Vad har Du för hundras?

Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den?

Jag har i dagsläget två stycken welsh corgi cardigan-hanar, 1 och 4 år, samt en 14-årig shih tzu-tik. Tiken bor dock inte hemma längre då hon på ålderns höst vill trappa ner på tempot och samtidigt bestämt sig för att hon inte vill bli lämnad själv, så hon har omplacerats till min sambos mormor och morfar.

Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig?

Jag är partisk och tycker att mina cardigans mest har stora fördelar! "Föriga", samarbetsvilliga, jobbar mer än gärna och är överlag bara jäkligt trevliga att leva med, så länge de hålls aktiverade både psykiskt och fysiskt. Nackdelar skulle väl vara att de har lätt till ljud, men de är inte överdrivet skälliga. Sett till aveln tycker jag mig se en del tunga exemplar vilket jag tycker är negativt, min unghane på 19 kilo är för tung i typen för min smak. Min äldre på knappt 16 kg tar sig fram snabbare och lättare i terrängen, så i framtiden kommer jag vara mer uppmärksam på storleken hos framtida hundar.

Har den haft några sjukdomar under sitt liv?

Unghanen har short ulna, en tillväxtrubbning som vi har valt att inte operera pga inga symtom från det (lång rehab med vag prognos om man genomgår operation). Vi får se hur det påverkar honom i framtiden, och är noga med hans fysik i förebyggande syfte.

Den äldre har väl haft ett par hot spots på sin höjd efter en varm sommar med mycket bad.

Hur aktiverar du din hund?

Det blir åtminstone någon timme i skogen eller på grusvägar varje dag. Utöver det tränar/tävlar vi i lydnad, samt tränar personspår, viltspår och ett tag personsök, men det ligger på is pga tidsbrist just nu.

Blev ditt liv med hund som du tänkte dig?

Jag har alltid haft hund, sedan jag föddes, så jag kan inte tänka mig ett liv utan. Livet med mina corgis blev väl som jag hade föreställt mig, fullt med aktivitet!

Skulle du välja samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig?

Ja, men pga aveln är jag kräsen, så många uppfödare går bort. Jag har en liten, tight skara uppfödare jag hänger med och har kontakt med som jag kan tänka mig corgi ifrån. I framtiden skulle jag även kunna tänka mig en ACD och håller därför koll i rasen redan nu. Sambon är sugen på en mastiff som gårdshund.

Lever du ensam med hund eller har sambo/familj?

Jag har sambo, men har även bott själv med hund. Mina hundar = mitt ansvar. Men sambon får gärna hjälpa till, dock alltid efter hans premisser. Han ser det som våra hundar, men jag har huvudansvaret.

Vad jobbar du med? Vilka tider? Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?

Jag studerar inom den filosofiska genren, så jag har mycket tid hemma. De dagar jag pendlar till universitetet eller har andra ärenden i stan är de hos min mamma eller hos min syster. Det händer också att sambon tar med dem på jobbet (egenföretagande elektriker), han har en specialinredd företagsbil med burar i.

Har du eventuellt en kennel?

Inte i nuläget, men vi har ett kennelnamn inom familjen som gått från generation till generation. Just nu står min syster på det, som har fött upp franska bulldoggar. Kommer dröja innan jag har en tik hemma men förmodligen går jag in i kenneln även jag nästa år. Mest för uppfödarrabatter, kanske. :D

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?

Båda mina är skottfasta så vi förbereder inget särskilt. Ikväll ska vi bara vara hemma tillsammans för en gångs skull, så det blir lugnt.

Visa bifogad fil 23331

Min tuppiga unghane. :p

Och den äldre:

DSC_0019 (2).webp

Jag har sedan exakt 31 år tillbaka chow chow och jag har aldrig ångrat en sekund med detta val. Varför blev det chow chow? När jag som 14-åring såg söta chowvalpar på en valputställning så föll jag direkt för rasen. När jag sedan lärde känna rasen så insåg jag även att de hade ett temperament som tilltalade mig. Familjens labradorer var inte min typ av hund helt enkelt. Två år senare, efter att jag ahde jobbat som kennelflicka på sommarlovet hos den chowuppfödare som jag beundrade mest, så fick jag äntligen min första chowvalp av mina föräldrar (från den uppfödare jag ahde jobbat hos). Jag kom hem med henne på nyårsafton 1987. Fördelarna med chow chow... ja, hela paketet! Vackra och trevliga hundar som passar mig perfekt!! Nackdelarna... som uppfödare så är en stor nackdel att det inte är någon enkel ras att föda upp då det bl a finns en del fertilitetsproblem i rasen. Mina två friska, sunda, vackra och trevliga tikar har hittills inte lyckats ge mig någon kull. En annan nackdel är de hälsoproblem som finns i rasen, men om man är lite noga när man letar valp, så är chansen god att få en frisk hund.

Sedan 8 år tillbaka har jag även mops. En synnerligen trevlig och rolig liten hund som kompletterar chowarna jättebra! Jag föder inte upp mops, utan har en 8-årig kastrerad svart tik och en 9 månaders gul hane. Fördelarna med mops är den otroliga livsglädje och enorma kärlek de har till alla människor. Man blir glad med en mops i sitt liv och man får skratta varje dag! Nackdelarna... ja, även om mina mopsar är friska (tiken får lätt UVI vilket förmodligen beror på kastreringen, som utfördes pga framfall i samband med löp), så måste man vara noga när man köper valp, så man köper sin valp från en uppfödare som tycker att friska rastypiska mopsar är en prioritet.
jessica-och-hundar_180506.webp

Vad har du för hundras och varför valde du den?
Dansk-svensk gårdshund. Vi ville ha en ”stor hund i litet format”. En vänlig förig hund som gillar många typer av aktiviteter men som ändå klarar dagar utan aktivitet utan att klättra på väggarna och absolut ingen pälsras. Jag är också väldigt svag för utseendet, Jag gillar hundar som liksom ser ut som hunden hund. :D

Fördelar: Se ovan. Allt vi önskade fick vi!
Nackdelar: Tyvärr är jaktlusten stark så lösspring blir det bara på inhägnat område.

Flocken är just nu sex hundar stor. Äldsta tiken har haft livermoderinflammation, en av hanarna patellaluxation.

Många och långa promenader i naturen, lite trick-, agility- och noseworkträning. Jag är ingen tävlingsmänniska så det är verkligen bara träning för att det är kul. Viltspår uppskattas mycket av hundarna så det önskar jag vi hade möjlighet att göra oftare.

Det blev bättre!

Skulle du välja samma ras igen?
Absolut!

Jag bor med maken och ett barn i äldre tonåren. Ett barn har flyttat hemifrån.

Vad jobbar du med? Vilka tider? Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
Jag är egen företagare med arbetsplatsen i ett hus på gården. Jag jobbar oftast fm, tar sedan en lång lunchrast när hundarna aktiveras sedan jobbar jag sen em/kväll. Maken aktiverar hundarna när han kommer hem.

Japp. Jag har haft uppfödning sedan 2012 i liten skala. Tar i genomsnitt en kull per år.

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?
Fem av sex bryr sig inte. En har blivit lite berörd på äldre dagar men det brukar vara relativt lite smällande där vi bor.

Bifoga gärna bild om du vill på din hund/hundar du har idag.
IMG_5143 (3).webp

Svarar fast jag bara har en liten 7 månaders men ändå. :D

Hundras
Tollare

Varför valde du den?

Ville ha en clownig hund att arbeta med. Föll snabbt in på att retrieverproven verkade spännande, men lockades inte av de andra retrieverna särskilt mycket. Ville ha en hund med mycket go och arbetsvilja men som samtidigt gärna få ha lite egna idéer för sig.

Har alltid gillat tollarna, men tvekat på om jag skulle passa med en. När jag väl bestämde mig för att skaffa en ras att jobba med så kändes tollaren ganska perfekt för mig. De kan vara egensinniga men samtidigt väldigt glada i arbete och de har verkligen det mesta jag letade efter i en hund.

Fördelarna är många, enligt mig. :D

Men att den är arbetsvillig, energisk och riktigt rolig är väl det som drog mig till den generellt. Man har aldrig tråkigt med en tollare i hemmet, sägs det. Jag gillar att den är alldeles lagom stor och väldigt mångsidig. Många uppfödare är dessutom väldigt bra på att dokumentera med mentalbeskrivningar och hälsotester så det är relativt enkelt att sortera vad som verkar intressant "på pappret".

Glömde skriva nackdelarna märkte jag när jag postat inlägget. Nackdelarna är väl också en del. Rasen dras med en del autoimmuna sjukdomar som är svåra att ha och göra med. Dessutom poppar de upp i typ alla linjer så att hitta något helt fritt är som att hela efter ett guldkorn på en sandstrand. Mest av allt så har ju rasen en viss problematik med rädslor och framförallt stress.

Min tjej är ju bara 7 månader så det säger ju inte så mycket, men förutom att hon fick in bakterier i ögonen efter att vi varit på utställning i ett ridhus så har hon hållit sig helt frisk so far. Vågar man ens säga något här dock...

Vi tränar apportering/jakt men just nu mest på bäbisnivå. Framförallt tränar vi lydnad för tillfälligt, men jag ska försöka lägga lite större fräs på apporteringen här framöver.

Än så länge, ja!

Är nog för tidigt att säga eftersom jag inte vet hur hon är som vuxen, men rent spontant känner jag att absolut - tollarna är fantastiska och jag skulle gärna ha en till.

Ensam.

Vad jobbar du med? Vilka tider?

Pluggar hemifrån och ah, är mest hemma.

Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?

Nu är jag som sagt mest hemma men ska jag någonsin bort så brukar hon för det mesta vara hos en familj vars setter jag passar på dagarna. Lite ge och ta relation! Det är helt fantastiskt för hon trivs så bra hos dem eftersom vi är där flera dagar i veckan och settern är bästa vännen.

Nu är det ju passerat, men vi var bara hemma. Cessna brydde sig inte, trots att det smällde som attans.

Jag har tre (två egna) Shetland Sheepdogs. Att det blev shelties var för att jag ville ha en lagom stor hund, som var arbetsglad och förig. Hade många shelties i bekantskapskretsen så då föll valet på den rasen.

Fördelarna är att de är mjuka, träningsvilliga och väldigt anpassningsbara. Bra storlek, trevligt utseende (de som inte är pälsmonster dvs) och ofta väldigt okomplicerade med exempelvis andra hundar.
Nackdelar är väl att det är allt för många uppfödare som inte hälsotestar, finns mängder med dålig mentalitet i aveln och mycket rädslor samt stress. Problematik med HD finns i rasen, även om många inte erkänner det, kassa magar, trånga munnar och slipped tendon (sheltiehäl).

Min hane (3 år) hade känslig mage som valp och var dålig endel. Nu har han stålmage. Han har dessutom bettfel och har fått dra både mjölktänder och en permanent tand.
Tiken (1 år) har aldrig varit sjuk eller dålig.
Bonushanen (6år) har dåliga tänder, men ingen annan sjukdomshistorik vad jag vet.

Vi kör lydnad, drag och agility för det mesta. Mina hundar hänger med på det mesta och tycker oftast att allt är roligt. Blir även personspår och viltspår när jag får lust för det. Planen är att börja med nosework också.

Mycket bättre. Hundarna öppnar upp en helt ny värld! Träffat så många människor jag aldrig skulle träffat utan hund.

Ja. Kommer alltid finnas shelties! En bra sheltie är en riktigt jäkla bra hund!

Lever du ensam med hund eller har sambo/familj? Vad jobbar du med?
Jag lever ensam och hundarna är med mig på jobbet. Jobbar med hundar!

Hanen (3 år) är livrädd för skott, åska, fyrverkerier ect. Hans dagar mellan ca 27 december till 3 januari är mardröm. Tyvärr var han med om en traumatisk händelse som valp med smällare (fick kastat mot oss på en promenad i början av december, han var 3 månader då). Och sen kom nyår en månad senare... Sedan besitter han tyvärr inte världens bästa mentalitet, så det förvärrar nog saken lite. Vi tar oss igenom nyår genom att bädda en mysig canvasbur på toaletten, spela musik och hålla det tänt. Dörren på glänt och sen får han välja vart han vill vara. Vid 12-slaget får han ett smarrigt ben! Detta fungerar faktiskt riktigt bra:)

Tiken (1 år) är helt oberörd på skott, åska och fyrverkerier. Nu var vi uppe i Norrland iår (hennes första) och där sköt de minimalt, men de smällare vi träffat på henne har hon inte lyft örat för.

Bonushanen (6 år) är helt obrydd.
80.webp

Hundras
Borzoi

Varför valde du den?
Ville ha en stor hund som är friskare och med längre livslängd än många av de andra jätteraserna som ofta är sjuka och dör förhållandevis tidigt.

Det är en oerhört personlig ras och som många av de andra vinthundarna skiljer sig deras sätt att vara från de flesta andra raserna. De har ett sätt att förhålla sig till omvärlden som få andra raser har. De har ett stort behov av att röra sig, men samtidigt har de inte några direkt höga krav på mental stimulans. Får de bara springa och röra sig är de nöjda. Filimon var nog den mest okomplicerade och lätta hunden jag någonsin stött på.

Nackdelar med rasen är väl att trots att de anses som friska för sin storlek så lever de inte så länge som man egentligen skulle vilja. De flesta blir mellan 10 och 12 år gamla, det är vad man kan förvänta sig, hade gärna haft dem ytterligare några år såklart. Precis som med många andra raser med djup bröstkorg är magomvridning en risk man alltid får ha i bakhuvudet. En annan nackdel är att har man väl haft en så kommer det fler... Deras egensinnighet kan också bli en nackdel. De är självständiga på gott och ont och kan vara svåra att motivera till träning. Vill man ha en hund att träna med är detta i de flesta fall fel ras. Det finns en tjej som har gått rätt långt i både rallylydnad och agility men det tillhör ovanligheterna. De flesta borzoierna uppskattar bara mental träning så länge de anser att de själva får ut något av det, det finns liksom inget inbyggd driv att jobba av sig själv.

Tyvärr hade jag oturen att få vad man nog får kalla ett måndagsexemplar. Våren 2018 fick han diagnosen kronisk tarminflammation och samma sommar dog han oväntat av en misstänkt brusten aorta. Troligen en medfödd missbildning som legat som en tickande bomb i alla år och bara väntat på rätt förutsättningar att brista.

Vi var ute i naturen mycket, sprang en hel del med honom. Att springa bredvid cykel tyckte han inte var speciellt kul tyvärr.

Ur aspekten hundägare och livet med hunden så ja, räknade dock inte med att förlora honom så tidigt.

Från ett rasperspektiv skulle jag utan problem kunna välja samma ras igen, och kommer med 90% säkerhet göra det. Har så pass god kännedom om rasen och dess olika aspekter att jag inte blivit avskräckt trots den resan jag gjorde med min egen som man får klassa som "otur" rakt igenom.

Under majoriteten av de åren vi fick tillsammans bodde vi ensamma, de sista månaderna innan han gick bort bodde vi med min sambo och hans hund. Båda alternativen gick lika bra och problemfritt.

Vad jobbar du med? Vilka tider?
Jobbar som krematorietekniker, åker generellt sett hemifrån senast 05.30 på morgonen och kommer hem någon gång mellan 16.30 och 17.00.

Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
Vi använder oss av hundgårdar, en till varje hund av säkerhetsskäl. De har tillgång till isolerade och under vintern uppvärmda hundhus samt att vi har pensionerade grannar som kan se till dem vid behov om de skulle se något som inte verkar stå rätt till. När vi bodde själva hade jag ett annat jobb och då cyklade jag hem på lunchen och släppte ut honom. Har även haft hundrastare under en period.

Nej.

Han har aldrig varit direkt rädd för smällare och sånt så vi har inte gjort något speciellt. Vi bodde 3 år i Rosengård och sprängningar och skottlossning kunde man höra när som. Vi har alltid kvällskissat sista gången vid 22-tiden och sen bara hållit oss inomhus över tolvslaget. Han stod ofta bredvid mig och tittade på fyrverkerierna genom fönstret.

Jag började fundera kring att skaffa en egen hund när jag var 16 år. Det jag önskade var en hund som jag kunde vara aktiv med, träna och tävla en del. Min familj hade finsk lapphund och det var en ras jag vistats kring mycket och växt upp med, men det var en hund som inte passade mig då jag tyckte att de var för lugna, en aning för ointresserade som saker såsom lydnad (jag hade gått kurs med några hundar innan) och ja, det var ingen ras som passade mig så jag letade vidare. Jag ville även ha lite mer temperament på min framtida hund än lapphundarna har.

Jag visste att jag ville ha en aktiv (i nivå med aktiv sällskapshund kanske, inte så aktiv som en arbetande ras), pigg, glad, lekfull, smart och läraktig hund. Hur mycket pälsvård den skulle kräva spelade ingen roll, jag kunde tänka mig att hålla på mycket med pälsvård om det krävdes men också ingen alls om det inte behövdes. Det skulle dock vara en hund med underull, som tål lite kyla. Storleksklass 30-50 cm hög ungefär. Det skulle vara en ras som typiskt hade låg jaktlust. Nu fick ju min äldsta en del jaktlust ändå, men det är inte typiskt och hon är nog inte i nivå med en som är avlad åt att vara jaktintresserad. Det spelade ingen roll för mig om det var en (normalt) reserverad hund eller en social hund.

Att det blir en mittel utifrån dessa önskemål kanske är otippat, men så blev det till slut efter att man gått igenom raserna hundra gånger. Läst RAS. Läst vad andra skriver om rasen på forum. Läst beskrivningar på Köpahund. Frågat någon uppfödare om rasen eller frågat på Facebook etc. Strukit några raser med karaktärsdrag som man inte känner att man vill leva med, funderat några varv till. Diskuterat med familjen. etc.

Min första mittel köpte jag strax innan jag skulle fylla 18 år.

Fördelar är att det är en pigg och glad liten hund. Generellt lekfull. Mycket trogen mot sin ägare. Trevlig att träna med. Har en del humor och en viss självständighet och egna tankar om saker emellanåt (såklart, de är ju inga maskiner. ;)), men är inte svår i träning och är överlag en följsam hund. En riktig liten kompis och ett fint sällskap. Nackdelar är att den kan ha nära till skall. Det med hur mycket de skäller är också en träningsfråga, en del individer kan också ha lättare till skall naturligt än andra medan andra är tystare naturligt än vissa är, men de är skällande vakthundar i grunden.

Ingen av hundarna har varit sjuka eller skadade. Rasen är generellt frisk. De två kullar vi haft hittills har dessutom varit starka och friska från start, mycket enkla och smidiga valpningar och båda tikarna har varit utomordentligt duktiga som mammor.

Vi går gärna kurs. Cyklar (inte nu på vintern förstås). Tränar viltspår, agility. Har börjat grundträna Ofelia i freestyle och HTM och tränar tricks med de andra då också.

Jag hade velat aktivare än jag är med hundarna egentligen, men det ansvaret ligger på mig. Det skyller jag inte på hundarna. Jag vill tävla, men har tävlingsnerver. Jobbar dock med att i framtiden få ordning på dessa.
Men förutom det så blev det som jag tänkt mig.

Ja. Faktum är att jag står i kö på en svart tik från min yngsta tiks mormor i vår, men sedan får vi se vad det blir då uppfödaren tänkt spara två valpar och den tiken föder inte mer än 2-3 valpar per kull vanligtvis. Jag har inte bråttom med mitt letande efter hund dock, jag har ju min Ofelia (min yngsta, fyra månader) samt Chanel som är ung också (3 år gammal på onsdag), så jag är inte i behov av en hund till just nu egentligen. Har funderat på att para Ofelia i framtiden under mitt eget kennelnamn och spara en svart tik efter henne. Hon har ett idealtemperament i mitt tycke. Hon är frimodig, trygg i sig själv, mycket glad, nyfiken, lekfull, social, busig och knasig. Lär sig snabbt och är smart. Lättbelönad.

Jag skulle även kunna tänka mig att välja en annan ras om det blir så att jag inte väljer att eventuellt para Ofelia under mitt namn i framtiden och inte väljer att spara eller köpa in en mittel till för mitt eget ändamål. En schapendoes skulle jag till exempel kunna tänka mig i framtiden.

För min familjs del så är det klart att det blir fler mittlar då de vill komma vidare i aveln.

Jag har familj.

Jag går i skolan, mycket blandade tider. Tex kl. 09-15, kl 11-15, kl 08-14, kl. 08-15, kl. 09-14. Min familj är dock hemma om dagarna. Hundarna är såklart hemma.

Jag har ingen kennel, däremot har min familj kennel.

Ingen av mina hundar, varken de yngre eller de äldre, är rädda för fyrverkerier. Under nyårsnatten detta året åt de oxöron och myste.

Bifoga gärna bild om du vill på din hund/hundar du har idag :heart

16aqsuf.jpg

Vilda, 2 1/2 år, tillhör min familj. :heart:heart

2cgltp2.jpg

Lea, 9 månader (8 månader på foto), tillhör min familj. :heart:heart

2pyux3d.jpg

Bonnie, tillhör min familj. :heart (MYCKET gammal bild dock, har inte hunnit med att ta någon ny). På bilden är hon väl kring 8 veckor, nu är hon fem månader.

kedwfd.jpg

Ofelia, min valp. :love::love::heart:heart Döm inte hunden efter fotografen, hon är inte lika suddig i verkligheten. :rofl::rofl: 4 månader gammal är hon.

n2y3ra.jpg

Chanel, min äldsta hund. :heart:love::heart:love:

Senast ändrad:
Har en Russkiy Toy hane på 3,5 år, ville först ha en Chihuahua för jag nångång blivit förtjust i korthåriga black and tan chihuahuor, insåg att jag inte alls gillade Chihuahua, hittade Russkiy Toy och läste på och kunde inte släppa rasen under några år så va den perfekta valpen ledig hos en uppfödare lagom till jag hade ledigt ett par månader :love:

Den är liten men rätt positiv till att hänga med på det man vill göra bortsett från att mitt exemplar är av den latare sorten som tycker matte kan bära :angel: nackdelar, är väl relativt frisk ras så enda jag kan komma på är väl att vissa exemplar verkar ha lite starka åsikter :D

Beror på vad man räknar som sjukdomar, han har dragit några tänder annars är det mer otursgrejer som ätit fimp och trampat på geting som krävt veterinärvård

Han är väldigt lågt aktiverad nu när det är vinter och vi har en bebis, blir mest bus och lite trickträning och korta rastningsrundor för han helst vill in och lägga sig framför kaminen

Hade väl tänkt att han skulle aktiveras mer och kanske ställas ut lite grann.

Absolut!

Har sambo och en 10 månaders unge, då jag skaffade han så blev jag singel en vecka senare så han har som provat på allt

Vad jobbar du med? Vilka tider?Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
Just nu är jag föräldraledig och ska söka nytt jobb senare, då jag har jobbat så har det varit växelvist då jag var singel så var han hos hundvakt (pappa) med sambo så ifall vi går om varann så det bara är en kort stund så har han fått vara hemma och annars har sambo (egenföretagare) med han på kontoret

Han kunde inte bry sig mindre

Vad har du för hundras?
Har en utställningsavlad golden retriever.

Varför valde du den?
Ville ha en lätt förstahund som inte är en enmanshund och inte skäller allt för mycket.

Fördelar:
Otroligt smidig hund. Förarvek så lyssnar otroligt bra på tillsägelser. Skulle aldrig få för sig att stjäla mat tex. Kan hänga med på allt (utom att jogga, det hatar hon och man får dra henne). Om man har tidbrist och inte hinner aktivera märks det inte på henne. Hon är lugn, gillar de flesta, har långt till skall.

Nackdelar:
Skvattig och ganska rädd för saker som låter eller tex nya saker (som att åka baksäte i stället för i skuffen eller att komma hem till vissa). Fäller mycket.

Sjukdomar:
Har lite problem med öronen med jämna mellanrum.

Hur aktiveras hon?
Mest promenader just nu när det blir mörkt tidigt. Annars lägger vi spår eller har henne lös i skogen. Att vara lös i skogen älskar hon.

Blev ditt liv med hund som du tänkt dig?
Ja det tycker jag.

Samma ras igen? Eller någon annan?
Nästa gång får sambon välja som troligtvis kommer välja en tax (jägare).
Det kommer bli en hund som fäller mindre i alla fall.

Jag har en Flatcoated Retriever på sex år. Ville ha en aktiv, träningsvillig och vänlig hund, det vill säga allt som min tidigare folkilskna tax inte var :D Kan tillägga att nej, jag valde inte ras pga utseendet men flattar är de vackraste hundar jag vet, så är det bara :love:

Alltid med på allt, alltid glad och taggad på den aktivitet som erbjuds. Vänligt, både mot folk och fä. Nackdelarna är helt klart hälsoläget hos rasen.

Ett par ögon och öroninflammationer. hade hakmask vilket sabbade magen under lång tid.

Apportering på hobbynivå, tränar rallylydnad, tricks, långa skogsrundor, simmar, spårar en del.

Finns det något annat liv? :D Uppväxt med hund och varit hundfri enbart under studietiden så för mig finns det inget annat. Jag är instruktör och aktiv inom brukshundsklubben så hunderiet är större delen av min fritid.

Hjärtat säger ja, hjärnan nej. Hälsan är för dålig och det är jobbigt att ständigt ha i bakhuvudet "är det cancer nu" så fort han har en fis på tvären.

Lever ensam.

Vad jobbar du med? Vilka tider?Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
Jobbar som arbetsförmedlare, dagtid med flex. Har hundrastare. Hade honom på dagis tidigare men han avskydde det.

Han bryr sig noll tack och lov :)

17796230_10155899598774045_6247508432631651189_n.webp

Vad har du för hundras
Två stycken labrador retriever av jakttyp ( 8 respektive 3 år gamla)

Varför valde du den?
Jag har alltid velat ha retriever med "will to please" och stor arbetsglädje. Valet föll på labrador efter vår första flatte då jag ville ha samma mentalitet men en friskare kropp.

Älskar att de är pigga och glada hundar som hänger med på allt utan bekymmer. Kräver minimalt med pälsvård och är friska och sunda.
Nackdel skulle väl vara att de äter allt. Tack och lov inga strumpor eller liknande men allt i matväg går ju ner och dom är riktiga skitgrisar.

Nej, dom är oförskämt friska

Utöver promenader och att dom är mina bästa löparkompisar, så tränar vi apportering och jagar.
Äldsta hunden har jag även provat agility och viltspår med.

Ja, bara mer och roligare än jag vågat hoppas.

Absolut, jag har inte hittat någon annan ras som passar så bra.

Lever du ensam med hund eller har sambo/familj? Har du eventuellt en kennel?
Familj bestående av man och två barn samt hundarna

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen? Vi åker gärna iväg någonstans där det inte smälls non-stopp i flera veckor men annars hanteras det som vilken dag som helst. En rejäl genomkörare på dagen och sen soffhäng med något gott.

Bifoga gärna bild om du vill på din hund/hundar du har idag:
8 åringen till vänster och 3-åringen till höger....(annan nackdel är ju att de är hopplöst svåra att fotografera i och med färgen)
IMG_3266.webp

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 561
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar