Vad gör vi? Del CXXXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men ändå? De lär ju ha sett en tv-reklam de senaste typ 25 åren?
Kanske, kanske inte. Om dom sett den så kanske dom ändå inte förstått eller tagit det till sig.
Nej jag tycker inte att det är konstigt.

I nästa aspekt så skulle inte jag vilja ha äldre, kanske med motoriska svårigheter, att pilla med tacos. Fatta hur frustrerande det måste vara för dom. Eller bara att det är "starkare" än potatis och köttbullar, inte många äldre som använder "starka" kryddor.
Det var även i mina ögon ett dåligt val av mat till äldre.
 
Vad är de för fel på vanlig hederlig mat de känner igen O_o Min systers man jobbar i kök på ett äldreboende, de har väldigt noggrann planering för att deras boende ska få sådan mat som de känner igen.
Ja, alltså min man jobbar som kock på äldreboende. Han skrattade rakt ur när jag sa att de skulle få tacos ikväll. Det är liksom redan svårt att få dem att äta vanlig husmanskost.
 
Försöker låta bli att klia mig på benet.
Visa bifogad fil 73975

Det ena bettet har växt under natten. Jag vet inte vem/vad som angripit mig.

För övrigt har jag lassat ved och klippt lite gräsmatta. Jag tog också rätt på min bikupa men har lite städning kvar med det. Sen har jag gjort en skoluppgift.
Min pappa såg aldrig någon fästing, men fick ett rött och kliande utslag på vaden och sedan plötsligt feber och svullna lymfknutor. Diagnosen blev borrelia. Så han hade alltså blivit biten av fästing utan att någonsin se själva fästingen.
Det behöver ju verkligen inte vara det, men man kan nog inte utesluta fästingbett bara för att man aldrig sett själva fästingen.
 
Men alltså.
Våra boendes kvällsmat idag: tacos.
Tacos till personer som liksom är 98 år gamla. Inte ens den yngsta på 71 år visste vad tacos var. Förstår man inte vilken målgrupp man lagar mat till?
Så ledsamt att kockarna inte har tänkt till. :( Där svärmor bodde la/lägger de ner själ och hjärta för att laga mat som uppskattas. Skulle det vara någon boende som sa att hen ville ha tacos skulle det självklart lösas också, men den allmänna maten skulle vara sånt som alla har en chans att känna igen och tycka om. Sen gör de regelbundet "lyxmat" där avdelningarna en åt gången kommer ner till den stängda restaurangen och serveras trerättersmiddag med bordsservering. Så uppskattat av de boende. ❤
 
Min pappa såg aldrig någon fästing, men fick ett rött och kliande utslag på vaden och sedan plötsligt feber och svullna lymfknutor. Diagnosen blev borrelia. Så han hade alltså blivit biten av fästing utan att någonsin se själva fästingen.
Det behöver ju verkligen inte vara det, men man kan nog inte utesluta fästingbett bara för att man aldrig sett själva fästingen.
Konstigt att missa en fästing. De sitter ju ett tag. Jag är rätt observant och har svårt att tro att jag skulle kunna missa en, särskilt på ett så synligt ställe
 
Orkar inte svara alla.
Många av våra boende är gamla lantbrukare. De vill ha sås, potatis och kött. Och nej, de vet inte vad tacos är. De vet vad pizza är men det är absolut inget de vill äta. Det är dessutom stor skillnad på att bo hemma och på boende, på boende är man oftast om man är multisjuk. Då läser man oftast inga tidningar eller tittar på TV. Då vilar man mellan måltiderna och sedan gör man inte så mycket mer.
Aha, då förstår jag, mysigt det låter jag som är uppväxt på gård 😊. Ja de förstår jag vill ha rejäl gammal hederlig husmanskost :). Vet när jag en period jobbade på äldreboende kom det hamburgare med bröd och mos till kvällsmat...Vi tog bort brödet för de boende hade ändå inte uppskattat det 🙃 .
 
Hemma med katten, vet inte om det blir tillfälligt eller inte. Egentligen skulle jag lämnat henne och sovit hemma eftersom syster + familj gör en mellanlandning då, och jag dessutom ska tvätta och väntar på ett paket från Bitiba.

Men nu verkar det som de stannar en eller två dagar till eller inte åker vidare, så jag tog med mig pick och pack och åkte hem. Får se om det behövs någon mer kattvakt.

Är lite fundersam, trots att Megara var inlåst i kök och sovrum, slogs med Bosse och spenderade mycket tid med att ligga under en fåtölj eller soffa och morra så är hon klart deppad över att komma hem. Har gått omkring och jamat anklagande och har nu lagt sig under filten på sin kattsäng och surar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 405
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 985
Senast: Blyger
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 431
Senast: Liran
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 110
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp