg och en mysig bädd.

Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den? :bump:Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig? Har den haft några sjukdomar under sitt liv? Hur aktiverar du din hund? Blev ditt liv med hund som du tänkte dig? Skulle du välja samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig? Lever du ensam med hund eller har sambo/familj? Vad jobbar du med? Vilka tider?Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt? Har du eventuellt en kennel? Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?

Bifoga gärna bild om du vill på din hund/hundar du har idag :heart

Jag har labradorer nu för jag ville hålla på med apportering. Fördelarna är att de är arbetsmaskiner, vi kan i princip hålla på hur mycket som helst, den yngre förmågan älskar att jobba (Den äldre är tio år nu, så inte lika mycket fart i henne). Det är väl det egentligen, som är nackdelen med, nästan ständigt dåligt samvete när jag inte jobbar tillräckligt med henne (vilket det inte blivit på sistone pga dödsfall i familjen). De är båda omplaceringar, och de blev MER än vad jag tänkt mig, väldigt roligt, men också utmanande, har haft labbe förut, men inte med dessa arbetslinjer. Älskar jaktlabbens will to please! Vi håller på med apportering, spår, uppletande och lydnad. På sommaren mycket apportering i vatten, samt simträning.

Har jag TID blir det samma ras igen, för dels är det väldigt roligt att jobba med dem, men de är också väldigt roliga individer. Glada, lätta att belöna, lättlärda!, minimalt med pälsvård, lätta att lämna till hundvakt.

Gammeltanten bryr sig inte alls om nyår, men den yngre förmågan blir lite orolig, inte rädd (och fixar skott), så imorgon blir en heldag med hundträning, drag och långpromenad i skog, så hon blir lite trött.

Både jag och sambon har gått ner i tid just för att hundarna inte ska vara själva så mycket, så vi är ledig en dag var i veckan, resten av dagarna har vi en hundrastare, som tar ut dem vid lunch, och aktiverar dem lite.

21463311_10154602606031580_8879341797803269419_n.webp

Senast ändrad:
Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den? :bump:Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig? Har den haft några sjukdomar under sitt liv? Hur aktiverar du din hund? Blev ditt liv med hund som du tänkte dig? Skulle du välja samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig? Lever du ensam med hund eller har sambo/familj? Vad jobbar du med? Vilka tider?Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt? Har du eventuellt en kennel? Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?

Har dvärgpudel, en hane på 11 år. Är uppväxt med pudel, så det var ett givet val :)

Sjukdomar ja, han är döv, har brock, blåsljud på hjärtat, återkommande öroninflammationer, allergi, har haft akut pankreatit och har dåliga tänder...

Mitt liv med hund blev inte som jag tänkt mig, ville ha en hund jag kunde köra agility/lydnad med. Men han har inget riktigt driv tyvärr.
Och nu bor han hos mina föräldrar på veckorna eftersom han inte kan vara ensam hemma. På helgerna är han oftast hemma hos mig, lever ensam.

Eftersom han är döv så funkar han jättebra på nyår, är oftast hos mina föräldrar då, de brukar åka in till stan och kolla på fyrverkerierna :)

Blir ingen ny hund efter honom, men hade det blivit så skulle det vara en pudel igen :)
IMG_20181213_044912_368.webp

Jag har en tollare och jag skaffade en tollare för att jag vill hålla på med hundsport och testa lite allt möjligt. Jag gillar storleken och jag gillar att de är mer reserverade än typ goldens och labbar.

Fördelarna är att de älskar att träna, är aktiva, inte för stora har will to please.
Nackdelarna är väl HD, ED och andra sjukdomar, rädslor och osäkerheter och dålig mentalitet. Hudson kan vara osäker mot nya människor ibland och sånt.

Han har aldrig varit sjuk men har haft ögon- och öroninflammationer.

Vi håller på med nosework, apportering på hobby-nivå, leker lite lydnad och tricktränar. Nu när han har blivit ett år ska vi gå på agilitykurs och kanske även testa rallylydnad/lydnad.

Ja, det tycker jag att det blev.

Kommer absolut ha fler tollare men jag kanske testar lite annat med.

Min mamma tar han om honom på dagarna. Jag pluggar och bor hemma.

Det här blir hans första nyårsafton, det har redan smällt lite och han har inte reagerat så jag tror inte det kommer vara några problem.

Funkar inte att sätta in en bild som vanligt men här är en "länk" till en :)

Har dvärgpudel, en hane på 11 år. Är uppväxt med pudel, så det var ett givet val :)

Sjukdomar ja, han är döv, har brock, blåsljud på hjärtat, återkommande öroninflammationer, allergi, har haft akut pankreatit och har dåliga tänder...

Mitt liv med hund blev inte som jag tänkt mig, ville ha en hund jag kunde köra agility/lydnad med. Men han har inget riktigt driv tyvärr.
Och nu bor han hos mina föräldrar på veckorna eftersom han inte kan vara ensam hemma. På helgerna är han oftast hemma hos mig, lever ensam.

Eftersom han är döv så funkar han jättebra på nyår, är oftast hos mina föräldrar då, de brukar åka in till stan och kolla på fyrverkerierna :)

Blir ingen ny hund efter honom, men hade det blivit så skulle det vara en pudel igen :)
Visa bifogad fil 23296

Vad tråkigt att det inte blev som du tänkt dig... Det låter i varje fall som han är väldigt älskad trots sina brister och att han lever i ett kärleksfullt hem. Gott nytt år på er:heart

Jag har en pudel och border collie. Pudel för att jag är uppväxt med dom och för dom är så enkla och positiva hundar. Border collie är min första vallhund och är köpt för jag ville ha en hund med mer driv och träningsug samt ville ha en stor hund igen.

Fördelarna med pudel är att dom är så otroligt enkla och positiva till allt och orkar hur mycket som helst trots sin lilla storlek. Jag har dvärg. Nackdelen är att iaf mina har väldigt nära skall.
Fördelen med border collie. Extremt lyhörd och lättlärd. Lär sig på direkten och kan i princip läsa mina tankar. Är noll intresserad av andra hundar och människor och går att kommunicera med på avstånd.
Nackdelen är att han måste få några timmars motion även dom dagar man helst velat stanna i soffan:) annars finns inga nackdelar . Han är allt jag drömt om.

Ingen av mina nuvarande har varit sjuka förutom en tassskada då hund kastade sig från en bänk och fastnade med tassen i bänken. En sådan bänk med glipor i bordet.

Fysträning agility lydnad personsök. Precis börjat med rapport vilket är klurigt men kul.

Ännu bättre :)

Pudel är jag född med och kommer alltid ha och någon vallhund kommer jag absolut skaffa igen. Då jag skulle vilja prova riktig vallning framöver. Men det finns flera raser jag kommer att hinna med :)

Särbo. Som är lite halvsambo. Jag jobbar morgon till lunch bara . Självvalt. Bor billigt och klarar mig bra på det just nu.

Ingen av mina nuvarande är skotträdda. Förra året stod dom i fönstren och kikade på raketerna med lite blandad förtjusning:)

Funkar inte att sätta in en bild som vanligt men här är en "länk" till en

Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den?
Jag har idag en basenji och en faraohund. Detta är min andra basenji så det föll sig ganska naturligt att skaffa sig en till när jag hade en sedan tidigare. När jag började planera inför skaffandet av faraohunden så var egentligen planen att skaffa sig någon typ av brukshund. Men jag är löjligt förtjust i urhundarna så när jag såg att faraohunden skulle omplaceras kunde jag inte låta bli att höra av mig för att fråga lite mer...

För mig som gillar att träna med mina hundar så är basenjins brist på samarbetsvilja något utmanande ibland :banghead:. Men samtidigt så är det ju så de är och hade det varit annorlunda så hade det inte varit en basenji. Faraohundarna kan vara riktiga gaphalsar ibland.
Men ja, min basenji är i mina ögon ganska perfekt. Min faraohund är, enligt mitt tycke, lite för feg/osäker. Det är lite tråkigt och mycket träning får läggas på att kunna njuta av livet.

Nej, bara vaccinationer för mina herrar.

Vi är mycket i skog och mark. Har roat oss med några vandringar med övernattning och nu väntar jag på våren för att kunna göra fler. Barmarksdrag, trickträning och lite rally. Basenjin tränas i perioder även i agility. Tanken är att faraohunden också ska träna agility men det går långsamt då hans osäkerhet bromsar oss ganska kraftigt.

Jag skulle säga att mitt liv med hund bara blir bättre och bättre. Ju mer saker jag får testa på med hundarna desto roligare tycker jag att det är. Det är en fantastisk sak att ha en så nära relation med en annan art. Stundtals är det rejält tufft och en utmaning också så klart. Men numera kan jag inte tänka mig något annat.

Basenjis kan jag nästan garantera att det blir fler av. Möjligen även fler faraohundar. Men finns många andra raser som jag också är väldigt nyfiken på. Så därför kanske det inte blir fler faraohundar.

Bor själv.

Vad jobbar du med? Vilka tider?Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
Jobbar i matvarubutik. Hundarna är hemma och får rastning när det blir långa dagar.

Har du eventuellt en kennel?
Nej.

Förra året sov de igenom alla fyrverkerier. Jag förväntar mig något liknande i år.

41040586_1103322859832982_6893740305974269928_n.jpg

Jag har idag en basenji och en faraohund. Detta är min andra basenji så det föll sig ganska naturligt att skaffa sig en till när jag hade en sedan tidigare. När jag började planera inför skaffandet av faraohunden så var egentligen planen att skaffa sig någon typ av brukshund. Men jag är löjligt förtjust i urhundarna så när jag såg att faraohunden skulle omplaceras kunde jag inte låta bli att höra av mig för att fråga lite mer...

För mig som gillar att träna med mina hundar så är basenjins brist på samarbetsvilja något utmanande ibland :banghead:. Men samtidigt så är det ju så de är och hade det varit annorlunda så hade det inte varit en basenji. Faraohundarna kan vara riktiga gaphalsar ibland.
Men ja, min basenji är i mina ögon ganska perfekt. Min faraohund är, enligt mitt tycke, lite för feg/osäker. Det är lite tråkigt och mycket träning får läggas på att kunna njuta av livet.

Nej, bara vaccinationer för mina herrar.

Vi är mycket i skog och mark. Har roat oss med några vandringar med övernattning och nu väntar jag på våren för att kunna göra fler. Barmarksdrag, trickträning och lite rally. Basenjin tränas i perioder även i agility. Tanken är att faraohunden också ska träna agility men det går långsamt då hans osäkerhet bromsar oss ganska kraftigt.

Jag skulle säga att mitt liv med hund bara blir bättre och bättre. Ju mer saker jag får testa på med hundarna desto roligare tycker jag att det är. Det är en fantastisk sak att ha en så nära relation med en annan art. Stundtals är det rejält tufft och en utmaning också så klart. Men numera kan jag inte tänka mig något annat.

Basenjis kan jag nästan garantera att det blir fler av. Möjligen även fler faraohundar. Men finns många andra raser som jag också är väldigt nyfiken på. Så därför kanske det inte blir fler faraohundar.

Bor själv.

Vad jobbar du med? Vilka tider?Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
Jobbar i matvarubutik. Hundarna är hemma och får rastning när det blir långa dagar.

Nej.

Förra året sov de igenom alla fyrverkerier. Jag förväntar mig något liknande i år.

41040586_1103322859832982_6893740305974269928_n.jpg

Så tjusiga (tycker allas bilder vart fina). Nyfiken på basenjin. Tycker storleken är perfekt. Men som du säger så tvekar jag pga samarbetslusten. Mest för att jag själv kan ge upp om det går för trögt. Men har planer på att eventuellt besöka även uppfödare till dessa för att få bättre uppfattning. Tycker de verkar vara fantastiska för övrigt. Faraohundar är sjukt vackra.

Gott nytt på er:heart

Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den? :bump:
Jag har en jaktlabrador, en omplacerad tik på snart 4 år. Jag valde inte riktigt min hund, hon sladdade in här på ett bananskal genom bekanta. Åkte för att träffa henne och föll som en fura. Tror inte ens att jag skulle funderat på denna ras om jag hade planerat för att köpa hund lite bättre... :angel:

Fördelar: pigg, jätteglad, positiv till allt, lättlärd, lättbelönad, aktiv. Samtidigt är hon en riktig slappis inomhus och vi kan emellanåt ligga kvar i sängen hela förmiddagen innan behoven gör sig påminda.
Nackdelar: lättfödd, och den här superglada positiviteten gentemot andra människor är svår för mig som introvert. :D Hon KAN inte låta bli att bada om det finns minsta lilla pöl att bada i, jag måste passa henne som en hök...

Kvalsterallergi som medicineras, öroninflammation till följd av detta.

I dagsläget mest långa promenader med inslag av uppletande. Klättring och lite offroad. Lösspring.
När vi flyttar hem till Sverige nästa år ska vi sätta igång med apportering och spår. :bump:
Och följa med på ridturer.

Jag är uppvuxen med hund (Chinese crested) och har saknat det i så många år. Det är dock mycket roligare än jag minns det! :D

Har inte haft henne så länge men jag är så positivt överraskad, så ja.

Men jag har flera andra raser på min lista också.

Nu blir det spretigt... Chinese crested igen, labbe, dalmatiner, bedlingtonterrier, cocker spaniel, welsh corgi, cardigan, schäfer, korthårig collie...

Med sambo i kollektiv. En avkomma till min hund bor i samma kollektiv. Jag och sambo går omlott, i värsta fall är hon ensam hemma i ett par timmar men hon får en tuggis och somnar sen så det är lugnt.

Vad jobbar du med? Vilka tider? Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
Jobbar i matbutik kl 16 - 21. Hund är med mig i stallet på förmiddagarna.

Nej.

Jag ska jobba, samt bor mitt i vad som framstår som en krigszon runt nyår, så jag skickade min hund med avkommans ägare. De är nu på förra ägarens ställe på landet där det är lugnt. Min är obrydd men när möjligheten gavs tänkte jag "why not".

IMG_1629.webp

Vad kul att så många ville svara😍💕 Så jag svarar på mina egna frågor med eftersom så många deltog och för att det är kul att se så många olika raser och hur alla lever🐾💕

Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den? :bump:
Jag har en irish softcoated wheaten terrier. Min f.d. och jag valde den p.g.a. hans allergi. Det är en allround hund som passar till mycket. Hade det inte vart för min f.d. hade jag säkerligen valt en annan. Men inget jag ångrar nu. Jag älskar rasen.

Fördelar:
Lagom storlek - inte för stor och inte för liten. Duktig på många grenar och pigg på att lära sig, men envis bör man förstås vara då det är en terrier. Rasen fäller inte och jag som växt upp med hund och katthår har inte besvärats av det innan, men nu när jag vant mig vill jag helst inte leva ett liv med en hund som hårar ner överallt. Vilket är lite synd att jag blivit så bekväm. För jag bedårar många raser men blir besvärad av tanken på att ha kläder med hår på jämt eller i mitt hem. Rasen är relativt och jämfört med andra väldigt frisk.

Nackdelar:
Mycket pälsvård, vilket inte måste vara en nackdel, men min wheaten hatar kammen och har alltid gjort sedan han var valp. Han har alltid låtit mig kamma honom. Men jag har alltid sett hur mycket han avskytt det. Jag höll honom snyggt kammad och klippt precis som rasen ska se ut hans två första år. Men till slut frågade jag mig själv vem jag gjorde detta för? Mig eller för honom? Vi höll ju inte ens på med utställning. Så då slutade jag plåga honom med kamjäveln. Han trimmas ner 2-3 ggr om året och det funkar perfekt för oss. I mina ögon är han den finaste oavsett. Rasen har en del mentalitetsproblem, men jag är inte superinsatt i det.

Han har någon form av allergi som har med maten att göra, men inga veterinärer har någonsin kunnat hjälpa oss att forska i detta. Jag sprang till veterinären några gånger genom åren men fick inget vettigt svar och inte nån vidare hjälp. Han får gå på ett färskfoder som han mår allra bäst av och som gör att vi märker av hans allergiska reaktioner ytterst lite jämfört med när han går på torrfoder.

När han var yngre höll vi på med mer tricks och lydnad. Nu blir det lite sök, spårning och promenader.

Det blev bättre.

Absolut och det förvånar mig inte om det blir det i slutändan. Jag vill skaffa mig en annan mest för att jag tycker livet är för kort och jag hade velat lära känna en annan ras. Men hur jag än utforskar olika raser så verkar jag hela tiden falla tillbaka på att wheaten passar mig bäst.

Hundar jag just nu kollar på och vill lära mig mer om är lagotton, perron, basenji, whippet, italiensk vinthund.

Jag lever ensam.

Vad jobbar du med? Vilka tider?
Jobbar 100% natt med för tidigt födda.

Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
När jag går till jobbet går min wheaten å lägger sig. Ibland är han vissa veckor hos sin husse som jag haft delad vårdnad med i över 8 år. När jag rest utomlands har han antingen vart med husse eller husses föräldrar. Jag har haft enorm tur som kunnat ha så bra relation med min f.d. och kunnat dela ansvaret med i alla dessa år. Vi har suttit i våra bilar för att hämta/lämna Bosse många timmar vissa år för att vi bott på olika orter. Något folk ofta skrattar år och tycker är komiskt. Det är komiskt. Vår hund är väldigt älskad:heart

Bosse tycker inte om smällarna, men det går bra. Är vi ute glömmer han bort dom efter en kort stund om det är på långt håll. Runt 00-slaget så drar vi ner gardiner och sätter på musik. I år är jag i Norge och jobbar men min f.d. ska lägga ett litet godisspår åt honom när det är dags sa han. :heart

768D7D47-66F9-4D84-92C1-E324FC54F0CC.webp

Senast ändrad av en moderator:
Så tjusiga (tycker allas bilder vart fina). Nyfiken på basenjin. Tycker storleken är perfekt. Men som du säger så tvekar jag pga samarbetslusten. Mest för att jag själv kan ge upp om det går för trögt. Men har planer på att eventuellt besöka även uppfödare till dessa för att få bättre uppfattning. Tycker de verkar vara fantastiska för övrigt. Faraohundar är sjukt vackra.

Gott nytt på er:heart

Jag tycker också att storleken är perfekt egentligen. Faraohunden tar ju liite mer plats :D. Tycker att det är en god idé att bekanta dig med rasen först. Det finns ju basenjis som tävlar i rally och hela en basenji som tävlar/tävlat lydnad. Men det är definitivt inte en lätt ras att motivera. Önskar du dig det så är inte basenjin rätt ras.
Gott nytt år!

Beauceron! Jag ville egentligen ha en Schäfer men var osäker kring mentalitet och annat i rasen. De Schäfrar jag levt med fanns i England och om de svenska Shäfrarna visste jag inte mycket. Så jag började leta lite efter en annan ras. Funderade på malle men var tack och lov för självkritisk för att ge mig på en sådan.... Så en dag åkte jag på Hundutställning i Hässleholm - inte alls för att leta hund utan för ett arbete kring en hundbok för barn som jag skulle illsutrera. På utställningsområdet övre hörn fanns en grupp hundar som fångade min uppmärksamhet. Jag hade ingen aning om vilken ras de var, men de var SÅ vackra och så glada och fina att jag bara måste gå fram och fråga vad de var. -Bussarong! uppfattade jag. Åkte hem och letade, inte sjutton fanns nån sån ras..... Gick igenom Hundsports raslista och DÄR! BEAUCERON!! Jag hade just då kontakt med Jan Gyllensten och han sa direkt att JA! Den hunden passar dig! Och så fick jag numret till Satchmos kennel och efter en tid godkändes jag som valpköpare - i december 2006 kom han hem till oss, Satchmos Reeko! (Nu får jag tårar i ögonen.....)
Fördelar och nackdelar?
Bara fördelar, tycker jag idag. Det är en enormt aktiv och intensiv hund, ALLTID REDO! brukar jag säga är min hunds valspråpk. Alltid extremt nära, alltid redo, alltid entusiastisk. Ganska outtröttlig....! Älskar allt. Möjligen lite flamsig - de är lite clowniga när saker blir besvärliga (min i vart fall...). Väldigt mycket jakt - något jag inte tog itu med från dag 1 tyvärr. För mig som vill ha hunden nära mig hela tiden är det perfelt, men det är inte en hundgårdshund! Har hög integritet och inte en hund man retas med. Mycket vakt. Mycket mod.
Sjukdomar?
Inga, egentligen, förutom att min hund var kryptorchid så jag lät kastrera honom. Han har också D-höfter men det har vi inte märkt av alls trots ett extremt aktivt liv. Det enda han inte fått göra är att hoppa efter frisbee och inte träna skydd, vilket han annars hade älskat. Idag är han 12, på sitt 13:e, och har diverse ålderskrämpor men i övrigt har han varit väldigt frisk.
Idag är han som sagt gammal och nöjer sig med promenader, men tidigare gjorde han allt möjligt - lydnad, spår, viltspår, uppletande, lååååånga promenader i skog och mark, resor..... Alltid redo, alltid entusiastisk. Kurser, tävlingar, mentalbeskrivning och test, allt vi kunde komma på.
Blev ditt liv med hund som du tänkt dig?
Bä'ttre! Jag hade aldrig kunnat föreställa mig en så nära och social hund som han, och då hade jag ändå levt med Schäfer som helst låg på samma kudde som jag. Det tog ett tag, i början, att få ordning på träningen eftersom han var SÅ entusiastisk och vild och min Brukshundsklubb mer eller mindre vägrade att ha med oss att göra. Det tog några år innan vi vågade oss tillbaka, detta efter kurser i viltspår, jaktlydnad och sen Tävlingslydnad hos en annan klubb. Då var det tyvärr lite för sent för en tävlingskarriär men jag tänker inte gräma mig över det längre.
Skulle du vilja ha samma ras igen?
Absolut. Det är svårt att tänka mig en annan typ av hund. Samtidigt kan ingen ersätta min fina gamling....
Lever du ensam eller med familj? Vad jobbar du med? Är din hund hemma etc?
Jag och min man jobbar hemifrån så hunden behöver i princip aldrig vara ensam. Men det är å andra sidan inga problem, han kan vara själv hemma utan att bli eländig.
Hur hanterar han nyårsafton med smä'llare etc?
Inga problem. Han är inte rädd för smällare - men han reagerar. Vill gärna ut och skälla på det som smäller, springa fram till dem istället för att bli rädd. han blir mest arg. Men efter några smällare bryr han sig inte längre. SÅ skönt!! (När han gjorde sitt MT och det var dags för Skott, stack han upp i skogen för att leta reda på skytten! Efter

Bifogade filer

• IMG_1815.webp
    IMG_1815.webp
    366,4 KB · Visningar: 45
vad har du för hundras och varför valde du den? KROMFOHRLÄNDER, tillhör grupp 9 och är ren sällskapshund. Bra storlek, lättskött päls, långbent så han kan springa fort och långt som när man är ute och rider, slö och sover inne :-)

Han skäller inte, jagar inte, vaktar bara om jag inte är på samma våningsplan som han är och någon kommer, då skäller han EN gång för att varna mig. Alldeles perfekt. Nackdel kan vara att rasen är ganska reserverad och mycket enmanshund, men det är ändå en fördel för mig. Jo, en nackdel, det enda som jag saknar är mjuka ben om ni förstår, att kunna bära och ha i knät. Han är inte så jättestor men har HÅRDA ben och leder.

Har den haft några sjukdomar under sitt liv? Nope, mycket frisk ras.

Hur aktiverar du din hund? Vi går antingen promenad tre gånger om dan, han är lös om han är med mig, eller så får han vara med i stallet och springer runt själv. Men i nya stallet måste hundarna vara kopplade så nu följer han inte med längre. Han älskar att springa runt med bollar, ingen höjdare på apportering dock :-)

Blev ditt liv med hund som du tänkte dig? Jo, jag ville ha en snäll hund jag kunde ha lös och som kunde gå ut själv på baksidan (bor i villa invid allmänning) och det fick jag.

Skulle du välja samma ras igen? Japp, gärna!

Lever du ensam med hund eller har sambo/familj? Familj med barn och katt

Vad jobbar du med? Informatör, jobbar hemma två dagar i veckan, de andra dagarna är han med och bor i hundstall på jobbet.

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen? Inga problem förrän några puckon kastade smällare två meter ifrån oss. Nu blir han lite stressad men inte värre än att han sitter nära oss under tolvslaget.

Bifogade filer

• Ozzy-1.webp
    Ozzy-1.webp
    216,9 KB · Visningar: 34
Schäfer och blandras. Schäfern är 2 år och skaffades för att jag ville ha en hund man kan göra "allt" med. Blandrasen är 11,5 år och skaffades när jag var okunnig av en släkting. Skriver enbart om schäfern nedan.

Fördelar: En ras som har en stor arbetslust (Brukstypen) och som ofta fungerar väl till många olika sporter, bruksarbete och tjänst.
Nackdelar: En ganska spretig ras. Även om det inte är svårt att få tag i en bra schäfer så finns det gott om folk som tyvärr avlar på utseende och låter hälsa och mentalitet falla på framförallt utställningssidan. Sen finns det även vissa på brukssidan som avlar på väldigt höga drifter i kombination med dåliga nerver vilket ger stressade hundar som inte sorterar rätt.

Sen finns det även sjukdomar som man får ha lite koll på. HD/ED syns lätt på hunddata men allergi och klåda skrämmer mig mer och kan ju mörkas.

Nej hon har varit frisk och kry. Blivit förgiftad av råttgift som valp dock.

Hon får långpromenader där hon springer mycket, fysträning med hjälp av cykel/drag, badar och simmar mycket på sommaren. Sen tränas hon i uppletande, lydnad, spår, IPO (spår, lydnad, skydd) och diverse små trick och trix. Tanken är även att hon och jag ska bli ett ekipage i hemvärnet.

Absolut! Detta är min andra schäfer och hon är precis vad jag vill ha i en hund. Enkel samtidigt som hon är outtröttlig och alltid kan jobba mer. Snabbtänkt och lättlärd. Otroligt rolig att jobba med.

Absolut! Tanken är att jag ska spara en tik efter henne.

Jag bor ensam.

Jag har oftast valt jobb där hundarna kan vara med. Antingen helt eller delvis. Typ hästgård, lantbruk osv.

Nej men planer i framtiden.

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen? Schäfern är skottfast. Blandrasen rädd tyvärr. Brukar ha på tv och ge Gottigt ben.

Bild på schäfern
IMG_9962.webp

Jag har i dagsläget två stycken welsh corgi cardigan-hanar, 1 och 4 år, samt en 14-årig shih tzu-tik. Tiken bor dock inte hemma längre då hon på ålderns höst vill trappa ner på tempot och samtidigt bestämt sig för att hon inte vill bli lämnad själv, så hon har omplacerats till min sambos mormor och morfar.

Jag är partisk och tycker att mina cardigans mest har stora fördelar! "Föriga", samarbetsvilliga, jobbar mer än gärna och är överlag bara jäkligt trevliga att leva med, så länge de hålls aktiverade både psykiskt och fysiskt. Nackdelar skulle väl vara att de har lätt till ljud, men de är inte överdrivet skälliga. Sett till aveln tycker jag mig se en del tunga exemplar vilket jag tycker är negativt, min unghane på 19 kilo är för tung i typen för min smak. Min äldre på knappt 16 kg tar sig fram snabbare och lättare i terrängen, så i framtiden kommer jag vara mer uppmärksam på storleken hos framtida hundar.

Unghanen har short ulna, en tillväxtrubbning som vi har valt att inte operera pga inga symtom från det (lång rehab med vag prognos om man genomgår operation). Vi får se hur det påverkar honom i framtiden, och är noga med hans fysik i förebyggande syfte.

Den äldre har väl haft ett par hot spots på sin höjd efter en varm sommar med mycket bad.

Det blir åtminstone någon timme i skogen eller på grusvägar varje dag. Utöver det tränar/tävlar vi i lydnad, samt tränar personspår, viltspår och ett tag personsök, men det ligger på is pga tidsbrist just nu.

Jag har alltid haft hund, sedan jag föddes, så jag kan inte tänka mig ett liv utan. Livet med mina corgis blev väl som jag hade föreställt mig, fullt med aktivitet!

Ja, men pga aveln är jag kräsen, så många uppfödare går bort. Jag har en liten, tight skara uppfödare jag hänger med och har kontakt med som jag kan tänka mig corgi ifrån. I framtiden skulle jag även kunna tänka mig en ACD och håller därför koll i rasen redan nu. Sambon är sugen på en mastiff som gårdshund.

Jag har sambo, men har även bott själv med hund. Mina hundar = mitt ansvar. Men sambon får gärna hjälpa till, dock alltid efter hans premisser. Han ser det som våra hundar, men jag har huvudansvaret.

Vad jobbar du med? Vilka tider? Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?

Jag studerar inom den filosofiska genren, så jag har mycket tid hemma. De dagar jag pendlar till universitetet eller har andra ärenden i stan är de hos min mamma eller hos min syster. Det händer också att sambon tar med dem på jobbet (egenföretagande elektriker), han har en specialinredd företagsbil med burar i.

Inte i nuläget, men vi har ett kennelnamn inom familjen som gått från generation till generation. Just nu står min syster på det, som har fött upp franska bulldoggar. Kommer dröja innan jag har en tik hemma men förmodligen går jag in i kenneln även jag nästa år. Mest för uppfödarrabatter, kanske. :D

Båda mina är skottfasta så vi förbereder inget särskilt. Ikväll ska vi bara vara hemma tillsammans för en gångs skull, så det blir lugnt.

DSC_0082 (2).webp

Min tuppiga unghane. :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 561
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?