Vad har Du för hundras?

Vad har du för hundras?
Kooikerhondje

Varför valde du den?
Jag ville ha en kvicktänkt, intelligent hund i lagom storlek för agility, rallylydnad och viltspår.

Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig?
Fördelar: Väldigt intelligenta och lättlärda. Otroligt stora personligheter. Väldigt närvarande och påhittiga. Empatiska. Glada. Sund kropp. Väldigt funktionell päls (smutsavstötande, luktar inte hund, varm på vintern och sval på sommaren).

Nackdelar: Ojämn ras där det finns alltifrån fantastiska, trygga individer till rädda individer som lätt tar till bett. Generellt en ras med integritet. De gör ofta stor skillnad på personer de känner och främlingar. Ganska "pratig" och vaktig ras pga sitt gårdshundsursprung. Min har mycket jakt i sig tyvärr.

Har den haft några sjukdomar under sitt liv?
Hon hade klåda runt sitt första löp som tack o lov gick över så förhoppningsvis är hon inte allergisk. Vi har även fått ge smörjande ögondroppar då och då vid kallt väder då ena ögat kan bli lite irriterar annars.

Hur aktiverar du din hund?
Trickträning, agility, rallylydnad och viltspår. Långa promenader. Regelbundet lösspring är nödvändigt för att hon ska må bra.

Blev ditt liv med hund som du tänkte dig?
På många sätt bättre, trodde att det skulle vara jobbigare på morgnarna men tack o lov har jag en hund som sover längre än jag. Sen har jag fått många fler kompisar och träningskompisar än jag hade kunnat hoppas på.

Skulle du välja samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig?
Vet faktiskt inte, jag är lite sugen på jaktlabbe och bracco italiano som nästa hundras.

Lever du ensam med hund eller har sambo/familj? Har du eventuellt en kennel?
Har sambo.

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?
Vi åker ut till mina föräldrar som bor i ett villaområde. Min hund har inte visat någon form av stress eller rädsla än och håller tummarna att så förblir.

Bifogade filer

• _20181226_085453.webp
    _20181226_085453.webp
    154,4 KB · Visningar: 43
Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den?

Jag har två Kleiner Munsterländer, en hane på 9 år och en tik på 18 månader. Vi skaffade första i familjen 1995 och sen var jag fast. Rasen passar oss som handen i handsken.

Fördelar och nackdelarmed rasen enligt dig?

Fördelarna är att det är en mångsidig jakthund, snäll och trevlig med familjen, lagom stor.

Nackdelar är att man vill lämna tillbaka hunden första åren då de är högintensiva och behöver mycket hjärngymnastik. Bästa är när de får jaga mycket och i brist på det så krävs en del träning med apport och annat för att hålla huvudet ok på dem och inredningen i hemmet någorlunda hel. Aktiverar man inte så aktiverar de sig själva.

Nej. Hanen har haft lunginflammation och ett klokapselbrott samt lite jaktrelaterade skador. Tiken har svalt en majskolv, men inget annat.

Jakt, apportering, drag, lydnadsträning.

Ja.

Ja. Skulle kunna tänka mig en tax också, men har inte plats hemma. Vill ha en hundgård då och vi bor lite på fel ställe för det.

Lever du ensam med hund eller har sambo/familj?

Make och 2 barn.

Vad jobbar du med? Vilka tider?

På kontor som administratör. Jobbar dagtid.

Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?

Har dem på hunddagis när jag jobbar. Just nu är jag föräldraledig.

Har du eventuellt en kennel?

Kan vara så att jag tar en kull på tiken om jag tycker att hon är bra nog och hittar en hane som passar.

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton?

De brukar få märgben en stund innan 12. Sen sover de sig igenom det hela.

varför valde du den?
Broholmer - en robust och tålig mastiff som samtidigt är godmodig. Frisk för sin storlek!
+ Genomgick familjehund - Den långa svansen :D
Inga hittills!
Lösa promenader i skogen annars hänger han med familjen på allt, matar ankor, pulka backen, lekparken.
Ja det tycker jag, med tanke på att jag letar en till valp av samma ras.
Skulle du välja samma ras igen?
Alla dagar i veckan!
Man, barn 4 och 2,5 år gamla.
Studerar och mannen jobbar natt.
Hemma och hos min mamma när vi åker till ställen som hunden ej får följa med på.
Har som framtidsmål att starta kennel.
Hundens första nyårsafton men tror inte att det blir några större konstigheter!
76CF73EB-E339-44B0-91C0-939DE179053F.webp

Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den? :bump:Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig? Har den haft några sjukdomar under sitt liv? Hur aktiverar du din hund? Blev ditt liv med hund som du tänkte dig? Skulle du välja samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig? Lever du ensam med hund eller har sambo/familj? Vad jobbar du med? Vilka tider?Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt? Har du eventuellt en kennel? Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?

Bifoga gärna bild om du vill på din hund/hundar du har idag :heart

Aussidor (blandras), är 50% labrador och 50% Australian shepherd. Är fullkomligt underbar på alla sätt.
Extra positivt: Aktiv utan att vara överenergiska, otroligt snäll, lättlärd
Lite negativt: Fäller mkt hår, vallar inte, apporterar inte

Vad har du för hundras?
Rhodesian ridgebacktik 9år och kelpietik 5år. Sambon har en norrbottenspets på 3år.

Varför valde du den?
Ridgebacken är min första hund och valdes mycket efter utseende och att jag ville ha lite av en utmaning. Det fick jag! Hon var en handfull tills hon var 2,5 då hon blev en soffpotatis. Gick allmänlydnadskurser mm med henne och fastnade både på klubben och med hundträningen, därför vart nr 2 en kelpie.

Ridgebacken har en hel del mentala brister med mycket rädslor, ffa ljud. Fördelen är helt klart hennes humor och självständighet.
Nackdelen med kelpien är att hon har lite väl lätt att ta till stress, ffa då hon aktiverats lite för lite. Jaktlusten hos henne hade gärna fått vara mindre. Fördelen med henne är förstås hennes arbetslust och inställning till det som erbjuds. ALLT är roligt!

Ridgebacken har en 1:a på en armbåge men inget som påverkar henne idag. Hon har dubbelsidig larynxpares och Opererat bort flera hudtumörer, både god- och elakartade. I övrigt några sårskador, större och mindre.
Kelpien har varit frisk. Behöver hjälp med att tömma analsäckarna med jämna mellanrum.

Ridgebacken hänger mest med på promenadernanumera, spårar både person- och viltspår ibland. Inte lika ofta längre.
Kelpien tränas och tävlas i lydnad och bruksspår.

Nej, det blev så otroligt mycket mer!
Träffat fantastiska vänner genom hundträningen och en mycket stor del av mina vänner idag är hundrelaterade. Jag fick en hobby som är så mycket mer av en livsstil och jag blev av med min fritid som numera läggs på ideellt arbete på klubben, både inom styrelsearbetet, tävlingsverksamheten, mentalsektorn och ibland även inom kursverksamheten.

A
bsolut! Men om det blir en ridgeback till är tveksamt, tror jag kan ha svårt att hitta en uppfödare och kombination som lever upp till mina krav på det mentala.

Sambo.

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?
Ridgebacken är som sagt skotträdd. Vi bor på landet så vi är hemma med tv:n på. Sitter kvar i soffan och skålar i lugn och ro.
Kelpien är inte utsatt för raketer av den anledningen men skottfast i övrigt så jag tror inte hon skulle bry sig nämnvärt.

82F55C22-858F-49E1-B88E-BEC090F469E3.webp

Senast ändrad:
Vad har du för hundras?
Nederlandse Kooikerhondje

Varför valde du den?
Ville ha en sund byggd medium hund som var allmänt frisk, lite pälsvård. Intelligent, en hund som gillar att klura ut saker och som skulle kunna passa lydnad och agility främst.

Fördelar: Hund med stor personlighet och deras lättlärdhed.

Nackdelar: Rasen är väldigt ojämn i temperamentet, jag är väldigt glad att min är ett bra exemplar och representant för rasen.

Nope! Endast öroninflammation som valp, efter det har hon aldrig varit sjuk under sina 4 år.

Lydnad, drag, agility, trickträning, freestyle, apportering och Rallylydnad.

Hade en till hund innan denna, men utan hundarna hade jag aldrig orkat gå upp på morgonen eller ens gå utanför dörren. Hundarna ger mig mer frihet.

Skulle du välja samma ras igen? Ja absolut, kooiker kommer alltid finnas här. Dock drömmer jag om Reisenschnuzer när jag vågar mig på brukset.

Bor ensam.

Vi spenderar nyår hos mina päron, min andra hund kan gå igång på vissa ljud så vi försöker minska risken att få höra massa smällare. Kooikern har tidigare inte visat någon rädsla eller oro.

IMG_20181203_184346_239.webp

Vad har du för hundras?
Schäfer och Fransk bulldogg

Varför valde du den?
Schäfer för att det är den ultimata hundrasen för mig som vill kunna göra ALLT med min hund. Haft schäfer förut och därefter provat några andra raser men nu är det schäfer for life :love:
Frallan tror jag inte att jag valde. Det är samma uppfödare som mina senaste schäfrar och de hade en frallatik. Någon gång under dennes uppväxt ska jag ha sagt att det var en ball liten hund och att man kanske skulle ha en sån. Sen en dag förra sommaren ringde uppfödaren och sa att "Nu har du en sån" och då var det ju bara att gilla läget. Fast officiellt är det dottern hund :D

Fördelar schäfer: ALLT
Nackdelar schäfer: Det är svårt att hitta bra uppfödare om man som jag föredrar exteriörvarianten. Det finns extremt mycket skit både med hälsa och mentalitet och det finns en triljon ursäkter till varför man avlar på individer som borde kastrerats vid födseln typ.
Tyvärr ser jag samma tendens inom bruksaveln där fler och fler "rakryggade" schäfrar produceras för att möta efterfrågan från okunniga köpare. Det västa är att några dåliga e-uppfödare nu skaffat b schäfer bara för att möta marknaden. Jag förutspår katastrof :devil:

Fördelar Fralla: Galet söt och extremt rolig hund att ha o göra med.
Nackdelar Fralla: De tyvärr befogade fördomarna om rasens hälsoläge. De är för söta för sitt eget bästa och aveln är riktig skit.

Schäfern (nuvarande): Hade en omgång med hög feber i vintras, ingen hosta eller andra symptom.
Frallan: Inga än så länge

Schäfer: IPO (spår-lydnad-skydd). Massa fysträning. Jusn nu lite träningsvila men annars i snitt två timmars träning/dag
Frallan: Allt som schäfern gör men i mindre skala + ganska mycket barmarksdrag (startade SM i höstas)

Ja och jag är bara i början av min "hundkarriär"

Schäfer- ja absolut, nästa valp redan planerad
Fralla - nej, om jag inte sparar någon valp efter vår nuvarande. Vill inte stätta den aveln och kommer aldrig hitta en uppfödare jag litar på.

Ensam med barn och djur. Kennelplaner finns om jag inte går in i kenneln som mina hundar kommer ifrån. Både frallan och schäfern är tänkta att avlas på.

Mina är obrydda men kommer ändå se till att de är ordentligt motionerade på dagen för att kunna ta en kort kvällskiss på kvällen bara. Man vet ju aldrig om man stöter på någon idiot som tycker det är kul att skrämma hundar när man går ut. Vi sover troligtvis vid tolvslaget.

Vad har du för hundras och varför valde du den?
Har en Shetland sheepdog. Ville ha en lättränad och följsam ras som dessutom är fin att se på.

Har för lite erfarenhet av rasen generellt mer än vad gäller just min hund. Fördelar är att hon är väldigt glad och okomplicerad att ha med sig. Jättebra med barn och andra hundar. Nackdelarna beror nog mest på att vi har tränat dåligt men hon är inte jätteförtjust att vara ensam hemma. Sen är det lite jobbigt ibland att hon är så otroligt glad i människor att hon glömmer lyssna på husse och matte om vi är bland mycket folk :angel:

Har haft noskvalster och legat inne en natt när hon inte fick behålla varken vatten eller mat för cirka 1,5 år sedan. Blev dock frisk efter en natt och någon orsak hittades inte. Har varit frisk sedan dess.

Såklart promenader men annars är hon med mig hela tiden, på jobbet och i stallet. Har gått lite kurser i lydnad och agility men inte tränat så mycket på det efter kurserna (men givetvis vardagalydnad).

Ja, i stort sett.

Vill absolut ha en sheltie till och förhoppningvis skaffar vi en till under 2019. Annars skulle jag gärna ha en långhårig collie :)

Jag, sambo och hunden

Vad jobbar du med? Vilka tider?Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
Jobbar med hästar så hunden är med mig hela tiden :) har lite olika arbetstider, både kvällar och helger. Har jag mycket träningar brukar hon vara hemma om sambon är hemma men minst ett par timmar i stallet i varje dag.

Nej

Hon är oberörd av raketer. Har firat både hemma på landet där det inte smäller så mycket och i större bostadsområden där det skjuts en del, har inte brytt sig alls. I år firar vi hemma så räknar med att det ska vara lugnt. Ligger mycket hästgårdar runtomkring så det skjuts inte så mycket.

0F6DB3CF-89DA-4535-A52E-960DFF4ACE00.webp

Jag har tre raser; Dvärgschnauzer (3 st), Australian Shepherd (2 st) och Malinois (1 st).

B657515C-D61A-445D-AB39-A022C9269277.webp

DS valde jag lite ”på ett bananskal” när jag skulle skaffa ny ras 2007 (hade Cavalier King Charles Spaniel innan). Jag var inne på att köpa Pinscher, men tikarna jag var intresserad av gick tomma. Samtidigt så köpte min syster sin första DS, jag tyckte de var käcka och köpte en själv. Efter det så har syrran blivit uppfödare av rasen, så det har trillat in tre nya DS sen dess :D.

Aussie valde jag 2009 när jag märkte att mitt hund/hundträningsintresse växt ENORMT och jag ville ha en brukshund att kunna göra ”allt” med och där jag skulle kunna satsa mot SM i diverse grenar utan några begränsningar. Jag valde mellan de bruksraserna jag tyckte hade vad jag letade efter, och hamnade tillslut på aussien. Det har jag aldrig ångrat sen jag köpte min första, det är en helt fantastisk ras som passar mig och maken suveränt.

Mallen hamnade också här lite på ett bananskal :D! Fast då var det mer individen som halkade in, rasen visste jag att jag skulle köpa i framtiden då jag blivit helt frälst i svenskskyddet efter att ha tränat/tävlat det med min yngsta aussie. Men jag tänkte mig mer att det skulle komma en valp i framtiden, istället blev det en 2-årig hane som kom hit, och jag bara älskar honom :love: . Ibland är spontaninfall rena lyckoträffar!

Fördelarna hos alla tre är ex att de (generellt) är roliga, trevliga, och (lagom) sociala. Fördelarna med aussien och mallen är att de (generellt) är suveräna arbetshundar med hög träningsbarhet och arbetsvilja.

Sjukdomsmässigt är raserna relativt friska, även om det finns mer eller mindre allvarliga sjukdomar som kan finnas i raserna (tänker ex på PRA hos DS, EP hos aussie osv). Efterforskning krävs alltid oavsett vilken ras man köper för att ge sig själv de bästa förutsättningarna att få en frisk valp.

Alla tre raserna (dock mest DS och aussie, än så länge...) kräver att man är väldigt noga med vilken uppfödare man köper ifrån om man vill ha en mentalt stabil och trevlig hund, och i aussiens fall som är brukbar i arbete. Aussien är tyvärr alldeles för söt för sitt eget bästa, folk blir kära i utseendet och skiter helt i hur rasen är, ofta är de inte nått intresserade av att ha en brukshund med bakgrund i vall/vakt, utan de vill ha en snäll, söt, intetsägande, icke krävande sällskapshund att gå promenader med och kanske träna lite tricks och/eller rallylydnad med.... att se folk som vill köpa rasen men inte är intresserade av att göra mer än vad en icke-arbetsavlad sällskapshund skulle kunna göra hur lätt som helst, det skär i mitt aussiehjärta. Och tyvärr finns det många aussieuppfödare som ser möjligheten att få pengar genom att avla fram dessa totalt icke rastypiska brukshundar eftersom efterfrågan finns. Det är sorgligt och förödande för rasen.

Nej, jag är väldigt förskonad på sjukdomar i min flock (ta i trä). Utom min första DS, den stackaren var ett riktigt måndagsexemplar med massa mag/tarmproblem osv.

I övrigt har vi bara under dessa snart 10 år med flerhundsflock bara haft småhältor, nån bruten klo, nån trasig tand pga trauma, en bortopererad fettknöl på min äldsta aussie osv. Otroligt skönt att ha så sjukdomsfria hundar!

DS med skogspromenader (det är vår grundträning för alla våra hundar, fri rörelse i varierad terräng), skritträning på löpband, lite trickträning, lite agilityträning på lek, viltspår då och då. De är mest aktiva sällskapshundar som hänger på det vi sysslar med, den äldste fyller 9 i februari men tävlar fortfarande lite agility då och då bara för att han tycker det är så kul.

Den äldsta aussien (9,5 år) tränas & tävlas i agility (klass 3) och får utöver det DS: arna gör (minus viltspår) simträning i inomhuspool året runt och utomhus när vädret så tillåter.

Den yngre aussien (4.5) tränas som den äldsta aussien, och utöver det tränas hon i barmarksdrag (cykel), bruksspår, uppletande och brukslydnad och tävlar i agility (klass 1) och elitklass spår.

Mallen (snart 3) tränas som den yngre aussien (minus agility, det gör han bara på skoj :D) plus drar vikter, konditionspass på löpband och tränas inför svenskskydd vilket innebär spår, sök, upplet, brukslydnad och skyddsträning.

Det blev ännu bättre! Från att ha gått från Svensson-hundägare, till rätt intresserad, så är jag nu fullblodshundfrälst och hela mitt liv kretsar kring hundarna och hundträning, och jag älskar det!

Skulle du välja samma ras igen?

Det kommer inte bli någon mer DS i huset, mest för att jag och maken sagt att det blir inga fler hundar under ca 50 cm i mankhöjd plus att vi mer gillar brukshundar. Men fler aussies och mallar kommer det absolut bli, känns som att vi hittat ”våra” raser i dessa :) . Nästa hund blir om allt går som planerat en aussie.

Det är jag, maken, våra 6 hundar och en katt.

Vad jobbar du med? Vilka tider

Administrativa tjänster på kontor, heltid dagtid.

Det varierar. Hundgård, med maken på jobbet, hos syrran, hos mamma och pappa som bor 1 km från mitt jobb.

Kennelnamn, men just nu inga planer på att ta en kull.

Alla hundarna är skottfasta och lugna, plus att vi bor ”i skogen” och hör därför nästan inga raketer alls under nyårsafton. Jätteskönt för jag hatar det där tjutande ljudet som raketer ofta ger ifrån sig när de skjuts upp. De är nästan värre än smällarna som kommer sen.

Vad har du för hundras?
Border collie, har kennel.

Varför valde du den?
För att det är världens bästa vallhundar

Fördelarna är att det är smarta och lättlärda hundar som är till enorm hjälp när man hanterar djur. Nackdelen är att de är smarta och lättlärda, så det kan vara svårt att hinna med dem ibland. Vissa linjer har även tendenser till manier och stress.

Nej, men en hel del skador har vi åkt på.

Vallar får och kor. Drar lite med cykel eller pulka ibland.

Nej, jag hade för mitt liv inte kunnat föreställa mig att jag skulle ha 10 hundar och leva på hundträning!

Absolut, finns inga alternativ.

"Ensam"

Jag håller mig hemma och har på musik/film/tv-spel för att kamouflera ev. smällar. Har en som reagerar på skott numera, de andra bryr sig inte.
41287706_10155975538288666_969664239453077504_o.webp

Jag har två hundar, en Västgötaspets på 3 1/2 år, och en Korthårig collie på 1 1/2 år. Västgöte har jag velat ha sen jag var barn, och när jag läste på så verkade den passa bra. Lagom små, robusta hundar som sades vara träningsvilliga och lättlärda. Nåja, en del är det. Andra är som Eski, som mest gör det han har lust med. Så efter två års kämpande skaffade jag collie, Eija. Den här gången läste jag på sjukt mycket, pratade med folk, träffade collies. Jag ville ha en hund som faktiskt ville träna och var intresserad av mig.

Fördelar med Västgöten är att han är en mycket lätt hund att leva med. Lugn och trygg, tar allt med ro, kräver inte mycket, älskar långa promenader. Nackdelar är att han oftast inte känner för att träna, svårmotiverad. Han kan tänka sig att göra det mesta en eller några gånger, sen är det inte roligt längre. Fäller två gånger om året, sex månader i taget ;)

Fördelar med collien – allt! Älskar att träna, med på allt, positiv, samtidigt som hon inte blir särskilt besvärlig av att vila emellanåt. Nackdelar, det skulle vara skällandet, men västgöten är också en skällig ras, det stör mig inte så mycket.

Bägge har varit friska. Västgöten var knepig att få att äta de två första åren, sen gav det sig. Eija har varit magsjuk en gång.

Eski går mest promenader numera. Han kan inte gå lös, han drar på vilt. Eija tränar jag spår och lydnad med, och lite specialsök. Går jag själv med henne så går hon lös i skogen.

Jag visste inte alls hur mycket jag skulle orka – är inte helt frisk – så ville inte ha för krävande hund först. Det visade sig att jag orkar mer tack vare hundarna, och brukshund light, som collien, passar mig bra.

Västgöten och jag passar inte alls ihop, däremot visade det sig att han och min man är som gjorda för varandra. Västgötar lever rätt länge, är tveksam till om det blir någon mer, det blir i så fall efter att min man gått i pension. Collie kommer jag definitivt vilja ha fler av, om jag orkar.

Jo förresten, nackdelar med collie... Mitt exemplar har inga, hon är bruksavlad, trygg, stabil, skottfast. Rasen som helhet är sorglig, så mycket rädslor. Det krävs noggrannt arbete för att hitta rätt uppfödare, och en bra kull. Läs MH, kolla mentalindex!

En Bichon havanais.
Jag ville ha en liten pigg hund som jag kunde köra rallylydnad med och som kunde hänga med på det mesta. Att det blev just havanais var en slump, jag hälsade på en uppfödare för att träffa hundarna då jag inte hade någon tidigare erfarenhet av rasen. Det visade sig att hon hade en 5 månader gammal hane som hon letade hem till och som var precis det jag letade efter. Han fick följa med mig hem några dagar senare och jag har inte ångrat mig än.
Fördelar: Storleken, han är lätt att ta med sig överallt. Han är alltid glad och gillar att träna men har inga problem med att ta det lugnt.
Nackdelar: Pälsen, jag har valt att ha min i full päls vilket betyder att är en hel del jobb, dock mindre än vad jag hade räknat med. Han har separationsångest, vilket inte är helt ovanligt i rasen. Hemma går det bra att lämna honom, men han kan inte vara själv i exempelvis bilen eller hos någon annan.
Magsjuka, annars är han helt frisk.

Rallylydnad och vanlig lydnad främst, men även lite spår.
Det blev mycket bättre än vad jag kunde tänka mig.
Kanske, min kille är ganska aktiv och det kan vara svårt att hitta en sådan. De flesta uppfödarna gör inte så mycket med sina hundar och det är ovanligt med BPH så det är svårt att veta vad man får.
Jag bor fortfarande hemma med min familj och 3 andra hundar.
Hemma, det är nästan alltid någon hemma annars är min morfar med hundarna.
Han reagerade inget förra året och han var helt skottfast på sitt BPH så jag hoppas att han inte ska bry sig i år heller.
IMG_20181220_212738_729.webp

Vi har två hundar, en toy/dvärgpudel och en JRT/staffeblandis från Irland. Pudeln valde vi för att vi ville ha en liten och lättlärd hund som skulle passa som första familjehund 13 år efter familjens amerikanska cocker. Mamma tyckte dessutom att rasen var söt ;)
Blandisen valde vi inte, vi lade intresseanmälan på en annan hund som redan blivit adopterad och vi fick frågan om vi ville vara jourhem. Vi skulle egentligen INTE ha terrier men blev kära så nu får han stanna.

Fördelarna med pudel är att den är så förlåtande samtidigt som den är lättlärd; att lära sig ett nytt trick kräver inte mer än 10 repetitioner på en dag. Pälsen är lätthanterad eftersom vi håller den kort. Nackdelar är att trots att hon är för stor för att vara toypudel tycker jag att hon är väldigt liten. Hon blir mosad och omkullsprungen av större hundar om man inte har koll. Kan lätt bli lite neurotisk om hon är uttråkad och kan fixera på saker.
Fördelen med blandisen är att han är väldigt frisk och stark. Han orkar gå flera mil men kan också ligga hemma och slappa några dagar. Han gillar närhet och är inte kräsen med maten till skillnad från pudeln. Nackdelarna är att han är träskallig som få. Att lära sig något nytt tar betydligt längre tid, något som märks när man är van vid pudel. Han kommer nog aldrig kunna gå lös eftersom han gärna plockar upp spår och följer dem till världens ände (det är ju en fördel också, han överträffade alla mina förväntningar när vi testade personspår!).

Pudeln hade kennelhosta som liten och är allergisk mot damm och jästsvamp. Hon får eksem och klåda, vilket leder till öroninflammationer. Det går bra när vi håller stenkoll, badar ofta och håller pälsen kort. Färskfoder har hjälpt. Pga allergin går hon på kortison vilket troligen ledde till att hon fick gråstarr på båda ögonen och ena ögat tappade helt sin funktion. Det blev operation och synen är bättre men den blir aldrig helt återställd.
Blandisen har inte haft några sjukdomar som vi vet om (men han är ca 10 år gammal så vem vet). När han kom hade han svamp runt tassarna men det har löst sig.

Med pudeln blir det trickträning och lösspring i skogen med hopp över stockar och stenar. Brukar också gå till stallets terrängbana och testa lite hästhinder.
Blandisen får lååånga promenader i naturreservatet och till våren ska vi börja med spår igen.

Blev ditt liv med hund som du tänkte dig? Skulle du välja samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig?
Ja och nej. Pudeln fick vi sent eftersom hon egentligen skulle gå i avel men blev för stor. På grund av det hade hon flyttat runt tidigt i livet och fått dåliga erfarenheter av andra hundar vilket gjorde att hon vart dåligt socialiserad med både människor och djur. Hon är otroligt mammig och nervös vid hundmöten, vilket gör att hon gärna skäller som den lilla knähund hon är. Älskar henne men skulle inte välja samma ras och storlek igen.
Med blandisen hade vi inga förväntningar utan tog det som det kom. Vi var beredda på diverse beteende- och hälsoproblem men han är frisk som en nötkärna och relativt välanpassad. Något ljudrädd, han skäller när motorcyklar passerar utanför huset och åska/fyrverkerier är en mardröm. Han har svårt för stora buffliga valpar eller hundar som har för hög energi men valparna på dagis kan leka PÅ honom utan att han lyfter ett finger. Skulle absolut adoptera igen men kanske inte en terriermix.
Helst vill jag skaffa större hund i framtiden. Har inga direkta planer men beroende på livssituation och träningsmöjligheter så lutar det åt vinthund, golden eller aussie om det är möjligt. Vill väldigt gärna ha en enorm ras som newfie eller berner sennen men blir lite avskräckt av den korta livstiden och eventuella hälsoproblem.

Bor hemma med familjen.

Vad jobbar du med? Vilka tider?Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt? Har du eventuellt en kennel?
Jobbar på hunddagis och båda hundarna följer med mig.

Pudeln är totalt obrydd men blandisen har visat sig vara rädd för smällar. Vi förbereder oss med tugg som tar lång tid, Adaptil om det behövs och fördragna gardiner. Blir det riktigt illa lär vi kasta in honom i bilen och åka runt.
tumblr_pkjtj7HHMs1r3ncsvo1_540.jpg

tumblr_pkjtj7HHMs1r3ncsvo2_540.jpg

Vad har du för hundras?
Blandras

varför valde du den?
Det stod mellan Tervueren eller blandras. Valde blandrasen då alla sa att vi inte skulle orka aktivera en Tervueren.

Finns inga fördelar med blandras, däremot en massa nackdelar då alla hundens 3 raser lider av höft- och armbågsproblem. Istället för en ras problem så har vi tre raser att ta hänsyn till. Hunden i sig är en äkta utbrytarkung som har svårt att hålla fokus länge, testar nya människor, blir frustrerad när han inte förstår vad jag vill så han kräver tydliga signaler och ramar. Fördelen med honom är att han är lugn inne, social, tyst och larmar via skvallermetoden, trygg och stabil i alla miljöer. Lätt att leva med då han hänger med på allt man gör, en timme i skogen eller en förmiddag i trädgården spelar ingen roll för honom så länge han får vara med.

Haft problem med hälta, samt att han äter allt möjligt som i mina ögon är oätligt.

Han lever ett aktivt familjeliv där han i princip alltid är med oss, i takt med att han lugnar sig i främmande miljöer så får han även följa med när vi åker på dagsturer samt går stadspromenader ibland när vi åker till affären. Men förövrigt är det långpromenader i skogen, drag, simning, löpning, dogparkour, vardagslydnad och uppletande som är basen för vår aktivering.

Nej. Jag trodde aldrig att jag skulle planera hundträningen efter mitt liv. Som en instruktör på brukshundsklubben sa efter att hennes man (hundförare i försvarsmakten) lånat min hund en stund; "du kunde köpt en Tervueren, för du har en hund som kräver sin tid för att vara nöjd." För tid tar han, och det planeras in familjeaktiviteter utifrån honom.

Nästa gång blir det en Tervueren, med mer fokus på lydnad och spår eftersom jag tycker att det är roligt men man är rätt låst med en blandras trots att han har tävlingslicens. Dessutom vill jag ha en hund med mer fokus och mental uthållighet.

Man, 3 barn och 2 katter

Hemma, ibland inne med mig då jag är student eller i hundgården. Fördelen med att vara student är att jag kan aktivera honom på min lunch om jag vet att han inte hinns med på eftermiddag/kväll.

Han bryr sig inte, däremot så skjuter vi inga raketer ändå med hänsyn till andra djur.

hundras
Tibetansk terrier, 11 år.

varför valde du den?
Jag hade haft brukshundar och ville ha en en intelligent hund, som inte kräver så mycket aktivitering och motion men som ändå gav mig lite utmaning. Det skulle gå att gå kurser om jag ville utan att få gråa hår. Dessutom ville jag ha en frisk och sund ras som inte är extrem åt något håll.

Fördelen är att det väldigt bekväm storlek, väldigt rolig och "streetsmart" uttrycket en tredjedel hund, en tredjedel katt och en tredjedel människa" är passande. Väldigt enkel att ha med överallt i alla situationer. Vi har gått lite agilitykurs, rallylydnad och så men aldrig varit i närheten av att tävla. Men det hade helt klart gått om jag varit mer engagerad.

Nackdelar - jag hade inte träffat så många tibbar innan jag skaffade min och borde ha reagerat på att många tibbeägare verkar ha minst två, och ofta ett helt knippe hundar och att tagit varningarna för ensamhetsproblem på lite större allvar. Nästa tibbeköp blir nog en vuxen hund, Ceasar var 6månader. Pälsen. Jag gav upp efter ett år och rakar ned honom regelbundet.

Han har varit oförskämt frisk, någon gång har han fått kennelhosta och nån gång varit magsjuk men det är ju inget onormalt
Jag visste att han hade tandfel när jag köpte honom och han har fått skrapa tänderna två gånger under livet. Han har överansträngt ryggen vid ett tillfälle. Han visar tydligt när något är fel, jag åkte in med honom för två år sedan då han var halt, , då hade han leder som en unghund enligt röntgen. Orsaken till hältan? Det visade sig vara en stenhård tova mellan tårna...

Enda större problemet var att han oväntat blev födoämnesallergisk förra hösten, vi vet fortfarande inte exakt mot vad. Nu äter han "allting" igen och har haft enstaka smärre återfall som gått över fort, jag misstänker fisk.
Men det var med största sannolikt triggat på grund av mögel där vi bodde, Sambon utvecklade nämligen svår astma i samma veva . När vi väl fattade att lägenheten hade vattenskador som inte åtgärdades så flyttade vi, sambon har bestående men. Att två av tre individer som bodde där blev sjuka under exakt samma period tyder på miljöproblem snarare än individuella svagheter.

Numera inte speciellt mycket alls utöver promenader och vardagsäventyr så att säga. Hos hundvakten sitter han i fönstret och tittar ut väldigt mycket.

Ja, utöver ensamhetsproblemen.
Ja, fast helst en vuxen individ. Jag skulle även kunna tänka mig en pudel, jag vill egentligen att nästa hund är liten nog att kunna flyga i kabinen så med bur behöver den väga under 8kg...

Sambo, men det är min hund. Sambo rastar ibland om jag inte kan och klappar lite. Sambon kan inte läsa hund för dem öre. Både hunden och sambon älskar mig högt och tycker att den andra egentligen är väldigt onödig och störande element, men dom står ut med den andre för min skull typ.

På kontor.

Han är hos mitt ex på dagarna.

Nope

Vi kommer ha ett gäng vänner över som de flesta nyåraftonar. Jag kommer gå en längre promenad mitt på dagen och undviker att gå ut när det blivit mörkt. Jag bor en förort och det brukar låta som kriget brutit ut.

Senast ändrad:
Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den?

Jag har en schapendoes, hon är snart 10 år.

Hon har varit väldigt lätt att leva med, efter att ha haft Lapphund, tax och Bichon frise, är hon klart den lättaste hund vi haft!
Alltid med oss, utan jaktlust, alltid lös. Älskar barn, tappar inte hår...
Hon är näst intill perfekt!
Nackdelar är att hon inte velat vara ensam hemma. Tror det gått träna, men omständigheterna var sådana när vi köpte henne, att hon inte behövde vara ensam. Nu som gammal, är hon gärna hemma. väljer det, även om hon får följa vissa dagar.
Hon har också ett konstigt hundspråk... Viftar på svansen, och låter som om hon ska äta upp andra hundar, samtidigt?
Hennes ett år yngre halvsyster låter på samma sätt. Ingen av dom har råkat i bråk med någon annan hund, men de är inte kul.
De hundkompisar som hon träffar ofta vet att hon är lite knäpp....

Nej. Men hon hade jobbiga skendräktigheter, så vi kastrerade henne vid 3 års ålder,

Lydnad, spår, och nu i höst har vi börjat med Nose Work. de tycker hon är jättekul!

Bättre!

Ja. Jag skulle gärna ha en schappis igen!

Make, en vuxen son, och 2 bonus barnbarn

Städerska på deltid. Hunden är hemma från 7 till 10.30 de dagar de behövs.

Hon har varit med min man på jobb mest hela livet. Allt från snickare, bilmekaniker, målare, i skogen, sovit i samma säng som prinsessan Madeleine, men inte samtidigt....

Nej.

Vi drogade henne några år, men nu senaste åren har det inte behövts, de smälls väldigt lite här numera.

Vad har du för hundras?
Schäfer och Fransk bulldogg

Varför valde du den?
Schäfer för att det är den ultimata hundrasen för mig som vill kunna göra ALLT med min hund. Haft schäfer förut och därefter provat några andra raser men nu är det schäfer for life :love:
Frallan tror jag inte att jag valde. Det är samma uppfödare som mina senaste schäfrar och de hade en frallatik. Någon gång under dennes uppväxt ska jag ha sagt att det var en ball liten hund och att man kanske skulle ha en sån. Sen en dag förra sommaren ringde uppfödaren och sa att "Nu har du en sån" och då var det ju bara att gilla läget. Fast officiellt är det dottern hund :D

Fördelar schäfer: ALLT
Nackdelar schäfer: Det är svårt att hitta bra uppfödare om man som jag föredrar exteriörvarianten. Det finns extremt mycket skit både med hälsa och mentalitet och det finns en triljon ursäkter till varför man avlar på individer som borde kastrerats vid födseln typ.
Tyvärr ser jag samma tendens inom bruksaveln där fler och fler "rakryggade" schäfrar produceras för att möta efterfrågan från okunniga köpare. Det västa är att några dåliga e-uppfödare nu skaffat b schäfer bara för att möta marknaden. Jag förutspår katastrof :devil:

Fördelar Fralla: Galet söt och extremt rolig hund att ha o göra med.
Nackdelar Fralla: De tyvärr befogade fördomarna om rasens hälsoläge. De är för söta för sitt eget bästa och aveln är riktig skit.

Schäfern (nuvarande): Hade en omgång med hög feber i vintras, ingen hosta eller andra symptom.
Frallan: Inga än så länge

Schäfer: IPO (spår-lydnad-skydd). Massa fysträning. Jusn nu lite träningsvila men annars i snitt två timmars träning/dag
Frallan: Allt som schäfern gör men i mindre skala + ganska mycket barmarksdrag (startade SM i höstas)

Ja och jag är bara i början av min "hundkarriär"

Schäfer- ja absolut, nästa valp redan planerad
Fralla - nej, om jag inte sparar någon valp efter vår nuvarande. Vill inte stätta den aveln och kommer aldrig hitta en uppfödare jag litar på.

Ensam med barn och djur. Kennelplaner finns om jag inte går in i kenneln som mina hundar kommer ifrån. Både frallan och schäfern är tänkta att avlas på.

Mina är obrydda men kommer ändå se till att de är ordentligt motionerade på dagen för att kunna ta en kort kvällskiss på kvällen bara. Man vet ju aldrig om man stöter på någon idiot som tycker det är kul att skrämma hundar när man går ut. Vi sover troligtvis vid tolvslaget.

Din schäfer är jättefin 😍

/fd b-shäferägare

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 149
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 607
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg