F
Fruentimber
Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den?
Jag har i dagsläget två stycken welsh corgi cardigan-hanar, 1 och 4 år, samt en 14-årig shih tzu-tik. Tiken bor dock inte hemma längre då hon på ålderns höst vill trappa ner på tempot och samtidigt bestämt sig för att hon inte vill bli lämnad själv, så hon har omplacerats till min sambos mormor och morfar.
Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig?
Jag är partisk och tycker att mina cardigans mest har stora fördelar! "Föriga", samarbetsvilliga, jobbar mer än gärna och är överlag bara jäkligt trevliga att leva med, så länge de hålls aktiverade både psykiskt och fysiskt. Nackdelar skulle väl vara att de har lätt till ljud, men de är inte överdrivet skälliga. Sett till aveln tycker jag mig se en del tunga exemplar vilket jag tycker är negativt, min unghane på 19 kilo är för tung i typen för min smak. Min äldre på knappt 16 kg tar sig fram snabbare och lättare i terrängen, så i framtiden kommer jag vara mer uppmärksam på storleken hos framtida hundar.
Har den haft några sjukdomar under sitt liv?
Unghanen har short ulna, en tillväxtrubbning som vi har valt att inte operera pga inga symtom från det (lång rehab med vag prognos om man genomgår operation). Vi får se hur det påverkar honom i framtiden, och är noga med hans fysik i förebyggande syfte.
Den äldre har väl haft ett par hot spots på sin höjd efter en varm sommar med mycket bad.
Hur aktiverar du din hund?
Det blir åtminstone någon timme i skogen eller på grusvägar varje dag. Utöver det tränar/tävlar vi i lydnad, samt tränar personspår, viltspår och ett tag personsök, men det ligger på is pga tidsbrist just nu.
Blev ditt liv med hund som du tänkte dig?
Jag har alltid haft hund, sedan jag föddes, så jag kan inte tänka mig ett liv utan. Livet med mina corgis blev väl som jag hade föreställt mig, fullt med aktivitet!
Skulle du välja samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig?
Ja, men pga aveln är jag kräsen, så många uppfödare går bort. Jag har en liten, tight skara uppfödare jag hänger med och har kontakt med som jag kan tänka mig corgi ifrån. I framtiden skulle jag även kunna tänka mig en ACD och håller därför koll i rasen redan nu. Sambon är sugen på en mastiff som gårdshund.
Lever du ensam med hund eller har sambo/familj?
Jag har sambo, men har även bott själv med hund. Mina hundar = mitt ansvar. Men sambon får gärna hjälpa till, dock alltid efter hans premisser. Han ser det som våra hundar, men jag har huvudansvaret.
Vad jobbar du med? Vilka tider? Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
Jag studerar inom den filosofiska genren, så jag har mycket tid hemma. De dagar jag pendlar till universitetet eller har andra ärenden i stan är de hos min mamma eller hos min syster. Det händer också att sambon tar med dem på jobbet (egenföretagande elektriker), han har en specialinredd företagsbil med burar i.
Har du eventuellt en kennel?
Inte i nuläget, men vi har ett kennelnamn inom familjen som gått från generation till generation. Just nu står min syster på det, som har fött upp franska bulldoggar. Kommer dröja innan jag har en tik hemma men förmodligen går jag in i kenneln även jag nästa år. Mest för uppfödarrabatter, kanske.
Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?
Båda mina är skottfasta så vi förbereder inget särskilt. Ikväll ska vi bara vara hemma tillsammans för en gångs skull, så det blir lugnt.
Visa bifogad fil 23331
Min tuppiga unghane.
Och den äldre: