Vad har Du för hundras?

Jag har hovawart. Ville ha en allround hund att prova på en massa hundsporter med och sen va den tvungen att tilltala mig utseende mässigt med. Föll som en fura och har nu 2 stycken med planer för ytterligare en under 2019. Hoppas på att min hane ska bli pappa och kommer i så fall ta en efter honom.

Fördelarna är att det är en frisk ras, mångsidig med både humor och humör. Nackdelarna är väl att de är lite spretiga exteriört och att en del brister i arbetsviljan.

Jag bor själv med mina och tycker väl att livet blivit ungefär som jag förväntat mig. Jobbar inom vården och har hundarna i hundgård då. De aktiveras främst med spår och lydnad förutom promenader och cykelturer. Hanen är den som fått prova på flest grenar då han är äldst och min ”prova på” hund.

Tiken har fått rotfylla en tand annars skadefri. Hanen har haft några muskelskador pga att tiken tacklat honom och sen fick han problem med prostatan sist hon löpte.

Till nyår kommer vi vara hemma. De kommer få något smarrigt att tugga på runt 12 snåret mest för sakens skull. De bryr sig inte om att det smäller.

Visa bifogad fil 23254

De är ju så fantastiskt fina. Jag har totalt kärat ner mig i Hovawart. :love: Speciellt svart/bruna.
Tror dock att det är för mycket hund för mig. Hur skulle du beskriva dem? Har du erfarenhet av andra bruksraser? Har själv schäfer. Tänkte om du kunde jämföra :)

De är ju så fantastiskt fina. Jag har totalt kärat ner mig i Hovawart. :love: Speciellt svart/bruna.
Tror dock att det är för mycket hund för mig. Hur skulle du beskriva dem? Har du erfarenhet av andra bruksraser? Har själv schäfer. Tänkte om du kunde jämföra :)
Jag skickar ett PM :) så går vi inte en massa off topic här.

Helt j*vla hopplös på att träna det han tycker är ointressant, helt magisk på de saker han själv gillar. Hårda spår, personspår, vilt, spelar ingen roll. Det är det bästa han vet. Han levererar fågel som en kung. Han är supermysig och lagom storlek och kommer aldrig när jag ropar trots timmar och åter timmar av inkallningsträning.

Rasbeskrivning temperament: " Läraktig, Tålmodig, Lydig, " ;)

Vad har du för hundras
- Shar pei

Varför valde du den?
- Jag fastnade för rasbeskrivningen, om jag hade varit hund hade jag troligen varit en Shar pei.
Har haft ögonen på rasen i 15 år men det har inte varit aktuellt pga sjukdomsbilden.

Fördelar
- Den fäller ytterst lite.
- Den dreglar inte.
- Den är renlig för att vara hund. Fick hem honom som 8v, efter tre dagar var han rumsren.
- Det är inte en skällig ras.
- Den är intelligent och mycket lättlärd.
- Den kan vara både pigg och lugn dvs den följer rytmen i familjen. Behovet av motion ska vara ringa.
- Modig och självständig.
- Helt ointresserad av andra människor.

- Känslig men ytterst lite nerv.

Nackdelar
- Envis som synden, tuff, stöddig, backar inte oavsett motstånd.
- Mycket svårmotiverad. Han ser, hör och förstår, allt handlar om vilja.

- Rasen är känd för att vara ursvår att klippa klorna på, min är inget undantag.
- Lättkränkt snackare.
- Att den som valp är otroligt söt vilket innebär att - alla - människor, utan hundvett och hundkunskap, absolut ska fram och hälsa, inkl envisas med att deras hundar också ska hälsa och helst leka.

Har den haft några sjukdomar under sitt liv?
Inte hittills.

Hur aktiverar du din hund?
Nu är han bara 3,5 månader så det är begränsat. Nu handlar det mer om ren miljöträning och hantering.
Sedan får vi se om han kommer ha någon paradgren. Hittills är han intensiv nosanvändare, blir det en spårare av honom kanske?

Blev ditt liv med hund som du tänkte dig?
Får vi bara plats på hunddagis så blir svaret JA.
Däremot har det dykt upp en för mig ny sorts utmaning som jag inte är van vid.
Jag har haft Jack Russel tidigare, i jämförelse med denna är JR världens enklaste hund.
Det som direkt visade sig bli ett mindre helvete är kloklippningen och ensamhetsträningen.
Inte för att han blir rädd, ängslig, orolig, han gillar det bara inte och för att demonstrera sitt ogillande skriker han som om jag jagar honom med en spikpistol.
Det hade inte behövt vara någon kris OM det inte hade varit så att vi bor i lägenhet.

Skulle du välja samma ras igen?
Nu har vi inte bott ihop så länge men bortsett från klorna och ensamhetsträningen så har jag fått en helt fantastisk och udda personlighet så ja, absolut.

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton?
På nyår var han tre månader, det var en mindre krigszon utanför lägenheten/fönstren.
Han brydde sig inte mer än att lyfta huvudet när det kom en rejälare smäll, annars sov han sig igenom hela nyårsnatten.

Alfie.webp

Vad har du för hundras och varför valde du den: Shih tzu. Jag valde den egentligen inte. Ville skaffa hund, men hade ingen direkt tanke om vad jag skulle använda hunden till och vad jag då skulle ha för ras. Var helt enkelt så att min pojkvän (som nu är min sambo) hade en styvmor då som födde upp rasen och jag fick med mig en hem. Mindre än ett år senare hade hon en ny kull (annan tik) och jag fick med nr två hem. Nu tycker jag absolut att man ska ha lite mer eftertanke när man väljer hundras. Men Shih tzu är som tur var en lätt ras att ha att göra med så det har gått bra ändå :).

Fördelar enligt mig: Behändigt format. Fäller inte och pälsen är väldigt lättskött om man klipper ner dem. Är alltid glad och lätt att ha att göra med. Är alltid trevlig mot nya människor, men håller sin familj närmast. Låg jaktlust. Ställer inga större krav på motion och aktivering, så är man sjuk några dagar så klarar de sig på kortare rastningar. Hänger dock gärna med på allt de får. Orädda.

Nackdelar enligt mig: Den platta nosen och besvären det kan medföra. Nu har jag haft tur att ha två Shih tzu som inte haft några problem med andningen. Funderar lite på om de kan ha de kan ha lite jobbigare en riktigt varm sommardag jämnfört med hundar med mer tilltagen nos dock. Storleken ibland. Man vågar inte låta dem leka med alltför stora hundar. Pälsen är inget rolig om man håller dem långhåriga. Nu klipper jag själv några gånger om året, och det är inte superkul det heller. Benen är rätt så korta, så kan inte gå alltför kuperat i skogen, kan inte cykla med dem springande bredvid (om man inte cyklar väldigt långsamt). Ibland saknar jag lite mer fart i rasen.

Sjukdomar: Min andra Shih tzu (som tyvärr inte finns längre) hade Diskbråck när han var mellan 2-4 år någonstans. Han behövde dock inte opereras och repade ihop sig. Under utredningen så upptäckte man artros i flera leder som på senare år ställde till besvär och är anledningen till att vi fick ta bort honom i April i år, nio år gammal.
Min Shih tzu som jag skaffade först har fel på njurarna, detta upptäcktes när han var åtta tror jag. Förutom det har han varit frisk hela livet. Han är elva år nu. Fortfarande ganska pigg och fräsch, men vet att njurarna blir sämre och sämre Han får vara med sålänge han mår bra och orkar hålla igång på en lagom nivå.

Aktivering: Nuförtiden tar vi det väldigt lugnt. Det blir såklart promenader, favoritslingan är över åkrarna där han får vara lös och springa fort :D. Godisletande emellanåt. På sommaren åker vi gärna och badar. När hundarna var yngre gick vi valpkurser, allmänlydnad och agility. Gick på söndagspromenader med hundklubben. Våra promenader var längre och innehöll mycket hoppa upp på bänkar, hoppa över små omkullfallna träd och så vidare.

Blev ditt liv med hund som du tänkt dig: Ja, det tycker jag. Även om jag inte hade så mycket tankar innan jag skaffade hund. De är och har varit fantastiska familjemedlemmar och har verkligen berikat mitt liv :heart.

Skulle du välja samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig? Jag vet inte. Jag har egentligen saknat att ha en lite mer aktiv hund. Att kunna cykla med hunden, gå fler kurser på hundklubben (spår t ex var inget som mina hundar haft något större intresse och fallenhet för). Att när man är i skogen kunna ta lite kuperade svängar och inte bara hålla sig till stigar. Dock är det lite bekvämt att ha en ras som inte kräver så mycket, så hade jag skaffat annan så hade jag fått steppa upp aktiveringen förstås. Är nyfiken och intresserad av Dansk svensk gårdshund och Terrier brasileiro.

Boende mm: Bott med sambo alla år med hund. Först i lägenhet, de senaste åren i hus. När vi behövt hundvakt har våra familjer ställt upp, och nu på senare år så kan sambon ta med hunden till kontoret. Våran hund behöver aldrig vara längre stunder själv.

Hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Det har aldrig varit några problem. De är trygga och orädda när de smälls. Såklart hade de kunnat bli rädda om någon hade smällt precis där vi är.

Här är mina små killar. Har kvar Elvis till vänster. Douglas som är till höger finns inte mer :heart

FB_IMG_1538107554012.webp

Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den?
Jag har Rhodesian ridgeback. Har haft rasen sedan 1991 och att det blev just RR var från början lite av en slump. Vi hade tidigare haft grand danois i familjen och ville ha en mindre hund men som ändå hade en del annat gemensamt med GD såsom kort päls osv. RR var väldigt ovanlig i Sverige på den tiden (knappt 400 ex. i landet) och vi såg en annons i gula sidorna (internet osv fanns ju inte då) och jag slog sedan upp rasen i min bok om hundraser. Vi åkte och kollade på valpen som var sist kvar i kullen och hette Elin och på den vägen är det. Elin är f ö hunden till höger på min avatar. Den bredvid till vänster är hennes dotter Zoya (mitt användarnamn).
I dagsläget har jag två hundar. Fuji som är 10 år och Hekla som är 8 månader.

Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig?
Jadu. Det är en ras som absolut inte passar alla, ingen var mans hund. Den är aktiv, alert, hänger med på det mesta och har en tydlig av och på knapp. Utomhus är det ofta full fart medans den inomhus gärna slappar i möblerna.
Den stora fördelen för mig är deras stora personlighet. De är väldigt "egna" av sig och man har aldrig tråkigt med en RR.
Nackdelen är väl att det är att de kan vara något jobbiga att dressera och man måste ha mycket tålamod. Dessutom har det ploppat upp linjer med en hel del allergier osv det senaste decenniet vilket ju inte heller är så kul.

Nu har ju jag haft en och annan RR sedan 1991 men de har varit väldigt friska faktiskt. En hade lindrig AD, en annan hade lite allergiska tendenser. Pyo och en del cancer (juvertumörer, lymfom etc) på äldre individer.

Hos mig är de mest aktiva sällskapshundar. Vi har kört en hel del viltspår. utställning, personspår och bara hänga med i det vanliga livet.

Jodå, vi har ju skaffat fler genom tiderna så det måste jag ju säga att det gjort. Sen har ju en och annan individ inte blivit som man tänkt sig men så kan det ju vara.

Skulle du välja samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig?
Ja, vi har ju skaffat samma ras om och om igen. Ibland har jag tänkt att jag vill ha någon annan ras som nästa hund men min sambo kan inte tänka sig något annat så då har det fått bli så ;)

Lever du ensam med hund eller har sambo/familj?
Vi är familj på två vuxna och två tonåriga barn.

Vad jobbar du med? Vilka tider?
Jobbar på myndighet med förtroendearbetstid så kan jobba en hel del hemifrån.

Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
När vi är på jobbet så är hundarna hemma. Just nu är det extremt lite ensamtid eftersom vi har en valp. Jag jobbar hemifrån 2-3 dagar/vecka, min sambo är ledig en dag i veckan och svärföräldrarna brukar vara hos oss 1-2 dagar/v.

Har du eventuellt en kennel?
Har kennelnamn men har inte haft någon kull sedan 2003. Livet kom emellan så att säga likväl som hundar som i mina ögon inte hållit måttet avelsmässigt. Om valpen blir bra så kanske jag avlar på henne sedan. Kanske.

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?

Mina hundar är helt obrydda av smällare och raketer men vi är ändå alltid hemma med dom på nyårsafton.

Bifoga gärna bild om du vill på din hund/hundar du har idag :heart

fujihekla1.webp

En inte helt färsk bild (från i höstas) men hade bara den där båda var på samma :)

Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den? :bump:Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig? Har den haft några sjukdomar under sitt liv? Hur aktiverar du din hund? Blev ditt liv med hund som du tänkte dig? Skulle du välja samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig? Lever du ensam med hund eller har sambo/familj? Vad jobbar du med? Vilka tider?Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt? Har du eventuellt en kennel? Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?

Bifoga gärna bild om du vill på din hund/hundar du har idag :heart
Vad har du för hundras?
Bichon havanais

Varför valde du den?
När vi skulle skaffa hund för ganska många år sen behövde vi en hund som även barnen skulle kunna gå ut med. Liten och lätthanterlig och inte så allergiframkallande. Blev rekommenderad rasen.
Fördelar behöver inte koppel, okomplicerad, klarar alla miljöer så länge det inte regnar. Nuvarande hund orkar hur långa promenader som helst. Älskas av alla även hundrädda vågar närma sig, pigg och glad och så den mjuka pälsen.
Nackdelar är den mjuka pälsen som behöver skötas alt klippas ner och som är värdelös i regn och slask.
Lite i minsta laget tycker jag ibland.
Har lätt till skall.
Sjukdomar vi haft är att första hunden fick artros och ont. Fick tyvärr avlivas pga smärtorna redan vid 10,5 år. Nuvarande hund fick av misstag för mycket mat en julafton och blev riktigt sjuk. Annars friska.
Hunden är med överallt, på jobbet, på pendeltåget, på kalas, inne i stan, är ute på tomten sommartid. Går mycket långa och många promenader på olika platser då hunden alltid är lös. Lägger spår enstaka gånger som nu blivit allt svårare, godisletande, lite tricks ibland. Mannen springer och har med hunden cirka 5 km rundor några ggr i veckan.
Blev mitt liv med hund som jag tänkt mig ?
Det blev bättre,
Skulle jag välja samma ras igen?
Absolut men det finns många fina raser gillar retrievers och spaniels, sheltie m fl.
Lever jag ensam med hund?
Nej med min man. Tidigare med barn också.
Hunden är med på jobbet när vi inte arbetar hemifrån. Vi har tidigare haft hundvakter och turats om i familjen att komma hem tidigt och gå ut med hundarna.
Har ingen kennel.
Hon bryr sig inte på nyår men jag är försiktig och tar inte ut henne mer än absolut nödvändigt.

Bifogade filer

• image.webp
    image.webp
    146,7 KB · Visningar: 38
Vostotjnoevropejskaja Ovtjarka (Östeuropeisk herdehund). Kommer kanske få en snyting av alla schäfer-frälsta :nailbiting: Det är en relativt ny ras i Sverige så vi har betalat dyrt för en hund som räknas som blandras. Rasen har blivit erkänd av SKK så några har hunnit mönstra in sina hundar. Vi måste dock vänta till han är 8 månader innan vi får göra det.
Varför vi valde den här rasen är för att jag alltid har velat ha en Tysk schäfer. Jag var ute efter en aktiv och samarbetsvillig hund som tycker om det mesta. För jag själv ville testa på lite olika grenar. En bekants bekant hade en Österuopeisk som jag råkade se av en ren tillfällighet och sedan visade jag bara sambon den hunden för skoj skull. Han blev totalt frälst och sa "Jag vill ha en sån".
Eftersom att det är jag som är mer hunderfaren och det är jag som kommer träna hunden så fick inte sambon bara som han ville direkt. Jag började med eftersökning och kontaktade in princip alla i Sverige som har rasen. Till slut i februari -18 åkte vi ner till södra Sverige och träffade flera stycken. Och jag gillade dem verkligen.
Anledningen till att vi till sist valde denna ras var för att den har alla egenskaper jag vill ha, lättlärd, samarbetsvillig osv osv. Jag upplevde den lite lugnare än den Tyska schäfern. Och de jag träffade var allihopa väldigt trygga i sig själva. Eftersom det är en sån liten ras är den inte sönderavlad på något sätt, så de är (förhoppningsvis) friska.
Nu har vi bara haft honom i 4 månader (han är 6 månader), men vi är sååå nöjda än så länge. Han är väldigt lyhörd, glad, trevlig, lättlärd. Ja listan kan göras lång.
Enda nackdelen jag skulle se är egentligen att han har ganska mycket vakt i sig. Vi har fått jobba en del med det. Vi var också förberedda på det så vi anser inte att det har varit något problem.
Han är bara 6 månader, så nej inte än så länge :)
Just nu är det framförallt miljöträning, vardagslydnad, långa skogspromenader och enklare spårövningar.
I framtiden vill vi testa spår och sök framförallt. Än så länge har han visat stor uthållighet i spår.
Det blev fantastiskt! Jag och sambon har sagt det många gånger "Det känns som vi har haft honom hela tiden. Vad gjorde vi innan?".
Absolut att jag skulle kunna göra det :) Nu är han ju som sagt bara 6 månader, så tiden får väl utvisa. Men än så länge känns det så. Dock har jag många fler hundar jag också skulle kunna tänka mig att testa äga. Men sambon tror jag är rätt fast vid denna.
Jag bor tillsammans med min sambo. Det är jag som äger hunden och det är jag som tränar honom mest. Men de vardagliga promenaderna har vi ett gemensamt ansvar över.
Vad jobbar du med? Vilka tider?
Jag jobbar som receptionist med lite andra arbetsuppgifter också. Sambon jobbar som bilmekaniker på samma stället. Heltid båda två. Varannan vecka jobbar vi samma tider och varannan vecka börjar jag två timmar senare och slutar två timmar senare än sambon.
Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
Han är med oss på jobbet. Vi har byggt om på jobbet, så i den "gamla" delen finns det gamla kontor som ekar tomma. Så han är med en annan kollegas hund i ett av kontoren. Eller de har faktiskt ett konferensrum de är i och det funkar jätte bra :) Annars har vi möjlighet till dagmatte/husse om det skulle behövas.
Har du eventuellt en kennel?
Nej.
Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?
Nu har nyår redan varit. Men vi var inte så oroliga. Han har inte visat att han bryr sig om ljud och under dagen då det small lite här och där brydde han sig inte alls. Så vid tolvslaget gick det klockrent :D

Jag bifogar två bilder på honom. På ena bilden är han ca 8 veckor och på den andra bilden är han 16 veckor, mycket kan hända på två månader :nailbiting:
Som man kan se är han betydligt ljusare än en vanlig Tysk schäfer, han är mer svart och ljusbeige.

Bifogade filer

• 447EDA84-9B51-4659-8DAF-1F5CBF7440D3.webp
    447EDA84-9B51-4659-8DAF-1F5CBF7440D3.webp
    379,4 KB · Visningar: 43
Senast ändrad:
Vostotjnoevropejskaja Ovtjarka (Östeuropeisk herdehund). Kommer kanske få en snyting av alla schäfer-frälsta :nailbiting: Det är en relativt ny ras i Sverige så vi har betalat dyrt för en hund som räknas som blandras. Rasen har blivit erkänd av SKK så några har hunnit mönstra in sina hundar. Vi måste dock vänta till han är 8 månader innan vi får göra det.
Varför vi valde den här rasen är för att jag alltid har velat ha en Tysk schäfer. Jag var ute efter en aktiv och samarbetsvillig hund som tycker om det mesta. För jag själv ville testa på lite olika grenar. En bekants bekant hade en Österuopeisk som jag råkade se av en ren tillfällighet och sedan visade jag bara sambon den hunden för skoj skull. Han blev totalt frälst och sa "Jag vill ha en sån".
Eftersom att det är jag som är mer hunderfaren och det är jag som kommer träna hunden så fick inte sambon bara som han ville direkt. Jag började med eftersökning och kontaktade in princip alla i Sverige som har rasen. Till slut i februari -18 åkte vi ner till södra Sverige och träffade flera stycken. Och jag gillade dem verkligen.
Anledningen till att vi till sist valde denna ras var för att den har alla egenskaper jag vill ha, lättlärd, samarbetsvillig osv osv. Jag upplevde den lite lugnare än den Tyska schäfern. Och de jag träffade var allihopa väldigt trygga i sig själva. Eftersom det är en sån liten ras är den inte sönderavlad på något sätt, så de är (förhoppningsvis) friska.
Nu har vi bara haft honom i 4 månader (han är 6 månader), men vi är sååå nöjda än så länge. Han är väldigt lyhörd, glad, trevlig, lättlärd. Ja listan kan göras lång.
Enda nackdelen jag skulle se är egentligen att han har ganska mycket vakt i sig. Vi har fått jobba en del med det. Vi var också förberedda på det så vi anser inte att det har varit något problem.
Han är bara 6 månader, så nej inte än så länge :)
Just nu är det framförallt miljöträning, vardagslydnad, långa skogspromenader och enklare spårövningar.
I framtiden vill vi testa spår och sök framförallt. Än så länge har han visat stor uthållighet i spår.
Det blev fantastiskt! Jag och sambon har sagt det många gånger "Det känns som vi har haft honom hela tiden. Vad gjorde vi innan?".
Absolut att jag skulle kunna göra det :) Nu är han ju som sagt bara 6 månader, så tiden får väl utvisa. Men än så länge känns det så. Dock har jag många fler hundar jag också skulle kunna tänka mig att testa äga. Men sambon tror jag är rätt fast vid denna.
Jag bor tillsammans med min sambo. Det är jag som äger hunden och det är jag som tränar honom mest. Men de vardagliga promenaderna har vi ett gemensamt ansvar över.

Jag hoppas verkligen ingen vill på nåt sätt attackera dig oavsett vad för ras eller åsikt de har eftersom tråden var tänkt att alla oavsett ras/blandras skulle berätta om sina rasval och varför, snarare än att någon skulle behöva försvara sig.
Lycka till med er vovve<3

Jag hoppas verkligen ingen vill på nåt sätt attackera dig oavsett vad för ras eller åsikt de har eftersom tråden var tänkt att alla oavsett ras/blandras skulle berätta om sina rasval och varför, snarare än att någon skulle behöva försvara sig.
Lycka till med er vovve:heart

Ja vi är väldigt nöjda och han passar oss perfekt :) Och det är huvudsaken. Sen får folk tycka vad de vill.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 561
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V