Vad gör vi? Del CXXXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Studerar ett (fd) getingbo på altanen. Hade nomor här tidigare som... Ptjau... Hjälpte oss att vräka dem. De små jäklarna hade ju fått för sig att man bara kunde flytta in här utan följder så att säga och dessutom ha det som nåt revir, tagit sig friheter att sticka mig på tuttarna när jag skulle starta vattenslang osv. Tydligen ska det nu, efter vräkning, kunna vara lite dålig stämning så man ska passa sig. De kommer till sitt (fd) bo, vänder och drar, försöker igen osv. Hade de gett oss en slant i hyra kanske man hade okejat det men så som de hållit på är bannemig inte ok! 😠 Då åker man ut!
 
Försöker få någon ordning på mitt Googlekonto.

Lyckades synkronisera massa bilder från min telefon till Google Foto. Uhm, var inte riktigt meningen så nu är lagringen fylld där och enligt info ska jag inte kunna få några mail heller...

Så nu ska jag bestämma mig för om jag ska rensa bort alla bilder och lägga över på HDD som jag brukar, köpa mer utrymme på Google eller om jag ska köpa mer utrymme på iCloud istället och lagra där. Vet inte riktigt vad som blir bäst.

Tror ja ska lägga allt på HDD sålänge och ev sortera ut det viktigaste/bästa foton och spara online kanske?
 
Försöker låta bli att klia mig på benet.
20210720_111947.webp


Det ena bettet har växt under natten. Jag vet inte vem/vad som angripit mig.

För övrigt har jag lassat ved och klippt lite gräsmatta. Jag tog också rätt på min bikupa men har lite städning kvar med det. Sen har jag gjort en skoluppgift.
 
Men alltså.
Våra boendes kvällsmat idag: tacos.
Tacos till personer som liksom är 98 år gamla. Inte ens den yngsta på 71 år visste vad tacos var. Förstår man inte vilken målgrupp man lagar mat till?
Vad är de för fel på vanlig hederlig mat de känner igen O_o Min systers man jobbar i kök på ett äldreboende, de har väldigt noggrann planering för att deras boende ska få sådan mat som de känner igen.
 
Somna till en stund på förmiddagen men hade ställt klockan. Grabbarna ska få gå in ikväll och sova efter överläggning med husse. Trulen är lika trött som matte 😴 Skulle behöva ta han på lina en sväng och se hur han rör sig nu.

Hm ja ska väl städa lite i värmen då. Puck sover i garderoben i sovrummet och Morrhoppan ligger i sitt nya katträd som hon älskar 😍
 
Går in i tredje semesterveckan och jag måste titta i kalendern för att veta vad det är för veckodag. Kokar nudlar till lunch. Sen blir det vandring Nord-Koster runt. Ny ö för mig så det är kul. Kosteröarna har så här långt levt upp till alla förväntningar.
 
Sätet bredvid mig är fritt och toan stinker inte (sitter längst bak). Och. Ångest. Helt jävla i onödan! Måla upp alla tänkbara scenarios och att jag inte skulle hitta inne i Nils Ericssoncentralen. Menar åka dit och till Kode kan eg. Inte vara svårare än att åka in från Kode och vidare till Norrköping, jäkla hjärna! Så stort men så smidigt med att man måste gå in genom portarna, läser på tavla-> gå till rätt port. Så. Nu har jag eluttag, en lunchbaguette, vatten, bananer, godis och en bok- allt vad jag behöver på vägen hem 😁. Nu rullar jag hem 😃. Borta bra men hemma bäst! ❤. Men jag värdesätter ett miljöombyte i Bohuslän/på västkusten högt! 😍🥰.
 
Men alltså.
Våra boendes kvällsmat idag: tacos.
Tacos till personer som liksom är 98 år gamla. Inte ens den yngsta på 71 år visste vad tacos var. Förstår man inte vilken målgrupp man lagar mat till?

Men är inte det lite märkligt? Att de inte känner till tacos alltså. Min morbror fyller i år 69 och han vet givetvis vad tacos är. Det måste ha ansetts som vanlig mat i åtminstone 25 år i Sverige.
Tillägg: min mormor, född 1926, visste vad tacos var för något.
 
Sätet bredvid mig är fritt och toan stinker inte (sitter längst bak). Och. Ångest. Helt jävla i onödan! Måla upp alla tänkbara scenarios och att jag inte skulle hitta inne i Nils Ericssoncentralen. Menar åka dit och till Kode kan eg. Inte vara svårare än att åka in från Kode och vidare till Norrköping, jäkla hjärna! Så stort men så smidigt med att man måste gå in genom portarna, läser på tavla-> gå till rätt port. Så. Nu har jag eluttag, en lunchbaguette, vatten, bananer, godis och en bok- allt vad jag behöver på vägen hem 😁. Nu rullar jag hem 😃. Borta bra men hemma bäst! ❤. Men jag värdesätter ett miljöombyte i Bohuslän/på västkusten högt! 😍🥰.
Ne-terminalen är ganska enkel om man jämför med ex Stockholm så
 
Men är inte det lite märkligt? Att de inte känner till tacos alltså. Min morbror fyller i år 69 och han vet givetvis vad tacos är. Det måste ha ansetts som vanlig mat i åtminstone 25 år i Sverige.
Tillägg: min mormor, född 1926, visste vad tacos var för något.
Är de dementa? 71 åringen borde annars ha ätit tacos innan, det är ju ingen speciellt hög ålder :)

Man va? Är ju jättemärkligt att de inte vet vd tacos är. Min 85åriga farfar vet vad tacos är.
Det beror nog på hur mycket man umgås med yngre generationer, tänker jag.
Det finns ju äldre som faktiskt inte umgås med sin familj, om dom ens har någon.
 
Orkar inte svara alla.
Många av våra boende är gamla lantbrukare. De vill ha sås, potatis och kött. Och nej, de vet inte vad tacos är. De vet vad pizza är men det är absolut inget de vill äta. Det är dessutom stor skillnad på att bo hemma och på boende, på boende är man oftast om man är multisjuk. Då läser man oftast inga tidningar eller tittar på TV. Då vilar man mellan måltiderna och sedan gör man inte så mycket mer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 405
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 985
Senast: Blyger
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 430
Senast: Liran
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 110
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp