Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den?
Vostotjnoevropejskaja Ovtjarka (Östeuropeisk herdehund). Kommer kanske få en snyting av alla schäfer-frälsta
Det är en relativt ny ras i Sverige så vi har betalat dyrt för en hund som räknas som blandras. Rasen har blivit erkänd av SKK så några har hunnit mönstra in sina hundar. Vi måste dock vänta till han är 8 månader innan vi får göra det.
Varför vi valde den här rasen är för att jag alltid har velat ha en Tysk schäfer. Jag var ute efter en aktiv och samarbetsvillig hund som tycker om det mesta. För jag själv ville testa på lite olika grenar. En bekants bekant hade en Österuopeisk som jag råkade se av en ren tillfällighet och sedan visade jag bara sambon den hunden för skoj skull. Han blev totalt frälst och sa "Jag vill ha en sån".
Eftersom att det är jag som är mer hunderfaren och det är jag som kommer träna hunden så fick inte sambon bara som han ville direkt. Jag började med eftersökning och kontaktade in princip alla i Sverige som har rasen. Till slut i februari -18 åkte vi ner till södra Sverige och träffade flera stycken. Och jag gillade dem verkligen.
Anledningen till att vi till sist valde denna ras var för att den har alla egenskaper jag vill ha, lättlärd, samarbetsvillig osv osv. Jag upplevde den lite lugnare än den Tyska schäfern. Och de jag träffade var allihopa väldigt trygga i sig själva. Eftersom det är en sån liten ras är den inte sönderavlad på något sätt, så de är (förhoppningsvis) friska.
Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig?
Nu har vi bara haft honom i 4 månader (han är 6 månader), men vi är sååå nöjda än så länge. Han är väldigt lyhörd, glad, trevlig, lättlärd. Ja listan kan göras lång.
Enda nackdelen jag skulle se är egentligen att han har ganska mycket vakt i sig. Vi har fått jobba en del med det. Vi var också förberedda på det så vi anser inte att det har varit något problem.
Har den haft några sjukdomar under sitt liv?
Han är bara 6 månader, så nej inte än så länge
Hur aktiverar du din hund?
Just nu är det framförallt miljöträning, vardagslydnad, långa skogspromenader och enklare spårövningar.
I framtiden vill vi testa spår och sök framförallt. Än så länge har han visat stor uthållighet i spår.
Blev ditt liv med hund som du tänkte dig?
Det blev fantastiskt! Jag och sambon har sagt det många gånger "Det känns som vi har haft honom hela tiden. Vad gjorde vi innan?".
Skulle du välja samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig?
Absolut att jag skulle kunna göra det
Nu är han ju som sagt bara 6 månader, så tiden får väl utvisa. Men än så länge känns det så. Dock har jag många fler hundar jag också skulle kunna tänka mig att testa äga. Men sambon tror jag är rätt fast vid denna.
Lever du ensam med hund eller har sambo/familj?
Jag bor tillsammans med min sambo. Det är jag som äger hunden och det är jag som tränar honom mest. Men de vardagliga promenaderna har vi ett gemensamt ansvar över.
Vad jobbar du med? Vilka tider?
Jag jobbar som receptionist med lite andra arbetsuppgifter också. Sambon jobbar som bilmekaniker på samma stället. Heltid båda två. Varannan vecka jobbar vi samma tider och varannan vecka börjar jag två timmar senare och slutar två timmar senare än sambon.
Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
Han är med oss på jobbet. Vi har byggt om på jobbet, så i den "gamla" delen finns det gamla kontor som ekar tomma. Så han är med en annan kollegas hund i ett av kontoren. Eller de har faktiskt ett konferensrum de är i och det funkar jätte bra
Annars har vi möjlighet till dagmatte/husse om det skulle behövas.
Har du eventuellt en kennel?
Nej.
Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?
Nu har nyår redan varit. Men vi var inte så oroliga. Han har inte visat att han bryr sig om ljud och under dagen då det small lite här och där brydde han sig inte alls. Så vid tolvslaget gick det klockrent
Jag bifogar två bilder på honom. På ena bilden är han ca 8 veckor och på den andra bilden är han 16 veckor, mycket kan hända på två månader
Som man kan se är han betydligt ljusare än en vanlig Tysk schäfer, han är mer svart och ljusbeige.