Vad hände med doodlarna?

Jag skulle säga att pudelns päls beror på. Min renrasiga pudel har, i mina ögon, en väldigt jobbigt päls på sin bakdel som lätt filtar sig och som är svår att hålla tovfri (vilket gör att hon ofta får lejonklippning om jag vill låta pälsen växa ut där fram). Framdelen å andra sidan har jag inte märkt av några tendenser alls på att pälsen skulle filta sig - blir det tovor där är det antingen där selen suttit eller liknande, och då enskilda tovor.
De är möjligt, jag har bara erfarenhet av pudlar som ställs ut (och då sköts pälsen givetvis enligt konstens alla regler) eller hålls sportklippta. Ingen verkar föredra det där mellanpuffet som jag ser på alla doodlarna. :)

Pratar jag med groomers är svaret däremot enhälligt att blandraspälsarna är en mardröm i jämförelse.

Dysfunktionella vet jag inte, den fäller ju inte (de som fäller är lättare) och måste skötas. Rekommendationen är raka 3 ggr per år, då kammar du nån gång i veckan på slutet. Rakar du 6 ggr är den i övrigt skötselfri

Så tycker jag att pälsen hanteras bra, och förstår inte problemet med att hunden är lite korthårig nån vecka.

Problemet är att folk vill ha fluffbollar utan att sköta den. Jag tar nog i med en timme om dagen, men vill du ha en fluff poo är det stålkam varje dag som gäller. Borstas ythåren med borste blir det filt.
Fast jämfört med pudel är den ju uppenbarligen mycket sämre? Pudel fäller ju inte heller. Så varför vill man skapa en sämre päls genom att korsa pudel med raser utan samma pälsegenskaper?

Nej, jag anser inte det är en funktionell päls om hunden måste hållas extremt kortklippt för att pälsen ska vara hanterbar, oavsett om det beror på att den tovar sig, överhettar hunden eller vad det nu kan vara.

När vi hade pudel så fick han ha lite längre päls på vintern pga kylan men snön var alltid ett problem med snöbollar runt tassarna, sommartid var det alltid snagg som gällde. Skulle göra på samma visa idag.

• Gilla
Reactions: Sel
Fast jämfört med pudel är den ju uppenbarligen mycket sämre? Pudel fäller ju inte heller. Så varför vill man skapa en sämre päls genom att korsa pudel med raser utan samma pälsegenskaper?

Nej, jag anser inte det är en funktionell päls om hunden måste hållas extremt kortklippt för att pälsen ska vara hanterbar, oavsett om det beror på att den tovar sig, överhettar hunden eller vad det nu kan vara.

Pudeln klipps också minst 3ggr år. Det är inte svårt alls. Dessutom blir det inte extremt kort, mot slutet av 4 mån blir det fluffboll. Har du inte misskött kan du klippa med längsta skäret.

Ser inte det extrema i det, det finns 3 olika spår, där ett är kort, men inte extremt kort päls (raka vid drygt 5 cm) är superlätt. En mellanvariant som är rimlig och en riktigt jobbig.

Däremot kan du inte bara strunta i pälsen, men det kan du inte med en pudel heller (eller amris) eller andra pälsraser med få undantag (har ett av undantagen själv).

Ja, det finns idioter som har cockerpoo, då blir det pälsproblem. Jag överdriver nog för att få folk att fatta.

Folk glömmer ju också att pälskvaliteten varierar mellan individer även inom en ras. Eftersom det sällan är de bästa hundarna som går i blandrasavel så kan en ju tänka sig att risken är stor att pudelföräldern och/eller golden/cocker/cavalierföräldern har dålig päls. Tillsammans blir det då katastrof. Och nej, pälsproblemen på poo-blandningarna överlag är i en annan liga än pälsproblemen i vanliga pälsraser. Det är så otroligt mycket vanligare att poo-varianterna får riktigt svårhanterade pälsar, det vittnar ju trimmare och veterinärer om hela tiden.

F1 med renras med homogen ickepudel och pudel blir lika eftersom de får samma genuppsättning. Pudel är nästan alltid homogen i pälsen. Amris och cavalier är ofta homogena. Labrador är det inte engelsk vet jag inte, min har ganska homogena gener. Är hundarna inte renrasiga blir det ju vad som helst.

Är pudeln homogent lockig kommer alla avkommor bli mestadels lockiga.
I de fallen kommer alla valpar få i stort ser samma genetiska päls.

I korsning med 2 f1 tex 2 amerikanska cockerpoo kan det bli vad som helst eftersom genuppsättningen är heterogen. Detta tror många är en förstakorsning. Därav Google.

Vidareavel på päls har bara skett med labradoodle vad jag vet. Då kan man gentesta resultatet av 2 f1 korsningar och avla på homogent av det man vill ha.
Fast nej, det finns ingen garanti för att en korsning mellan renrasig pudel och valfri annan renras får en valpkull där alla individer uppvisar drag som är 50/50.

Jag har i vissa perioder haft min puff fullpälsad, då tar det mellan 30-40 minuter per dag,kanske mer att borsta beroende på hur mycket som behövs . Nu är han trimmad med några cm lång underbar päls men både nakenhunden och puffen behöver borstas varje dag med deras crest.

Det jag vill komma fram till är att det är ett ansvar och något man MÅSTE göra om man har en hund med mycket päls. Både om det är en renrasig eller korsning så råkar man få någon korsning med oväntad päls är det bara att bita i det sura äpplet och lägga den där tiden som krävs. Jag älskar definitivt inte pälsvård men har två hundar som kräver det så lägger ner 20-30 minuter per dag på det plus trimning minst en gång i veckan av hela nakenfisen och ansiktet på puffen och trimning av puffens päls varannan månad. Det är en del jobb. Fördelen är att det är en väldigt snäll ras så man kan göra vad som helst med dom.

Jag valde rasen, men jag är väl inte så förtjust i pälsvård alls men gör det ändå och jag tycker det är illa om man inte tar hand om sin hund. Även om det innebär 30, 40,60 minuter per dag

Fast nej, det finns ingen garanti för att en korsning mellan renrasig pudel och valfri annan renras får en valpkull där alla individer uppvisar drag som är 50/50.
Genetiskt blir de 50/50, enkel genetik. De viktigaste generna för päls är dessutom ofta homozygota så man kan ofta säga exakt vilka gener för dessa hunden får.

Sedan exakt hur hunden blir, vet en ju naturligtvis aldrig, men just avseende päls går det ofta att säga rätt bra. Tror fortfarande du blandar ihop med nästa generation när det blir rena lotteriet. Paras två förstagen cockerpoo kan det i teorin bli en ren pudel.

Sedan finns ju även på päls en massa smågener som kan påverka samt att teckningen inte är genetisk (i detalj).

Jag har genanalys på alla mina hundar och det är beprövade mixar jag gör.

Genetiskt blir de 50/50, enkel genetik. De viktigaste generna för päls är dessutom ofta homozygota så man kan ofta säga exakt vilka gener för dessa hunden får.

Sedan exakt hur hunden blir, vet en ju naturligtvis aldrig, men just avseende päls går det ofta att säga rätt bra. Tror fortfarande du blandar ihop med nästa generation när det blir rena lotteriet. Paras två förstagen cockerpoo kan det i teorin bli en ren pudel.

Sedan finns ju även på päls en massa smågener som kan påverka samt att teckningen inte är genetisk (i detalj).

Jag skrev att dragen inte garanterat blir 50/50. Det är bara att ta en titt på närmaste blandraskull, precis som olika drag hos föräldradjuren slår igenom hos en renraskull, men där är hund och tik förhoppningsvis hyfsat lika i päls, kroppstyp och temperamentoch därför kan man vara hyfsat säker på vad man får.

Eventuellt har flera djur som inte varit helt renrasiga använts i flera av de kullar jag sett. Ofta är det ju inte registrerade avelsdjur som används i blandrasaveln.

Folk glömmer ju också att pälskvaliteten varierar mellan individer även inom en ras. Eftersom det sällan är de bästa hundarna som går i blandrasavel så kan en ju tänka sig att risken är stor att pudelföräldern och/eller golden/cocker/cavalierföräldern har dålig päls. Tillsammans blir det då katastrof. Och nej, pälsproblemen på poo-blandningarna överlag är i en annan liga än pälsproblemen i vanliga pälsraser. Det är så otroligt mycket vanligare att poo-varianterna får riktigt svårhanterade pälsar, det vittnar ju trimmare och veterinärer om hela tiden.
Jag har verkligen inte den erfarenheten att det skulle vara svårt. Det är ju liksom bara att börja om och efter 4 veckor har du en ny nallehund. En Amris du misslyckas med tar ju ett år och en terrier kanske hela livet.

Berätta gärna om någon som följer rekommendationerna och ändå har svårhanterlig päls.

Jag har verkligen inte den erfarenheten att det skulle vara svårt. Det är ju liksom bara att börja om och efter 4 veckor har du en ny nallehund. En Amris du misslyckas med tar ju ett år och en terrier kanske hela livet.

Berätta gärna om någon som följer rekommendationerna och ändå har svårhanterlig päls.
Det är verkligen inte svårare än att prata runt lite bland groomers och veterinärer för att få rätt mycket kött på benen när det kommer till pälsproblem bland pudelblandningar.

Fast det där stämmer ju bara inte.
Även en hund som tekniskt sett är 1% husky så kan det fortfarande slå igenom så hunden beter sig och ser ut som 100% husky.

Som jämförelse; Statistiskt blir valparna i en kombo av en merle och en icke-merle 50% merle och 50% icke-merle. Men det kan lika gärna slå ut till att ingen blir merle eller alla, eller en merle, eller bara två icke-merle, etc.

Eventuellt har flera djur som inte varit helt renrasiga använts i flera av de kullar jag sett. Ofta är det ju inte registrerade avelsdjur som används i blandrasaveln.

Det är ett jätteproblem med icke renrasiga i cockerpooaveln. Minst 30% av alla cockerpooer är inte från renrasiga hundar från början (och då räknas alla spanielvarianter som cocker)
Därav genanalysen.
Syskon blir ju olika, det har du helt rätt i, men vi pratade ju främst päls.

Det är verkligen inte svårare än att prata runt lite bland groomers och veterinärer för att få rätt mycket kött på benen när det kommer till pälsproblem bland pudelblandningar.
Ge mig ett exempel på en hund det inte funkat att helraka 3 ggr per år.

De är möjligt, jag har bara erfarenhet av pudlar som ställs ut (och då sköts pälsen givetvis enligt konstens alla regler) eller hålls sportklippta. Ingen verkar föredra det där mellanpuffet som jag ser på alla doodlarna. :)

Pratar jag med groomers är svaret däremot enhälligt att blandraspälsarna är en mardröm i jämförelse.
Sommartid brukar jag ha kortklippt, men nu vintertid skulle jag helst ha någon/några centimeter över stora delar av kroppen så att hon bättre klarar av att vara ute länge. När jag är på jobbet på dagarna är hon i hundgård och hennes favoritdel är inte uppvärmd (det finns en uppvärmd del också, men den har inget utkikshål över vägen ;) ), och när jag är hemma kan vi vara ute i trädgården några timmar - då vill jag dels inte att hon ska frysa och dels inte att hon ska behöva täcken som kan fastna i saker (t.ex. om hon kryper in under grunden på ett förråd, vilket hon tycker om att göra främst sommartid). Den kortklippta versionen brukar ju vara väldigt kort, och hjälper inte så mycket mot väder, och lejonklippning har ju en del väldigt kala fläckar. Jag vet inte om hon egentligen blir kall, men det känns som om det borde bli större risk än om bakdelen också har någon centimeter päls?

Även en hund som tekniskt sett är 1% husky så kan det fortfarande slå igenom så hunden beter sig och ser ut som 100% husky.

Som jämförelse; Statistiskt blir valparna i en kombo av en merle och en icke-merle 50% merle och 50% icke-merle. Men det kan lika gärna slå ut till att ingen blir merle eller alla, eller en merle, eller bara två icke-merle, etc.
Nu tycker jag du överdriver.
1 procent husky är knappast särskilt troligt eller vanligt att det skulle slå igenom.

Nu tycker jag du överdriver.
1 procent husky är knappast särskilt troligt eller vanligt att det skulle slå igenom.
Klart det inte är vanligt eller troligt. Det var inte poängen. Poängen är att man aldrig vet hur genetik - oavsett vad statistiken säger - kommer slå ut.

Och jag har faktiskt träffat såna hundar där de är oerhört lika den ras som de har absolut minst andel av. Mina vänner har en sån; störst del riesenschnauzer, border collie och vit herdehund och något till jag inte kommer ihåg enligt gentest, men ser ut som en förvuxen labrador med rottweilerhuvud, trots de ynka procenten. Beter sig även som en labrador med rottisvakt.

Dina 2 exempel är helt olika

första: 1% husky är ingen förstagenerationskorsning, det var bara det jag pratade om.

Andra: Ja Merle är dominant, då vet man att hälften kommer få den genen. No surprices. Dessutom förekommer inte merle homozygot, så då vet en att det är 50% på varje valp (inte 50% av valparna)

De flesta pälsgenerna, dominanta eller recessiva förekommer homozygot på renras (inte färgen alltid, men den är ju bara estetisk) och då vet en precis vad valparna kommer få för gener.

I min kull nu visste jag att alla skulle bli två eller trefärgade bärare av rött, mest lockiga, mest ickefällande skillnader utöver detta beror på teckningen vid fosterutveckling och diverse smågener.

Första kullen, alla tvåfärgade med väldigt lika päls, visste jag innan också.

Poängen är att man aldrig vet hur genetik - oavsett vad statistiken säger - kommer slå ut.
Jo, det vet man visst! 50% från mamman och 50% från pappan.
Oftast har en dock inte koll på vad föräldrarna har för gener. Det blir dock enklare och enklare nu.
På de egenskaper som främst påverkas av en eller ett par gener kan en veta exakt vad en kan få.

Andra: Ja Merle är dominant, då vet man att hälften kommer få den genen. No surprices. Dessutom förekommer inte merle homozygot, så då vet en att det är 50% på varje valp (inte 50% av valparna)

Det kan bli 100 % merle och 100 % icke-merle i en sån kombination i en enstaka kull och allt däremellan också. Det är först när det rör sig om uppemot 100 individer sådär som det procentuella utfallet blir nästan garanterat överensstämmande med procentchanserna. På några få individer är det lotteri. Så nej, man vet inte att hälften kommer få genen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 826
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar