Vad gör vi? Del CXXXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom jag bytade kupéfläk själv igår på min s60 -04 på arbetstid så har man lite krigsskador. Bara lite och öm i hela överkroppen dom muskler man inte använder annars när man polerar bilar

20210716_133348.webp
 
Mycket skumt. SMHI säger 0 mm regn idag, och klart.se säger 1,9 mm regn - och åska. Vi får väl se. Det har kommit in lite moln, och maken påstår att han hörde åska på långt håll när han var ute för en stund sedan.

För övrigt så har jag korkat upp mitt Måns Zelmerlöv-bubbel, och svalkar mig med det..... :)
 
Jag har hört att man ska lägga sig platt ned eller kura ihop sig till en boll typ, låter bekvämast :angel:

Det är faktiskt sant, något jag hunnit förbereda mig på några gånger med tanke på var jag jobbar... har tack och lov aldrig behövt testa det.

Annars kan man prova med att backa och släppa ätbara saker medans man backar (eller delar av ens utrustning/kläder). Förhoppningsvis blir björnen nyfiken på det man släppt och stannar till så man kan backa tillräckligt för att gå därifrån. Men blir den aggressiv är det kura ihop sig till en boll och skydda nacken som gäller.
 
Det är faktiskt sant, något jag hunnit förbereda mig på några gånger med tanke på var jag jobbar... har tack och lov aldrig behövt testa det.

Annars kan man prova med att backa och släppa ätbara saker medans man backar (eller delar av ens utrustning/kläder). Förhoppningsvis blir björnen nyfiken på det man släppt och stannar till så man kan backa tillräckligt för att gå därifrån. Men blir den aggressiv är det kura ihop sig till en boll och skydda nacken som gäller.
Jag vet att det skiljer från art till art dock, men kommer aldrig ihåg vilket som gäller. Svartbjörn är mindre och ska man reagera annorlunda mot tror jag..?
Tur att vi i Sverige bara behöver hålla koll på en sort björn, otur att jag inte är säker på vilken reaktion som man ska ha till just brunbjörnen :rofl: Men om det är den du säger så har jag åtminstone någorlunda koll! :angel:

Och så vet jag att inte hamna mellan en mamma och unge, det är nummer ett :nailbiting::cautious:
 
Jag vet att det skiljer från art till art dock, men kommer aldrig ihåg vilket som gäller. Svartbjörn är mindre och ska man reagera annorlunda mot tror jag..?
Tur att vi i Sverige bara behöver hålla koll på en sort björn, otur att jag inte är säker på vilken reaktion som man ska ha till just brunbjörnen :rofl: Men om det är den du säger så har jag åtminstone någorlunda koll! :angel:

Och så vet jag att inte hamna mellan en mamma och unge, det är nummer ett :nailbiting::cautious:

Det jag skrev gäller de flesta björnar och givetvis de vi har i Sverige. Däremot varierar aggressiviteten hos olika arter ganska mycket. Där det finns mycket isbjörnar rör man sig inte utan att ha vapen eller beväpnad guide. Särbon har jobbat på Grönland och de hade beväpnad vakt på vissa ställen (sedan visade det sig att han sköt bättre än vakten och blev faktiskt erbjuden att få vara med på jakt och skjuta en men det blev aldrig av).

Mamma-unge gäller flera arter än björn... en förbannad älgko är inte att leka med.
 
Det jag skrev gäller de flesta björnar och givetvis de vi har i Sverige. Däremot varierar aggressiviteten hos olika arter ganska mycket. Där det finns mycket isbjörnar rör man sig inte utan att ha vapen eller beväpnad guide. Särbon har jobbat på Grönland och de hade beväpnad vakt på vissa ställen (sedan visade det sig att han sköt bättre än vakten och blev faktiskt erbjuden att få vara med på jakt och skjuta en men det blev aldrig av).

Mamma-unge gäller flera arter än björn... en förbannad älgko är inte att leka med.
Gud ja isbjörn är en helt annan liga har jag förstått! Då är det mera kura ihop sig för att "kiss my ass goodbye" :cautious:

Mammor är en särskild sort för sig :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 399
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 971
Senast: Blyger
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 422
Senast: Liran
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 109
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp