Vad gör vi? Del CXXXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min pappa såg aldrig någon fästing, men fick ett rött och kliande utslag på vaden och sedan plötsligt feber och svullna lymfknutor. Diagnosen blev borrelia. Så han hade alltså blivit biten av fästing utan att någonsin se själva fästingen.
Det behöver ju verkligen inte vara det, men man kan nog inte utesluta fästingbett bara för att man aldrig sett själva fästingen.
Och @Wille Det tror jag inte heller att man kan. Jag har på sistone enbart haft mikroskopiska fästingar, alltså i storleken att man för blotta ögat bara ser en svart prick. Som ett smuts som sitter fast i skinnet. Nymfer, tror jag att det är? Det är först när jag förstorar med mobilkameran som jag kan se att det är en fästing. Jag blev biten för flera veckor sedan av en sådan, och har fortfarande ett litet rött märke på benet där den har suttit.
 
Orkar inte svara alla.
Många av våra boende är gamla lantbrukare. De vill ha sås, potatis och kött. Och nej, de vet inte vad tacos är. De vet vad pizza är men det är absolut inget de vill äta. Det är dessutom stor skillnad på att bo hemma och på boende, på boende är man oftast om man är multisjuk. Då läser man oftast inga tidningar eller tittar på TV. Då vilar man mellan måltiderna och sedan gör man inte så mycket mer.

Men majoriteten har väl inte bott där i 25 år?
Min mormor och morfar var lantbrukare i många år, till början av 90-talet, men nog åts det både pizza och annat "modernt" :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Dags att hitta något att äta.
Sen ska jag försöka mig på att installera lite bevattningssnören.
Men först ska jag hänga upp lite tvätt på tork medans jag kommer ihåg.
 
Det finns nästan inga mygg här och de brukar jag märka när de sticker. Jag brukar heller inte reagera så starkt på dem. Så det kan vara ett bromsbett som @bettysmatte trodde.
De mindre bromsarna brukar smyga sig på mig när jag gör något som jag blir svettig av. Till exempel när jag klipper gräset. De hörs inte mycket heller, så då händer det att jag blir biten utan att riktigt ha märkt mer än att jag har noterat bromsar runt mig.
 
Och @Wille Det tror jag inte heller att man kan. Jag har på sistone enbart haft mikroskopiska fästingar, alltså i storleken att man för blotta ögat bara ser en svart prick. Som ett smuts som sitter fast i skinnet. Nymfer, tror jag att det är? Det är först när jag förstorar med mobilkameran som jag kan se att det är en fästing. Jag blev biten för flera veckor sedan av en sådan, och har fortfarande ett litet rött märke på benet där den har suttit.
Jag har bara haft några enstaka fästingar och de har alla varit sådär jättesmå och svarta.
 
Och @Wille Det tror jag inte heller att man kan. Jag har på sistone enbart haft mikroskopiska fästingar, alltså i storleken att man för blotta ögat bara ser en svart prick. Som ett smuts som sitter fast i skinnet. Nymfer, tror jag att det är? Det är först när jag förstorar med mobilkameran som jag kan se att det är en fästing. Jag blev biten för flera veckor sedan av en sådan, och har fortfarande ett litet rött märke på benet där den har suttit.
Jag blev biten av en sådan förra veckan. Hade nog kanske missat den initialt om det inte före för att jag råkat se flera sådana där minismå detta år. Aldrig gjort det innan tror jag, inte så små.
 
Angående att servera tacos på ett äldreboende, så är det minst lika tokigt att servera det till de minsta förskolebarnen. Ett- och två-åringarna har inte mycket behållning av den maten. Vi brukar lägga allt i högar på deras tallrikar, och då blir det i alla lite som de kan plocka i sig.
Ja de är ju samma där som du säger. De vill ju gärna ha saker uppdelade och pilla med.
 
Min pappa såg aldrig någon fästing, men fick ett rött och kliande utslag på vaden och sedan plötsligt feber och svullna lymfknutor. Diagnosen blev borrelia. Så han hade alltså blivit biten av fästing utan att någonsin se själva fästingen.
Det behöver ju verkligen inte vara det, men man kan nog inte utesluta fästingbett bara för att man aldrig sett själva fästingen.
Var ungefär så det blev för mamma O_o
 
Städat en del sen kom jag av mig 🤨 Så roligt är de och städa 😴 Har bestämt mig för att vi ska ha dammsugarrobot igen. För här måste de mer eller mindre dammsugas varje dag pga av djuren.

Och så funderar vi på att flytta också, fått ett erbjudande som om de går i lås är svårt att tacka nej till. Dels kommer vi garanterat få lägre hyra ( vilket kan vara bra de sista året jag ska plugga klart ) och lugnare område. Dock är de bara en 2:a och idag har vi en 3:a 🤨 Får längre till stallet med men men .. Ja vi får se .. Jobbigt och flytta 😴
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 405
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 985
Senast: Blyger
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 431
Senast: Liran
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 110
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp